کد خبر : 30759
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 مرداد 1399 - 4:39

چگونه وارد بورس شویم؟ آموزش گام به گام ورود به بورس

چگونه وارد بورس شویم؟ آموزش گام به گام ورود به بورس

اگر قصد ورود به بورس را دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. ما قصد داریم قدم‌های نخستین ورود به بورس را برای شما شرح دهیم. اصلاً مهم نیست اگر هیچ اطلاعاتی راجع به بازارهای مالی ندارید و نمی‌دانید برای شروع چه‌کار کنید؛ زیرا ما به شما در این حوزه کمک خواهیم کرد. راهنمای عملی ورود به بورس را با ما دنبال کنید.
اولین و مهم ترین گام، کسب اطلاعات
برای شروع هر کاری، لازم است راجع به آن اطلاعات کسب کنیم. بدانیم چه پیش‌نیازهایی لازم داریم. در این قدم، پرسش از افراد باتجربه می‌تواند به شما کمک شایانی کند. اگر این کار موردنظر مرتبط با پول و سرمایه‌گذاری باشد، اهمیت تحقیق و مطالعه مضاعف می‌شود؛ بنابراین بهتر است ابتدا یادگیری راجع به بورس را شروع کنید. این یادگیری شامل چند بخش است. بخش نخست ورود به بورس و بخش دوم شناخت سهام و معامله کردن. در هر دو بخش، شما با دریای وسیعی از اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی، کتاب و… مواجه هستید. می‌توانید موضوع موردنظر خود را در اینترنت جست‌وجو کنید و درباره‌ آن مطالعه کنید. معتبرترین سایت آموزشی شامل سایت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است که در بخش آموزش خود ..

اگر قصد ورود به بورس را دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. ما قصد داریم قدم‌های نخستین ورود به بورس را برای شما شرح دهیم. اصلاً مهم نیست اگر هیچ اطلاعاتی راجع به بازارهای مالی ندارید و نمی‌دانید برای شروع چه‌کار کنید؛ زیرا ما به شما در این حوزه کمک خواهیم کرد. راهنمای عملی ورود به بورس را با ما دنبال کنید.

اولین و مهم ترین گام، کسب اطلاعات

ورود به بورس

برای شروع هر کاری، لازم است راجع به آن اطلاعات کسب کنیم. بدانیم چه پیش‌نیازهایی لازم داریم. در این قدم، پرسش از افراد باتجربه می‌تواند به شما کمک شایانی کند. اگر این کار موردنظر مرتبط با پول و سرمایه‌گذاری باشد، اهمیت تحقیق و مطالعه مضاعف می‌شود؛ بنابراین بهتر است ابتدا یادگیری راجع به بورس را شروع کنید. این یادگیری شامل چند بخش است. بخش نخست ورود به بورس و بخش دوم شناخت سهام و معامله کردن. در هر دو بخش، شما با دریای وسیعی از اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی، کتاب و… مواجه هستید. می‌توانید موضوع موردنظر خود را در اینترنت جست‌وجو کنید و درباره‌ آن مطالعه کنید. معتبرترین سایت آموزشی شامل سایت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است که در بخش آموزش خود فایل های صوتی و متنی قرار داده تا عموم افراد بتوانند از آن بهره ببرند.

همچنین می‌توانید از سامانه مجازی معاملات در این سایت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از وبلاگ آموزشی خانه سرمایه به‌عنوان یک منبع معتبر آموزشی استفاده کنید. همچنین سایت مدیریت فناوری بورس تهران tsetmc جز مهم‌ترین سایت‌هایی است که سهامداران باید با آن آشنا شوند. مطالعه روزنامه‌های اقتصادی با محوریت بورس می‌تواند کمک کند تا با فضای این حوزه بیشتر آشنا شوید. همچنین، پرسش از افراد مطلع، می‌تواند ما را از دام‌های این مسیر، مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در بازار بورس آگاه کند.

دومین گام، تصمیم برای تهیه سرمایه موردنظر برای سرمایه‌گذاری

چگونه وارد بورس شویم؟ ورود به بورس

خیلی از افراد، پس‌ازآنکه با کلیت بازار بورس آشنا شدند، مبلغی از پس‌انداز خود را وارد بازار بورس می‌کنند. این موضوع می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری برای افراد داشته باشد. اگر شما دانش کافی راجع به بازار بورس پیداکرده باشید، می‌دانید که وارد دنیای سرمایه‌گذاری شدید؛ بنابراین باید سرمایه مشخص، هدفمند وارد این بازار کنید. ویژگی‌های این سرمایه به شرح زیر است:

  • به این سرمایه نیاز ندارید. درواقع اگر تمام یا بخشی از آن را از دست بدهید، خللی در جریان مادی زندگی شما ایجاد نمی‌شود.
  • این سرمایه از فروش دارایی‌های شما نظیر ملک، وسایل ضروری و… به دست نیامده است.
  • مبلغ سرمایه برای شروع سرمایه‌گذاری بهتر است کم باشد و رفته‌رفته میزان آن را افزایش داد. کم از نظر هر شخص مبلغ متفاوتی است؛ بنابراین بهتر است معیارهای مادی خود را یادداشت کرده و سپس تصمیم بگیرید.

هیچ شخصی نمی‌تواند به شما بگوید چه مبلغی مناسب است؛ زیرا شما صاحب سرمایه هستید و باید بتوانید برای نقدینگی که وارد بورس می‌کنید تصمیم‌گیرنده باشید.

سومین گام، دریافت کد بورسی

چگونه وارد بورس شویم؟ ورود به بورس

پس‌ازآنکه نقدینگی لازم برای سرمایه‌گذاری را در نظر گرفتید، باید به‌صورت رسمی سهامدار شوید. این کار از طریق دریافت کد بورسی ممکن است. برای معامله در بازار بورس شما نیاز به یک کارگزار رسمی و کد معاملاتی (که با نام کد بورسی – کد سهامداری نیز شناخته می‌شود) دارید. در سال‌های گذشته، دریافت کد بورسی صرفاً از طریق کارگزاری‌ها صورت می‌گرفت. با گسترش دانش افراد نسبت به بازار و بزرگ شدن جامعه سهامداری، سایر نهادها نظیر دفاتر پیشخوان دولت، نیز در این حوزه فعال‌شده‌اند. قبل از هر کاری لازم است با یکی از سایت‌های مهم جهت ثبت‌نام و دریافت کد بورسی آشنا شوید. این سایت که در بدو امر با آن سروکار دارید، سامانه جامع اطلاعات مشتریان و به‌اختصار سجام است.

هر سهامداری باید در این سایت اطلاعات شخصی، شغلی، بانکی خود را ثبت کند تا بانک جامعی از اطلاعات سهامدار وجود داشته باشد. شما پس از ثبت‌نام در سایت سجام و تکمیل فرم‌های مشخصات، کد پیگیری دریافت می‌کنید. پس از دریافت کد پیگیری، لازم است احراز هویت شوید تا بتوانید به‌عنوان یک سهامدار معتبر و دارای هویت مشخص به معامله بپردازید.

چهارمین گام، انتخاب کارگزاری مناسب

چگونه وارد بورس شویم؟ ورود به بورس

با توجه به اطلاعات موجود در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، ۱۰۸ کارگزاری فعال وجود دارد که دارای مجوز بوده و شما می‌توانید از طریق آن‌ها به معامله بپردازید. کارگزاری یک‌نهاد مالی واسط است و بدون حضور آن شما قادر به انجام معامله نخواهید بود؛ بنابراین بهتر است در انتخاب این رکن مهم، دقت کافی را داشته باشید. هر کارگزاری دارای وب‌سایت معتبر است و شما می‌توانید به مراجعه به وب‌سایت آن‌ها، اطلاعات کلی راجع به خدمات آن، به دست آورید.

پنجمین گام، ورود به سامانه معاملات

چگونه وارد بورس شویم؟ ورود به بورس

پس‌ازآنکه شما صاحب‌نام کاربری و رمز عبور سامانه معاملاتی شدید، می‌توانید اقدام به معامله کنید. قبل از هر کاری بهتر است، رمز عبوری مطمئن انتخاب کنید و آن را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهید. پس‌از آنکه وارد سامانه شدید لازم است، با قسمت‌های مختلف سامانه معاملاتی آشنا شوید. مهم‌ترین مواردی که قبل و حین معاملات، نیاز است بدانید شامل نکات زیر است:

  • چطور پول به‌حساب معاملاتی خود واریز یا از آن برداشت کنید
  • چطور سهام موردنظر خود را جست‌وجو کنید
  • چطور معامله خرید یا فروش را انجام دهید
  • فهرست معاملات خود را در کدام قسمت مشاهده کنید؟
  • لیست سهم‌های موجود در سبد خود را در کدام قسمت مشاهده کنید؟
  • میزان سود و زیان سهام خریداری‌شده را در کدام قسمت مشاهده کنید؟

آشنا شدن با قسمت‌های مختلف سامانه معاملاتی کار سختی نیست و هر شخصی با هر سطح دانش و اطلاعات می‌تواند به آن دسترسی داشته و انجام دهد.

ششمین گام، سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به آموزش دارد

چگونه وارد بورس شویم؟ ورود به بورس

سرمایه‌گذاری یک مهارت است که باید آموخته شود. تصور نکنید وجود سرمایه بدون دانش، می‌تواند موفقیت شما را در بازار بورس تضمین کند. آموزش یکی از پیش‌نیازهای سرمایه‌گذاری در بورس است. در حقیقت یکی از وظایف مهم فعالان بازار سهام، آموزش کامل معامله‌گری در بورس تهران است. تنوع ابزارها و اثرپذیری همه‌جانبه از عوامل اقتصادی-سیاسی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری در بورس بدون آموزش امکان‌پذیر نباشد. چرا که اگر انجام معاملات بدون شناخت لازم از بازار سهام انجام شود، نه‌تنها موجبات زیان‌ و از دست رفتن سرمایه را فراهم می‌کند، می‌تواند منجر به رفتارهای هیجانی و درنهایت آسیب به بستر بازار سهام شود.

کتاب‌ها، مقالات و وب‌سایت‌های آموزشی مفیدی وجود دارند که می‌توانند از شما یک معامله‌گر باسواد بسازند. یکی از موفق‌ترین وب‌سایت‌های آموزشی در حوزه بورس، خانه سرمایه است که با ارائه بسته‌های آموزشی در طی سالیان اخیر، توانسته دانش‌آموختگان زیادی را به این حوزه وارد کند. این آموزش‌ها در بخش‌های مختلف تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، روان‌شناسی بازار، تابلو خوانی، فیلتر نویسی و… طبقه‌بندی می‌شوند. هرچقدر در بخش تحلیل شرکت‌ها بیشتر آموزش ببینید و مطالعه کنید، می‌توانید در معاملات خود حرفه‌ای‌تر شوید. البته بخش قابل‌توجهی از موفقیت معامله‌گران در مهارت آنان است نه صرفاً دانش! به خاطر داشته باشید، برای کسب سود باید هزینه بپردازید. این هزینه می‌تواند شهریه کلاس آموزشی باشد یا ضرری که در معاملات دارید. شما انتخاب می‌کنید که کدام هزینه بپردازید.

انواع آموزش در بورس

۱- تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی روشی است که با آن، ارزش ذاتی اوراق بهادار سنجیده می‌شود. در تحلیل بنیادی، عوامل مختلف اقتصادی در مقیاس خرد و کلان ارزیابی می‌شود. به عبارتی، تحلیل بنیادی، همه عواملی اثر گذار بر ارزش سهم را بررسی می‌کند. هدف ما از انجام تحلیل بنیادی آن است که، بفهمیم ارزش سهم با قیمت آن چقدر فاصله دارد و آیا سرمایه گذاری روی سهم ارزنده است یا خیر؟ اگر قیمت سهم کمتر از ارزش ذاتی سهم باشد، سهام جهت خرید ارزنده است. در تحلیل بنیادی، وضعیت صنعت و شرکت های رقیب نیز بررسی می‌شود. در تحلیل بنیادی، بررسی حاشیه سود، هزینه ها، دارایی و سایر عوامل موجود در صورت های مالی صورت می‌گیرد.

۲- تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی دیگر از روش‌های تحلیل سهام است. در این روش، صرفا روند قیمتی سهام شرکت ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و صورت های مالی شرکت ها مدنظر نیست. در واقع، تحلیل تکنیکال به‌طور دقیق‌تر قیمت معاملات و حجم معاملات سهام است را با ابزارهای مختلف بررسی می‌کند. در تحلیل تکنیکال با قوانین تکرارپذیر سروکار داریم. به گفته ی تحلیلگران تکنیکال، اخبار، اطلاعات مالی و … در نمودار سهم وجود دارد. دید تکنیکال گذشته نگر است و با استفاده از الگوهای پیشین به پیش بینی آینده می‌پردازد. شما از طریق دوره آموزش بورس وبسایت خانه سرمایه می‌توانید تحلیل بنیادی و تکنیکال را به صورت حرفه ای فرا بگیرید و معاملات خود را اصولی تر انجام دهید. به طور کلی مهم ترین فاکتور ورود به بورس و ادامه مسیر سرمایه گذاری آموزش اصولی است. این آموزش از بدو امر و دریافت کد بورسی آغاز می‌شود و تا یادگیری تحلیل و نحوه معاملات ادامه می‌یابد. بهتر است بدانید:

  1. گرچه بازار بورس جذاب و دست‌یابی به سود شیرین است ولی هیچ‌گاه نباید از آموزش غافل شد.
  2. برای معامله در بورس با خونسردی عمل کرده و احساساتتان را کنترل کنید.
  3. به این توجه کنید معامله‌گرها و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای چطور معامله می‌کنند.
  4. مدیریت ریسک و سرمایه را رعایت کنید و اصل اول شما حفظ سرمایه باشد.
  5. برای پیشرفت در این بازار، حاضر باشید وقت و انرژی بگذارید و بهای آن‌ها بپردازید.
  6. اولویت اول شما در بورس باید حفظ سرمایه، اولویت دوم حفظ سودهای قبلی‌ و اولویت سوم سود کردن باشد. حفظ سرمایه مهم‌ترین اصل است چون اگر سرمایه خودتان را از دست بدهید، دیگر چیزی ندارید که با آن معامله کنید و سود ببرید.
  7. بازار همیشه مثبت و رو به رشد نیست. همیشه خود را برای زمانی که بازار منفی می‌شود آماده کنید و اطلاعاتتان را برای موفق شدن در شرایط سخت بالا ببرید.
  8. از تجربیات دیگران استفاده کنید و وقتی اشتباهی انجام دادید، آن‌ها بپذیرید، آن اشتباه را تصحیح کنید و درس بزرگی که از آن اشتباه گرفته‌اید را در جایی یادداشت کنید.
  9. عواملی مانند ترس، طمع و سایر احساسات در همه افراد وجود دارند، اما این موارد وقتی مشکل‌ساز می‌شوند که امکان تصمیم‌گیری و عمل صحیح را از معامله‌گران بگیرند!

The post چگونه وارد بورس شویم؟ آموزش گام به گام ورود به بورس appeared first on خانه سرمایه.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.