کد خبر : 69851
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 بهمن 1399 - 5:41

سمت و سوی معاملات بورس با اجرای بودجه «چند دوازدهم»

سمت و سوی معاملات بورس با اجرای بودجه «چند دوازدهم»

سمت و سوی معاملات بورس با اجرای بودجه «چند دوازدهم»«رسول جاویدی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به اجرای بودجه چند دوازدهم و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازار از چند وقت گذشته تا حدودی در انتظار تعیین تکلیف وضعیت لایحه بودجه بود که در مجلس با چه اصلاح هایی همراه می شود و چه تصمیم‌هایی در خصوص آن گرفته می شود زیرا روشن شدن این موضوع باعث می شود تا هر چه زودتر تکلیف بارار سهام و مسیر معاملاتی آن مشخص شود.
وی نرخ ارز را از جمله مسایل مهم تاثیرگذار بر روند معاملات بورس دانست و گفت: نرخ دلار توسط مجلس ١٧ هزار و ٥٠٠ تومان و در دولت ١٥ هزار تومان پیش بینی شده بود که روز گذشته مجلس با رد لایحه بودجه دست رد به بودجه دولت زد و این موضوع به طور حتم تاثیر متفاوتی را در بازارهای مختلف سرمایه گذاری خواهد گذاشت.
جاویدی با بیان اینکه با رد لایحه بودجه توسط مجلس، گمانه زنی ها در خصوص ابهام های موجود در بازار بسیار بیشتر شده است، افزود: یکی از مسایل قابل اهمیت، موضوع افزایش نرخ انرژی مانند گاز، برق بوده است که در بازار شایعاتی در زمینه افزایش قیمت چند برابری آنها..

سمت و سوی معاملات بورس با اجرای بودجه «چند دوازدهم»

«رسول جاویدی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به اجرای بودجه چند دوازدهم و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازار از چند وقت گذشته تا حدودی در انتظار تعیین تکلیف وضعیت لایحه بودجه بود که در مجلس با چه اصلاح هایی همراه می شود و چه تصمیم‌هایی در خصوص آن گرفته می شود زیرا روشن شدن این موضوع باعث می شود تا هر چه زودتر تکلیف بارار سهام و مسیر معاملاتی آن مشخص شود.

وی نرخ ارز را از جمله مسایل مهم تاثیرگذار بر روند معاملات بورس دانست و گفت: نرخ دلار توسط مجلس ١٧ هزار و ٥٠٠ تومان و در دولت ١٥ هزار تومان پیش بینی شده بود که روز گذشته مجلس با رد لایحه بودجه دست رد به بودجه دولت زد و این موضوع به طور حتم تاثیر متفاوتی را در بازارهای مختلف سرمایه گذاری خواهد گذاشت.

جاویدی با بیان اینکه با رد لایحه بودجه توسط مجلس، گمانه زنی ها در خصوص ابهام های موجود در بازار بسیار بیشتر شده است، افزود: یکی از مسایل قابل اهمیت، موضوع افزایش نرخ انرژی مانند گاز، برق بوده است که در بازار شایعاتی در زمینه افزایش قیمت چند برابری آنها وجود دارد، با توجه به چنین وضعیتی انتظار می رفت این مورد در بودجه مشخص شود اما با توجه به رد آن این ابهام همچنان در بازار وجود دارد و باعث تاثیرگذاری بر معاملات خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که برای بازار بسیار مهم بود تعیین تکلیف تامین کسری بودجه بود تا از این طریق مشخص شود که دولت برای رفع کسری بودجه چه برنامه هایی دارد و آیا مانند سال جاری برای تامین کسری بودجه به بازار سهام اکتفا می کند یا از طریق انتشار اوراق تامین مالی اقدام به پر کردن خلاهای مالی می کند.

وی با اشاره به اینکه عدم تصویب لایحه بودجه زمینه افزایش ابهام و ترس در بازار را فراهم می کند، گفت: این موضوع به طور حتم باعث افزایش میزان عرضه ها در بازار می شود و بهتر بود تا در چنین موقعیتی، اقدامی بهتر برای تصویب لایحه بودجه در دستور کار قرار می گرفت.

وی افزود: انتظار می رود افزایش عرضه ها در بازار زیاد دوام نداشته باشد و در ادامه شاهد قدرت نمایی خریداران در بازار باشیم.

جاویدی با اشاره به اینکه روز گذشته شاهد قدرت نمایی گروه خودرو در بودیم، تاکید کرد: شایعات مطرح شدن آزاد شدن نرخ گذاری خودرو سبب استقبال از این گروه و تغییر وضعیت از صف فروش به صف خرید در برخی از گروه ها شد.

وی با اشاره به اینکه از دو روز گذشته زمینه کاهش شاخص کل و عرضه های سنگین در سهام شرکت های بزرگ فراهم شده است، گفت: در صورت تداوم کاهش شاخص بورس کانال یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحدی را از دست خواهیم داد.

جاویدی با اشاره به اینکه بازار در حالی این روزها درگیر افت است که در چند روز گذشته به مدار صعودی بازگشته بود، گفت: این افزایش شاخص به کمک سهام پالایشی ها رخ داد و بعد از مدت ها سبب لیدری آنها شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در این سهام زمینه افزایش عرضه این نمادها در بازار را فراهم کرد و باعث شد تا کلیت بازار به دلیل اینکه پالایشی ها را به عنوان لیدر بازار قبول داشتند و عرضه ها در آنها زیاد شد زمینه افت سنگین بازار و فشار فروش نسبی در بازار بیشتر شود.

وی گفت: اظهارنظرهای مختلف در خصوص آینده سیاسی و اقتصادی سبب ابهام در بازار شده است که این ابهام باعث عدم تصمیم گیری مناسب سرمایه گذاران شد و هر یک از افراد با توجه به دید خاصی که دارند و وزنی که به اخبار منفی می دهند بر آن اساس در بازار برای معامله تصمیم گیری می کنند.

جاویدی اظهار داشت: شایعات مطرح شده در بازار مانند نرخ گذاری دستوری در برخی محصولات برای مدتی به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد و به جای آنکه برای بهبود وضعیت بازار این شایعات کمتر شود روز به روز در حال بیشتر شدن است و این مسایل به شدت بازار را تحت تاثیر قرارداده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: استراتژی معاملات معاملاگران که بیشتر در این مدت اقدام به نوسان گیری چند روزه می کردند بازار را برای مدتی وارد فاز صعودی کرد اما بعد از آن به دلیل افزایش فروش، بازار تحت تاثیر قرار گرفت و دوباره وارد مدار نزولی شد.

جاویدی تاکید کرد: از جمله عواملی که می توان آن را در معاملات بازار دخیل دانست نرخ ارز است که به طور طبیعی تاثیر بسیار زیادی را بر سهام شرکت های کامودیتی محور دارد و تاثیر زیادی را بر روند بازار می گذارد.

به گزارش ایرنا، شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (سه‌شنبه) ۲۸ هزار و ۲۳۸ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۰۵ هزار واحد رسید.

دیروز پس از گذشت حدود ۲ ماه از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق کلیات آن در صحن علنی به رأی گذاشته و از سوی نمایندگان رد شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ مخالف و ۱۲ ممتنع از ۲۶۱ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مخالفت کردند.
با توجه به رد کلیات لایحه بودجه توسط دولت، دو راهکار ارایه بودجه چند دوازدهم و یا ارایه مجدد لایحه بودجه توسط دولت وجود دارد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.