کد خبر : 22315
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 تیر 1399 - 8:17

اگر در بورس ضرر کردیم مقصر کیست؟

اگر در بورس ضرر کردیم مقصر کیست؟

https://www.khanesarmaye.com/AtlasNegar/uploads/2020/07/AliSaberian-Moghaser-kist-che-konim-www.khanesarmaye.com_-1.mp3 سلام علی صابریان هستم با یکی دیگر از قسمت‌های آموزش های بورسی در خانه سرمایه، در این پادکست می‌خواهیم به جواب این سوال برسیم که اگر در بازار بورس ضرر کردیم چطور آن را جبران کنیم؟ الان که در حال رکورد کردن این فایل هستم انتهای سال ۹۳ می‌باشد و خب سال ۹۳ یکی از بدترین سال‌های بورس بوده و شاخص بورس از ۸۹۵۰۰ در دی ماه ۹۲ تا همین اواخر ۹۳ به ۶۳۸۰۰ پایین آمده است. طبق آمارهایی هم امسال در بین ۱۶ سال اخیر بورس بدترین سال بورس بوده است. الان این فایلی را که در حال گوش دادن هستید زمانش مهم نیست چیزی که مهم اگر در بازار بورس ضرر کردیم چه کاری باید انجام بدهیم؟ در این فایل فقط می‌خواهم به یک نکته مهم اشاره کنم که آن نقطه مهم چی هست؟ شما وقتی در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنید در یک سرمایه گذاری یک معامله‌ای که انجام می‌دهید دو طرف تاثیر گذار هستند و در نتیجه بخواهید مقصر را پیدا کنید یا بازار است یا خود شما یا هر دو. همین سال ۹۳ که ما یک بازار بسیار بدی داشتیم سهم‌های بسیار زیاد..

https://www.khanesarmaye.com/AtlasNegar/uploads/2020/07/AliSaberian-Moghaser-kist-che-konim-www.khanesarmaye.com_-1.mp3

سلام علی صابریان هستم با یکی دیگر از قسمت‌های آموزش های بورسی در خانه سرمایه، در این پادکست می‌خواهیم به جواب این سوال برسیم که اگر در بازار بورس ضرر کردیم چطور آن را جبران کنیم؟ الان که در حال رکورد کردن این فایل هستم انتهای سال ۹۳ می‌باشد و خب سال ۹۳ یکی از بدترین سال‌های بورس بوده و شاخص بورس از ۸۹۵۰۰ در دی ماه ۹۲ تا همین اواخر ۹۳ به ۶۳۸۰۰ پایین آمده است. طبق آمارهایی هم امسال در بین ۱۶ سال اخیر بورس بدترین سال بورس بوده است. الان این فایلی را که در حال گوش دادن هستید زمانش مهم نیست چیزی که مهم اگر در بازار بورس ضرر کردیم چه کاری باید انجام بدهیم؟ در این فایل فقط می‌خواهم به یک نکته مهم اشاره کنم که آن نقطه مهم چی هست؟ شما وقتی در بازار بورس سرمایه گذاری می‌کنید در یک سرمایه گذاری یک معامله‌ای که انجام می‌دهید دو طرف تاثیر گذار هستند و در نتیجه بخواهید مقصر را پیدا کنید یا بازار است یا خود شما یا هر دو. همین سال ۹۳ که ما یک بازار بسیار بدی داشتیم سهم‌های بسیار زیادی بودند که رشد کردند و سهم‌هایی بودند که در بازه‌هایی ۴۰ یا ۵۰ درصد رشد کردند و افرادی بودند در بازار که توانستند سودهای خوبی را کسب کنند. من چون کارم تدریس در آموزشگاه خانه سرمایه است دوستان مختلفی را می‌بینم که در کارگزاری‌ها فعال هستند و می‌بینم چه کسانی به چه علت‌هایی سود و یا ضرر کردند.

انتهای سال ۹۲ بود و مشخص بود که سال ۹۳ سال خوبی برای بورس نیست وقتی بورس نوسانی و رو به پایین می‌آید آنجاست که نقش آن نفر اول یعنی خود شما بعد محیط که خود بورس می‌باشد و نقش شما بسیار پر رنگ می‌شود و می‌گویند برای شنا کردن در جهت مخالف رودخانه سخت کوشی لازم نیست اگر نه هر ماهی مرده‌ای می‌تواند در جهت رودخانه شنا کند برای بورس هم همین است وقتی که بازار بورس صعودی می‌باشد شما هنر زیادی لازم ندارید و فقط کافی است خودتان را در جهت بازار رها کنید و به همان سمت می‌روید ولی وقتی بازار نزولی است و شما باید خلاف جهت بازار از بازار سود بگیرید آنجاست که هنر و توان شما مشخص می‌شود، آنجاست آن ماهی که باید در جهت خلاف رودخانه تلاش و حرکت کند.

انتهای سال ۹۳ است تنها چیزی که الان خیلی مهم می‌باشد نتیجه مذاکرات است و همه در حال دنبال کردن خبرها هستند و چرا هیچ کس نمی‌رود سهم بنیادی خوبی را پیدا کند و چرا نمی‌روند به دنبال سهم تکنیکالی خوب بگردند و چرا همه دست رو دست گذاشتند تا نتیجه مذاکرات مشخص شود؟ چون خودشان را آن ماهی می‌بینند و منتظر این هستند که بازار بورس صعودی بشود تا سود کنند، در صورتی که در همین بازار ما شرکت‌های زیادی داشتیم که نوسان‌های بسیار زیادی ۴۰ ۵۰ درصدی دادند از جمله ماشین سازی اراک، شرکت مپنا، خودرویی‌‌ها و خیلی از سهم‌های دیگری که نوسانات بسیار خوبی داشتند، لیزینگی‌ها، دارویی‌ها که حتی یک ذره افت نداشتند و حتی رشدهای بزرگی کردند اما خیلی‌ها در ضرر هستند چرا؟ چون که خیلی‌ها سخت کوشی را یاد نگرفتند تا خلاف جهت آب حرکت کنند من در کل این فایل در بین آن دو نفر یعنی بین شما و بازار، شما مقصر هستید و تا زمانی که بگویید بازار بد بود و من ضرر کردم شما پس به دنبال بهانه هستید تا خودتان را قانع کنید، پس در نتیجه ما باید توانمند شویم تا بتوانیم در خلاف جهت آب شنا کنیم و در بازاری که نزولی هست سود دریافت کنیم اما چطوری باید این کار را کنیم؟

باید علم و تجربتان را زیاد کنید و هیچ راه دیگه‌ای وجود ندارد و هیچ راهی جزء این که خودتان را توانمند کنید ندارید، من یادم است من بازار مختلفی در بازار بورس ضررها را دیدم و سودها را هم دیدم بازارهای منفی شدیدی را هم دیدم و سال ۹۰ بازار منفی بود اما نه به شدت سال ۹۳ و من یادم است سال ۹۰ خیلی ضرر در بورس کردم اما در سال ۹۳ که سال بدتری از آن سال بود من خیلی سود کردم حتی از سود بانکی هم بیشتر سود کردم، امسالی که سال ۳۰ ۴۰ درصد منفی به سر می‌برد و همچنین ممکن است کسایی را ببینید که بیشتر از من سود کردند و من افرادی که در اطرافم هستن ۹۹ درصدشان ضرر کردند چرا صندوق‌های سرمایه گذاری ما همه ضیان ده می‌شوند و حتی این موضوع در بین مدیران مالی و سبد گردان‌های ما وجود دارد و آن‌ها به جای این که خودشان را رها نکنند و در خلاف جهت حرکت کنند خودشان را رها می‌کنند. من با مدیر یک شرکت سبد گردانی صحبت می‌کردم و ایشان برگشت و به من گفت که ما به مشتریانمان می‌گوییم اگر بازار صعودی شود انشالله سود خوبی می‌دهیم و اگر بازار نزولی شود سعی می‌کنیم پولتان کمتر از نصف نشود که حالا به شوخی می‌گفتند و منظورشان چیست؟

وقتی بازار نزولی شود کاری از دست ما بر نمی‌آید اما به این راحتی می‌شود پولتان را از دست ندهید و میشه حداقل سرمایه را حفظ کرد و ما خیلی شرکت داشتیم که بدون نوسان گیری در این بازار رشد کردند تمام این داستان به این می‌گردد که اگر شما در بازار بورس ضرر کردید مقصر خود شما هستید و جزء آن دسته هستید که می‌گویید به نظر من تحلیل بنیادی در بازار بورس جواب نمی‌دهید و یا جزء از آن دسته هستید که خیلی از چیزها را رد می‌کنید و می‌گویید فقط باید رانت داشته باشیم این چه بازاری پول ما را خوردند اگر از این حرف‌ها می‌زنید مطمئن باشید تا آخر هم ضرر می‌کنید مگر این که بازار صعودی شود و شما همان ماهی مرده‌ای هستید که در جهت بازار حرکت می‌کند و رشت می‌کند.

آدم‌های موفق در بازار بورس و در مجموعه‌ای به نام ۱۰ شاه کلید بزرگان بورس که هم کتاب شده و هم فایل صوتی‌اش موجود می‌باشد. یکی از ویژگی‌های آن‌ها این است که همچنان در حال آموزش دیدن هستند و من دوستی دارم که ۲۰ سال در بازار بورس است و در سال ۹۳ هم خیلی در بورس سود کرده و تجربه‌اش از بنده بیشتر است اما هیچ وقت زمانی که در کنار من می‌نشیند به من نمی‌گوید علی صابریان بیایدد من نصیحتتون کنم تا چه کاری انجام بدهید و در عوض از من سوال می‌پرسد و از اصلا غرور ندارد و هیچوقت نمی‌گوید من ۲۰ سال تجربه دارم و چرا باید از یک نفر که تجربه‌اش کمتر است چیزی یاد بگیرم. در واقع هر فردی را دیدید که در بازار شلوغ می‌کند و کارشناسانه صحبت می‌کند این افراد بار علمی خوبی ندارند و افرادی که می‌گویند من اعتقاد ندارم این نمیشه یا افرادی که نسبت به بازار انتقاد می‌کنند این افراد پشتوانه علمی خوبی ندارند. افرادی که به صورت مستمر سود می‌کنند افرادی هستند که خودشان توانمند می‌باشند تا در بازار بورس سود کنند در واقع علم این افراد در کنار تجربه‌ای که دارند به آن‌ها کمک می‌کند تا سود کنند..

پس خلاصه این حرف‌های ما در این جلسه این بود که منتظر بازار خوب نباشید و شما باید ماهی توانمندی شوید تا بتوانید در خلاف جهت آب هم شنا کنید و زمانی که بازار نزولی است شنا کنید و زمانی که بازار صعودی است فکر نکنید بازار خودش می‌رود و در واقع زمانی که بازار نزولی است آن جا هنر تحلیلگر موفق دیده می‌شود و مطمئن باشید چند برابر آن در بازار صعودی سود خواهید کرد یکی از هنرهای بازار نزولی این است که ضرر نکنید و تمام حرف من این است که اگر ضرر کردید تنها دلیلش خودتان هستید و بیاید منتظر بازار خوب نباشید و خودمان را تقویت کنیم و تجربه کسب کنیم و زمانی که خلاف جهت آب شنا کردن را یاد گرفتیم هر لحظه می‌توانیم از بازار صعودی و نزولی سود کسب کنیم که این سرمایه گذاری واقعی است که بتوانید در هر سمتی که خواستید در بازار حرکت کنید. امیدوارم که متوجه خلاصه مطلبی که امروز گفتم شده باشید که در واقع باید روی خودتان سرمایه گذاری کنید، ممنوع که همراه من بودید دوستدار شما علی صابریان.

The post اگر در بورس ضرر کردیم مقصر کیست؟ appeared first on خانه سرمایه.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.