کد خبر : 28241
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1399 - 2:30

چراغ سبز دولت در بازار سرمایه و چشم انتظاری اراک به تالار بورس

چراغ سبز دولت در بازار سرمایه و چشم انتظاری اراک به تالار بورس

چراغ سبز دولت در بازار سرمایه و چشم انتظاری اراک به تالار بورسبیست و دومین تالار بورس منطقه ای کشور در بیست و نهم مرداد ماه سال ۱۳۸۵ باحضور رییس هیات مدیره سازمان بورس کشور، مدیرعامل یکی از بانک‌های خصوصی کشور و مسوولان اجرایی و اقتصادی استان مرکزی در اراک راه‌اندازی شد.
این تالار، در ساختمانی سه طبقه با زیربنای یک‌هزار متر مربع ایجاد و در مرحله نخست آن چهار کارگزار وارد شدکه قابلیت افزایش تا ۱۰ کارگزاری وجود داشت و در نخستین معامله تالار بورس و اوراق بهادار استان مرکزی، یک هزار سهم از یک شرکت سرمایه‌گذاری خریداری و هزار سهم پتروشیمی نیز به یک گروه مالی فروخته شد.
اما دیری نپایید که تالار بورس استان مرکزی به دلایلی جمع‌آوری شد و اکنون قطب چهارم صنعت کشور از مزایای تالار بورس منطقه‌ای بی بهره است.
به عقیده کارشناسان حوزه اقتصادی با توجه به حضور برخی غول‌های بزرگ تولیدی و صنعتی استان مرکزی از جمله آلومینیوم، هپکو، آذرآب، ماشین سازی، شرکت های نفتی، پالایشی و پتروشیمی در بورس و حضور پررنگ مردم در فعالیت‌های بازار سرمایه، حمایت دولت از این حوزه و ایجاد تالار بورس در استان علاوه بر جذب سرم..

چراغ سبز دولت در بازار سرمایه و چشم انتظاری اراک به تالار بورس

بیست و دومین تالار بورس منطقه ای کشور در بیست و نهم مرداد ماه سال ۱۳۸۵ باحضور رییس هیات مدیره سازمان بورس کشور، مدیرعامل یکی از بانک‌های خصوصی کشور و مسوولان اجرایی و اقتصادی استان مرکزی در اراک راه‌اندازی شد.
این تالار، در ساختمانی سه طبقه با زیربنای یک‌هزار متر مربع ایجاد و در مرحله نخست آن چهار کارگزار وارد شدکه قابلیت افزایش تا ۱۰ کارگزاری وجود داشت و در نخستین معامله تالار بورس و اوراق بهادار استان مرکزی، یک هزار سهم از یک شرکت سرمایه‌گذاری خریداری و هزار سهم پتروشیمی نیز به یک گروه مالی فروخته شد.

اما دیری نپایید که تالار بورس استان مرکزی به دلایلی جمع‌آوری شد و اکنون قطب چهارم صنعت کشور از مزایای تالار بورس منطقه‌ای بی بهره است.

به عقیده کارشناسان حوزه اقتصادی با توجه به حضور برخی غول‌های بزرگ تولیدی و صنعتی استان مرکزی از جمله آلومینیوم، هپکو، آذرآب، ماشین سازی، شرکت های نفتی، پالایشی و پتروشیمی در بورس و حضور پررنگ مردم در فعالیت‌های بازار سرمایه، حمایت دولت از این حوزه و ایجاد تالار بورس در استان علاوه بر جذب سرمایه‌های خرد مردم، ورود این سرمایه‌ها به بخش تولید، افزایش اشتغال پایدار در استان را به همراه دارد.

به عقیده این کارشناسان ایجاد تالار بورس منطقه‌ای در استان مرکزی، تسهیل در خرید مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی و عرضه محصولات آنها در بورس را تسهیل می‌کند.

قطب چهارم صنعت کشور و آمادگی برای استقرار تالار منطقه‌ای بورس فلزات

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه فلزات از جمله صنایع پر رونق کشور است و استان مرکزی و اراک قطب این حوزه محسوب می‌شود، ایجاد تالار بورس در این استان ایده مناسبی برای توسعه فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی استان به شمار می‌رود.

عباس نوری افزود: ایجاد نمایندگی بورس ایران در استان به عنوان تالار منطقه ای بورس با محوریت بورس فلزات علاوه بر تسهیل در تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی این استان، صنایع فلزی استان نیز راحت‌تر می توانند محصولات خود را در بورس عرضه کنند.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی معتقد است: تالار بورس ایران از جمله سازمان‌های اقتصادی زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده و توسعه فعالیت‌های بورسی برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های مختلف توسعه‌ای و عمرانی کشور از جمله سیاست های مهم این تالار است.
وی تصریح کرد: تشریفات‌زدایی در فرآیندها، تسریع در ارایه خدمات و دسترسی عموم مردم به تالار بورس از جمله برنامه‌های تالار بورس ایران برای افزایش سهم بورس در تامین منابع مالی مورد نیاز طرح ها است.
نوری ادامه داد: اکنون عدم توسعه تالارهای بورس استانی به دلیل کندی فعالیت‌های اداری در دستور کار تالار بورس ایران قرار داشته و انجام فعالیت‌ها و آموزش به علاقه‌مندان برای ورود سرمایه‌های خرد به بازار به کارگزاری‌ها و بخش خصوصی واگذار شده‌ است.
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی یادآورشد: مکاتبات بسیاری در سال‌های گذشته توسط مسوولان برای ایجاد نمایندگی بورس ایران در استان انجام شده که به دلیل اعتقاد بورس ایران برای واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی وکارگزاری‌ها این مهم تاکنون محقق نشده است.
نوری خاطرنشان کرد: استان مرکزی از جمله قطب‌های صنعتی کشور بوده و صنایع مادر و فلزی بسیاری در این استان مستقر است.
وی ادامه داد: توسعه کارگزاری‌های بخش خصوصی از دیگر مزایای ایجاد تالار بورس در استان مرکزی بوده و توسعه این کارگزاری ها افزایش اعتماد و آشنایی مردم با فعالیت‌ها بورسی و جذب سرمایه‌ها خرد جامعه در این حوزه را به همراه دارد.
وی گفت: ایجاد تالار بورس منطقه‌ای در استان مرکزی به نفع مردم و صنایع استان بوده و کارگزاری‌ها بخش خصوصی نیز از این مهم منتفع می شوند.

رونق بازار سرمایه در استان مرکزی با افزایش پذیره نویسی‌ها در تالار

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این خصوص گفت: ایجاد تالار بورس تسهیل در پذیره نویسی، افزایش ورود و پذیرش سهام واحدهای تولیدی و صنعتی در تالار بورس را به همراه دارد.
«محمود نعمتی» با یادآوری ارایه خدمات بورسی از طریق شبکه‌های مجازی افزود: استقرار تالار بورس در استان مرکزی افزایش و تسهیل در ارایه خدمات بورسی به واحدهای تولیدی استان را به همراه دارد.
وی با یادآوری وجود نماینده کارگزاری‌های بورس در استان مرکزی ادامه داد: با ایجاد تالار بورس زمینه تجمیع این کارگزاری‌ها در یک مکان فراهم شده و این مهم افزایش شفافیت در اطلاعات، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی به افراد، سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی را به همراه دارد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: ایجاد تالار بورس منطقه‌ای در استان از جمله مهمترین راهکارها برای جذب منابع مالی خرد مردم و ورود این منابع مالی به بخش تولید و بازار سرمایه است.
نعمتی افزود: با ایجاد تالار بورس در استان مرکزی، رئیس این تالار می‌تواند در نشست‌های اقتصادی استان مشاوره‌های سرمایه‌گذاری و مالی به مسوولان استان مرکزی ارایه دهد.
وی ادامه داد: اکنون کالاهای برخی از شرکت‌های تولیدی استان مرکزی از جمله شرکت آلومینیوم، پتروشیمی و قیر استان در بورس کالا عرضه می‌شود که ایجاد تالار بورس در استان تسهیل در ارایه کالاهای این شرکت‌ها در بورس را به همراه دارد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: مکاتباتی برای ایجاد تالار بورس در استان انجام شده که به دلیل عدم توسعه تالار بورس در استان ها این مهم هنوز محقق نشده است.

نقش تالارهای منطقه‌ای بورس در افزایش حجم بازار سرمایه از منظر کارشناسان
یکی از کاشناسان اقتصادی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: این استان در گذشته از جمله نخستین استان‌های دارای تالار بورس در کشور بوده و اکنون نیز جزء استان‌های کشور به شمار می رود که از وجود تالار بورس بی بهره است.
«مهدی کریمی » افزود: ساختمان تالار بورس استان مرکزی در گذشته واگذار و اکنون ساختمانی برای ایجاد تالار منطقه‌ای در استان وجود ندارد.
وی ادامه داد: با ایجاد تالار بورس منطقه‌ای استان مرکزی، کارگزاری‌های بورس در یک محل جمع آوری و این مهم تسهیل در ارایه خدمات به واحدهای تولیدی و افزایش حضور صنایع استان در بورس را به همراه دارد.
کارشناس دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با یادآوری حضور برخی شرکت‌های صنعتی استان در بورس خاطرنشان کرد: اکنون برخی از صنایع استان از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، آلومینیوم، ماشین سازی، هپکو و آذر آب دربورس حضور داشته و صورت های مالی آنها از طریق بورس ارایه می شود.
کریمی افزود: با ایجاد تالار بورس در استان مرکزی از مراجعه این شرکت‌ها به تالار بورس ایران در تهران جلوگیری شده و خدمات مورد نیاز آنها در استان ارایه می شود.

مدیران کارگزاری‌های بورس در خصوص ایجاد تالارهای منطقه ای چه می‌گویند؟

مدیر یکی از کارگزاری‌های بورس شعبه اراک نیز ایجاد تالار بورس در استان مرکزی را از جمله ضروریات صنایع استان عنوان کرد و گفت: اکنون تالار بورس به جز این استان در برخی استان‌های کشور فعال است.
«سید مصطفی هجری» افزود: اکنون برخی از واحدهای صنعتی استان مرکزی برای انجام انتقال سهام و اصلاحات شناسنامه ای باید از طریق تالارهای بورس استان های قم و همدان اقدام کنند.
وی با یادآوری فعالیت ۲۰ کارگزاری بورس در استان مرکزی گفت: با ایجاد تالار بورس منطقه‌ای تمامی این کارگزاری‌ها در یک نقطه جمع آوری شده و این مهم تسهیل در ارایه خدمت به مردم و واحدهای صنعتی استان را به همراه دارد.
مدیر این کارگزاری یادآور شد: تالار بورس منطقه‌ای در گذشته در این استان وجود داشت که به دلیل نبود زیر ساخت و هزینه ها جمع آوری شده است.
هجری افزود: با توجه به وجود صنایع بزرگ مادر تخصصی در استان مرکزی ایجاد تالار منطقه بورس در استان مرکزی برای تسهیل در تامین کالاهای مورد نیاز این واحدها و عرضه محصولات تولیدی آنها در بورس ضروری است.
مدیر یکی دیگر از کارگزاری‌های بورسی در استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: دفتر بورس منطقه‌ای این استان سال ۸۵ در اراک به بهره برداری رسید و ضمن اینکه تابلوی آن نیز نصب شد ولی راه اندازی نشد.

«احمد رضوانپور» افزود: با توجه به اینکه خدمات بورس از طریق اینترنت نیز ارایه می شود ایجاد تالار بورس منطقه ای در استان مرکزی هنوز ضروری به نظر نرسیده است.

وی ادامه داد: با ایجاد تالار منطقه‌ای بورس در استان مرکزی اطلاعات و آمار استان دقیق تر شده و ورود شرکت‌ها به بورس آسانتر می‌شود.

در علم اقتصاد، بورس به بازاری که قیمت گذاری، خرید و فروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می پذیرد اطلاق می شود و تفاوت بازار بورس به عنوان یک بازار مالی با بازار فیزیکی در آن است که در این بازار سهام و اوراق عرضه به جای کالا مورد معامله قرار می‌گیرد.
بازارهای بورس و اوراق بهادار، شاهراه سرمایه‌گذاری و انجام معاملات در حوزه بورس کالا و اوراق بهادار در جهان محسوب می‌شود.
سال ۱۴۶۰ میلادی نخستین مرکز بورس اوراق بهادار جهان، در شهر «انورس» بلژیک تأسیس شد اما رسمیت بورس اوراق بهادار با انتشار سهام کمپانی هند شرقی هلند در سال ۱۶۰۲ میلادی در بورس آمستردام شکل گرفت که کمپانی هند شرقی هلند اولین شرکت سهامی به‌شمار نمی‌آید، بلکه نخستین شرکت سهامی در سال ۱۵۵۳ میلادی با نام «مسکووی» در روسیه ایجاد شد.
استان مرکزی با بهره مندی از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور شناخته می‌شود که بسیاری از غول‌های صنعتی این استان در بورس حضوری فعال دارند.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.