کد خبر : 187036
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 فروردین 1401 - 2:49

چه میلگردی برای ساخت و ساز استفاده کنیم؟

چه میلگردی برای ساخت و ساز استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال میتوان گفت که میلگردهای متفاوتی با توجه به کاربرد، استاندارد و شکل ظاهری آنها در ساختمان سازی وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرد . پس اگر این سوال هم در ذهن شما نقش بسته و خواستار آشنایی با انواع میلگردها در صنعت ساختمان سازی هستید، کافیست در ادامه

در پاسخ به این سوال میتوان گفت که میلگردهای متفاوتی با توجه به کاربرد، استاندارد و شکل ظاهری آنها در ساختمان سازی وجود داشته و مورد استفاده قرار می گیرد .

پس اگر این سوال هم در ذهن شما نقش بسته و خواستار آشنایی با انواع میلگردها در صنعت ساختمان سازی هستید، کافیست در ادامه با ما همراه باشید

میلگرد:

در این بخش بهتر است یک آشنایی با مشخصات میلگردها و تعریفی از خود میلگرد داشته باشیم.

میلگرد، پروفیلی می باشد با سطح مقطع دایره ای شکل که دارای جنس های مختلف است. جنس بیشتر میلگردها از فولاد می باشد به همین خاطر، بیشترین کاربرد را در بحث استحکام بخشی ساختمان دارند.

اگر می خواهید درباره تولید این محصولات بدانید باید بگوییم عموما به صورت نورد گرم از مواد مختلف فولاد تهیه می شوند اما عمده تولید میلگردها، از نورد بیلت فولادی به دست می آید

در همین راستا کارخانه های تولید کننده میلگرد نیز باید یک سری قوانین را به خاطر پر اهمیت بودن این محصول باید رعایت کنند و تمامی کارخانه ها باید دارای نوع مشخصی از میلگردها باشند که از قانون شناسایی استاندارد تعیین شده توسط انجمن آمریکایی تبعیت کند. این قوانین عبارت است از:

  • درج شماره ای که مشخص کننده سایز میلگرد باشد.
  • نوع نماد فولاد استفاده شده، ذکر شود.
  • باید گرید میلگرد مشخص گردد.
  • آرم سازنده محصول بر روی میلگرد حک شود.

میلگردها چه نقشی در ساختمان سازی دارند؟

بعد از آشنایی می خواهیم شما را با مهم ترین کاربردهای میلگرد در ساختمان سازی آشنا کنیم. استفاده از میلگرد در صنعت ساختمان سازی به 4 منظور صورت می گیرد:

  1. پی ریزی ساختمان

علت استفاده از میلگرد در پی ریزی ساختمان کمک به استحکام و دوام سازه می باشد؛ یعنی وجود میلگرد در پی ریزی، از ترک خوردگی ساختمان در تغییرات دمایی شدید جلوگیری و به پایداری شکل ساختمان کمک می کند.

  1. ساخت دیوارهای حائل

دیوار حائل باعث می شود تا فشار ناشی از اختلاف ترازی که به واسطه خاک برداری، خاک ریزی و سایر عوامل به وجود می آید، تحمل کند. پس به کار بردن میلگرد در ساخت دیوار حائل باعث می شود تا استحکام آن در برابر فشار ناشی از تراز و تغییرات آب و هوا کمک کند.

  1. ساخت دال بتنی

از دال بتنی در ساخت انواع پل، کف سازی و ساخت عرشه استفاده می شود و نوعی سقف تشکیل شده از میلگرد و بتن است.

  1. استفاده در نما

اگر می خواهید دارای سنگ نمای مستحکمی باشید با ایجاد خراش در قسمت خارجی دیواره ساختمان و قرار دادن میلگرد در راستای آن، یک ارتباط قوی بین ملات و میلگرد ایجاد کنید و بعد از آن سنگ را نصب کنید  تا با اینکار استحکام سنگ نما خود را بالا ببرید.

میلگرد ساختمانی کدام است؟

اگر با خود می پرسید که انواع میلگردها کدامند، باید بگوییم میلگردها انواع مختلفی دارند اما ما در این بخش می خواهیم به معرفی میلگردهای ساختمانی بپردازیم.

  • میلگرد خاموت

خاموت ها، میلگردهای خم شده به شکل مستطیل، مربع یا دایره ای هستند که به دور آرماتورهای طولی و اصلی در شناژ ساختمان بسته می شود. همچنین از این میلگرد برای بالابردن مقاومت ستون ها به صورت عمودی و گاهی مورب استفاده می گردد تا از نیروهای خمشی و برشی که بر بتن وارد شده و باعث شکستگی زود هنگام بتن می گردد، جلوگیری کند.

پس به طور کلی خاموت ها باعث ایجاد نظم بین میلگردها و افزایش مقاومت در برابر نیروهای وارد شده می شود. به طور کلی از این نوع میلگرد برای کاربردهایی چون جلوگیری از ترک‌ های ایجاد شده به صورت مورب و افزایش کل سازه در برابر ایجاد خرابی‌ های غیرمنتظره، افزایش مقاومت سازه در برابر فرآیندهای تنشی، پیچشی و کشش سطحی و همچنین ارتقا عملکرد لنگر خمشی استفاده می شود.  بازرگانی آراد آهن مرجع فروش انواع مقاطع فولادی، بهترین قیمت خاموت را به مشتریان ارائه می‌کند. جهت مشاهده لیست محصولات به همراه قیمت به وب سایت آراد آهن مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید جهت دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید با شماره 34055-031 تماس بفرمایید.

 

  • میلگرد فولاد کربن

این میلگرد که با عنوان میلگرد سیاه نیز بین فعالان ساختمانی شناخته می شود، جزء یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی به حساب می آید که استفاده از آن در مناطق مرطوب کاربردی نیست، زیرا به سرعت دچار خوردگی می شوند. با این وجود یکی از بهترین مصالح از نظر مهندسین عمران برای سایر مناطق است.

  • میلگرد تغییر شکل یافته با مقاومت بالا

این نوع میلگردها که کاربرد عجیبی در تقویت سازه های بتنی دارند، همان میلگردهای فولادی پیچ خورده سرد با لبه، دنده، برآمدگی یا تغییر شکل در سطح است که دارای سایزهای مختلفی به قطر 4 تا 50 میلیمتر می باشد.

  • میلگرد پوشش اپوکسی

یکی از گران ترین انواع میلگردها، میلگرد پوشش اپوکسی است که در مناطق مرطوب استفاده می شود و بخاطر حساسیت بالای این محصولات، مهندسین دقت بیشتری را در تهیه آنها از مراکز معتبر انجام می دهند.

  • میلگرد ضد زنگ

یکی از میلگردهای تقویت کننده جایگزین برای میلگردهای فولاد کربن محسوب می شود؛ همچنین یکی از راه حل های مقرون به صرفه در مناطقی است که امکان خوردگی وجود دارد یا تعمیر آن دشوار است. پس این میلگردها برای مناطقی که امکان خوردگی میلگرد وجود ندارد، مناسب نیست.

  • میلگرد فایبرگلاس

GFRP یا میلگرد فایبر گلاس یکی از بهترین میلگردها برای تقویت بتن به حساب می آید که تحت هیچ شرایطی خورده نمی شود اما هزینه آن گران تر از میلگرد پوشش اپوکسی است.

خرید میلگرد

حال که با انواع میلگردها در صنعت ساختمان سازی آشنا شدید، بهتر است در خرید میلگرد به نکاتی که در ادامه نام می بریم توجه کنید.

  • استاندارد بودن وزن میلگرد
  • سایز میلگرد
  • استاندارد میلگرد
  • هندسه آج میلگرد
  • خواص مکانیکی مانند تست خمش و کششی میلگردها
  • و در نهایت، بسته بندی میلگردها

با کیفیت ترین میلگرد

با توجه به نکاتی که در خصوص خرید میلگردها گفتیم بین تولیدکنندگان برتر این محصول، میلگرد ذوب آهن اصفهان از کیفیت بالاتری برخوردار است. در واقع وزن میلگردهای این کارخانه نزدیک به جدول استاندارد جهانی میلگرد ها یعنی جدول اشتال می باشد، چون یکی از فاکتورهای مهم در میلگردها، وزن آنها می باشد؛ به همین خاطر میلگردهای ذوب آهن اصفهان از قیمت و همچنین کیفیت بالایی برخوردار هستند که این موضوع در بین مهندسین عمران و پیمانکاران از توجه ویژه ای برخوردار است.

اگر قصد خرید میلگرد اصفهان دارید می توانید سفارش خود را در سایت آراد آهن به ثبت برسانید تا هماهنگی های لازم برای رسیدن محصول به دست شما انجام گیرد. لازم به ذکر است قیمت میلگرد اصفهان به صورت لحظه در سایت بازرگانی آراد آهن آپدیت می‌شود.

بررسی قیمت میلگرد

همانطور که گفتیم یکی از فاکتورهای اصلی در هزینه پروژه ها، توجه به قیمت میلگرد است چرا که نقش مهمی را در ساختمان ها ایفا می کند. به همین خاطر شما به عنوان یک مهندس باید بدانید که چه عواملی بر قیمت میلگردها تاثیر بسزایی دارد. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت این مقاطع فولادی می‌توان به مواردی چون نوسانات دلار و ارز، قیمت سنگ آهن و قراضه، میزان عرضه و تقاضا، هزینه های حمل و نقل، قیمت سوخت، سایز میلگردها بسته به جنس و درنهایت انواع میلگردها اشاره کرد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.