کد خبر : 39176
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 شهریور 1399 - 5:07

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟ روش های کاربردی خود انگیزشی

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟ روش های کاربردی خود انگیزشی

در دنیای امروز هیچ چیزی ساده و راحت به دست نمی‌آید. اما پیمودن مسیرهای پر پیچ‌وخم موفقیت در عصر آهن نیاز به نیرویی خاص دارد که انگیزه می‌تواند این نیرو را برای ما فراهم نماید. انگیزه و بالاتر از آن خود انگیزشی مؤثرتر و قوی‌تر از هر دارویی می‌تواند مانند یک مربی، ما را در سختی‌ها همراهی کنند. اما چگونه می‌توان از این نیرو استفاده کرد؟ برای آشنایی با تکنیک‌های خود انگیزشی با ما در این مقاله همراه باشید.
انگیزه به چه چیزی گفته می شود؟ انگیزه در واقع یک نیروی درونی و یک ویژگی رفتاری است که می‌تواند مانند یک چاشنی قدرت بخش در زندگی انسان‌ها از آن استفاده نمود. یک گلوله برای شلیک و رسیدن به هدف نیاز به المان‌های مختلفی دارد. یک چاشنی برای شروع حرکت، حرکت دورانی برای قدرت گرفتن و طی کردن مسیر لوله تفنگ برای سرعت گرفتن همگی در کنار هم یک گلوله را به سمت هدف شلیک می‌نمایند. عجین کردن این پکیج با مهارت تیرانداز می‌تواند هر هدفی را در دسترس قرار دهد. زندگی انسان نیز دقیقاً نیاز به چنین المان‌هایی برای موفقیت و رسیدن به هدف دارد و انگیزه و خود انگیزشی نقش چاشنی را برای ما ایفا می‌نمایند. تنها با ..

در دنیای امروز هیچ چیزی ساده و راحت به دست نمی‌آید. اما پیمودن مسیرهای پر پیچ‌وخم موفقیت در عصر آهن نیاز به نیرویی خاص دارد که انگیزه می‌تواند این نیرو را برای ما فراهم نماید. انگیزه و بالاتر از آن خود انگیزشی مؤثرتر و قوی‌تر از هر دارویی می‌تواند مانند یک مربی، ما را در سختی‌ها همراهی کنند. اما چگونه می‌توان از این نیرو استفاده کرد؟ برای آشنایی با تکنیک‌های خود انگیزشی با ما در این مقاله همراه باشید.

انگیزه به چه چیزی گفته می شود؟

انگیزه در واقع یک نیروی درونی و یک ویژگی رفتاری است که می‌تواند مانند یک چاشنی قدرت بخش در زندگی انسان‌ها از آن استفاده نمود. یک گلوله برای شلیک و رسیدن به هدف نیاز به المان‌های مختلفی دارد. یک چاشنی برای شروع حرکت، حرکت دورانی برای قدرت گرفتن و طی کردن مسیر لوله تفنگ برای سرعت گرفتن همگی در کنار هم یک گلوله را به سمت هدف شلیک می‌نمایند. عجین کردن این پکیج با مهارت تیرانداز می‌تواند هر هدفی را در دسترس قرار دهد. زندگی انسان نیز دقیقاً نیاز به چنین المان‌هایی برای موفقیت و رسیدن به هدف دارد و انگیزه و خود انگیزشی نقش چاشنی را برای ما ایفا می‌نمایند. تنها با چاشنی نمی‌توان به موفقیت رسید اما بدون چاشنی هیچ حرکت قدرتمندی شروع نمی‌شود.

تأثیر انرژی‌های درونی و احساسات در زندگی انسان کاملاً اثبات‌شده است. هر چند این نیروها قابل رؤیت نیستند، اما بیشتر از هر چیز قابل رؤیت دیگری در روند زندگی ما تأثیرگذار هستند. انگیزه نیز ازجمله نیروهای درونی است که می‌تواند در سختی‌ها و در برخورد با موانع پیش رو مانند یک قدرت شگفت‌آور عمل نماید. هزاران ایده و ایدئولوژی در ذهن انسان‌ها وجود دارد که حتی قبل از اینکه به دنیا بیایند، در نطفه خفه می‌شوند. شاید اصلی‌ترین دلیل برای از بین رفتن بسیاری از ایده‌ها و یا به ثمر نرسیدن آنها نیروی انگیزه‌ای باشد که باید در صاحبان ایده‌ها وجود داشته باشد. کسانی که قدرت انگیزه را نادیده بگیرند، هیچ جایی در تاریخ بهترین‌ها کسب نخواهند کرد. درک قدرت این حس درونی انسان‌ها می‌تواند منجر به معجزاتی بزرگی در زندگی وی گردد. در ادامه برخی از این معجزات را با هم مرور خواهیم نمود.

خود انگیزشی چیست؟

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

برای تعریف خود انگیزشی باید کمی به عقب برگردیم. اگر به دوران کودکی خودمان نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که از همان روزهای نخستین زندگی این انگیزه است که رشد فکری انسان‌ها با آن رقم می‌خورد. در کودکی هر وقت نیازی به انجام کاری داشتیم که خیلی به آن راغب نبودیم، والدین با وعده جایزه‌های دوست‌داشتنی احساسات ما را برای انجام آن‌ها ترغیب می‌کردند. این همان نیروی انگیزه است که از بچگی در وجود ما نهادینه می‌شود. کم‌کم با رشد فکری و مسئولیت‌پذیری‌های فردی دیگر برای داشتن نیروی انگیزه نیازی به اتکا به دیگران نخواهیم داشت و خود می‌توانید برای پیش برد اهداف و رسیدن به آنها در خود انگیزه کافی ایجاد نماییم.

این تعریفی عامیانه و ساده از خود انگیزشی است. انسان‌ها برای آشنایی با خود انگیزشی و پیامدهای آن نیازی به آموزش ندارند. به‌خودی‌ِخود این تعریف در وجود هر یک از ما نهادینه‌شده است. البته آشنایی با تکنیک‌های تقویت انگیزه و بالا بردن توان خود انگیزشی این احساس درونی را به نیروی اکتسابی تبدیل می‌نماید. رسیدن به اوج انگیزه نیاز به برخی تکنیک‌های روانشناسی دارد که امتحان کردن آن‌ها می‌تواند این نیروی عظیم را در وجود شما به قلیان برساند. البته افراد با احساسات درونی مختلف در ایجاد خود انگیزشی درون خود متفاوت عمل می‌نمایند. با این حال روش‌های تقویت خود انگیزشی برای هر کسی تأثیرات خاص خود را به همراه خواهد داشت.

چرا برخی افراد انگیزه بالایی دارند و برخی دیگر کاملاً بی‌انگیزه‌اند؟

حتماً شما هم شنیده‌اید که برخی مواقع برای تعریف برخی از افراد از واژه‌هایی مانند کوهِ انگیزه استفاده می‌نمایند. برخی از افراد ذاتاً یا به دلیل شرایط تربیتی که در دوران کودکی داشته‌اند، از انگیزه بالایی برخوردار هستند. این چنین افرادی به‌راحتی در برخورد با موانع مختلف می‌توانند احساسات خود انگیزشی خود را تقویت نموده و روحیه خود را در هر شرایطی حفظ کنند. داشتن روحیه بالا و قدرت تمرکز در شرایط سخت ازجمله ویژگی‌های اخلاقی اصلی این افراد می‌باشد. شاید عجیب به نظر برسد اما انگیزه همیشه نیروی بسیار قوی‌تری از استعداد بوده است. در تاریخ این انگیزه‌های قوی بوده‌اند که دست به خلق شگفتی‌ها زده‌اند.

در میان افراد باانگیزه بالا، خیلی‌ها هم وجود دارند که کاملاً بی‌انگیزه هستند. ایجاد خود انگیزشی برای این افراد بسیار سخت و تقریباً بدون استفاده از تکنیک‌های تقویت این نیرو غیرممکن است. دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث کمبود انگیزه در چنین افرادی باشد. درجه اول چنین خلقیاتی را باید در دوران کودکی و شرایط تربیتی آن‌ها جستجو نمود. اگر نیروی انگیزه از همان دوران کودکی و ابتدایی در وجود بچه‌ها نهادینه نشده باشد، خود انگیزشی و مسئولیت‌پذیری آن‌ها نیز در آینده کاهش خواهد یافت. البته شرایط دیگری مانند وضعیت اجتماعی خانواده، وضعیت اقتصادی، اطرافیان و برخی عوامل دیگر نیز از دلایلی هستند که می‌تواند باعث بی‌انگیزگی در این افراد باشد.

چه عواملی سبب از بین رفتن انگیزه فرد می‌شود؟

همان‌طور که خود انگیزشی و تقویت این حس درونی می‌تواند اکتسابی باشد، از بین رفت انگیزه نیز امری شایع در بسیاری از افراد می‌باشد. عوامل زیادی می‌تواند باعث ایجاد چنین رفتاری در افراد باشد که بیشتر آن‌ها به احساسات و وضعیت روانی افراد بازمی‌گردد. البته کسانی که به‌خوبی قدرت خود انگیزشی را در وجود خود تقویت کرده باشند، می‌توانند در برخورد با شرایط سخت خود را آماده نگه‌دارند. اما این امکان برای هر کسی قابل‌تصور نیست. برخورد با برخی از سختی‌های زندگی باعث از بین رفتن انگیزه حتی در برخی از افرادی می‌شود که انگیزه زیادی نیز داشته‌اند. البته طرز رفتار افراد از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن انگیزه در وجود آن‌ها است. برخی از عوامل ایجاد این حس درونی منفی می‌توانند موارد زیر باشند.

۱- عدم داشتن برنامه‌ ریزی درست

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

در بند اول مقاله اشاره کردیم که انگیزه ‌مانند یک چاشنی است که برای رساندن شما به هدف نیاز به برخی نیروهای کمکی مانند مهارت، ابزار و برنامه‌ریزی دقیق دارد. نداشتن برنامه می‌تواند این نیرو را در مسیر نادرستی به هدر داده و به تدریج باعث از بین رفتن آن شود.

۲- هدف‌گذاری‌های ناصحیح و دلسرد شدن

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

دلسرد شدن نقطه مقابل خود انگیزشی است. ایجاد هدف‌های دور از دسترس در مسیر کار و زندگی می‌تواند باعث شکست‌های پیاپی شده و این دلسرد شدن‌های پشت سر هم نیروی انگیزه افراد را به مرور از بین خواهد برد.

آلبرت انیشتین:

“موفقیت‌هایی که نصیب افراد صبور می‌شود، همان‌هایی است که توسط افراد عجول رها شده است.”

۳- وسواس زیاد به جهات منفی

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

برخی از افراد نیز در کنار داشتن ابزار لازم برای رسیدن به هدف، دچار وسواس می‌شوند. چنین افرادی بیشتر نیمه خالی لیوان را می‌بینند و خیلی نمی‌توانند روی قسمت مثبت آن تمرکز داشته باشند. وسواس زیاد نیز به مرور باعث از بین رفتن انگیزه در افراد خواهد شد.

ارل نایتینگل می‌گوید:

“هر چه در ناخودآگاه خود بکاریم و با تکرار آن تغذیه کنیم، روزی تبدیل به واقعیت ما خواهند شد.”

۴- نشست و برخاست با افراد بی‌انگیزه

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

نشست‌وبرخاست با افراد باانگیزه و موفق از شما فردی باانگیزه خواهد ساخت و در کنار افراد بی‌انگیزه قرار گرفتن به مرور باعث از بین رفتن نیروی خود انگیزشی در وجود شما خواهد شد. چنین افراد با تلقین نیروهای منفی انگیزه افراد باانگیزه را نیز به ورطه نابودی می‌کشانند. فراموش نکنید که یک قطره ناپاکی می‌تواند یک منبع بزرگی از آب پاک را آلوده کند.

به قول برایان تریسی:

این موقعیت‌ها نیستند که انسان را می‌سازند، بلکه این انسان‌ها هستند که موقعیت‌ها و موفقیت‌ها را خلق می‌کنند.”

۵- شرایط نامناسب اجتماعی و مشکلات اقتصادی

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

هر چند در یک دیدگاه کلی مشکلاتی از این قبیل همگی بهانه‌تراشی‌هایی هستند که افراد از آن‌ها برای توجیه شکست‌ها و ناکامی‌های خود بهره می‌برند، اما با این حال این شرایط می‌تواند منجر به از بین رفتن انگیزه در انسان‌ها باشد. شرایط نامناسب اجتماعی و وضعیت معیشتی ضعیف بسیاری از فرصت‌ها را از انسان‌ها سلب می‌نماید. افرادی هم که از نظر انگیزه در سطح بالایی قرار ندارند در برخورد با چنین وضعیتی دچار ضعف در احساسات درونی خود شده و سریعاً شروع به بهانه‌تراشی و انداختن دلیل شکست خود روی گردن این شرایط می‌نمایند. هر چند در برخی مواقع این بهانه‌ها خیلی هم بیراه نیستند، اما نباید فراموش کنیم که بزرگ‌ترین و موفق‌ترین افراد جهان در همه عرصه‌ها چه علمی، چه ورزشی و چه اقتصادی از بدترین شرایط شروع کرده‌اند و به بالاترین درجات رسیده‌اند.

سریع‌ترین دونده جهان یوسین بولت می‌گوید:

“رویاهای خود را باور داشته باش، همه‌چیز امکان‌پذیر است.”

دلایل دیگری نیز برای بی‌انگیزگی و از بین رفتن نیروی خود انگیزشی در افراد وجود دارد که بسیاری از آن‌ها عمومی نبوده و به شرایط ویژه هر فرد بستگی دارند. اما مهم‌ترین آنها چند موردی بودند که با هم مرور کردیم.

چه عواملی سبب بالا رفتن انگیزه فرد می‌شوند؟

عوامل زیادی هم وجود دارند که می‌توانند باعث بالاتر رفتن انگیزه در افراد باشند. البته برخی از آن‌ها ناشی از پرورش برخی از نیروهای درونی و انجام برخی از کارهای ساده خواهند بود که در بند بعد به آن‌ها اشاره خواهیم نمود. اما در این بخش قصد داریم به عواملی اشاره کنیم که بیشتر تکنیک‌های حسی و درونی هستند.

۱- بالاتر بردن تمرکز

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

قدرت تمرکز در بسیاری از شرایط سخت منجر به اتخاذ تصمیمات بسیار عالی برای هر فردی می‌شوند. بسیاری از افرادی که تمرکز کافی ندارند، در برخورد با سختی‌های زندگی به سرعت انگیزه خود را از دست می‌دهند. افزایش تمرکز در چنین مواقعی می‌تواند باعث تقویت انگیزه و خود انگیزشی در افراد باشد.

به قول آلبرت انیشتین:

“جهانی که برای خودمان ساخته‌ایم، نتیجه تفکراتمان است. نمی‌توان دنیا را بدون تغییر تفکراتمان تغییر دهیم.”

۲- نیروی خارق العاده‌ اعتماد به نفس

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

من استعداد کافی برای این کار را ندارم. هوش زیادی برای موفقیت در این رشته نیاز است. این‌ها جملات منفی‌ای هستند که می‌توانند قاتل بزرگی برای انگیزه باشند. تقویت نیروی اعتمادبه‌نفس خود عامل بزرگی برای خود انگیزشی در افراد است.

هنری فورد:

“چه فکر می‌کنید می‌توانید، چه فکر می‌کنید نمی‌توانید، در هر صورت حق با شما است.”

۳- ثابت‌قدم بودن و باور داشتن به نتیجه نهایی

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

ثابت قدم بودن و باور داشتن به نتیجه نهایی باعث می‌شود تا شکست‌های کوچک مانعی برای رسیدن به هدف اصلی نباشند. افرادی که به نتیجه نهایی شک دارند و آن را بسیار دور از دسترس خود می‌بینند، نمی‌توانند خود انگیزشی خود را در سطح مناسبی نگه‌دارند. این افراد بعد از اولین شکست هر چند کوچک تمام انگیزه خود را از دست خواهند داد. باید باور کنیم که شکست جزئی از هر مسیری برای انسان‌های موفق است.

رابرت کلییر:

“موفقیت حاصل تنش‌های کوچکی است که هرروز به‌صورت مداوم انجام می‌پذیرد.”

۴- دور ماندن از انرژی‌های منفی

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

درصد بالایی از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، شرایط بدنی مناسب برای شکست این بیماری‌ها را دارند. اما این افراد به دلیل استرس زیاد و درگیر شدن با خبرها و انرژی‌های منفی روحیه‌ای برای این مبارزه در خود باقی نمی‌گذارند. درگیر شدن پی‌درپی با افکار و اخبار منفی می‌تواند نیروی خود انگیزشی را در وجود هر کسی به هلاکت برساند. فضای مجازی در حال حاضر در عین داشتن مزیت‌های بسیار زیاد می‌تواند عاملی هم برای این امر باشد. از این رو برای انگیزه بالا باید خود را از این اخبار دور نگه داریم.

چگونه می توانیم در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

در این بخش قصد داریم تا برخی از تکنیک‌های مؤثر برای تقویت نیروی خود انگیزشی را با هم مرور کنیم. استفاده از این تکنیک‌های ساده قدرت عجیب انگیزه را در وجود شما به اوج خود خواهند رساند، هر چند در ظاهر آن‌ها ساده هستند، اما توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه آنها را دست‌کم نگیرید.

۱- هدف های خود را به قسمت های کوچک تر تقسیم نمایید

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

داشتن اهداف بزرگ هیچ عیبی ندارد که هیچ، بلکه یک مزیت هم تلقی می‌گردد. اما رسیدن به اهداف بزرگ نیاز به زمان زیادی داشته و نیروی انگیزه بالایی نیز می‌طلبد. یک لغزش کوچک در چنین مواردی همه آرزوهای یک فرد را به باد داده و تمام داشته‌های وی را از بین خواهد برد. از این رو در یک تکنیک ساده روانشناسان توصیه می‌کنند تا اهداف خود را به پله‌های کوچک‌تر تقسیم نموده و پله به پله آن‌ها را طی کنید.

برایان تریسی:

“داشتن اهدافی روشن و از پیش تعیین شده برای رسیدن به موفقیت کاملاً ضروری است.”

۲- تشویق

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

تشویق شدن از همان دوران کودکی باعث ایجاد یک نیروی انگیزه بسیار قدرتمند در وجود ما بوده است. اکنون نیز نباید اثر این عامل تقویتی را نادیده بگریم. تشویق مانند یک کپسول ویتامین است که می‌تواند نیروی ایمنی بدن ما را در برابر شکست‌های آینده تقویت نماید و خودباوری و خود انگیزشی را برای ما به ارمغان بیاورد.

۳- الگوبرداری از افراد موفق

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

نکته جالبی که در تاریخ بارها و بارها تکرار شده است، این است که درصد بالایی از افراد موفق و البته موفق‌ترین افراد جهان از کمترین امکانات برخوردار بوده و شکست‌های بزرگی نیز در زندگی خود داشته‌اند. الگوبرداری از رفتار و زندگی آن‌ها می‌تواند نیروی انگیزه ما را نیز چندین برابر کند.

۴- نشنیده گرفتن انتقادهای بی مورد

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

واقعاً چه کسانی دست به انتقاد زده و ما را از رفتن در مسیر موفقیت بازمی‌دارند؟ آیا جز این است که افرادی که خود شکست‌ خورده و یا حتی یک‌بار حاضر نشده‌اند این راه‌ها را امتحان کنند، مانند یک پتک انرژی منفی روی سر ما خراب می‌شوند. بهترین کار در برخورد با چنین افرادی در و دروازه کردن گوش‌هایمان است.

۵- سبک زندگی خود را درست کنیم

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

کتاب خواندن، ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم، خواب کافی، به موقع بیدار شدن، تماشای فیلم‌های مورد علاقه، تفریح و لذت بردن از لحظات زندگی همگی لازمه زندگی بشر می‌باشند. داشتن یک لایف استایل مناسب می‌تواند باعث تقویت نیروی انگیزه در افراد شود. این چنین افرادی از قدرت بالایی برای خود انگیزشی برخوردار بوده و شکست دادن آن‌ها به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

۶- اطرافمان را از افراد موفق پر کنیم

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

تأسی گرفتن از یک مربی و مشاور خوب موفق در زندگی می‌تواند روحیات وی را درون ما نیز شکوفا نماید.

۷- مسیر خود را مستقیم کنید

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

بسیاری از افراد دوست دارند هزاران راه را برای رسیدن به موفقیت امتحان نمایند. آن‌ها در هیچ‌کدام از این راه‌ها تخصص لازم را به دست نیاورده و در آخر هم دست از همه آن‌ها خواهند برید. مانند یک قطره آبی که با داشتن یک مسیر یک سنگ بزرگ را می‌شکافد، روی یک هدف و یک مسیر تمرکز داشته باشید.

۸- از دیروز خود بهتر باشید

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

اگر روزی ۱ درصد رشد داشته باشید در یک سال رشد خود را به ۳۶۵ درصد خواهید رساند. برای نگاه به آینده امروز خود را با دیروز خود مقایسه کنید و سعی کنید از دیروز عملکرد بهتری داشته باشید. اگر هرروز تنها یک درصد بهتر شوید، در پایان سال شما موفقیت را در آغوش خواهید کشید. این رفتار می‌تواند در شرایط سخت هم انگیزه شما را در سطح مناسبی باقی نگه دارد.

۹- با ترس خود کنار بیایید

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

نترسیدن دور از احساسات انسانی است. رفتن در مسیری که تاکنون آن را امتحان نکرده باشید، با ترس همراه خواهد بود. برای داشتن نیروی انگیزه کافی و تقویت خود انگیزشی باید با ترس‌های خود روبرو شوید.

چرچیل:

“موفقیت توانایی رفتن از شکستی به شکستن دیگر بدون از دست دادن شور و انگیزه است.”

۱۰- به خدا اعتماد کنید

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

خود انگیزشی یک نیروی درونی است. برای تقویت این نیرو می‌توانید آن را به منبع اصلی انرژی متصل کنید.

چگونه می توانیم در انجام کارهای روتین و روزمره‌ خود انگیزه مان را حفظ کنیم؟

انجام کارهای تکراری و کسل‌کننده همیشه روی اعصاب هستند. داشتن انگیزه کافی برای انجام چنین اموری همیشه یک چالش بزرگ بوده است. اما نگاه کردن به آینده می‌تواند راه‌حلی عالی برای بالا بردن انگیزه در چنین شرایطی باشد. به جای آنکه یک قدمی خود را نگاه کنید، به آینده‌ای که بعد از انجام این کارها در انتظار شما خواهد بود، بیندیشید. این روش خود یکی از تکنیک‌های خود انگیزشی است.

اگر دچار بی‌انگیزگی شدیم چه کار کنیم؟

در چنین مواقعی بهتر است کمی دور از استرس به استراحت بپردازید. ذهن خود را آرام کنید و برای تقویت نیروی انگیزه و خود انگیزشی تمرکز داشته باشید. دست‌وپا زدن در مرداب هیچ‌وقت به نتیجه نخواهد رسید. از این رو بهتر است در چنین مواقعی آرامش خود را حفظ کرده و به دور از هیجانات زندگی برای یک شروع بهتر و قدرتمندتر انگیزه کافی جمع کنید.

مایکل جردن:

“می‌توانم شکست را بپذیرم اما تلاش نکردن را هرگز.”

ترس چگونه انگیزه ما را از بین می‌برد؟

ترس در نقطه مقابل انگیزه قرار دارد. کسانی که خود انگیزشی را در وجود خود تقویت می‌نمایند، می‌دانند که ترس هم ازجمله نیروهایی است که باید در این مسیر با آن روبرو شده و بر آن فائق آیند. ترس با تصور پیامدهای ناشی از شکست شما را از قدم برداشتن در مسیر موفقیت بازمی‌دارد. اگر به درستی با آن برخورد نکنید، احتمالاً در همان بدو حرکت همه انگیزه خود را به باد خواهید داد.

اهمیت برنامه‌ریزی در ایجاد انگیزه برای انجام کارها

بدون برنامه‌ریزی بالاترین و قوی‌ترین انگیزه‌ها هم چیزی به شما اضافه نخواهند کرد. شما فقط یک‌بار فرصت زندگی دارید. زمان در این زندگی بسیار محدود است. تنها یک برنامه‌ریزی درست و دقیق است که می‌تواند شما را از این مهلکه موفق بیرون بکشاند. بدون برنامه‌ریزی شما تنها مشغول به انجام کارهای پراکنده‌ای خواهید شد که هیچ راهی به هدف اصلی شما ندارند.

برایان تریسی:

“یادداشت اهدافتان روی کاغذ احتمال موفقیت را ۱۰۰۰ درصد افزایش می‌دهد.”

داشتن حس آرامش دائمی انگیزه ما را کم می کند؟ چرا چالش‌ها در ایجاد انگیزه برای ما ضروری هستند؟

حفظ انگیزه در یک مسیر ثابت و روتین بسیار سخت‌تر از مسیری است که در آن با چالش‌های مختلف روبرو هستیم. یک‌بار موفقیت در یکی از این چالش‌ها برابر با صدها بار موفقیت در مسیرهایی با آرامش دائمی برای ما انگیزه و قدرت به ارمغان خواهند آورد. در کودکی برای رسیدن به یک پاداش بارها و بارها یک مسیر ثابت را طی کرده‌ایم. از همان دوران به یاد داریم که هر چه چالش‌های ما سخت‌تر و سخت‌تر باشند، جوایز نیز بهتر و بزرگ‌تر خواهند بود.

سه نفر از کسانی که با کمک انگیزه بالایشان، کارهای بزرگی انجام داده‌اند.

در این بخش مختصری از زندگی افرادی را مرور خواهیم کرد که با خود انگیزشی به درجاتی رسیده‌اند که هیچ‌گاه از تاریخ بشر حذف نخواهند شد.

آنتونی رابینز:

“به یاد داشته باشید که هدف‌های بزرگ انگیزه‌های بزرگ هم ایجاد می‌کنند.”

۱- توماس ادیسون

این مخترع بزرگ در روزهای ابتدایی زندگی خود از طرف همه معلمان خود طرد شد. همه او را فردی احمق خطاب می‌کردند که هیچ استعدادی برای یادگیری ندارد. او برای رسیدن به اولین اختراع خود هزاران بار شکست خورد و سرانجام پیروز شد. ادیسون نمادی از کوهِ‌ انگیزه در تاریخ بشر است.

۲- استیو جابز

بنیان‌گذار شرکت اپل یک‌بار از طرف هیئت‌مدیره این شرکت که خودش آن را تاسیس کرده بود، اخراج شد و تمام سهام خود را از دست داد. هیچ‌کس به‌اندازه استیو جابز انگیزه را معنی نکرده است.

۳- آلبرت اینشتین

جالب است بدانید که تا ۴ سالگی او هنوز شروع به حرف زدن هم نکرده بود و تا ۷ سالگی هم حتی یک کلمه توانایی خواندن نداشت.

۵ کتاب برای خود انگیزشی

۵ کتاب زیر بهترین‌های موجود برای خودانگیزشی هستند. افراد زیادی از تجربیات ارزشمند نویسنده‌های این کتاب که خود افرادی موفق هستند، استفاده نموده‌اند.

۱- بیندیشید و ثروتمند شوید

خلاصه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید

ناپلئون هیل در این کتاب که بارها تجدید چاپ شده و یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های موفقیت در دنیا است، راز و رمزهایی را برای شما بازگو می‌نماید که با شنیدن آن‌ها هر لحظه می‌توانید در خود انگیزه ایجاد نمایید. اگر به دنبال رازی هستید که می‌تواند افکار و زندگی شما را تغییر دهد، در این کتاب آن را خواهید یافت.

۲- پدر پولدار پدر فقیر

پدر پولدار پدر فقیر

احتمالاً نام این کتاب را شنیده باشید. رابرت کیوساکی پله‌های موفقیت را مانند هر انسان عادی دیگر از صفر شروع کرده و تمام سختی‌های این راه را به جان خریده است. ارزشمندترین توصیه‌های وی برای ساختن یک زندگی موفق را می‌توانید در کتاب پدر پولدار پدر فقیر ببینید.

۳- قورباغه ات را قورت بده

قورباغه ات را قورت بده

کتاب جیبی قورباغه ات را قورت بده را بایستی یکی از جاودانه‌های برایان تریسی دانست. هر وقت احساس بی‌انگیزگی در زندگی داشتید، می‌توانید از این کتاب ارزشمند و جملات آن برای افزایش روحیه و انگیزه خود کمک بگیرید.

۴- حکایت دولت و فرزانگی

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

حکایت دولت و فرزانگی داستان مردی است که برای رسیدن به موفقیت و ثروت به دنبال بزرگ‌ترین و ثروتمندترین فرد جامعه خود می‌رود. فرد ثروتمند راهنمایی‌هایی در آستین خود دارد که باعث رشد فکری و اقتصادی فوق‌العاده این مرد می‌شود. مارک فیشر در این کتاب داستانی را به خط کرده است که احتمالاً رویایی است که هر کدام از ما در سر داریم اما راه رسیدن به آن را نمی‌دانیم.

۵- قدرت عادت

چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟

چارلز دوهینگ در این کتاب هزارتوی ذهن افرادی که با عادت‌های معمولی روزانه به موفقیت‌های بزرگ رسیده‌اند را برای شما تبیین می‌نماید.

The post چگونه در خود انگیزه ایجاد کنیم؟ روش های کاربردی خود انگیزشی appeared first on خانه سرمایه.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.