کد خبر : 3157
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 - 5:05

بازی دو سر برد «صندوق‌های قابل معامله ETF» به شرط آموزش

بازی دو سر برد «صندوق‌های قابل معامله ETF» به شرط آموزش

بازی دو سر برد «صندوق‌های قابل معامله ETF» به شرط آموزش«سید یوسف هاشمی» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عنوان «ریسک مالی» برای عموم مردمی که با بورس سر و کاری ندارند امری غریب است، افزود: آنان به اطمینان خاطر پس از سپرده‌گذاری عادت کرده‌اند و دولت در زمانه‌ای که دست به اقدامی نوین برای واگذاری اموال خود زده، باید برای احراز از ایجاد توقع کاذب در ذهن مردم، با اطلاع‌رسانی و آموزش، تلاش مستمری را برای شکستن خطای ناشی از عادت سرمایه‌گذاران در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) آغاز کند.
وی با اشاره به تفاوت صندوق ETF با سهام عرضه شده در بورس شرکت‌ها، اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF صندوق‌هایی هستند که «واحدهای سرمایه‌گذاری‌شان» در بورس معامله می‌شود و از نظر ماهیت با سهام شرکت‌ها فرق دارند.
هاشمی ادامه داد: دولت با انتقال دارایی سهام شرکت‌های خود به این صندوق‌ها و عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در بورس می‌تواند بخشی از دارایی‌های خود را به وجه نقد تبدیل کند، در نتیجه قالب ETF از این بابت برای دولت یک اتفاق خوب محسوب می‌شود و دارایی‌هایی از دولت ..

بازی دو سر برد «صندوق‌های قابل معامله ETF» به شرط آموزش

«سید یوسف هاشمی» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه عنوان «ریسک مالی» برای عموم مردمی که با بورس سر و کاری ندارند امری غریب است، افزود: آنان به اطمینان خاطر پس از سپرده‌گذاری عادت کرده‌اند و دولت در زمانه‌ای که دست به اقدامی نوین برای واگذاری اموال خود زده، باید برای احراز از ایجاد توقع کاذب در ذهن مردم، با اطلاع‌رسانی و آموزش، تلاش مستمری را برای شکستن خطای ناشی از عادت سرمایه‌گذاران در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) آغاز کند.

وی با اشاره به تفاوت صندوق ETF با سهام عرضه شده در بورس شرکت‌ها، اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF صندوق‌هایی هستند که «واحدهای سرمایه‌گذاری‌شان» در بورس معامله می‌شود و از نظر ماهیت با سهام شرکت‌ها فرق دارند.

هاشمی ادامه داد: دولت با انتقال دارایی سهام شرکت‌های خود به این صندوق‌ها و عرضه واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در بورس می‌تواند بخشی از دارایی‌های خود را به وجه نقد تبدیل کند، در نتیجه قالب ETF از این بابت برای دولت یک اتفاق خوب محسوب می‌شود و دارایی‌هایی از دولت که درآمدزایی چندانی هم ندارد، در بازار سرمایه به وجه نقد تبدیل می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرف دیگر معامله هم باید بررسی شود که مردمی که اقدام به خرید واحدهای این صندوق ETF می‌کنند، چه توقعی از سودآوری میان‌مدت و بلندمدت این واحدها دارند و آیا دولت می‌تواند این توقعات را برآورده کند؟ مردم معمولا انتظار دارند که به سود معقولی دسترسی پیدا کنند.

وی اظهار داشت: در کل منظور این است که هنوز بیشتر مردم از دانش عمومی کافی در بازار سرمایه و بویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ندارند و این امر می‌تواند توقعاتی غیرواقعی برای آنان ایجاد کند. هر چند که تاکنون هم تلاش‌های خوبی برای اطلاع‌رسانی در خصوص ETF انجام شده است، اما جمع کثیری از مردم هنوز نمی‌دانند که در قالب ETF سهامی را به صورت غیرمستقیم خریداری می‌کنند که مجموعه‌ای از شرکت‌ها را شامل می‌شود.

هاشمی افزود: این شیوه سرمایه‌گذاری از شرایط خاص برخوردار است و سرمایه‌گذاران باید بدانند که ETF با سپرده بانکی یا اوراق مشارکت فرق می‌کند و بر خلاف این دو، ETF دارای ریسک است و حتی ممکن است در صورت کاهش ارزش شرکت‌های موجود در صندوق، سرمایه‌گذاران متضرر شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت در نخستین تجربه واگذاری اموال از طریق صندوق ETF از وظیفه خطیری برخوردار است، گفت: دولت باید به طور همزمان هم برای مردم به طور شفاف و مستمر توضیح دهد که این صندوق‌ها با ریسک همراه هستند و هم دارایی‌های این صندوق‌ها را به گونه ای اداره و بازارگردانی کند که حداقل برای یک سال نخست، هیچ سرمایه‌گذاری متضرر نشود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تلاش شود با آموزش و اطلاع‌رسانی بیشتر، در طرف سرمایه‌گذار نیز توقعات به سمت واقعی‌تر شدن پیش برود، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) می‌تواند به معامله‌ای برد-برد تبدیل شده و هر دو طرف معامله را منتفع کند. یکی از مزایای این طرح آن است که فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در جامعه بالا می‌برد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.