کد خبر : 2240
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اردیبهشت 1399 - 2:30

آشنایی با فیلترنویسی در سایت Tsetmc (بخش اول)

آشنایی با فیلترنویسی در سایت Tsetmc (بخش اول)

آشنایی با فیلترنویسی در سایت Tsetmc (بخش اول) شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد، که افراد چگونه می‌توانند از بین تعداد زیادی سهم، سهمی مناسب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند. آیا تمامی نمادهای بازار را بررسی می‌کنند؟ مطمئنا بررسی تمامی نمادهای موجود در بازار سرمایه امکان‌پذیر نیست. اگر کسی هم بخواهد تمامی نمادها را بررسی کند، چند روزی طول خواهد کشید و با توجه به ورود هر روزه‌ی اطلاعات، اعتبار نمادهای از پیش ‌بررسی شده از بین می‌رود. برای رفع این مشکل می‌توان از فیلترنویسی استفاده کرد.
در این مقاله می‌آموزیم: فیلترنویسی چیست؟معرفی فیلتر در دیده‌بان بازارعملگرهای قابل استفاده در فیلترفیلدهای ساده قابل استفاده در فیلتردسترسی به سابقه قیمت‌ها و معاملات در فیلتراطلاعات حقیقی و حقوقی در فیلترآمار کلیدی در فیلترقالب و فرمت فیلترساخت ستون و فیلد جدید و استفاده از آن در قالب شخصی فیلترنویسی چیست؟شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شرایطی را ایجاد کرده است که در آن سرمایه‌گذاران بتوانند با استفاده از امکانات خودِ سایت و با توجه به اهدافشان سهم‌های مد نظر خود را انتخاب کنند.
در واقع فیلترنویس..

آشنایی با فیلترنویسی در سایت Tsetmc (بخش اول)

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد، که افراد چگونه می‌توانند از بین تعداد زیادی سهم، سهمی مناسب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند. آیا تمامی نمادهای بازار را بررسی می‌کنند؟ مطمئنا بررسی تمامی نمادهای موجود در بازار سرمایه امکان‌پذیر نیست. اگر کسی هم بخواهد تمامی نمادها را بررسی کند، چند روزی طول خواهد کشید و با توجه به ورود هر روزه‌ی اطلاعات، اعتبار نمادهای از پیش ‌بررسی شده از بین می‌رود. برای رفع این مشکل می‌توان از فیلترنویسی استفاده کرد.

در این مقاله می‌آموزیم: فیلترنویسی چیست؟معرفی فیلتر در دیده‌بان بازارعملگرهای قابل استفاده در فیلترفیلدهای ساده قابل استفاده در فیلتردسترسی به سابقه قیمت‌ها و معاملات در فیلتراطلاعات حقیقی و حقوقی در فیلترآمار کلیدی در فیلترقالب و فرمت فیلترساخت ستون و فیلد جدید و استفاده از آن در قالب شخصی

فیلترنویسی چیست؟

شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شرایطی را ایجاد کرده است که در آن سرمایه‌گذاران بتوانند با استفاده از امکانات خودِ سایت و با توجه به اهدافشان سهم‌های مد نظر خود را انتخاب کنند.

در واقع فیلترنویسی همانند استفاده کردن از یک صافی برای جدا کردن سهم‌هایی با ویژگی‌های خاص است. در این فرایند، ابتدا دستوراتی را در قالب کد وارد سیستم می‌کنیم. سیستم مطابق با دستوراتی که دادیم و با استفاده از عملگرها، سهم‌هایی را که با دستورات ما هماهنگی دارند انتخاب می‌کند و به ما نشان می‌دهد.

در واقع ما با فیلتر‌نویسی تعیین می‌کنیم که چه اطلاعاتی و با چه ویژگی‌هایی به ما نشان داده شوند.

استفاده کردن از فیلترنویسی در سایت Tsetmc دارای مزایا و معایب مختلفی است.

از مزایای استفاده از فیلترنویسی در سایت، می‌توان به این اشاره کرد که دیگر نیاز به استفاده از سایر نرم‌افزارهای جانبی برای انتخاب سهم با ویژگی‌های مد نظر خود نداریم. با استفاده از فیلتر‌نویسی در زمان کوتاه می‌توانید سهم‌های مورد نظر خود را مشاهده کنید. راحت بودن محیط فیلتر‌نویسی یکی دیگر از مزایای استفاده از این گزینه است. یعنی شما تنها با چندبار تمرین کردن و با کمک گرفتن از راهنمای این بخش به راحتی می‌توانید کدها و دستورات مختلفی را صادر کنید.

از معایب آن می‌توان به محدود بودن تایم فریم‌ها اشاره کرد. یعنی بعضی از دستورات فقط برای روز جاری و یا یک مدت مشخص قابل اجرا هستند و شما نمی‌توانید از داده‌های قدیمی جهت بررسی بیشتر یک سهم استفاده کنید.

فیلترنویسی فقط در بازارهای داخلی قابل استفاده است و در بازارهای مالی خارج از کشور نمی‌توان از آن استفاده کرد. از دیگر مشکلات این نرم‌افزار عدم برقراری ارتباط، با سایر نرم‌افزارهای تحلیلی است.

در این مقاله قصد داریم شما را با دیده‌بان بازار، اجزای آن و قسمت‌هایی که می‌تواند به شما در فیلترنویسی کمک کند آشنا کنیم.

ابتدا وارد سایت Tsetmc.com می‌شویم. در قسمت بالا سمت چپ، یک‌سری گزینه دیده می‌شود. یکی از گزینه‌ها که به شکل جدول است را انتخاب می‌کنیم.

صفحه نخست سایت Tsetmc، دیده‌بان بازار

این بخش دیده‌بان بازار نامیده می‌شود. با انتخاب این گزینه صفحه زیر باز می‌شود.

دیده‌بان بازار

دیده‌بان بازار

همانطور که در عکس می‌‌بینید، زبانه‌ای در بالای صفحه وجود دارد که ما آن را از ۱ تا ۹ شماره‌گذاری کرده‌ایم. در ادامه به توضیح هر یک از این خانه‌های شماره‌گذاری شده می‌پردازیم.

گزینه شماره یک خانه نامیده می‌شود. این گزینه دسترسی سریع به صفحه‌ی اول سایت را فراهم می‌کند.

گزینه شماره دو که به‌شکل یک ذره‌بین نمایش داده شده، مخصوص جستجو است. از این ذره‌بین برای پیدا کردن نماد مورد نظر استفاده می‌شود. با وارد کردن نام نماد در این بخش، تمامی اطلاعات مربوط به آن نماد نشان داده می‌شود.

گزینه شماره سه بخش تنظیم‌ها را نشان می‌دهد. با انتخاب این گزینه جدول زیر نمایش داده می‌شود.

بخش تنظیمات دیده‌بان بازار

بخش تنظیمات دیده‌بان بازار

اولین موردی که در این بخش می‌توانید تنظیم کنید، زمان بروز‌رسانی داده‌ها است. شما می‌توانید مشخص کنید که هر چند ثانیه یک‌بار اطلاعات بروز‌رسانی شوند.

در این بخش می‌توانید مشخص کنید که چه اطلاعاتی به شما نمایش داده شود و چه مواردی به شما نشان داده نشود. مثلا در قسمت نحوه نمایش دیده‌بان بازار می‌توانید انتخاب کنید، همه نمادها نمایش داده شود و یا فقط اطلاعات نمادهای معامله‌شده آورده شود. اگر گزینه‌ای فعال در این بخش وجود داشته باشد رنگ آن به آبی تغییر می‌کند.

باقی گزینه‌های موجود در این بخش نیز به همین صورت است. مثلا می‌توانید انتخاب کنید که اطلاعات کدام بازار و چه نوع اوراقی به شما نشان داده شود. برای مثال در عکس بالا می‌بینید که اطلاعات دو بازار بورس و فرابورس با هم انتخاب شده‌اند و تنها اوراقی که با رنگ آبی نمایش داده شده‌اند در بخش دیده‌بان برای شما آورده خواهند شد.

اگر قسمت چرخش خودکار روشن باشد بعد از چند لحظه می‌بینید که جای سهم‌ها عوض می‌شود. مزیت فعال بودن این گزینه این است که سهم‌هایی که در پایین هستند نیز با جا‌به‌جایی به بالا بیایند و دیده شوند.

همچنین بهتر است در قسمت اطلاعات تکمیلی هر سه گزینه را فعال کنید، چون برای نوشتن برخی از فیلترها در آینده نیاز است که این قسمت‌ها فعال باشند.

در بخش آخر این قسمت می‌توانید گروهی خاص را برای دیدن انتخاب کنید. مثلا می‌توانید مشخص کنید تنها سهام گروه دارویی نمایش داده شود. بعد از اتمام کارتان با این بخش اگر می‌خواهید صفحه را به حالت قبل برگردانید، کافی است دوباره به بخش تنظیمات بروید و با انتخاب همه‌ی نمادها و یا نمادهای معامله‌شده در قسمت نحوه‌ی نمایش دیده‌بان بازار، صفحه به حالت قبلی خود باز می‌گردد.

گزینه چهارم برای مرتب‌سازی داده‌ها است. در این قسمت می‌توانید مشخص کنید داده‌ها بر چه اساسی مرتب شوند و روند آن‌ها به چه شکل باشد(صعودی یا نزولی).

گزینه پنجم، قالب نمایش دیده‌بان

 فیلترنویسی و قالب نمایش دیده‌بان

قالب نمایش دیده‌بان

قالب نمایش، به حالت و فرمی می‌گویند که اطلاعات در صفحه به شما نشان داده می‌شود. در این بخش می‌توانید از قالب‌های پیش‌فرض سایت و یا قالب‌های شخصی سازی شده استفاده کنید. منظور از قالب‌های شخصی، قالب‌هایی است که خودتان در آن مشخص می‌کنید، چه اطلاعات و به چه شکلی به شما نمایش داده شوند. برای مثال شما دوست دارید فیلدهای قیمت خرید و فروش را بعد از فیلد نماد ببینید، می‌توانید در این قسمت قالب شخصی خودتان را بسازید.

گزینه ششم، مشاهده سریع است. در صورت انتخاب این گزینه، با انتخاب هر نماد، اطلاعات آن در سمت چپ دیده‌بان بازار نمایش داده می‌شود.

گزینه هفتم، مربوط به فیلترنویسی است. در این رابطه به‌طور کامل در مقالات بعد صحبت خواهیم کرد.

گزینه هشتم، برای گرفتن خروجی از کاری است که انجام دادیم. برای مثال بعد از فیلترنویسی و بررسی سهم‌های مورد نظر، قصد ارسال آن را به شخص دیگری داریم، با خروجی گرفتن از داده‌های فیلتر شده، می‌توان اطلاعات را به‌صورت یک فایل اکسل به دیگری ارسال کرد.

گزینه نهم که به شکل یک علامت سوال است، یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیده‌بان بازار است. بخش راهنما اطلاعاتی نظیر قالب کد‌نویسی، قالب و فرمت فیلتر و… در اختیار شما می‌گذارد.

این بخش دارای ۱۵ قسمت مختلف است که هر کدام، گزینه‌ای متفاوت را برای تسهیل فیلتر‌نویسی معرفی می‌کنند. بخش ۱ تا ۴ به‌طور خلاصه همان چیزی است که تا اینجای مقاله گفته شد.

بخش راهنمای دیده‌بان بازار

بخش راهنمای دیده‌بان بازار

از مورد پنج تا انتها، در رابطه با فیلترنویسی، عملگرهای آن، قالب فیلترنویسی و… توضیح داده شده است. که اکنون هر مورد را بررسی می‌کنیم.

معرفی فیلتر در دیده‌بان بازار

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، بررسی همه‌ی نمادهای موجود در بازار برای پیدا کردن سهمی مناسب، امکان‌پذیر نیست. با استفاده از دستورهای متفاوت در قسمت فیلتر‌نویسی می‌توانید سهم‌هایی با ویژگی‌های مد نظر خود را پیدا کنید. یعنی می‌توانید با اعمال فیلتر مشخص کنید که بجای تمامی سهم‌ها تنها سهامی که مشخصات مورد نظر شما را دارند نمایش داده شوند.

برای مثال می‌توانید از طریق کد نویسی، سهامی را که قیمت آخرین معامله آن بیشتر از قیمت پایانی‌اش است پیدا کنید.

عملگرهای قابل استفاده در فیلتر

از عملگرهای زیر می‌توان در فیلترنویسی در سایت استفاده کرد. با استفاده از این عملگرها می‌توانید از دستورات مختلف، کدها و قالب‌های متفاوتی جهت رسیدن به سهم‌هایی که ویژگی‌های مد نظر شما را دارند استفاده کنید.

عملگرهای پرکاربرد در فیلترنویسی

عملگرهای پرکاربرد در فیلترنویسی

فیلدهای ساده قابل استفاده در فیلتر

در جدول زیر نمونه‌ای از فیلدهای کاربردی در فیلترنویسی را می‌بینید. همانطور که می‌بینید برای نشان دادن یک فیلد از پرانتز استفاده می‌شود. جدول زیر تنها تعداد محدودی از فیلدهای کاربردی را نمایش می‌دهد. برای مشاهده کامل این اطلاعات بهتر است به سایت Tsetmc مراجعه کنید و سپس از قسمت دیده‌بان، روی بخش راهنما کلیک کنید.

برای مثال اگر بخواهیم لیست سهم‌هایی را که بیش از ۵ درصد نوسان داشته‌اند ببینیم، از فرمول زیر استفاده می‌کنیم. به جای ۵ درصد، ۰.۰۵ هم می‌توان قرار داد.

(Pmax)-(pmin)) / (pmin) > (5/100))

توضیح

فیلد

توضیح

فیلد

حجم معاملات

(tvol)

تغییر آخرین قیمت

(plc)

ارزش معاملات

(tval)

درصد تغییر آخرین قیمت

(plp)

قیمت دیروز

(py)

قیمت پایانی

(pc)

اولین قیمت

(pf)

درصد تغییر قیمت پایانی

(pcp)

کمترین قیمت

(pmin)

eps

(eps)

بیشترین قیمت

(pmax)

p/e

(pe)

دسترسی به سابقه قیمت‌ها و معاملات در فیلتر

اگر بخواهیم قیمت پایانی امروز سهم را در یک فرمول بیاوریم، با استفاده از داده‌های جدول بالا می‌توان آن را به‌صورت (pc) نوشت. توجه داشته باشید، هنگام نوشتن دستورات برای روز جاری (امروز) باید آن‌ها را داخل پرانتز گذاشت.

اما اگر بخواهیم دستوری را بنویسیم که در آن از قیمت پایانی روز قبل استفاده شود، آن‌ها را در داخل براکت قرار می‌دهیم. دستور زیر را ببینید. این دستور بیانگر چیست؟

همانطور که در جدول زیر می‌بینید برای دیدن سهم‌هایی که قیمتِ پایانیِ یک روز قبل آن‌ها، بیشتر از قیمتِ پایانیِ دو روزِ قبلشان باشد، از دستور زیر استفاده می‌کنیم.

[ih][۰].Pclosing>[ih][۱].PClosing

اگر خوب به دستور توجه کنید، خواهید دید که برای مشخص کردن روز قبل (دیروز) از عدد صفر استفاده شده است. همچنین برای تعیین قیمت پایانیِ دو روز پیش از عدد ۱ استفاده کردیم. به‌طور کلی باید دقت کنیم که برای دستور دادن جهت بررسی اطلاعات n روز پیش، از عدد n-1 استفاده کنیم. یعنی اگر دستور را برای 10 روز پیش بخواهیم بنویسیم بجای ۱۰ عدد ۹ را می‌گذاریم.

دسترسی به سابقه قیمت‌ها و معاملات در فیلتر

دسترسی به سابقه قیمت‌ها و معاملات در فیلتر

اطلاعات حقیقی و حقوقی در فیلتر

برای نوشتن دستورات مرتبط با سهامداران حقیقی و حقوقی می‌توان از جدول زیر استفاده کرد.

برای مثال اگر بخواهیم سهم‌هایی را که حجمِ خریدِ حقوقی در آن‌ها بیشتر از حجم خرید حقیقی باشد پیدا کنیم می‌توان از جدول زیر استفاده کرد.

ct).Buy_N_Volume > (ct).Buy_I_Volume)

همانطور که می‌بینید در این فرمول‌ها برای نشان دادن سهامداران حقوقی از N و برای نشان دادن سهامداران حقیقی از I استفاده می‌شود.

طلاعات حقیقی و حقوقی در فیلتر‌نویسی

اطلاعات حقیقی و حقوقی در فیلتر‌نویسی

آمار کلیدی در فیلتر

در این بخش دستورات مربوط به میانگین ارزش، حجم، تعداد دفعات معامله و… آورده شده است. به‌دلیل زیاد بودن این آمار، جدول مربوط به آن در مقاله آورده نشده است. برای دیدن این جدول به بخش راهنما دیده‌بان بازار در سایت Tsetmc مراجعه کنید.

برای مثال اگر بخواهید سهم‌هایی را ببینید که میانگین حجم خرید سهام آن‌ها توسط حقیقی‌ها در سه ماه گذشته، کمتر از میانگین حجم خرید حقوقی‌ها در سه ماه گذشته باشد می‎توانید از دستور زیر استفاده کنید.

[is50] < [is54]

قالب و فرمت فیلتر

دو قالب مختلف برای ایجاد دستورات جدید وجود دارد. قالب ساده و قالب کد‌نویسی

قالب ساده

قالب ساده، برای نوشتن دستورات ساده است. در این روش شما می توانید از فیلد‌های اطلاعاتی، عملگرها و توابع پیش ساخته استفاده کنید. هر فیلتر می تواند از تعدادی شرط تشکیل شود که با عملگر های and , or از هم جدا می‌شوند.

برای ایجاد یک قالب ساده، روی گزینه فیلتر جدید کلیک می‌کنیم. بعد از انتخاب فیلتر شماره صفر، دستور مورد نظر را وارد کرده و سپس گزینه اعتبار‌سنجی را انتخاب می‌کنیم. در این بخش کد و دستوری که وارد کردیم مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر مشکلی در دستور ما وجود نداشت با عبارت عدم وجود خطا مواجه می‌شویم. اگر دستور وارد شده درست بود می‌توانید با زدن دکمه ثبت، سهامی که مشخصات دستور شما را داشت مشاهده کنید.

برای مثال، قصد داریم دستوری بنویسیم که بوسیله آن سهامی را که قیمت آخرین معامله در آن بیش از قیمت پایانی‌اش باشد نشان دهد.

برای این کار ابتدا وارد قسمت فیلتر نویسی می‌شویم. بعد از انتخاب فیلتر جدید، دستور مورد نظر را وارد می‌کنیم. (pl) > (PC)، در این مثال pl مخفف کلمه price last است که به آن قیمت آخرین معامله نیز می‌گویند. pc مخفف price close است که قیمت پایانی سهم را نشان می‌دهد. این دستور به سیستم می‌گوید سهامی که قیمت آخرین معامله‌اش بیشتر از قیمت پایانی بوده را به من نشان بده. اگر سهمی این ویژگی را داشت، احتمال می‌رود که قیمتش در روز بعد مثبت باشد.

اگر بخواهیم دستوری دیگر به دستور قبلی خود اضافه کنیم، باید بعد از دستور اول، دو علامت && بگذاریم و دستور بعدی را وارد کنیم.

برای مثال می‌خواهیم بگوییم سهامی که قیمت آخرین معامله‌اش بیشتر از قیمت پایانی است و eps آن نیز بیشتر از ۵۰۰ تومان است را به ما نشان بده.

&& (pl) > (PC)

۵۰۰۰ < (eps)

این دستورات را می‌توانید پشت سر هم نیز بنویسید، برای سادگی در فهم آن‌ها را زیر هم آوردیم.

قالب کدنویسی

در این روش علاوه بر مواردی که در بخش قالب ساده می‌نوشتید، می‌توانید برنامه خود را بنویسید. در این برنامه می‌توانید توابع جدید بسازید، شرط جدیدی اعمال کنید و … . قالب کلی کدنویسی به‌صورت زیر است.

true==function()
}
//——————محل تعریف توابع شما———————

//——————محل تعریف برنامه شما——————-
(){

ساخت ستون و فیلد جدید و استفاده از آن در قالب شخصی

آخرین قسمتِ راهنما، ساخت ستون و فیلد جدید است. در مقالات آینده علاوه‌ بر این قسمت، قالب و فرمت فیلتر نیز به‌طور کامل توضیح داده می‌شود.

مطالعه بیشتر: اگر تاکنون با تابلوی معلاتی و اطلاعاتش آشنا نشده‌اید، روی آن کلیک کنید.

نظرات ارزشمند شما

لطفا اگر این مقاله برایتان مفید بود و یا نظری درباره آن داشتید، در انتهای همین صفحه، نظر خود را ثبت بفرمایید.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.