کد خبر : 21913
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 تیر 1399 - 14:32

نقش مثبت دولت و بورس در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

نقش مثبت دولت و بورس در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

نقش مثبت دولت و بورس در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیاندر کنار همه شرکت‌های تولیدی، شرکتی به نام دانش‌بنیان با طرح‌های ملی در حالی فعالیت هستند که نسبت به سایر شرکت‌ها دست و پنجه بیشتری را جهت تامین سرمایه و نقدینگی مورد نیاز برای چرخاندن چرخ فعالیت خود نرم می‌کنند، زیرا همه معتقدند چاشنی اصلی فعالیت، رشد و پیشرفت این شرکت‌ها تامین مالی مورد نیاز است که عدم تامین آن می‌تواند ادامه فعالیت آنها را به سمت واهی و در معرض تعطیلی بکشاند.
همه نسبت به این موضوع واقف هستند که فعالیت این شرکت‌ها بدون سرمایه مکفی چندان نتیجه‌بخش نخواهد بود و نمی‌توانند دستاوردهای خوبی را در کشور با خود به همراه داشته باشد، همچنین بارها نسبت به این موضوع تاکید شده است که کمبود سرمایه اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در عقب‌ماندگی این شرکت‌ها بوده است.
سرمایه کلان برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان
فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به نقدینگی کلانی دارد که تاکنون روش‌های مختلفی برای تامین آن از جمله دریافت وام مطرح شده است، به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، این شرکت‌ها مبلغ قابل توجهی از سرمایه مورد نیاز خود را از طریق بانک ..

نقش مثبت دولت و بورس در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

در کنار همه شرکت‌های تولیدی، شرکتی به نام دانش‌بنیان با طرح‌های ملی در حالی فعالیت هستند که نسبت به سایر شرکت‌ها دست و پنجه بیشتری را جهت تامین سرمایه و نقدینگی مورد نیاز برای چرخاندن چرخ فعالیت خود نرم می‌کنند، زیرا همه معتقدند چاشنی اصلی فعالیت، رشد و پیشرفت این شرکت‌ها تامین مالی مورد نیاز است که عدم تامین آن می‌تواند ادامه فعالیت آنها را به سمت واهی و در معرض تعطیلی بکشاند.

همه نسبت به این موضوع واقف هستند که فعالیت این شرکت‌ها بدون سرمایه مکفی چندان نتیجه‌بخش نخواهد بود و نمی‌توانند دستاوردهای خوبی را در کشور با خود به همراه داشته باشد، همچنین بارها نسبت به این موضوع تاکید شده است که کمبود سرمایه اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در عقب‌ماندگی این شرکت‌ها بوده است.

سرمایه کلان برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به نقدینگی کلانی دارد که تاکنون روش‌های مختلفی برای تامین آن از جمله دریافت وام مطرح شده است، به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، این شرکت‌ها مبلغ قابل توجهی از سرمایه مورد نیاز خود را از طریق بانک و دریافت وام تامین می‌کنند، در حالی که به هیچ عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از وام به دلیل بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی در مسیر رشد قرار نخواهند گرفت و در چنین فضایی تامین سرمایه از این روش برای آنها به صرفه نیست، به همین دلیل باید اقدامی صورت گیرد تا تأمین مالی این شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه میسر شود.

در این زمینه بارها و بارها از سوی مسئولان حاضر در کشور تاکید بر ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس و تامین مالی این شرکت‌ها از طریق این بازار صورت گرفته است که در این زمینه سورنا ستاری ، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اعلام کرده است شرکت‌ها، آینده خود را در بورس می‌بینند، شرکت‌های دانش بنیان اکنون به حدی بزرگ شده‌اند که بهترین بازار برای جذب سرمایه آنها بازار سرمایه است و تاکنون جلسات زیادی جهت ترغیب شرکت‌ها برای ورود آنها به بورس برگزار شده است.

در کنار این مسایل برخی از مسوولان که به دنبال رشد و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس هستند، معتقدند این شرکت‌ها برای تامین نقدینگی و اخذ تسهیلات از سوی بانک‌ها در کنار نرخ بالای سود بانکی با مشکلاتی مانند ضمانت‌ همراه خواهند بود که با ورود سهام خود به بورس و تامین نقدینگی از طریق این بازار می‌توانند راه میان‌بری را برای تامین مالی با سرعت بیشتر و دردسرهای کمتری تجربه کنند.

مشکلی به نام تغییر شخصیت حقوقی به سهامی خاص و عام

تا سال گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان طبق قانون، امکان اجازه تغییر شخصیت حقوقی به سهامی خاص و عام را نداشتند که این موضوع به عنوان مانعی بر سر راه این شرکت‌ها برای تامین مالی از طریق بورس قرار گرفته بود.

این مشکل از طریق شورای گفت و گوی اتاق بازرگانی ایران و معاون حقوقی رییس جمهوری پیگیری و سرانجام در ماه مهر سال گذشته امکان ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای مجازی به بورس تصویب و تسهیلات بهتری برای ورود شرکت‌ها به این بازار فراهم شد و با توجه به مصوبه هیات وزیران که توسط معاون اول رییس جمهوری امضا و ابلاغ شد، شرکت‌های دانش بنیان از سه ماه فرصت برای تبدیل نوع ثبت خود به سهامی برخوردار شدند.

حضور 33 شرکت دانش‌بنیان به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در بورس

در این زمینه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در حضور خبرنگاران اعلام کرد که تاکنون ۳۳ شرکت دانش‌ بنیان به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در تابلوی بورس حضور دارند که بزرگترین آنها تا به امروز شرکت آپ و خدمات انفورماتیک بوده است.

به گفته وی، ۲ شرکت دیگر نیز تا چند روز آینده وارد تابلوی بورس می‌شوند که در مجموع تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در تابلوی بورس به عدد ۳۵ خواهد رسید و در کنار آن حدود ۱۶ شرکت دیگر تأییدیه اولیه برای ورود به بورس و فرابورس را دریافت کرده‌اند.

پذیره‌نویسی 13 صندوق جسورانه برای ورود به بورس

ستاری توسعه صندوق‌های جسورانه را از دیگر اقدامات مهم انجام شده در سال های گذشته دانست و افزود: اکنون ۹ صندوق جسورانه در بورس وجود دارد و برای پذیره‌نویسی ۱۳ صندوق دیگر موافقت صورت گرفته است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه توسعه صندوق جسورانه از بستر بورس، جزو اقدامات مهمی بوده که بسیار پیگیر آن بوده‌ایم، گفت: خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه با سازمان بورس و فرابورس انجام شده و بشدت از توسعه صندوق جسورانه حمایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه همکاری که در این سال‌ها با سازمان بورس صورت گرفته باعث توسعه شرکت‌های دانش بنیان شده است، گفت: بزودی در ایران بزرگترین شرکت‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند شد که بر روی تابلوی بورس این اتفاق برای آنها رخ خواهد داد و فرهنگ جدید را با خود به ارمغان خواهند آورد.

اقدامات مثبت دولت برای شرکت‌های دانش‌بنیان

همچنین در این زمینه «سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به حمایت های دولت از شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: زمانی که شرکت‌ها بزرگ و با رشد همراه می‌شوند بهترین بازار برای تامین مالی آنها بازار بورس خواهد بود، اما با توجه به اینکه بیشتر سرمایه آنها مربوط به دارایی نامشهود است بنابراین با مشکل بزرگی به نام قیمت‌گذاری همراه هستند.

وی اظهار داشت: این موضوع نیارمند فرهنگ جدیدی است که تاکنون تفاهم‌هایی زیادی برای پیاده‌سازی آنها صورت گرفته است و امید است هر چه زودتر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در بورس افزایش و راه توسعه را در پیش بگیرند.

ستاری با تاکید بر اینکه دولت نقش خود را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود آنها به بورس به خوبی ایفا کرده است، گفت: حوزه اقتصاد دانش‌بنیان از فرهنگی جداگانه نسبت به باقی شرکت‌ها برخوردار است که باید اقداماتی در راستای توسعه آنها انجام شود.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.