کد خبر : 63094
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 آذر 1399 - 5:42

استخدام در شرکت های بورسی چگونه است؟

استخدام در شرکت های بورسی چگونه است؟

برای آن‌ که بتوانید در شرکت‌های سرمایه‌ گذاری، کارگزاری‌ها و شرکت‌های مشابه مشغول به کار شوید، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر جایگاه شغلی خود را تضمین نمایید. اولین قدم برای ورود به شرکت‌های بورسی، کسب گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه است.
گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه این گواهی‌ها به ۷ بخش تقسیم می‌شوند:
اصول بازار سرمایه تحلیل‌گری بازار سرمایه معامله‌گری بازار سرمایه کارشناسی عرضه و پذیرش مدیریت نهادهای بازار سرمایه مدیریت سبد اوراق بهادار ارزشیابی اوراق بهادار بنابراین، اگر قصد دارید به عنوان معامله‌گران اوراق بهادار و کالا، معامله‌گران قراردادهای آتی، مسؤولین سبدگردانی، مدیران صندوق سرمایه گذاری و… در شرکت‌های کارگزاری مشغول به کار شوید، لازم است تا یکی از مدارک بالا را کسب کنید.
در عین حال سه گروه از افراد شامل معافیت دریافت این گواهینامه‌ها هستند، که عبارتند از:
دارندگان مدرک دکترا یا معادل آن در رشته‌های مدیریت مالی، اقتصاد، حسابداری، بیمه و بانکداری مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری که حداقل دو مقاله علمی پژوهشی در زمینه‌های مرتبط با بازار سرمایه یا حداقل یک ..

برای آن‌ که بتوانید در شرکت‌های سرمایه‌ گذاری، کارگزاری‌ها و شرکت‌های مشابه مشغول به کار شوید، می‌توانید با طی کردن مراحل زیر جایگاه شغلی خود را تضمین نمایید. اولین قدم برای ورود به شرکت‌های بورسی، کسب گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه است.

گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه

این گواهی‌ها به ۷ بخش تقسیم می‌شوند:

  1. اصول بازار سرمایه
  2. تحلیل‌گری بازار سرمایه
  3. معامله‌گری بازار سرمایه
  4. کارشناسی عرضه و پذیرش
  5. مدیریت نهادهای بازار سرمایه
  6. مدیریت سبد اوراق بهادار
  7. ارزشیابی اوراق بهادار

بنابراین، اگر قصد دارید به عنوان معامله‌گران اوراق بهادار و کالا، معامله‌گران قراردادهای آتی، مسؤولین سبدگردانی، مدیران صندوق سرمایه گذاری و… در شرکت‌های کارگزاری مشغول به کار شوید، لازم است تا یکی از مدارک بالا را کسب کنید.

در عین حال سه گروه از افراد شامل معافیت دریافت این گواهینامه‌ها هستند، که عبارتند از:

  1. دارندگان مدرک دکترا یا معادل آن در رشته‌های مدیریت مالی، اقتصاد، حسابداری، بیمه و بانکداری مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری که حداقل دو مقاله علمی پژوهشی در زمینه‌های مرتبط با بازار سرمایه یا حداقل یک کتاب در زمینه مالی تألیف و منتشر کرده‌ باشند؛ با تأیید کمیته گواهی‌‌نامه‌های حرفه‌ای و تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بدون شرکت در آزمون، گواهی‌نامه اصول بازار سرمایه را دریافت خواهند کرد.
  2. دارندگان مدرک CFA (تمامی سطوح) در صورت کسب حداقل ۵۰ درصد نمره در هر دو ماده امتحانی مقررات اصول بازار سرمایه و اصول بازار سرمایه اسلامی و اخلاق حرفه‌ای و همچنین شرکت در دوره آموزشی در مورد اوراق بهادار اسلامی، با تأیید کمیته گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای، می‌توانند گواهی‌نامه اصول بازار سرمایه را دریافت کنند.
  3. دارندگان مدرک CIIA در صورت کسب حداقل ۵۰ درصد نمره در هر دو ماده امتحانی مقررات اصول بازار سرمایه و اصول بازار سرمایه اسلامی و اخلاق حرفه‌ای و همچنین شرکت در دوره آموزشی مربوط به اوراق بهادار اسلامی، با تأیید کمیته گواهی‌ نامه‌های حرفه‌ای، گواهی‌نامه اصول بازار سرمایه را دریافت خواهند کرد.

قدم بعدی این است که، رزومه‌ای عملی از فعالیت‌های مرتبط با تخصص بازار سرمایه، برای خود فراهم کنید. به این منظور، می‌توانید اقدام به ارایه تحلیل‌های تخصصی در سایت‌ها و رسانه‌های مختلف نمایید تا این تحلیل‌ها، با نام شما در رسانه‌ها و یا سایت‌های مرتبط درج و یا چاپ شود.

قدم آخر، این است که شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با بازار سرمایه را که به دنبال فردی متخصص هستند، پیدا کنید و رزومه‌تان را ارسال نمایید.

برای این منظور، مراجعه به سایت کارگزاری‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با توجه به این نکته که ۱۰۷ کارگزاری در ایران فعال هستند و به نیروی متخصص در زمینه مالی نیازمندند، بنابراین با کسب مهارت لازم شانس این را دارید که در کارگزاری‌ها مشغول به کار شوید.

ذکر دو نکته خالی از لطف نیست که بدانید:

  1. از بین آزمون‌های مطرح شده که سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار می‌کند، آزمون اصول بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین آزمون‎های این سازمان است. زیرا شرکت در آزمون‎های دیگر بورس، منوط به قبول شدن در این آزمون خواهد بود. به بیان دیگر آزمون اصول بازار سرمایه، پیش‎نیاز شرکت در پنج آزمون (معامله‌گری ابزار مشتقه، معامله‌گری بورس کالا، معامله‌گری اوراق تأمین مالی، کارشناسی عرضه و پذیرش، مدیریت نهادهای بازار سرمایه) و هم‎نیاز با آزمون تحلیل‎گری است. و در نهایت با کسب این گواهی‌نامه، می‌توانید به عنوان مدیر سرمایه‌گذار در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و یا کارشناس در شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری فعالیت کنید.

استخدام در شرکت های بورسی چگونه است؟

  1. فارغ التحصیلان رشته‌های حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی آشنایی بیش‌تری با مباحث آزمون‌های بازار سرمایه دارند. و اما در میان رشته‌های مهندسی، مهندسی صنایع با مباحث آزمون آشناتر هستند. به همین دلیل، نهادها و شرکت‌های مرتبط با بازار سهام علاقه بیش‌تری به جذب فارغ التحصیلان رشته‌های فوق دارند و سازمتن بورس نیز رتبه افراد با این مدارک را بالاتر در نظر می‌گیرد.

استخدام در شرکت های بورسی چگونه است؟

چه کسانی و به چه شکل امکان شرکت در آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه را دارند؟

افرادی که مدرک کارشناسی و یا بالاتر در یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم را داشته باشند، فارغ از نوع رشته دانشگاهی، می‌توانند در آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه مشغول به کار شوند.

اگر قصد دارید تا در آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، شرکت کنید؛ ابتدا باید به لینک https://icmc.seo.ir مراجعه کنید. سپس در سربرگ ثبت‌نام، پروفایل شخصی خود را ایجاد کنید و مدارک مورد نیاز را تکمیل نمایید، در نهایت با درنظر گرفتن زمان‌های آزمون، با مراجعه به پروفایل خود نسبت به ثبت‌نام اقدام کنید.

نوشته استخدام در شرکت های بورسی چگونه است؟ اولین بار در خانه سرمایه. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.