کد خبر : 5666
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 خرداد 1399 - 5:06

راهنمای جامع معاملات روزانه برای معامله گران مبتدی

راهنمای جامع معاملات روزانه برای معامله گران مبتدی

معاملات روزانه یا کوتاه‌مدتی به یک یا چند بار خرید یا فروش یک دارایی مالی در طول روز گفته می‌شود. کسب منعفت از نوسانات کوچک، می‌تواند بازی پرسودی باشد؛ اگر به درستی ایفای نقش نمایید! اما در عین‌ حال، برای افراد کم‌تجربه یا کسانی که از یک استراتژی معاملاتی دقیق و قدرتمند پیروی نمی‌کنند، معامله‌گری روزانه بسیار خطرناک است. یکی از موارد مهم در معاملات روزانه، انتخاب کارگزار مناسب می‌باشد. در واقع همه شرکت‌های کارگزاری شرایط مساعدی برای انجام تعداد زیادی معامله در طول روز نداشته و شما باید پیش از ورود به بازار، بر اساس منابع اطلاعاتی موجود، بهترین کارگزاری مطابق با نیازهای معاملاتی خودتان را برگزینید. برخی از معیارهایی که باید در انتخاب کارگزار باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:
نسخه‌های به روز و بر مبنای سیستم عامل‌های مختلف از پلتفرم معاملاتی، ارائه قیمت سهام به صورت لحظه‌ای و منطبق بر تابلوی بازار بورس، ابزار تحلیلی پیشرفته شامل تکنیکال و اطلاعات بنیادی، سیستم سفارش‌گذاری حرفه‌ای، دقیق و پرسرعت. در ادامه مقاله می‌خواهیم به بررسی اصول انجام معاملات روزانه، زمان مناسب خرید و فروش، استرا..

معاملات روزانه یا کوتاه‌مدتی به یک یا چند بار خرید یا فروش یک دارایی مالی در طول روز گفته می‌شود. کسب منعفت از نوسانات کوچک، می‌تواند بازی پرسودی باشد؛ اگر به درستی ایفای نقش نمایید! اما در عین‌ حال، برای افراد کم‌تجربه یا کسانی که از یک استراتژی معاملاتی دقیق و قدرتمند پیروی نمی‌کنند، معامله‌گری روزانه بسیار خطرناک است. یکی از موارد مهم در معاملات روزانه، انتخاب کارگزار مناسب می‌باشد. در واقع همه شرکت‌های کارگزاری شرایط مساعدی برای انجام تعداد زیادی معامله در طول روز نداشته و شما باید پیش از ورود به بازار، بر اساس منابع اطلاعاتی موجود، بهترین کارگزاری مطابق با نیازهای معاملاتی خودتان را برگزینید. برخی از معیارهایی که باید در انتخاب کارگزار باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

نسخه‌های به روز و بر مبنای سیستم عامل‌های مختلف از پلتفرم معاملاتی، ارائه قیمت سهام به صورت لحظه‌ای و منطبق بر تابلوی بازار بورس، ابزار تحلیلی پیشرفته شامل تکنیکال و اطلاعات بنیادی، سیستم سفارش‌گذاری حرفه‌ای، دقیق و پرسرعت. در ادامه مقاله می‌خواهیم به بررسی اصول انجام معاملات روزانه، زمان مناسب خرید و فروش، استراتژی‌های معاملاتی‌ مرسوم، الگوهای نموداری قدرتمند و نحوه مدیریت ریسک معاملات بپردازیم.

۱۰ نکته کلیدی معاملات روزانه

معاملات روزانه زمانی سودده خواهند بود، که معامله‌گران آن را جدی گرفته و بر اساس تحلیل خرید و فروش کنند. در واقع این یک شغل است؛ نه تفریح و نه راهی برای وقت‌گذرانی! باید سخت‌کوشانه، متمرکز، هدفمند و با کنترل احساسات معامله کنید. در اینجا نکاتی را مطرح می‌کنیم، تا بدانیم چگونه می‌توان یک معامله‌گر روزانه موفق بود!

۱- دانش قدرت است

علاوه بر آگاهی از اصول انجام معاملات در بازار مالی، معامله‌گران روزانه باید آخرین اخبار و وقایع تأثیرگذار بر بازار سهام نظیر تصمیمات بودجه‌ای، قوانین تجارت و… را به دقت دنبال نمایند. برای انجام این کار و به عنوان یک فعالیت عملی، یک لیست دلخواه از سهام مورد نظر خود تهیه نموده و تمام توان خود را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت‌های موجود در این فهرست و همچنین کلیت بازار، متمرکز کنید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار، مراجعه به وبسایت‌های اقتصادی معتبر و پیگیری اخبار مربوط به دنیای سرمایه‌گذاری است.

۲- محدوده ریسک پذیری خود را معین کنید

باید بدانید که حداکثر توان پذیرش ریسک شما در هر معامله چقدر است! بسیاری از معامله‌گران موفق، در هر موقعیت معاملاتی حدوداً ۱ تا ۲ درصد ریسک نسبت به کل سرمایه را رعایت می‌کنند. به طور مثال فردی که ۱۰ میلیون تومان سرمایه دارد؛ با توان ریسک پذیری ۱ درصد، در بدترین حالت حداکثر متقبل ۱۰۰ هزار تومان زیان در هر معامله خواهد شد.

۱۰۰٫۰۰۰ = ۰٫۰۱ × ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰

در واقع شما باید بخشی از سرمایه خود را که حاضر به از دست دادن آن هستید؛ مشخص نموده و همیشه به یاد داشته باشید، که ممکن است اتفاق بیفتد!

۳- زمان مشخصی برای تحلیل و معامله‌گری در نظر بگیرید!

انجام معاملات روزانه نیازمند این است، که بخش زیادی از زمان خود در طول روز را به این کار اختصاص دهید. به همین دلیل این سبک سرمایه‌گذاری در بازار مالی، معامله‌گری روزانه نامیده می‌شود. در واقع اگر زمان محدودی دارید، بهتر است از انجام آن منصرف شوید! در این فرآیند، معامله‌گر باید بتواند بازار و فرصت‌های موجود در طول جلسه معاملاتی را با دقت بررسی نموده، تا در بهترین زمان ممکن اقدام به انجام معامله نماید. تصمیمات و اقدامات سریع در معاملات روزانه، یک نکته کلیدی است.

۴- کوچک شروع کنید

به عنوان یک معامله‌گر مبتدی، نهایتاً یک یا دو سهم را در زمان بازار رصد کنید. پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی با تعداد کمتری سهام در فهرست مد نظر (واچ لیست)، به مراتب آسان‌تر است. هم‌چنین اگر سرمایه محدودی دارید، می‌توانید تعداد کمی سهم خریداری نموده و بعدها پس از کسب سود مستمر، سرمایه معاملاتی خود را افزایش دهید.

۵- از خرید سهام کوچک و پرنوسان پرهیز کنید!

احتمالاً برایتان پیش آمده است، که به دنبال سهام ارزان و انجام معاملاتی با سرمایه کم بوده باشید؛ اما شرکت‌های کوچک به دلیل وجود سفته‌بازی، نوسانات قیمتی کاذب زیادی دارند و بهتر است، در بدو ورود به بازار از معاملات چنین سهامی اجتناب کنید. اغلب اوقات این معاملات پولساز نبوده و شانس بدست آوردن سود در چنین مواردی، بسیار پایین است. به منظور ارزیابی اعتبار سهام و یافتن نمادهای مناسب انجام معاملات روزانه، به نوع بازار (بورس یا فرابورس و زیر مجموعه‌ها) و شرایط پذیرش در آن‌ها دقت نمایید. هیچ‌وقت بر اساس تحلیل اجمالی و فرصت‌های معاملاتی غیرمطمئن، اقدام به خرید سهام نکنید!

۶- معاملات خود را در بهترین زمان ممکن انجام دهید

بسیاری از سرمایه‌گذاران در ابتدای صبح و باز شدن بازار، سفارشات خود را در سامانه‌های معاملاتی ثبت می‌کنند؛ که همین کار به نوسانات قیمتی دامن می‌زند. شاید یک معامله‌گر حرفه‌ای بتواند، در همین زمان شروع بازار با شناسایی یک الگوی قیمتی خاص اقدام به معامله نموده و سود مناسبی نیز کسب نماید؛ اما تازه‌کاران ابتدا باید به دقت بازار را بررسی کنند و بهتر است، در ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آغازین هیچ فعالیت معاملاتی نداشته باشند! در ساعات میانی بازار، معمولاً نوسانات کمتری وجود دارد و هرچه به سمت دقایق پایانی بازار پیش می‌رویم، تحرکات قیمت افزایش می‌یابند. هرچند طی ساعات پرنوسان بازار سهام، فرصت‌های معاملاتی بسیاری وجود دارند، اما چنین موقعیت‌هایی مناسب معامله‌گران مبتدی نیست!

۷- با استفاده از سفارشات معاملاتی مختلف، از سرمایه خود محافظت کنید!

نحوه ورود و خروج از معاملات را مشخص نمایید. در بازار بورس تهران، شما می‌توانید بر اساس دو روش قیمت بازار یا سفارشات قیمت محدود، خرید و فروش کنید. قیمت بازار، بهترین پیشنهادات قیمتی در لحظه فعلی است، اما تضمینی در مورد وضعیت قیمت در چند دقیقه بعد وجود ندارد! در سفارشات قیمت محدود، ورود در یک ناحیه قیمتی از پیش تعیین شده قطعی است، ولی در مورد اجرا شدن این سفارش ضمانتی نیست؛ زیرا ممکن است، در قیمت مذکور حجم فروش پیشنهادی به اندازه درخواست خرید شما نباشد! به هر حال سفارشات شرطی کمک می‌کنند، تا معاملات خود را با دقت بیشتر و بهتری انجام دهید. هم‌چنین معامله‌گران روزانه حرفه‌ای و باتجربه ممکن است، به منظور پوشش ریسک معاملات خود از سایر ابزار مالی نظیر اختیار معامله استفاده کنند؛ زیرا شرایط معاملاتی در این ابزار متفاوت است.

۸- نسبت به سودها واقع بین باشید

برای اثبات سودآوری یک استراتژی، لزومی بر صحیح بودن تمام معاملات نیست! طبق آمار بسیاری از معامله‌گران موفق، ۵۰ تا ۶۰ درصد از معاملاتشان برنده است و به دلیل نسبت پاداش به ریسک مناسب، در معاملات برنده سود بیشتری نسبت به زیان معاملات بازنده کسب می‌کنند. در واقع شما باید اطمینان حاصل کنید، که زیان احتمالی هر معامله به درصد معین و کوچکی از کل سرمایه محدود شده و بازده مورد انتظار نیز، از ریسک معاملات بیشتر باشد.

۹- خونسرد باشید

برخی مواقع بازار سهام اعصاب شما را امتحان می‌کند! به عنوان یک معامله‌گر روزانه باید بتوانید، احساساتی نظیر امید، طمع و ترس را در وجود خودتان کنترل نموده و اجازه ندهید تأثیرگذاری آن‌ها از محدوده مشخصی فراتر برود. در واقع تصمیمات معاملاتی شما، باید بر اساس منطق باشند و نه از روی احساسات!

۱۰- از استراتژی معاملاتی خود پیروی کنید

معامله‌گران موفق تصمیمات خود را به موقع اجرا می‌کنند، اما غالباً لازم نیست سریع فکر کنند؛ چرا؟ زیرا آن‌ها از قبل یک استراتژی معاملاتی دقیق تدوین نموده و نظم پیروی از آن را در وجود خود نهادینه کرده‌اند. در عوض تمرکز صرف بر سوددهی معاملات، به دنبال اجرای بی عیب و نقص استراتژی خود باشید. هیچ‌گاه اجازه ندهید، که احساسات بر شما غالب شده و پیروی از روش معاملاتی خود را رها کنید! یک مانترا (این واژه ریشه سانسکریت داشته و به معنی رها شدن است. از مانترا در مدیتیشن استفاده می‌شود و بر روی جسم و روح تأثیر مثبت می‌گذارد) در میان معامله‌گران بازار مالی وجود دارد:

استراتژی معاملاتی خود را تدوین نموده و سپس آن را در بازار پیاده کنید. پیش از آن‌که بخواهیم سایر جزئیات معامله‌گری روزانه را بررسی کنیم؛ بیاید برخی دلایل مهمی که موجب می‌شوند، انجام معاملات روزانه بسیار دشوار باشد را نیز بررسی کنیم.

چه چیزی معامله گری روزانه را سخت می‌کند؟

انجام معاملات روزانه، تمرین و مهارت عملی زیادی می‌طلبد و عوامل مختلفی وجود دارند، که ممکن است این فرآیند را به چالش بکشانند. اول این‌که شما باید بدانید، در مقابل معامله‌گران (حقوقی و حقیقی) حرفه‌ای قرار دارید؛ که شغل اصلیشان تجارت در بازار سهام است. آن‌ها به بهترین فناوری‌ها دسترسی داشته و با پرنفوذترین افراد فعال در تجارت و اقتصاد، ارتباطات گسترده‌ای دارند. در نتیجه حتی اگر موقتاً شکست بخورند؛ در بلندمدت موفق خواهند شد! اگر شما از رفتار توده جمعیت پیروی کنید؛ بدان معنی است که در راستای موفقیت آن‌ها گام برداشته‌اید! هر چقدر هم که درآمد کم و ناچیزی داشته باشید؛ در صورت نداشتن استراتژی معاملاتی مشخص، ممکن است سرمایه شما توسط این معامله‌گران تصاحب شود. حین انجام معاملات روزانه به یاد داشته باشید، که بابت معاملات در بازار سهام باید مبلغی مالیات بپردازید. در نتیجه باید بهترین موقعیت‌های معاملاتی را برگزینید.

نکته هشدار برانگیز این است، که ضررها و هزینه های معاملاتی به راحتی می‌توانند، سود معاملات شما را از بین ببرند. به عنوان یک سرمایه‌گذار حقیقی ممکن است، در معرض تعصبات روانی و عاطفی فراوانی باشید. معامله‌گران حرفه‌ای معمولاً احساسات خود را از معاملاتشان جدا می‌کنند؛ اما زمانی که سرمایه واقعی درگیر معامله باشد، انسان‌ها معمولاً تحت تأثیر احساسات قرار می‌گیرند!

تصمیم‌گیری در مورد جزئیات ورود به معامله!

معامله‌گران روزانه سعی دارند، از نوسانات کوتاه‌مدت قیمت در دارایی‌هایی نظیر سهام، ارز، قرارداد اختیار معامله و قراردادهای آتی بهره ببرند و معمولاً برای انجام این کار، از بخش عمده‌ای از سرمایه خود با ضریب اهرمی بالا استفاده می‌کنند. به طور کلی معامله‌گران روزانه، سه مؤلفه اساسی را در مورد سهام ارزیابی می‌کنند:

  • قابلیت نقدشوندگی:
    • سرعت و سهولت در انجام سفارشات معاملاتی یک سهم این امکان را به شما می‌دهد؛ تا در بهترین قیمت‌ها به خرید و فروش سهام بپردازید. وجود اختلاف ناچیز میان قیمت‌های پیشنهادی خرید و فروش و … از نمونه مزایای وجود نقدشوندگی بالا است!
  • نوسانات قیمت:
    • این معیار صرفاً میزان تغییرات قیمت روزانه سهام را نشان می‌دهد. در واقع این محدوده قیمتی است، که معامله‌گران در آن به خرید و فروش می‌پردازند. بازه نوسان بزرگ‌تر، می‌تواند پتانسیل کسب سود یا زیان را به همان نسبت بالاتر ببرد. البته توجه داشته باشید، که محدوده نوسان مجاز روزانه در بورس تهران، از منفی تا مثبت ۵ درصد متغیر است.
  • حجم معاملات:
    • حجم تراکنشات نشان‌دهنده این است، که در طول یک جلسه معاملاتی (یک روز کاری بازار سهام تهران) چه تعداد برگه سهم در کل بازار و در هر نماد، میان معامله‌گران دادوستد شده است. حجم معاملات سنگین، می‌تواند بیان‌گر تمایل بالای سرمایه‌گذاران نسبت به یک سهم یا فعالیت در کل بازار باشد. در واقع افزایش این مقدار اغلب، نشانه‌ای از وقوع یک اتفاق خاص در سهم، نظیر کاهش یا افزایش قیمت است.

هنگامی که متوجه شدید به دنبال چه سهامی برای سرمایه‌گذاری هستید؛ باید زمان ورود به معامله را مشخص کنید. در اینجا می‌خواهیم، سه مورد از ابزار تأثیرگذار در این زمینه را به طور خلاصه مرور کنیم:

  • سرویس‌های خبری زنده:
    • مسلماً اخبار می‌توانند، موجب ایجاد نوسان در قیمت سهام شوند. بنابراین بسیار با اهمیت است، که به سرویس‌های خبری پوشش لحظه‌ای و مستقیم آخرین وقایع اقتصادی مرتبط با بورس، دسترسی داشته و این اخبار را به دقت دنبال کنید.
  • کارگزار مناسب:
    • همان‌طور که در ابتدای متن ذکر شد، انتخاب یک شرکت کارگزاری معتبر، که توانایی ارائه سرویس‌های معاملاتی برخط با سرعت بالا و قیمت دقیق را داشته باشد؛ یکی از ملزومات معامله‌گری موفق در بازار سهام است.
  • نمودارهای شمعی ژاپنی:
    • تحلیل تکنیکال بر اساس نمودارهای شمعی، یک خروجی واضح بر اساس فعل و انفعالات قیمت به شما ارائه می‌کند، که استفاده از این ابزار تحلیلی، در میان معامله‌گران روزانه بسیار مرسوم بوده و در ادامه توضیحات بیشتری در مورد آن‌ها ارائه خواهیم نمود.

قوانین ورود به معامله

پس از بررسی موارد فوق زمان آن فرا می‌رسد، که شرایط ورود به معامله را مشخص و مکتوب نمایید. به طور مثال، عبارت “خرید در طول روند صعودی” به اندازه کافی واضح نیست. قوانین معاملاتی ما باید دقیق و قابل آزمایش باشند؛ چیزی شبیه به توضیحات زیر:

«هنگامی که قیمت خط روند بالای مثلث را شکست، وارد موقعیت معاملاتی خرید می‌شویم، که این مثلث باید در نمودار دو دقیقه‌ای طی دو ساعت ابتدایی شروع معاملات بازار و پیش از وقوع روند صعودی تشکیل شده باشد (حداقل قبل از تشکیل یک قله و دره بالاتر در نمودار، مثلث شکل گرفته است).» زمانی که شما قواعد خاصی برای ورود به معاملات تعیین کنید، توانایی بررسی تعداد بیشتری سهم را در طول روز خواهید داشت (البته با فرض اینکه هر روز بخواهید معامله کنید). در چنین شرایطی، شما یک نقطه ورود بالقوه در استراتژی خود دارید. حال باید نحوه خروج از معاملات را تعیین نمایید.

شرایط خروج از بازار

روش‌های زیادی برای خروج از یک موقعیت معاملاتی برنده وجود دارد. حد ضرر متحرک و اهداف (حد) سود، مهم‌ترین روش‌های خروج از معاملات هستند، که استفاده از روش حد سود، در میان معامله‌گران رواج بیشتری دارد. تعیین هدف سود، به معنی خروج از معامله در نقطه‌ای از پیش تعیین شده می‌باشد. در ادامه برخی از استراتژی‌های تعیین هدف معاملات را به صورت مختصر معرفی خواهیم نمود.

اسکالپ

اسکالپ یا نوسان گیری یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی است. نوسان‌گیران پس از گذشت مدت کوتاهی از ورود به معامله، سهام خود را به فروش می‌رسانند. هدف قیمتی می‌تواند هر نقطه‌ای از نمودار باشد، که صرفاً به شما نشان دهد در آن معامله سود کرده‌اید! نوع دیگری از این استراتژی، معامله برخلاف روند است؛ که معمولاً پس از نوسانات شدید قیمتی، معامله‌گر بالعکس روند بازار وارد معامله می‌شود. این روش بر سه اصل استوار است:

  • قیمت در منطقه اشباع خرید قرار دارد.
  • خریداران اولیه آماده برداشت سود و خروج از معامله هستند.
  • سهام‌داران فعلی ممکن است ترسیده باشند.

اگرچه این روش ریسک بسیار بالایی دارد، اما می‌تواند سود قابل توجهی را نصیب معامله‌گران کند! هدف قیمتی این استراتژی معاملاتی، نقطه ورود به بازار معامله‌گران دنبال‌کننده روند است. مثلاً طی یک روند صعودی، در ناحیه احتمالی پایان روند اصلاحی که خریداران جدید اقدام به ورود می‌کنند؛ معامله‌گران خلاف روند اقدام به شناسایی سود و خروج از بازار می‌نمایند.

پیوت (نقاط چرخش) روزانه

نقاط پیوت در نمودار، یکی از پرکاربردترین روش‌های نوسان‌گیری در بازار سهام است. معامله‌گران روزانه همواره در تلاشند، تا در کمترین قیمت روز وارد معامله شده و در سقف قیمت روز معاملاتی، سهام خود را به فروش برسانند. تعیین اهداف معاملاتی با استفاده از نقاط پیوت بسیار ساده است. در واقع بهترین حد سود برای معاملات شما، نقطه چرخش احتمالی پیش‌ رو است!

مومنتوم (تمایلات حرکتی) بازار

معامله‌گران مومنتوم معمولاً در زمان انتشار اخبار یا در خلال روندهای قوی با حجم معاملات سنگین، وارد معامله می‌شوند. افرادی که بر اساس اخبار دادوستد می‌کنند، پس از انتشار خبر اقدام به ورود نموده و تا زمانی که نشانه‌های بازگشت قیمت در بازار مشاهده نشود، با روند همراهی می‌کنند. اما ناحیه خروج سرمایه‌گذارانی که در بورس موج‌سواری می‌کنند؛ زمانی است که شیب روند و حجم معاملات کاهش می‌یابند. در واقع کاهش حجم معاملات شاید، نشانه‌ای از دیدگاه منفی فعالان بازار نسبت به یک سهم باشد. در پایان این بخش لازم به ذکر است، که همیشه نسبت پاداش به ریسک معاملات خود را به گونه‌ای تنظیم کنید؛ که سود معاملات برنده بیش از زیان معاملات بازنده باشد، یعنی حد سود نسبت به حد زیان فاصله بیشتری از نقطه ورود داشته باشد. هم‌چنین اگر به سودهایتان اجازه پیش‌روی دهید، قطعاً بازدهی معاملاتی بسیار عالی خواهید داشت. به عنوان نکته پایانی این بخش مجدداً تاکید می‌کنیم، که مؤلفه‌های ورود و خروج از معاملات باید دقیق، تکرارپذیر و قابل ‌آزمایش باشند.

نمودارها و الگوهای قیمتی مناسب نوسان‌گیری

معامله‌گران روزانه به منظور تعیین نقاط ورود و خروج از بازار، معمولاً از ابزار تکنیکالی نظیر الگوهای شمعی شامل پوشش‌دهنده، دوجی و…، خطوط روند، انواع الگوهای قیمتی و… استفاده می‌کنند. تحلیل نموداری بدون توجه به حجم معاملات، از اعتبار چندانی برخوردار نخواهد بود! همان‌طور که ذکر شد، الگوهای شمعی بسیاری وجود دارند؛ که معامله‌گر روزانه بر اساس آن‌ها می‌تواند به دنبال نقطه ورود باشد. به طور مثال شمع دوجی که در تصویر زیر مشخص شده است، یکی از قدرتمندترین نشانه‌های بازگشت قریب‌الوقوع بازار در تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود.

راهنمای جامع معاملات روزانه

در تحلیل فنی، معمولاً باید به دنبال چنین الگوهای ساده‌ای به همراه چندین تأیید دیگر نظیر موارد ذیل باشید:

  • به دنبال جهش‌های بزرگ در حجم معاملات باشید، که بیان‌گر تمایل معامله‌گران به خرید و حمایت از سهم در این سطوح قیمتی است.

توجه: این رشد حجم دادوستد می‌تواند، در خود شمع دوجی یا چند شمع بعدی باشد؛ که بلافاصله پس از آن شکل می‌گیرند.

  • در نقاط تشکیل این الگوها به دنبال سطوح حمایتی یا مقاومتی مربوط به گذشته در نمودار باشید. به طور مثال کمترین یا بیشترین قیمت روز قبلی نیز می‌توانند، نمونه‌ای از این موارد محسوب شوند.
  • به منابع اطلاعاتی نظیر شبکه‌های اجتماعی تخصصی و یا وبسایت‌های ارائه‌کننده آمار و داده‌های بازار سرمایه مراجعه کنید؛ تا جو حاکم بر بازار سهام را به درستی ارزیابی کنید.

اگر سه مرحله فوق را به دقت انجام دهید، تا حد زیادی قادر به تشخیص این هستید، که آیا این الگو توانایی ایجاد یک چرخش قیمتی در سهم را دارد یا خیر! در چنین مواردی اگر مجموع شرایط ورود مناسب بود، طبق استراتژی معاملاتی می‌توان اقدام به خرید نمود. تحلیل تکنیکال کلاسیک بر اساس الگوهای نموداری، اغلب اوقات نواحی خروج از معامله را به دقت مشخص می‌کند. به طور مثال نقطه حاصل از اضافه‌ شدن ارتفاع الگوی مثلث در قسمت عریض الگو به نقطه شکست آن، هدف قیمتی مثلث و نقطه خروج از معامله است.

کنترل ضررها در معاملات روزانه

حد ضرر به منظور محدود کردن زیان در یک موقعیت معاملاتی تعیین می‌شود. در یک موقعیت خرید، حد ضرر می‌تواند پایین‌تر از آخرین کف قیمت و در یک معامله فروش (اخیراً در بورس تهران فروش تعهدی راه اندازی شده) در بالای آخرین سقف بازار قرار بگیرد. هم‌چنین می‌توان بر مبنای متوسط نوسانات یک سهم در زمان مشخص، اقدام به تعیین حد ضرر نمود. مثلاً اگر سهم «الف» به طور متوسط در هر دقیقه ۵۰ تومان نوسان قیمتی داشته باشد، شما می‌توانید از نقطه ورود یک فاصله ۱۵۰ تومانی را به عنوان حد ضرر در نظر بگیرید؛ تا قبل از حرکت در جهت پیش‌بینی شده، این سهم به اندازه کافی فضای حرکتی داشته باشد. در واقع شما باید دقیقاً مشخص کنید، که چگونه ریسک معاملات خود را کنترل خواهید نمود. به عنوان مثال در مورد الگوی مثلث و شکست صعودی آن، به نظر می‌رسد یک فاصله ۲۰ تومانی (مقدار فاصله بر اساس نوسانات ذاتی سهم) نسبت به آخرین دره قیمتی یا کف الگو، جایگاه مناسبی برای حد زیان باشد (توجه داشته باشید که اعداد صرفاً مثال بوده و هدف از بیان این موارد، تأکید بر مدیریت صحیح معاملات است).

روشی برای تعیین دو نوع حد زیان!

حد ضرر فیزیکی، در ناحیه قیمتی خاصی قرار داده شده و نقطه حداکثر ریسک معاملاتی شما است. در واقع این بیشترین پولی است، که تحمل از دست رفتن آن در یک معامله را دارید. نوع دیگری از دستورات توقف زیان، حد ضرر ذهنی است و عموماً زمانی اعمال می‌شود، که پس از ورود به معامله، شرایط ایده‌آل شما نقض شده است. به بیان ساده، در صورتی که تغییر غیرمنتظره‌ای در وضعیت بازار یا موقعیت معاملاتی ایجاد شود، بلافاصله از معامله خارج می‌شوید. همین شرایط در مورد نحوه خروج از معامله نیز صادق است. همچنین حد زیان ذهنی شامل تعیین حداکثر ضرر قابل تحمل در یک روز معاملاتی نیز می‌شود. در واقع شما برای تعیین این محدوده باید شرایط مالی و شخصیت ‌سرمایه‌گذاری خود را در نظر بگیرید. هر زمان که مجموع ضررهای شما به این مقدار برسد؛ باید از ادامه کار در آن روز منصرف شوید! بنابراین شما باید در هر صورت به استراتژی و شرایط کاری خود پایبند باشید. مطمئناً فردا هم یک روز معاملاتی با فرصت‌های نامحدودی خواهد بود! پس از تعیین قوانین ورود و خروج از معاملات نوبت آن است، که پتانسیل استراتژی معاملاتی تدوین شده را با محدوده ریسک‌پذیری خود تطبیق دهید. اگر این روش معاملاتی، ریسک بالایی را به شما تحمیل می‌کند؛ باید برخی از جزئیات آن را تغییر دهید. پس از اتمام مراحل تدوین یک استراتژی معاملاتی روزانه، باید عملکرد آن را بسنجید. به همین منظور به اطلاعات قیمتی بازار در گذشته نه چندان دور مراجعه نموده و بدون توجه به نتیجه معامله، صرفاً به دنبال موقعیت‌های ورودی باشید؛ که مطابق استراتژی شما بوده‌اند. انجام ۵۰ الی ۱۰۰ معامله کاغذی (فرضی) میزان کارایی استراتژی معاملاتی شما را تا حد زیادی مشخص می‌کند. اگر نتایج این آزمون، حاکی از سودآوری روش معاملاتی بود؛ می‌توانید در یک حساب تمرینی شروع به کار کنید و در صورتی که بازدهی معاملات تمرینی شما طی مدت دو ماه یا بیشتر در سطح قابل قبولی قرار داشت، معامله‌گری روزانه در حساب واقعی اما با سرمایه کم را آغاز نمایید. اگر به هر دلیلی روش معاملاتی عملکرد مناسبی نداشت، مراحل بالا را دوباره انجام دهید!

هشدار: معاملات اهرمی که اعتبار مربوط به آن را از کارگزار خود وام می‌گیرید؛ شما را در برابر نوسانات قیمتی شدید، بسیار آسیب‌پذیر می‌کنند. ضریب اهرمی در عین حال که سودها را چند برابر می‌کند، در مواقع حرکات مخالف بازار، منجر به زیان چند برابری نیز خواهد شد! بنابراین استفاده از دستورات توقف زیان حین انجام معاملات اهرمی یا اعتباری اهمیت بیشتری دارد.

در این بخش می‌خواهیم، مرور خلاصه‌ای بر تعدادی از استراتژی‌های معاملاتی روزانه مناسب افراد مبتدی داشته باشیم.

استراتژی های معاملاتی روزانه

همانطور که به تفصیل توضیح داده شد، جزئیات و روش‌های متفاوتی برای تدوین یک استراتژی معاملات روزانه وجود دارد. این سبک معاملات سهام و سایر دارایی‌های مالی، به چهار شیوه کلی انجام می‌شوند؛ که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم نمود. ممکن است برخی از این توضیحات تکراری باشند، اما این اصول به قدری مهم و ارزشمند هستند؛ که لازم است در تمام مراحل تدوین یک استراتژی معاملاتی روزانه به آن‌ها توجه کنید.

  • پیروی از روند: سرمایه‌گذارانی که از روند جاری تبعیت می‌کنند؛ هنگام افزایش قیمت‌ها اقدام به خرید نموده و با مشاهده روند نزولی در صف فروشندگان قرار خواهند گرفت. اساس استراتژی تعقیب روند این است، که قیمت هم‌چنان به روند خود ادامه خواهد داد و اصولاً این معامله‌گران به هیچ نقطه چرخشی برای روند فعلی حداقل در آینده نزدیک، معتقد نیستند!
  • سرمایه‌گذاری خلاف روند: معامله‌گران معکوس این‌گونه می‌پندارند، که روند افزایشی قیمت‌ها پایدار نبوده و به زودی شاهد بازگشت بازار خواهیم بود. این افراد در بازار نزولی اقدام به خرید و در مواقع رشد بازار موقعیت‌های فروش اتخاذ می‌کنند. در واقع آن‌ها اکثر اوقات، امکان تغییر روند بازار را قریب‎‌الوقوع می‌دانند.
  • نوسان گیری: در این روش معاملاتی که معمولاً توسط سفته‌بازان استفاده می‌شود؛ افراد سعی می‌کنند از نوسانات کوچک در قیمت سهم بهره ببرند. در حالت عادی، نوسان‌گیری شامل ورود و خروج سریع از یک موقعیت معاملاتی است، که شاید چند دقیقه یا حتی لحظاتی به طول بینجامد و به جز اصول معاملاتی خود شخص، از قوانین سرمایه‌گذاری خاصی پیروی نمی‌کند!
  • معاملات اخباری: برخی معامله‌گران کوتاه‌مدتی در مواقع انتشار اخبار، بر اساس این روش به دادوستد سهام می‌پردازند.استراتژی معاملات اخباری، به معنی اقدام برای خرید سهام حین انتشار اخبار مثبت و فروش دارایی‌ها، پس از انتشار اخبار بد پیرامون بازار یا یک سهم خاص می‌باشد. بعضی از این وقایع ، منجر به نوسانات بزرگی در بازار می‌شوند؛ که همین موضوع در پتانسیل کسب سود یا زیان سرمایه‌گذاران تأثیرگذار است.

رسیدن به مرحله استادی در معامله‌گری روزانه، امر دشواری است! این کار نیازمند صرف زمان، نظم و بدست آوردن مهارت می‌باشد. بسیاری از افراد در این مسیر شکست می‌خورند؛ اما مطالب مذکور در این مقاله به شما کمک می‌کنند؛ تا استراتژی معاملاتی سودآوری تدوین نمایید. با تمرین کافی و ارزیابی پیوسته عملکرد معاملاتی می‌توانید، شانس خود را برای موفقیت در این مسیر افزایش دهید.

The post راهنمای جامع معاملات روزانه برای معامله گران مبتدی appeared first on خانه سرمایه.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.