کد خبر : 120859
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آذر 1400 - 22:15

تشریفات مراسم عقد |  سالن عقد ایرن

تشریفات مراسم عقد |  سالن عقد ایرن

” مراسم عقد ” که مراسم رسمی عروسی ایرانی است ، یک رویداد باشکوه و شادی بخش است که با خانواده ، دوستان ، موسیقی و پذیرایی ، جشن گرفته می‌شود. معمولا این رویداد در گذشته در بعد از ظهری در خانه خانواده عروس و یا محل دیگر به انتخاب اتفاق می‌افتد اما امروزه با

” مراسم عقد ” که مراسم رسمی عروسی ایرانی است ، یک رویداد باشکوه و شادی بخش است که با خانواده ، دوستان ، موسیقی و پذیرایی ، جشن گرفته می‌شود. معمولا این رویداد در گذشته در بعد از ظهری در خانه خانواده عروس و یا محل دیگر به انتخاب اتفاق می‌افتد اما امروزه با آپارتمانی شدن منازل و سختی در تهیه و طبخ خوردنی های لذیذ ، این مراسم در دفتر ازدواج هایی که دارای سالن عقد و پذیرایی انواع خوردنی ها و … می باشند صورت می پذیرد .

 

این زمانی است که عروس و داماد یک قرارداد عروسی را امضا می‌کنند و به طور قانونی آن‌ها را به عنوان زن و شوهر ملزم ، متعهد و معرفی می‌کنند .از دیرباز  ، مراسم عقد  با برپایی ” سفره عقد ” برگزار می‌شود؛ یک سفره بسیار زیبا روی زمین است که حاوی بسیاری از اقلام نمادین می باشد . در طی این مراسم ، این زوج در روبه روی آینه به گونه ای که روبه رو یا در برخی طراحی سفره ها پشتشان به مهمانان مراسم شان است قرار می گیرند .

در میان خانواده‌های مسلمان ، مراسم ” عقد ” با خواندن خطبه توسط عاقد و عروس و داماد  در مقابل قرآن آغاز می‌شود ، در حالی که خانواده‌های دیگر، در مقابل، اشعار مشهور و ادبیات شاعرانه می‌خوانند . در این زمان ، یک روسری ابریشمی ، یا به شکل ابریشم بر سر این زوج توسط بستگان زن گسترده می شود .

تشریفات مراسم عقد |  سالن عقد ایرن

دیگر دوستان نزدیک و اعضای خانواده ، نوبت به نوبت به سابیدن قند بر روی تور ابریشمی مشغول می‌شوند که سمبل آرزوی آن‌ها ( دوستان و خانواده ها ) برای یک زندگی شیرین برای این زوج است . سپس ، عاقد در مورد رضایت دو جانبه این زوج درباره ازدواج شان سوال می‌کند . داماد اولین کسی است که مورد پرسش قرار می‌گیرد و از او پرسیده می‌شود که آیا مایل به  وارد شدن به این ازدواج هست یا خیر! که فورا پاسخ مثبت می‌دهد .

سپس همان سوال از عروس هم پرسیده می شود . با این حال عروس فورا پاسخی نمی‌دهد و باعث می‌شود که داماد منتظر پاسخ او در رابطه با ازدواج شان باشد . سپس دوباره سوال پرسیده می‌شود . در این نقطه ، خانواده و دوستان نظرات خنده داری در رابطه با محل عروس دارند. به عنوان مثال ، ” عروس رفته گل بچینه ” ؛ این فرآیند سه بار تکرار می‌شود تا اینکه عروس در نهایت پاسخ خود را با گفتن ” با اجازه والدین و بزرگ‌ترها ، بله ” اعلام می دارد. این لحظه نشانگر این است که این زوج ازدواج‌کرده اند .

 

سپس عروس و داماد حلقه‌های عروسی را در دست یکدیگر می کنند . در نهایت عروس و داماد انگشت کوچک دست خود را در یک جام عسل فرو می‌کنند و آن را در دهان یکدیگر می‌گذارند . این حرکت نماد شروع ازدواج آن‌ها با شیرینی و عشق است . در نهایت ، میهمانان  با پاشیدن نقل بر روی سر عروس و داماد به جشن و کل کشیدن می پردازند.

بعد از ” بله  ” گفتن ؛ خانواده‌های این زوج ،  هدایایی نفیس و ارزشمند را به آن‌ها هدیه می دهند . معمولا این هدایا جواهر خوبی از جمله سکه‌های طلا و جواهراتی مانند سرویس طلای عروسی هستند . سپس مهمانان همگی به تحسین هدیه دهندگان می پردازند! این هدایا از برای آن است که مهمانان اعلام دارند که ما از نیازهای تازه عروس و داماد آگاهیم و این هدایا را برای کمک کردن به این زوج برای شروع زندگی مشترک شان است . و همواره سایر مهمانان کسانی را که هدیه می دهند تحسین می کنند.

چگونه در یک مراسم عقد حاضر شویم ؟

 

در حالی که همه مراسم‌های عروسی یک موقعیت و زمان  شاد هستند ، یک مراسم عقد و عروسی ایرانی تجربه‌ای کاملا متفاوت است . ازدواج‌های ایرانی پراز آداب و رسوم قدیمی است که با مدرنیته ترکیب می‌شود و تجربه‌ای منحصر به فرد برای میهمانان ایجاد می‌کند . اگر شما تاکنون در یک مراسم عقد حضور نداشته  اید ، این موارد راهنمایی برای شما جهت حضور در یک جشن‌ پر زرق و برق خواهد بود .

اولین چیزی که باید در هنگام شرکت در یک مراسم ازدواج ایرانی در نظر بگیرید ، نوع لباس است . لباس مراسم عقد معمولا بسیار رسمی است . مردان کت و شلوار و کراوات می‌پوشند در حالی که زن‌ها لباس‌های زیبا با موها و آرایش بسیار زیبا و عالی خواهند داشت و بهترین جواهرات خود را آویزان میکنند و می پوشند. امروزه برخی ترجیح بر این دارند که مراسم ازدواج و عروسی شان را با تعداد مهمانان محدودتر نسبت به عروسی اما با کیفیت همان مجالس عروسی یا حتی بالاتر برگزار کنند که این اتفاق تنها در تعداد محدودی از دفتر ازدواج های تهران امکان پذیر است تا بتوان بالاترین کیفیت و یک مراسم کاملا مجلل را در یک فضای خودمانی تر برگزار کنند. مجالس عروسی در اصل به عنوان میهمانی نهایی در نظر گرفته می‌شوند ، بنابراین شرکت کنندگان مطمئن خواهند شد که بهترین و جدیدترین لباس خود را خواهند پوشید .

 

برای مجس عروسی باید خود را برای جمع زیادی از میهمانان آماده کنید . مجالس ازدواج ایرانی معمولا شامل تعداد زیادی مهمان است . این میهمانان شامل خانواده‌های این زوج ، دوستان و تقریبا اکثر آشنایان می‌شود .گاها حتی در برخی موارد همسایه (ها) را هم دعوت می کنند، زیرا در برخی عدم دعوتشان بی ادبی تلقی می شود؛ و بصورت کلی تقریبا همه کسانی که این زوج یا خانواده‌هایشان را می‌شناسند ، دعوت می‌شوند . با این حال ، بخش اول شروع زندگی مشترک ” عقد ” نامیده می شود که با دعوت خانواده (میشود گفت درجه اول) و برخی آشنایان بصورت محدود انجام می شود (مگر در مواقعی که مراسم عقد و عروسی تنها در یک مراسم در سالن عقد اجرا شود که دیگر نیازی به مرحله دوم یعنی مجلس عروسی نیست). مراسم عقد نشانه زندگی و عشق است که این تجلی در تمامی میهمانان قابل رویت است.

سالن عقد با پذیرایی | سالن عقد ایرن

تشریفات مراسم عقد |  سالن عقد ایرن

از آنجا که امکان پذیرایی در سالن عقد و دفتر ازدواج ایرن بصورت میوه و شیرینی و حتی وعده غذایی مانند ناهار و شام وجود دارد شما می توانید میهمانانتان را در مراسم‌ عقدتان بصورت سلف سرویس و غذاهای کاملا گرم تا پایان مراسم پذیرایی کنید. این کار الگو گرفته از نحوه پذیرایی مجلل در مراسم های غرب آسیاست . علاوه بر این, اگر تعداد زیادی مهمان وجود داشته باشد , غذای کافی جهت میل میهمانان وجود خواهد داشت .

دلیل مقدار زیاد غذا و گرم بودن آن به دلیل فرهنگ غنی ایرانی برای حفظ ارزش و راحتی و لذت مهمانان می‌باشد . برخی از عروس و دامادها ممکن است میهمانانشان را با تنوع بیشتری از غذاها پذیرایی کنند شاید هم مایل به پذیرایی با غذاهای زینتی لذیذ مانند بوقلمون ، بره ، ماهی شیر و … باشند که امکان سرو تمامی غذا در دفتر ازدواج ایرن وجود دارد . به همین دلیل در تمام طول پذیرایی از میهمانانتان چندین میز غذا , شیرینی و نوشیدنی را خواهید یافت .

دومین بخش یا مرحله در زندگی مشترک این زوج، مراسم عروسی است و شامل همه مهمانان دعوت شده‌است . این مراسم زمانی است که جشن و پای کوبی شروع می‌شود ! مجالس عروسی ایرانی پر از سرگرمی , موسیقی و رقص مداوم هستند . در واقع , می توان در این مجالس عروسی مردم را دید که بصورت مداوم در حال شادی و رقص هستند.

بخش های بسیاری در مراسم عروسی ایرانی وجود دارد که کاملا  شبیه همتای غربی خود است . اگر چه برخی از سنت‌ها در مراسم عروسی ممکن است نا آشنا به نظر برسند یا بیش از حد مبالغه‌آمیز جلوه کنند ,اما همه این کارها به خوبی و با کیفیت انجام می‌شود و تنها برای لذت بردن همه میهمانان از مراسم است .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.