کد خبر : 31763
تاریخ انتشار : شنبه 25 مرداد 1399 - 3:58

بورس، همچنان بهترین بازار برای کسب بازدهی معقول

بورس، همچنان بهترین بازار برای کسب بازدهی معقول

بورس، همچنان بهترین بازار برای کسب بازدهی معقولبازار سهام بعد از ورود به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد و با نزدیک شدن آن به کانال دو میلیون واحد، نوسان و افت و خیزهای بسیاری را تجربه کرد که این موضوع بعد از ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد شتاب بیشتری به خود گرفت و تاکنون چندین بار بنا بر دلایل مختلف از این کانال تاریخی عقب‌نشینی و تا کانال حدود یک میلیون ۹۰۰ هزار واحد کاهش پیدا کرده است.
این موضوع چندان برای بازار عجیب به نظر نمی‌رسد زیرا تا قبل از ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد اغلب کارشناسان معتقد بودند که بعد از ورود به این کانال، نباید در انتظار رشدی پرشتاب مانند گذشته در بازار بود بلکه بعد از این اتفاق بازار برای مدتی همانند کانال یک میلیون واحد وارد چرخه جدیدی از معاملات می‌شود و می‌تواند برای مدتی در این کانال در جا بزند و یا شاخص بورس به دلیل افزایش عرضه در این بازار، بارها از این کانال خارج و وارد کانال یک میلیون واحد شود.
اکنون چند هفته‌ای است که مسیر شاخص بورس طبق پیش‌بینی کارشناسان در حال طی شدن است و نوسان و اصلاح شدیدی را در بازار تجربه کرده است، با توج..

بورس، همچنان بهترین بازار برای کسب بازدهی معقول

بازار سهام بعد از ورود به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد و با نزدیک شدن آن به کانال دو میلیون واحد، نوسان و افت و خیزهای بسیاری را تجربه کرد که این موضوع بعد از ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد شتاب بیشتری به خود گرفت و تاکنون چندین بار بنا بر دلایل مختلف از این کانال تاریخی عقب‌نشینی و تا کانال حدود یک میلیون ۹۰۰ هزار واحد کاهش پیدا کرده است.

این موضوع چندان برای بازار عجیب به نظر نمی‌رسد زیرا تا قبل از ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد اغلب کارشناسان معتقد بودند که بعد از ورود به این کانال، نباید در انتظار رشدی پرشتاب مانند گذشته در بازار بود بلکه بعد از این اتفاق بازار برای مدتی همانند کانال یک میلیون واحد وارد چرخه جدیدی از معاملات می‌شود و می‌تواند برای مدتی در این کانال در جا بزند و یا شاخص بورس به دلیل افزایش عرضه در این بازار، بارها از این کانال خارج و وارد کانال یک میلیون واحد شود.

اکنون چند هفته‌ای است که مسیر شاخص بورس طبق پیش‌بینی کارشناسان در حال طی شدن است و نوسان و اصلاح شدیدی را در بازار تجربه کرده است، با توجه به اینکه اکثر فعالان بازار روند فعلی بازار را طبیعی می‌دانند و معتقدند که خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند اما این موضوع در کاهش نگرانی سهامداران و افزایش عرضه‌ها در بازار تاثیرگذار نبوده و برخی از این افراد به منظور دوری از احتمال ضرر و زیان‌های بیشتر به دنبال عرضه و نقد کردن سهام خود در بازار هستند.

از همین رو،بازار در سومین هفته مرداد ماه با اخبار زیادی همراه شد که هر یک از آنها به مراتب یکی از بدترین روزهای هفته را در سال جاری با خود به همراه آورد.

البته آزادسازی ۶۰ درصد از سهام عدالت و مطرح شدن بحث گشایش اقتصادی توسط رییس جمهوری که در اواسط هفته شائبه‌هایی در راستای فروش اوراق سلف موازی نفتی به عنوان گشایش اقتصادی عنوان شده بود توانست بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند.

در کنار این مسایل خبر منتفی شدن عرضه صندوق دارا دوم به گونه‌ای روند معاملات این بازار را بهم ریخت که حاشیه‌های زیادی را با خود به همراه داشت و توانست کل روند معاملات بازار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته را تحت تاثیر خود قرار دهد.

یکی از کارشناسان بازار سرمایه در تحلیل معاملات بازار برای روز دوشنبه و تحت تاثیر قرار گرفتن بازار از خبر منتفی شدن عرضه صندوق دارا دوم اعلام کرد: نمی‌توان علت افت و نوسان اخیر بورس را فقط به انتشار خبرها مانند منتفی شدن صندوق دارا دوم نسبت داد، بازار در مرز دو میلیون واحد نیاز به اصلاح و استراحت دارد که خبرها و صحبت‌های مطرح شده بهانه‌ای برای شتاب در اصلاح شاخص بورس خواهد شد.

به دنبال مشکلات به وجود آمده در بازار به دلیل خبر عرضه بلوکی سهام دولتی پالایشگاه‌ها و منتفی شدن عرضه صندوق دارا دوم، در پایان معاملات روز سه‌شنبه فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی در گفت و گویی با اشاره به حل مشکلات مربوط به عرضهETF دوم از عرضه باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های پالایش نفت اصفهان ، تهران، تبریز و بندرعباس در قالب صندوق دارا دوم در هفته اول شهریورماه خبر داد که این موضوع توانست روزنه‌ای از امید را در میان سهامداران ایجاد کند تا سهامداران با خیال بهبود روند معاملات بورس در انتظار آغاز معاملات آخرین روز معاملاتی هفته باشند.

معاملات بازار در روز چهارشنبه طبق پیش‌بینی کارشناسان به دلیل اعلام خبر عرضه صندوق دارا دوم در شهریور ماه مثبت آغاز شد و با حدود ۴۰ هزار واحد رشد در حال انجام معاملات بود.

به مرور و به دلیل فروش ۳۰ درصد دوم سهام عدالت توسط کارگزاری‌ها بازار تغییر مسیر داد، فشار فروش در بازار افزایش یافت و شاخص بورس در مسیر ریزش قرار گرفت که این موضوع تعجب و ناراحتی بسیاری از فعالان بازار را با خود به همراه داشت و باعث شد تا شاخص کل با افت بیش از ۲۴ هزار واحد بار دیگر از کانال دو میلیون واحد عقب‌نشینی کند و با عدد یک میلیون و ۹۷۵ هزار واحد به معاملات سومین هفته مرداد ماه پایان دهد.

واکنش منفی بورس به شوک‌های خبری

«امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق صحبت‌های انجام شده، در بازار هفته‌ گذشته شدت عرضه‌ها افزایش یافت که این موضوع از دو جهت قابل پیش‌بینی بود.

وی ادامه داد: در ابتدا چنین واکنشی در بازار به دلیل اینکه قیمت‌های موجود در برخی از نمادهای مختلف بازار با سطوح مقاومتی روبرو شده بودند طبیعی به نظر می‌رسد.

امیرباقری اظهار داشت: موضوع دیگر که منجر به افزایش عرضه در بازار شد، شوک‌های خبری بود که به بازار مخابره شد و معاملات این بازار واکنش منفی را نسبت به این خبر از خود نشان دادند.

وی اظهار داشت: یکی از بحث‌های مدنظر که بازار نسبت به آن حساسیت نشان داد، بحث فروش سهام عدالت بود که بعدا مشخص شد ٦٠٠ میلیارد تومان معادل پنج درصد از ارزش معاملات بازار فروش سهام عدالت صورت گرفت.

به گفته امیرباقری، هفته گذشته بازار با یک سری حساسیت‌ها روبرو بود که اکنون در حال برطرف شدن است.

ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس تاکید کرد و گفت: نخستین موضوع ریسک نرخ ارز است، ارز در شرایط کنونی نمی‌تواند نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی واکنش خاصی داشته باشد زیرا قیمت ارز متاثر از واقعیات اقتصادی و حجم نقدینگی است و صرفا اخبار سیاسی و فشارهای خبری می‌تواند در شرایط کنونی نرخ ارز را با تغییرات چندین درصدی همراه کند.

وی ریسک ساعت معاملات و فشار بر هسته معاملات را به عنوان دیگر ریسک موجود در بازار اعلام کرد و گفت: طبق تدابیر اتخاذ شده قرار است تایم معاملات در دو شیفت انجام شود و در یک روز معاملاتی دو جلسه معاملات با وقفه ۱۵ دقیقه‌ای خواهیم داشت.

امیرباقری افزود: این اقدام از فشار بر هسته معاملات کم خواهد کرد و ریسک معاملات و اتفاقاتی که ناشی از ناکارایی هسته بر بدنه معاملات بازار بود در حال رفع شدن است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به ریسک دارا دوم در معاملات بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به مسایل پیش آمده، بازار تصور می‌کرد که احتمالا دارا سوم به سرنوشت دارا دوم دچار شود اما با تصمیمات اتخاذ شده و انتشار اطلاعیه منتشر شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی و وزارت نفت از استرس بازار کاسته و این ریسک از سر بازار کاهش یافت.

وی اظهار داشت: فشار فروش در کوتاه‌مدت بر بدنه بازار، امر نگران کننده‌ای نیست زیرا بعد از رشد چند صد در صدی که بازار تجربه کرده است، وجود اصلاح برای آماده شدن مسیر بعدی رشد سهام ضروری است؛ بنابراین می‌توان گفت بورس همچنان بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در بین افرادی است که به دنبال بازاری مطمئن برای کسب بازدهی معقولی هستند.

امیرباقری با بیان اینکه نکته‌ای که اکنون باید به آن توجه کرد بحث عدم تناسب بین کارایی بازار و افرادی است که به تازگی وارد بازار شده اند، افزود: تناسب چندانی میان سرمایه‌های وارد شده به بورس و تخصص و سطح دانش افراد تازه وارد به بازار وجود ندارد به همین دلیل فشار فروش در یک گروه به سرعت به گروه‌های دیگر وارد می‌شود که این نشان از ناکارایی بازار در شرایط حاضر است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در همه دوران وجود چنین ناکارایی در بازار مشهود بوده است، گفت: نکته‌ای که مهم است و باید به آن توجه شود، از بین رفتن این ناکارآمدی‌ها در میان‌مدت و بلندمدت است و همچنین باید ارتباط شرکت‌ها و صنایعی که حتی در ردیف عمودی و افقی زنجیره تولید یکدیگر قرار ندارند به لحاظ منطقی و عقلانی کم شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر اصلاح در یکی از گروه‌های بازار به وجود می‌آید اصلاح ایجاد شده خاص آن گروه است و باید در آن گروه ادامه پیدا کند تا قیمت‌ها دوباره به سطح جذابی برای خرید برسند، گفت: دلیلی ندارد این اصلاح به دیگر گروه‌ها سرایت کند و فقط ناکارآمدی بازار است که باعث می‌شود اصلاح از یک گروه به سایر گروه‌ها تسری کند.

پیش‌بینی بورس در هفته پایانی مرداد

امیرباقری با اشاره به اینکه معاملات امروز بازار ممکن است قدری با فشار فروش همراه شود، گفت: عمق بازار به دلیل ورود سرمایه‌گذاران تازه وارد زیاد شده و طبیعی است که یک سری ترس‌ها در بدنه بازار افزایش یابد و فروش احساسی از سوی سهامداران شکل بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه انتظار دارایم جو فروش در بازار فروکش کند و بازار مجددا دوباره به مدار عقلانیت و رشد خود بازگردد، بیان کرد: امیدواریم در میان‌مدت و بلندمدت کماکان شاهد رشد منطقی شاخص کل در مدار همه گروه‌ها و صنایع باشیم زیرا لازمه رشد بلندمدت بازار این است که هر گروهی بعد از رشدی که تجربه کرده وارد پروسه اصلاح و رشد گروه‌های دیگر شروع شود.

وی گفت: در این صورت برای مدت زیادی شاهد جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس خواهیم بود که هر بار این جذابیت در گروه خاصی صورت می‌گیرد.

تاثیر اوراق سلف نفتی بر معاملات بورس

امیرباقری با بیان اینکه اوراق سلف نفتی معرفی شده به بازار توسط وزارت نفت از دو بعد برای بازار دارای جذابیت است، افزود: این اوراق با توجه به اختیار خرید و سود نسبتا مشخصی که برای آن متصور است دو کمیت را به بازار یادآوری کرد که برای رشد بورس بسیار مهم است و اگر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران دقت بیشتری را در این اعداد داشته باشند به یک سری از پارامترها دست پیدا می‌کنند که نگرانی‌ها را برای ادامه رشد بازار مرتفع خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکی از مسایل موجود، نرخ بازدهی این اوراق است که نشان‌دهنده نرخ حدود ۱۹ درصد است، اظهار داشت: این اوراق همراه با ریسک است و نشان می‌دهد که قسمتی از این ۱۹ درصد صرف ریسک می‌شود و قسمتی دیگر نرخ بازده بدون ریسک است که در کل عدد پایینی به نظر می‌رسد.

وی اظهار داشت: نکته دیگر این است که از قیمت پیش‌فروش هر بشکه نفت می‌توان نرخ تقریبی دلار را استخراج کرد، این نشان می‌دهد نرخ دلاری که این اوراق با آن قیمت‌گذاری شده در محدود ۲۳ هزار تومان است که این امر همسو با رشد و در جهت روند صعودی میان مدت و بلندمدت بازار سرمایه قرار دارد.

امیرباقری با با تاکید بر اینکه این موضوع می‌تواند تا حدودی از التهابات بازار را کاهش دهد، گفت: جو فروش هیجانی از سمت حقیقی و حقوقی‌ها فروکش می‌کند و انتظار داریم بازار به مدار رشد خود بازگردد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.