کد خبر : 107553
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 - 21:16

بررسی نوسانات قیمت ماشین در نیمه اول 1400

بررسی نوسانات قیمت ماشین در نیمه اول 1400

با توجه به نیاز همیشگی اکثر افراد به خودرو و شمار خودروهای فرسوده قابل توجهی که در خیابان‌ها در حال حرکت هستند، قیمت ماشین همیشه به عنوان یک فاکتور نگران‌کننده میان قشر ضعیف و متوسط جامعه، مطرح بوده است. متاسفانه طی چند سال اخیر، همینطور نیمه اول سال 1400، همچنان شیب صعودی قیمت روز خودرو

با توجه به نیاز همیشگی اکثر افراد به خودرو و شمار خودروهای فرسوده قابل توجهی که در خیابان‌ها در حال حرکت هستند، قیمت ماشین همیشه به عنوان یک فاکتور نگران‌کننده میان قشر ضعیف و متوسط جامعه، مطرح بوده است. متاسفانه طی چند سال اخیر، همینطور نیمه اول سال 1400، همچنان شیب صعودی قیمت روز خودرو در کشور، آسیب بیشتری به دهک‌های پایین‌تر وارد کرده است.

در این مدت، عوامل مختلفی بر قیمت ماشین تاثیر داشته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیاست‌های غلط و همینطور بازی‌های بی‌پایان دلالان بازار خودرو اشاره کرد. تورم نقطه‌ای موجود در اقتصاد کشور نیز در این دوران به‌شدت به صعودی شدن قیمت دامن زده است. با این همه متقاضیان واقعی خرید خودرو در کشور، منتظر بازگشت قیمت‌ها یا حداقل ثبات و نزولی شدن آن‌ها مانده و عملا معاملات زیادی در بازار خودرو اتفاق نمی‌افتد.

به‌طور خلاصه، از جمله عوامل اصلی وضعیت فعلی این بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم سرسام‌آور در کشور
  • دلالان بازار خودرو
  • ممنوع شدن واردات
  • عدم هماهنگی شورای رقابت
  • مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان
  • و …

در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم در این سال‌ها، چه بر سر قیمت ماشین آمده است.

بررسی نوسانات قیمت ماشین در نیمه اول 1400

سال 97، نقطه پرتاب، سرآغاز اوج‌گیری قیمت ماشین

اگر چه در فاصله سال‌های 90 تا 97 نیز شاهد رشد قیمت خودروها بوده‌ایم، چیزی که باعث می‌شود سال‌های 97 تا همین روزها در 1400 را سیاه‌ترین سال‌های خودرویی در قرن حاضر بدانیم، شیب تند افزایش قیمت ماشین به شکلی بوده که خریدن آن را برای بسیاری از افراد، به خیالی خام تبدیل ساخته است.

با خارج شدن ایالات‌متحده از برجام، شروع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، مشکلات مربوط به وارد قطعات خودرو و پس از آن شیوع ویروس کرونا، جهش‌های قیمتی در سال 97 آغاز شده و در سال‌های 98 و 99 و نیز امسال یعنی سال 1400 نیز با یک شیب نه آن‌قدرها تند، اما همچنان قابل توجه و اضطراب‌آور، پیش تاخت.

آنچه به سر قیمت روز خودرو در نیمه اول سال 1400 آمده است …

قیمت روز خودرو یکی از مهم‎ترین مواردی است که تعداد زیادی از افراد آن را رصد می‌کنند. همان‌طور که همه می‌دانیم، وجود نوسانات شدید قیمتی در بازار که مدت‌ها است شاهد آن هستیم، دلیل جستجوهای هرروز مردم پیرامون قیمت خودرو است. افزایش‌های ناگهانی قیمت‌ ماشین، باعث ایجاد تغییر در رفتار خریداران خودرو نیز شده است. حال در ادامه چند اتفاق مهم که حسابی سروصدا کرد را با هم مرور می‌کنیم:

آیا پیش‌فروش‌های پیاپی و رونمایی‌های جدید، قیمت خودرو داخلی را کاهش داد؟!

قیمت خودرو داخلی؛ عبارتی است که در طول روز به کَرّات از گوشه ‎وکنار جامعه به گوش می‌رسد. باتوجه به این‌که بازار خودروی ایران، همواره تحت تاثیر چندین و چند عامل از جمله قانون واردات خودرو، وجود روند تصاعدی در قیمت ارز و… است؛ قیمت خودروهای داخلی نیز دست‌خوش تغییرات زیادی می‌شود. این خودروها و خودروهای مونتاژی، همواره سهم قابل‌توجهی از معاملات روز بازار را به خود اختصاص می‌دهند و تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این تورنمنت خرید و فروش، بدون داشتن آگاهی لازم نسبت‌به قیمت بازار خودروهای داخلی، قطعا بازنده میدان خواهند بود.

در نیمه اول امسال، قیمت خودرو داخلی با شیب صعودی شروع شده و رفته رفته کمی کاهش را تجربه کرد. تا جایی که سایپا از فرودین به اردیبهشت، توانست نرخ 2.5 درصدی افت قیمت را برای بیشتر خودروهای خود، ثبت کند. بر اساس مصوبه شورای رقابت برای اعلام قیمت فصلی خودروها، خودروسازان داخلی قیمت جدید خودروهای خود را در خرداد ماه، اعلام کردند. فروش‌های ویژه و پیش فروش‌های خودروسازان داخلی با قرعه کشی‌های پی در پی نیز نتوانست آن قدرها اوضاع را سامان ببخشد.

آیا زمزمه آزادسازی واردات، قیمت خودرو خارجی را تکان داد؟!

قیمت خودرو خارجی؛ عبارتی است که خیلی از ماشین‌بازها با شنیدن آن به یاد ماشین خارجی محبوب خود می‌افتند. ماشین‌های خارجی که هرسال با ایجاد تغییرات مختلفی در قیمت و شرایط خرید آن‌ها مواجه هستیم. زمانی‌ که قیمت خودروهای خارجی افزایش می‌یابند، شاهد افزایش در تقاضای نمونه‌های کارکرده این خودروها هستیم؛ که به‌دنبال آن نیاز برای اطلاع از قیمت خودرو خارجی کارکرده نیز افزایش می‌یابد.

در سال 1400 زمزمه‌های آزادسازی واردات با شرط و شروط مختلف گرچه در برهه‌ای خبر «افت 50 تا 80 درصدی قیمت ماشین‌های خارجی» را سر زبان‌ها افتاد و موجب شد بازار با واکنش هیجانی و روانی به‌خصوص در بخش خودروهای وارداتی کمی عقب‌نشینی قیمتی داشته باشد. با توجه به این اخبار، کاهش قیمت در این بازار نیز کمابیش در نیمه اول امسال اتفاق افتاد. برخی از خودروهای چینی توانستند نزدیک به 0.3 تا 0.5 درصد کاهش قیمت داشته و برخی دیگر نیز تا 1.5 درصد افت نرخ را تجربه کردند.

اما در میانه‌های تابستان، قیمت ماشین در برندهای لوکس وارداتی و حتی برخی از خودروهای چینی، دوباره به تب‌وتاب وارد شده و شیب قابل ملاحظه‌ای را به‌دست آورد؛ حتی بعضی از خودروهای لوکس خارجی افزایش قیمت چند 10 میلیون تومانی را در این بازه زمانی پشت سر گذاشتند. از جمله خودروهای چینی که در تیر ماه 1400 افزایش قیمت را تجربه کردند، می‌توان به جک S3، هایما S7 و چری تیگو 5 اشاره کرد.

بررسی نوسانات قیمت ماشین در نیمه اول 1400

پیش بینی آینده قیمت‌ خودرو در بازار ایران

اکنون خریداران واقعی در صف انتظار فروش‌های ویژه و قرعه‌کشی‌های خودروسازان داخلی، با نیم نگاهی به اما و اگر آزاد شدن واردات، در انتظار فرصتی بهتر برای خرید خودرو با قیمتی منصفانه‌ هستند. چیزی که بعید است به‌زودی به آن برسیم.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1400 پرونده بازار و قیمت روز ماشین با رکود بسته شود؛ اما با تغییر معادلات سیاسی و به تبع آن اقتصادی در سال 1401 و لغو احتمالی تحریم‌ها، می‌توان به کاهش 30 درصدی قیمت ماشین در ابتدای سال جدید امید بست. موضوعی که در صورت صعود دوباره قیمت‌ها در 6 ماهه دوم سال، در عمل بهای خودروهای داخلی را به ابتدای 1400 بازمی‌گرداند و معجزه‌ای برای بازار رقم نمی‌زند. هرچند شاید تثبیت همان قیمت‌ها نیز در نهایت به از سرگیری معاملات در مقیاس کلان بیانجامد و یخ رکود را بشکند.

باید هنوز منتظر ماند و دید دولت فعلی چطور می‌تواند مطابق بر وعده‌های سابق خود، تورم را در کشور کنترل کرده و افسارگسیختگی قیمت‌ها را رام کند. درصورتی‌که مذاکرات وین به نتیجه مطلوب رسیده و توافق برجام مجدد به نقطه سابق خود بازگردد، عجیب نیست که بتوانیم به دوران ثبات قیمت‌ خودرو و کاهش های نسبی بازگردیم. از سویی دیگر امید می‌رود که با افزایش قدرت خرید مردم، معاملات واقعی در بازار دوباره جان گرفته و قیمت‌گذاری دستوری و فشارهای بازدارنده مصنوعی که چون فنر باز شده و بدتر موجب شیب گرفتن نمودار می‌شوند؛ به پایان برسند.

منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.