کد خبر : 195344
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اردیبهشت 1401 - 13:23

گاتر چیست و چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد ؟

گاتر چیست و چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد ؟

در قدیم مسیرهای آب در ساختمانها با استفاده از سرامیک، سنگ، بتن و ملات ساخته می شد که علاوه بر زمان بر بودن زمان ساخت آنها، فاقد کیفیت نیز بود و تمیز کردن آنها نیز مشکلات زیادی داشت. درپوش های این کانال ها نیز از سنگ های برش خورده یا آهنی بود که به دلیل

در قدیم مسیرهای آب در ساختمانها با استفاده از سرامیک، سنگ، بتن و ملات ساخته می شد که علاوه بر زمان بر بودن زمان ساخت آنها، فاقد کیفیت نیز بود و تمیز کردن آنها نیز مشکلات زیادی داشت. درپوش های این کانال ها نیز از سنگ های برش خورده یا آهنی بود که به دلیل ساخت غیر اصولی اغلب دچار شکستگی می شد.

امروزه با توجه به تنوع برندها و مدل های مختلف در بازار، کانال های پیش ساخته مناسبی جهت جمع آوری آب های سطحی طراحی و ساخته شده اند.

انواع کانال های آبرو پیش ساخته که در سطح محوطه ها به جهت جمع آوری آبهای سطحی مورد استفاده قرار می گیرند گاتر گفته می شوند. گاترها به جهت جمع آوری آب در کف پارکینگ، موتورخانه، استخر، روف گاردن، سرویس های بهداشتی و … به کار می روند. گاترها  در علم مهندسی ساختمان به معنی آبرو یا ناودان نیز می باشند.

گاتر یکی از مناسب ترین تجهیزات در صنایع ساختمان سازی می باشد. بهتر است قبل از خرید از جنس، کاربرد و قیمت آن ها اطلاعات لازم را کسب نمایید.  گاتر یا ناودان بسته به موارد استفاده در مکان های متفاوت، خصوصیاتش از نظر جنس ، اندازه و … تغییر می کند.

در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعاتی هر چند مختصر در این مورد این محصول را برای شما ارائه نماییم.

جنس گاترها

گاترهای کف معمولا از جنس پلاستیک به همراه گریل پیش ساخته فلزی هستند. گاترها بر اساس جنس درپوش به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتنداز :

  • گاتر پیش ساخته چدنی
  • گاتر پیش ساخته گالوانیزه
  • گاتر پیش ساخته استیل
  • گاتر پیش ساخته پلی آمید
  • گاتر پیش ساخته  پی وی سی
  • گاتر پیش ساخته کامپوزیتی
  • گاتر پیش ساخته پلی پروپیلن

گاتر چه مزایایی دارد ؟

اگر از سر‌وصدای ناودان‌ در هنگام بارش باران خسته شدید، بهترین راهکار پیشنهادی ما برای رفع این مشکل، استفاده از گاتر و نصب آن در سقف خانه شما می باشد. استفاده از گاتر فقط مختص به سقف خانه نیست و لازم است بدانید که گاترها انواع مختلفی دارند. برخی از مزایای گاتر عبارتند از :

  • دارای قیمت بسیار مناسبی هستند.
  • طراحی آنها بسیار شیک و متنوع می باشد.
  • دارای وزن مناسب هستند.
  • نصب گاترها بسیار راحت و سریع می باشد.
  • گاترها دارای کاربردهای بسیار گسترده ای می باشند.

کاربرد گاترها در کجا می باشد ؟

گاترها در صنعت ساختمان دارای کاربردهای زیادی هستند از جمله کاربردهای این محصول می توان به استفاده در فرودگاه ها، فضاهای صنعتی، پارکینگ ها، پیاده روها، تراس، روف گاردن، استخرها، رستوران ها و سرویس های بهداشتی و … اشاره کرد.

گاتر چیست و چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد ؟

ساخت گاتر به چه صورتی می باشد ؟

طراحی و ساخت گاتر به روش سنتی یا با استفاده از گاترهای پیش ساخته انجام می شود. گاترها به دو نوع کلی تقسیم می شوند. گروه اول گاترهای سقفی هستند که در لبه ی سقف های شیب دار قرار می گیرند به جهت جمع آوری آب باران و گروه دوم گاترهای کف می باشند که در کف محوطه های استخر، پارکینگ و … قرار داده می شوند و برای جمع آوری آبهای سطحی به کار می روند.

ساخت گاترها به روش های سنتی همیشه دردسرهایی را داشته و نمی توان از کیفیت کار اطمینان داشت به همین دلیل چه در گاترهای سقفی و چه در گاترهای کف، استفاده از گاتر پیش ساخته بهترین گزینه است.

انواع گاتر را نام ببرید ؟

گاتر رمپ

گاترهای رمپ برای هدایت آب های سطحی بصورت خطی نصب و راه اندازی می شوند. این گاترها آب های سطح که از بارش باران، شستشو ماشین و… بوجود می آیند را به سمت خروجی هدایت می کنند. این آب راه ها در قسمت های مهمی همچون رمپ به کار می روند. جنس گاترهای رمپ باید بسیار مقاوم باشد چون در قسمت ورودی پارکینگ قرار داده می شود و ماشین‌های سنگین با وزن‌ زیاد از آنجا عبور می‌کند.

گاتر پارکینگ

گاتر پارکینگ شباهت زیادی به گاتر رمپ داشته و برای جمع آوری آب های سطح پارکینگ که در اثر بارش باران و آب شستشو ماشین ها جمع شده است به کار می رود. این گاتر از نظر جنس و مقاومت بسیار شبیه به نوع رمپ می باشد زیرا که باید تحمل عبور ماشین را داشته باشد و در برابر شوینده های بهداشتی و سرما، گرما مقاومت داشته باشد.

گاتر صنعتی

گاترهای صنعتی به جهت جمع آوری آب در کف کارگاه ها، کارخانه ها و موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند. این گاترها نسبت به دیگر گاترها از مقاومت وزنی بالاتری برخوردار هستند. تفاوت گاترهای صنعتی با گاترهای پارکینگ در اندازه و ابعاد آنها می باشد، در محوطه های صنعتی از گاترهایی با عمق و ابعاد بزرگ استفاده می شود. در آشپزخانه های صنعتی که مدام با مواد شوینده شستشو داده می شوند از گریتینگ ضد اسید استفاده می شود.

گریتینگ در لغت به معنای شبکه و شانه عسل و به طور کلی مجموعه موازی و منظم با فواصل برابر است. زمانی که این مجموعه ها به صورت شبکه ای بر هم عمود شوند در صنعت با عنوان  گریتینگ  از آن ها یاد می شود.

در تعریفی دیگر می توان گفت نوعی صفحه مشبک فلزی است که با استفاده از تسمه یا میلگرد تولید شده واین فلز مشبک به شکل شبکه هایی با فاصله برابر کنار هم قرار گرفته شده است. نوع چینش و ساختار هرنوع گریتینگ متفاوت می باشد.

گاتر استیل

گاتر استیل به جهت جمع آوری آبهای سطحی در فضاهای مختلف ساختمان به کار می رود، این گاتر جایگزین کفشورهای سنتی نیز می باشد. این گاتر برای محیط هایی همانند حیاط، تراس، بام، روف گاردن و کناره های زمین های ورزشی و همچنین محیط هایی که عابرین پیاده رفت آمد می کنند به کار می رود. گاترهای استیل دارای زیبایی و ظرافت خاصی هستند و نیازی به جرم گیری ندارند.

گاتر استخری

از گاتر استخری در کناره های استخر به جهت جمع آوری آب های جمع شده در اطراف استخر استفاده می شود، ابعاد این گاترها نسبت به طول و عرض استخر تغییر می کند.  از نظر مقاومت و جنس برخلاف گاترهای پارکینگ و رمپ  بسیار مقاوم و مستحکم می باشند.

گاتر چیست و چه کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد ؟

کفشور خطی

کفشور خطی یا شاوردرین یکی از پر مصرف ترین کفشورها در ساختمان می باشد. این کفشور معمولا در حمام در زیر دوش آب به کار می رود و شیب پایین دوش به کمک کفشور شاوردرین (کفشور خطی) به وجود آمده است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.