کد خبر : 21042
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 تیر 1399 - 5:11

خلاصه کتاب بهترین سال زندگی تو اثر دارن هاردی

خلاصه کتاب بهترین سال زندگی تو اثر دارن هاردی

این مقاله از روی نسخه اصلی و انگلیسی کتاب بهترین سال زندگی تو خلاصه برداری شده است!
کتاب بهترین سال زندگی تو یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی در حوزه موفقیت است که توسط دارن هاردی سخنران و نویسنده معروف نوشته شده است. او که خود یک فرد موفق است در این کتاب به توضیح اصول موفقیت می‌پردازد و به ۸ اصل نیز اشاره می‌کند. دارن هاردی معتقد است که برای تحقق اهداف باید یک برنامه ‌ریزی دقیق و جرعت داشت. اصلی ترین بخش‌های این کتاب به شرح زیر است:
بخش اول : موفقیت و رشد شخصی اشخاص بخش دوم: برنامه ریزی، در این بخش کارهایی که قبل از برنامه ریزی، هنگام برنامه ریزی و بعد از برنامه ریزی لازم است انجام دهید را آموزش می‌دهد، آموزشی که می‌تواند تمام آموخته‌های اشتباه قبلی را از ذهنتان پاک کند و یک مسیر درست و سرراست برای شروع پیش رویتان بگذارد. بخش سوم: این بخش شامل تمریناتی از سال گذشته و آنالیز سالی که گذشت، است تا اهداف جدیدی را تعریف کنید، این بخش را می‌توان مثل یک دورخیز و سپس پرش اساسی به جلو دانست. بخش چهارم: این بخش شامل برنامه ریزی برای اهداف جدیدی است که تعریف کرده اید. در این بخش، فرم‌هایی مناسب ..

این مقاله از روی نسخه اصلی و انگلیسی کتاب بهترین سال زندگی تو خلاصه برداری شده است!

کتاب بهترین سال زندگی تو یکی از بهترین کتاب‌های انگیزشی در حوزه موفقیت است که توسط دارن هاردی سخنران و نویسنده معروف نوشته شده است. او که خود یک فرد موفق است در این کتاب به توضیح اصول موفقیت می‌پردازد و به ۸ اصل نیز اشاره می‌کند. دارن هاردی معتقد است که برای تحقق اهداف باید یک برنامه ‌ریزی دقیق و جرعت داشت. اصلی ترین بخش‌های این کتاب به شرح زیر است:

  • بخش اول : موفقیت و رشد شخصی اشخاص
  • بخش دوم: برنامه ریزی، در این بخش کارهایی که قبل از برنامه ریزی، هنگام برنامه ریزی و بعد از برنامه ریزی لازم است انجام دهید را آموزش می‌دهد، آموزشی که می‌تواند تمام آموخته‌های اشتباه قبلی را از ذهنتان پاک کند و یک مسیر درست و سرراست برای شروع پیش رویتان بگذارد.
  • بخش سوم: این بخش شامل تمریناتی از سال گذشته و آنالیز سالی که گذشت، است تا اهداف جدیدی را تعریف کنید، این بخش را می‌توان مثل یک دورخیز و سپس پرش اساسی به جلو دانست.
  • بخش چهارم: این بخش شامل برنامه ریزی برای اهداف جدیدی است که تعریف کرده اید. در این بخش، فرم‌هایی مناسب برای برنامه ریزی هفتگی، ماهیانه و فصلی طراحی شده که به شما کمک می‌ کند برنامه‌ ی منحصر به فرد خودتان را طراحی کنید. برنامه ‌ای که دقیقا برای خود شما نوشته شده و کاملا کاربردی و قابل اجراست.

کتاب بهترین سال زندگی تو

۸ گام اساسی کتاب بهترین سال زندگی تو

همانطور که اشاره شد در کتاب ۸ اصل یا گام اساسی تعریف می‌شود که در ادامه به صورت خلاصه شده آن‌ها را مرور می‌کنیم:

۱- قدم اول، تعیین هدف:

نوشتن اهداف روی کاغذ نتیجه ‌ای ده برابر بهتر و بیشتر به ما می‌دهد. نوشتن در رسیدن به اهداف سرعت می‌بخشد و این امر را می‌توان مهم ترین فایده ان دانست. این امر موجب می‌شود بعداز نوشتن تنها و تنها روی آن‌ها تمرکز کنید و ذهن خود را از حواشی و موانع رسیدن به اهداف خود دور کنید. اما نکته مهم ان است که برای تحقق اهداف نباید از کار ایستاد، شرط اصلی تحقق نوشته ها دست به کار شدن است. اهداف باید کمّی، مشخص و شفاف باشند.

کتاب بهترین سال زندگی تو

۲- قدم دوم، مرور کردن:

این کار از تکرار اشتباهات جلوگیری می‌کند.

کتاب بهترین سال زندگی تو

۳- قدم سوم، قدردان باشیم:

در این بخش اشاره می‌شود که باید روی داشته ها و نقاط قوت خود تمرکز کنیم. مثبت اندیشی نیز از نکات مهمی است که در این بخش به ان اشاره می‌شود.

کتاب بهترین سال زندگی تو

۴- قدم چهارم، ارزیابی زندگی:

موفقیت واقعی در یک بعدی بودن نیست، لذا این بخش تاکید می‌کند که موفقیت در تمامی ابعاد زندگی تعریف می‌شود. این بخش طرح ریزی را در همه ابعاد زندگی پیشنهاد می‌کند و معتقد است باید این طرح را دایره وار ترسیم کنید تا به درستی بچرخد.

کتاب بهترین سال زندگی تو

۵- قدم پنجم، طراحی بزرگ:

در این بخش ۱۰ قانونی که برای طراحی نقشه اصلی مسیر موفقیت خود به آن نیازمندید معرفی می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به نوشتن و به روز کاغذ اوردن افکار، تفکر خلاقانه، تعریف اهداف بزرگ، مثبت اندیش بودن، جنگیدن برای اهداف و رها کردن باورهای محدود کننده اشاره کرد.

۶- قدم ششم، پارامتر جادویی که نتایج خارق ‌العاده با خود به همراه دارد:

در این بخش خود شما، به عنوان مهم ترین پارامتر موفقیت تعریف می‌شوید، شما که تغییر کنید، مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان نیز هموار می‌شود.

کتاب بهترین سال زندگی تو

۷- قدم هفتم، نقشه کار:

انعطاف و داشتن برنامه و نقشه در سناریوهای مختلف در راستای استفاده از فرصت ها و تهدیدها از جمله مهم ترین موارد این بخش هستند. هر اطلاعاتی که راجع‌ به نقشه و هدف خود دارید دستخوش تغییر است، آینده غیر قابل پیش ‌بینی است و قطعاً تغییرات اجتناب ‌ناپذیر است پس باید انعطاف داشت و نکته جالب اینکه هر تغییر با خودش فرصتی به همراه دارد، شاید فرصت زندگی شما چیزی باشد که اصلاً انتظارش را نداشته‌ اید.

کتاب بهترین سال زندگی تو

۸- قدم هشتم، اجرا:

آنچه از تمامی مراحل قبل مهم تر است و آن چه تمام نتایج مراحل قبل را به نتیجه نزدیک می‌کند، این مرحله است، عمل!

کتاب بهترین سال زندگی تو

در واقع این کتاب دست خواننده را می‌گیرد و گام به گام از آنالیز گذشته تا تعریف اهداف جدید و چگونگی پای بندی به اهداف پیش می‌برد. مهم‌ترین ویژگی کتاب بهترین سال زندگی تو این است که خواننده را به عمل‌گرایی و نوشتن اهداف به شفاف‌ترین شکل ممکن تشویق می‌کند. آنچه بر تأثیرگذاری کتاب می‌افزاید این است که مخاطب که اکنون دست به قلم شده می‌بایست در پایان هر فصل تمرین‌های هدفمندی را دنبال کند تا حداکثر نتیجه را کسب کند. ساختن بهترین سال زندگی‌تان مستلزم تقویت قسمت‌هایی از وجودتان است که به رشد و شکوفایی نیاز دارند..

سه شرط مهم

دارن هاردی در کتاب بهترین سال زندگی تو به سه شرط اشاره می‌کند که هر کدام بر روی زندگی و اهداف ما تاثیرگذارند:

  • محیط:

زندگی خود را براساس استانداردهایی که خود تعیین می‌کنید پیش ببرید، از هرچیزی که در محیط بر شما اثرگذار است و در انرژی شما را کم می‌کند از خود دور کنید.

  • ورودی:

تاکید این بخش بر تفکرات مثبت است. ورودی ایی که به مغز خود می‌دهید تاثیر زیادی بر خروجی‌های ان خواهد داشت.

  • پیوند:

تاثیرپذیری از آدم‌های که با آن‌ها در ارتباط هستید غیرقابل انکار است. موفقیت و شکست ها را نیز می‌توان به ارتباطات شما ارتباط داد. اطرافیان خود را بشناسید و انتخاب کنید که با توجه به این تاثیرپذیری بالا ارتباط خود را با آن‌ها ادامه دهید یا قطه کنید.

کتاب به چه سوالاتی پاسخ می دهد؟

دارن هاردی که چند کتاب دیگر در زمینه موفقیت نوشته است، درباره این کتاب معتقد است که، در این کتاب می‌تواند مسیری از موفقیت را نشان دهد که عموم مردم طی یک عمر به آن می‌رسند، البته پیش زمینه لازم را شور و انگیزه خواننده می‌داند. او مهارت مهم توانایی مشخص کردن، پیگیری و رسیدن را سه گام مهم رسیدن به موفقیت تعریف می‌کند. دارن هاردی درکتاب معتقد است، اگر خواندن این کتاب را شروع کنید، زندگی برایتان هرگز همانند قبل نخواهد بود. نکته مهمی که هم در کتاب به آن سفارش شده و هم خود کتاب به آن عمل کرده، نوشتن و ثبت کردن اهداف به صورت مشخص است، تا جایی که خود کتاب هم در پایان هر فصل تمارینی را در این رابطه تعریف کرده است. دارن هاردی در بخشی از کتاب می‌گوید به خواننده کمک می‌کند تا جواب سوالات خود را پیدا کند، سوالاتی از قبیل:

  • مقصود اصلی‌تان در زندگی چیست؟
  • چه چیزهایی به شما انگیزه می‌دهند و راهتان می‌ اندازند؟
  • چه چیزی کمک می‌کند تا شور و اشتیاقتان آن‌قدر دوام بیاورد تا به عجیب ‌ترین و دست ‌نیافتنی ‌ترین اهدافتان برسید؟
  • آیا تمام رویاهای بزرگ کودکی ‌تان یادتان می‌آید؟ رؤیاهایی که برای رسیدن به آن ‌ها نمی‌توانستید صبر کنید تا بزرگ شوید؟

نویسنده کیست؟

دارن هاردی نویسنده، مشاور، سخنران و ناشر سابق مجله موفقیت است. او اولین تجارت خود را در زمانی که تنها هجده سال داشت آغاز کرد و در سال ۲۰۰۷ ناشر مجله موفقیت شد، مجله ‌ای که به‌صورت خاص و اختصاصی برای رشد کارآفرینی و توسعه شخصی و حرفه ‌ای آن طراحی‌شده است. در سال ۲۰۱۰ او کتاب «اثر مرکب» را نوشت، کتاب پرفروشی که در مورد تأثیر تصمیم‌ گیری‌های روزمره بر موفقیت افراد است و شامل یک دوره راهنمای کاربردی برای رسیدن و تحقق اهداف هست. دیگر کتاب پرفروش او «ترن هوایی کارآفرینی» بود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، در این کتاب به تشریح چالش ‌ها و مشکلات مالکیت کسب ‌و کار برای کارآفرینان پرداخته است.

در سال ۲۰۱۶ از طرف انجمن ملی آمریکا سخنران برتر سال لقب گرفت. او اکنون یکی از برجسته ‌ترین و بهترین مربیان حوزه موفقیت است. دارن هاردی در کتاب می‌گوید که برنامه ریزی در در زندگی شخصی از ۱۸ سالگی اموخته است. هدفی برای دست یافتن به درامدی شش رقمی قبل از تولد ۱۹ سالگی اش داشته که محقق کرده است و در ادامه این هدف، هدف‌های دیگری چون درامد یک میلیون دلار در سال، ثروت چند میلیون دلاری و … را که آن‌ها را نیز محقق کرده و به این واسطه خود را یکی از بزرگ‌ترین معتقدان به هدف‌گذاری در تئوری و عمل می‌داند. وی در جایی از کتاب می‌گوید در زندگی اش حریصانه مطالعه و تمرین کرده و مدام به سمت بهینه تر شدن پیش رفته تا از سال قبل خود بهتر شود، حال می‌داند که این برنامه جواب می‌دهد و در این کتاب این مهارت را به خوانندگان خود اموزش می‌دهد.

کتاب بهترین سال زندگی تو

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

ما به این واقعیت تن در داده ایم که هر سال مانند سال پیش یا فقط کمی بهتر از آن خواهد بود و حتی به خود اجازه نمی‌دهیم که درباره آینده ای نامحدود به هیجان بیاییم. ما برای آرزوها، اهداف و تخیلات خود حد و مرز قائل می‌شویم و تجلی کامل وجودمان را قربانی همرنگی با جامعه می‌کنیم. در کتاب اشاره می شود که در طول تاریخ تنها ۳ درصد از افراد جوامع بوده‌اند که باعث پیشرفت و رو به جلو رفتن جامعه شده‌اند و مابقی تنها مصرف کننده بوده اند، نویسنده معتقد است در این کتاب مهارت قرار گرفتن در ان ۳ درصد را به خواننده خود می دهد و پیشاپیش تبریک می‌گوید که می خواهید در این ۳ درصد قرار بگیرید. در ادامه برخی از مهم ترین مفاهیمی که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده است آورده شده اند:

  • برای رسیدن به اهداف خود بازه زمانی مشخص تعریف کنید
  • برای اجرا و ادامه دادن مسیر موفقیت به دنبال شرایط ایده ال نباشید.
  • استانداردهای بالایی برای خود تعریف کنید و هر روز حتی شده یک قدم به آن‌ها نزدیک شوید.
  • یکی از مهم ترین ارکان موفقیت در این کتاب سماجت و صبر معرفی شده است.
  • موفقیت بدون تعیین صحیح هدف غیرممکن است، لذا در این کتاب هدف حتی از هوش نیز برتر دانسته شده است. اما تعریف این هدف باید دقیق و واضح باشد.
  • به چالش کشیدن طرز فکر خود اهمیت زیادی دارد.
  • در رسیدن به اهداف خود جدیت به خرج دهید.
  • هیج چیزی در دنیا جای سماجت را نمی‌گیرد، بعد از هر زمین خوردنی بلند شوید و ادامه دهید.
  • به نقاط قوت خود فکر کنید و بر روی آن‌ها تمرکز کنید.
  • موفقیت یک مسیر رو به جلوست، پس باید دید آیا هر روز رو به جلو می‌روید و رشد می‌کنید؟
  • در هر ادمی پتانسیل‌های بالقوه ای وجود دارد که بالفعل نشده اند و برای بروز آن‌ها باید تلاش کرد.
  • اهداف بزرگ تعریف کنید، اهدافی که به سختی بتوانید به آن‌ها دست پیدا کنید و تلاش زیادی بطلبد، ولی در عین حال که شما را به چالش می‌کشد، اهداف قابل دسترسی باشند.

خواندن این کتاب در سه مرحله می تواند مفید باشد:

اگر هدف داشته باشید، این کتاب کمک می‌کند تا شروع کنید و چگونگی اجرا و پیاده سازی را یاد می‌دهد. اگر هدف نداشته باشید، این کتاب چگونگی هدف گذاری را اموزش می‌دهد، مهارت مهم هدف گذاری یکی از مهم ترین آموزش‌های این کتاب است و اگر در برنامه ریزی‌های خود دچار مشکل هستید، این کتاب هم نکاتی درباره برنامه ریزی صحیح و هم چگونگی پایبندی به برنامه و اجرا کردن ان را اموزش میدهد.

کتاب چه مهارتی به خواننده می دهد؟

در کتاب بهترین سال زندگی تو اثر دارن هاردی، بعد از این‌که شما قدم به قدم با اصول هدف‌گذاری آشنا شدید و یاد گرفتید که چه طور اهدافتان را اولویت‌بندی کنید، وقت آن می‌رسد که جدول‌‌های برنامه‌ریزی روزانه، ماهیانه و سالیانه کتاب را تکمیل کنید. آن هم درست سر وقت! به این ترتیب بالاخره به آن شنبه‌ای می‌رسید که تمام تغییرها از آن‌جا شروع می‌شود! شنبه‌ای که زمان دقیق رسیدن به آن را مشخص کرده‌اید، بنابراین می‌شود گفت کتاب بهترین سال زندگی تو یک دفتر برنامه‌ریزی تمام و کمال است که شما را وادار می‌کند به تمام کارهایتان یک سر و سامان درست و حسابی بدهید.لذا می‌توان گفت این کتاب یک زنجیره کامل صفر تا صد برنامه ریزی و هدف گذاری را پوشش داده و مهم نیست کجای این مسیر هستید، خواندن این کتاب به شما کمک می‌کند در رسیدن به اهداف خود حرفه ای تر و علمی تر عمل کنید.

The post خلاصه کتاب بهترین سال زندگی تو اثر دارن هاردی appeared first on خانه سرمایه.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.