کد خبر : 197800
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 خرداد 1401 - 11:50

عمر عایق بندی استخر به روش نانو برابر با عمر یک انسان!

عمر عایق بندی استخر به روش نانو برابر با عمر یک انسان!

آب بندی استخر به صورت صحیح می تواند عمر استخر را چند برابر افزایش دهد. به طور مثال اگر یک استخر با عایق کاری سنتی و قدیمی در شرایط ایده آل 10 سال عمر مفید داشته باشد، با آب بندی به روش نانو به صورت صحیح، می تواند 3 بربر حالت اولیه عمر کند. بنابراین

آب بندی استخر به صورت صحیح می تواند عمر استخر را چند برابر افزایش دهد. به طور مثال اگر یک استخر با عایق کاری سنتی و قدیمی در شرایط ایده آل 10 سال عمر مفید داشته باشد، با آب بندی به روش نانو به صورت صحیح، می تواند 3 بربر حالت اولیه عمر کند. بنابراین اهمیت عایقکاری در استخر ها نکته ای قابل تامل و توجه است.

نکات مهم قبل اجرای آب بندی استخر

همانطور که می دانید در گذشته استخر ها هر کدام به یک روشی آب بندی می شدند. تنها فاکتوری که بیشتر از همه قبل از طراحی و اجرای استخر در نظر گرفته می شد، عدم نفوذ رطوبت به لایه زیر استخر بود.

امروزه علاوه بر عامل اصلی (اجرای عایقی که 100 درصد و ایده آل باشد) یک سری ویژگی دیگر نیز باید بررسی شود و سپس اجرای استخر استارت زده شود.

  • انتخاب یک عایق که از شر آب بندی فشار مثبت و فشار منفی در امان باشیم
  • درصد نشت و نشست استخر
  • بررسی فشار هیدرو استاتیکی استخر
  • مقدار حجم و سطح آب درون استخر
  • نوع استخر از نظر جاری یا ساکن بودن آب
  • با توجه به موقعیت جغرافیای، انتخاب متریال مناسب

 فشار مثبت و فشار منفی چیست؟

منظور از فشار مثبت، فشاری است که آب های داخل استخر به دیواره های سازه وارد می کنند تا به بیرون از استخر نفوذ کنند. معمولا در استخر های هم سطح با زمین آب های داخل به لایه های زیرین نفوذ می کند که به جهت در معرض نبودن این رطوبت، به مرور استخر تخریب خواهد شد. و در استخر هایی که کف استخر روی زمین است نیز ممکن است به دلیل فشار وارده، آب استخر از کف یا دیواره خارج شود.

فشار منفی برای استخر هایی که بالای استخر هم سطح زمین است خطر ناک تر خواهد بود. منظور از فشار منفی، فشاری است که از بیرون استخر به داخل آن وارد می شود. در مناطق بارانی معمولا سطح آب زیرزمینی بسیار بالا است و این می تواند باعث تخریب استخر شود.

مزیت های استفاده از آب بندی استخر با نانو

  • عمر کار بالا
  • محافظ دربرابر اشعه UV
  • مقاوم در برابر پرتاب اشیاء
  • مقاوم در برابر تغییرات دمایی
  • هزینه اجرای کمتر نسبت به عمر مفید آن
  • استفاده سریع بعد از گدشت چند ساعت از اجرا
  • خاصیت آنتی باکتریال و ضد جلبک
  • قابلیت اضافه کردن مادر رنگ ها با مواد نانو

انواع عایق بندی استخر با نانو مواد

عمر عایق بندی استخر به روش نانو برابر با عمر یک انسان!

چون هر نوع استخر با یک متریال خاصی ساخته شده و از طرف دیگر، هر استخر در یک منطقه آب و هوایی متفاوت ساخته شده است، لذا نوع آب بندی توسط نانو نیز برای هر کدام متفاوت خواهد بود.

آب بندی استخر با پودر کریستال شونده و نفوذگر

این روش دارای ویژگی های منحصر به فردی است که افزایش مقاومت بتن هم یکی از مزایای این پودرها است. این پودرها از سیمان و سیلیس و دیگر ترکیبات شیمیایی تشکیل شده‌اند. استقاده از پودر کریستال شونده، علاوه بر جنبه ی اقتصادی جهت اجرا، باعث قوی کردن سطح استخر نیز می گردد.

این مواد به صورت پودر سفید و سوزنی شکل  هستند که بعد از اجرا و با گذشت زمان وارد حفره های موجود در بتن شده و راه نفوذ آب را مسدود می کنند.. ناگفته نماند که از این مواد برای ترمیم ترک و درز بتن در استخر ها و سایر جاهای ساختمان نیز استفاده می‌شود.

آب بندی استخرها با پودرهای پلیمری

تقریبا می توان لقب قوی توین نوع آب بندی استخر را به پودر های پلیمری نسبت داد. اجرای این روش مانند سیمان کاری و گچ کاری دیوار ها است. با توجه به اینکه هزینه مواد بالا است و برای جلوگیری از اتلاف مواد، بهتر است این روش توسط متخصص صورت گیرد.

از آنجا که ممکن است با یک بار اجرای بتن بعضی از جاها درست آب بندی نشود، بعد از گذشت چند ساعت مجدد پودرهای پلیمری را اجرا کرد تا اطمینان حاصل شود که تمام سطح به درستی آب بندی شده است. معمولا 24 الی 36 ساعت (بسته به دمای موجود) بعد از اجرای دوم می توان استخر را برای استفاده آب گیری کرد.

آب بندی استخر با آب بند دو جزئی(مختص استخر های سیمانی)

از این نوع از مواد نانو بیشتر در استخر های سیمانی استفاده می شود. همانطور که از اسم آن پیدا است، این عایق از دوجزء تشکیل شده است. جزء اول شامل پودر سیمانی به صورت ترکیبی از پودرهای پلیمری و معدنی و جزء دوم از رزین آکرلیک تشکیل می شود . با توجه به اینکه عایق آب بند دو جزئی از دو بخش مهم تشکیل شده است، یکی از گزینه های مطلوب برای جلوگیری از آب بندی فشار مثبت نیز به شمار می آید.

آب بند دوجزئی بعد از اجرا و خشک شدن، به دلیل اینکه بخشی از آن جذب سطح شده و بخش دیگر آن به عنوان یک لایه روی سطح قرار می گیرد، باعث افزایش مقاومت سطح قبلی نیز خواهد شد.

آب بندی استخر با خمیر (ترمیم ترک های استخر)

عمر عایق بندی استخر به روش نانو برابر با عمر یک انسان!

معمولا بر اثر فشار آب داخل استخر به بدنه استخر و یا به دلیل پایین بودن کیفیت بتن استفاده شده در استخر، ترک هایی در سطح استخر ایجاد می شود. تخریب استخر بخاطر ایجاد ترک ها اغلب صرفه اقتصادی ندارد مگر زمانی که عمر مفید استخر به پایان رسیده باشد.

در اینجا با استفاده از خمیر می توان به آسانی و بدون نیاز به نیروی متخصص، خودمان درز های ایجاد شده سطحی را آب بندی کنیم. علاوه بر مقرون به صرفه بودن و عدم هزینه جهت اجرا در این روش نسبت به روش های اصولی، استفاده از آن با وجود رطوبت نیز مثال زدنی و حیرت آور خواهد بود.

آب بندی استخر با چسب کاشی

برای استخر های در حال احداث و یا استخر های بتنی که به دلیل ظاهر نامناسب قصد استفاده از کاشی دارند، پیشنهاد می گردد بجای استفاده از سیمان های معمولی در بحث چسباندن کاشی، از چسب کاشی استفاده شود. در چسب کاشی  از پلیمر هایی استفاده می شود که قابلیت جلوگیری از نفوذ رطوبت و نم را تا حدی می تواند کنترل کند.

چسب کاشی به تنهایی نمی تواند عایق ایده آلی باشد ولی تا بخش زیادی از نفوذ رطوبت جلوگیری می کند. همانطور که در بالا نیز گفته شد خمیر نانو نیز به تنهایی عایق صد درصدی برای استخر نبود، اما استفاده همزمان از چسب کاشی و خمیر نانو می تواند یک عایق رطوبتی عالی را  تشکیل دهد.

تنوع رنگ استخر ها با مواد نانو

معمولا استخر هایی که با کاشی اجرا می شود نیاز به رنگ کاری ندارد. برای زیبا سازی استخر های سیمانی نیاز است که رنگ آمیزی انجام شود. به همراه مواد نانویی که در استخر های سیمانی برای آب بندی اجرا می شود، نیاز است که استخر رنگ آمیزی شود. مواد نانو قابلیت ترکیب شدن با رنگ های پودری و اخرا و مادر رنگ ها را دارد و هر نوع رنگی که مد نظر صاحب استخر باشد می توان روی سطح اجرا کرد.

کلام آخر

در بحث  نگهداری استخر به کرات مسائلی وجود دارد که باعث ایجاد هزینه همیشگی می شود. هرکدام از ویژگی های موجود در آب بندی استخر با مواد نانو به نحوی در مقوله ی تعمیر نگهداری مسمر ثمر واقع می شوند. به طور مثال، در استخر هایی که آب را چند روز قرار است به صورت ساکن و بدون چرخش در خود نگهدارد، جلبک ها سریع رشد کرده و باعث کثیف شدن آب می شود.استفاده از مواد نانو به علت خاصیت آنتی باکتریال و ضد جلبک بودن،  باعث جلوگیری از رشد جلبک ها می شود. سایر ویژگی های عایق نانو نیز هرکدام به نحوی در پروسه نگهداری استخر موثر مواقع می شوند

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.