کد خبر : 2227
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 - 2:30

آموزش آزاد‌سازی سهام عدالت

آموزش آزاد‌سازی سهام عدالت

آموزش آزاد‌سازی سهام عدالت این روز‌ها بازار سهام عدالت و آزاد‌سازی آن حسابی داغ شده است. خبرهای متنوعی مبنی‌بر ارزش سهام عدالت و نحوه آزاد‌سازی آن مطرح شده که قصد داریم در این مقاله به توضیح آن‌ها بپردازیم.
در این مقاله می‌آموزیم: سهام عدالت چیست؟این سهم به کدام یک از اقشار جامعه تعلق گرفته است؟ارزش سهام تخصیص یافته به هر نفر چقدر است؟نحوه آزاد‌سازی سهام عدالتروش استفاده از سهام‌داری مستقیمروش استفاده از سهام‌داری غیر‌مستقیمآیا آزادسازی سهام عدالت بر عملکرد بورس تاثیر‌گذار است؟جمع‌بندی سهام عدالت چیست؟سهام عدالت مجموعه‌ای از سهام ۴۹ شرکت مختلف بورسی و غیر‌بورسی (۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر‌بورسی) است. قسمت عمده این سهم را، سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی تشکیل داده‌اند و مابقی آن، مربوط به صنایع دیگری نظیرِ تعدادی از کارخانه‌های صنعت فولاد، صنعت سیمان و… است.
این سهم به کدام یک از اقشار جامعه تعلق گرفته است؟این سهم در سال ۱۳۸۵ به شش دهک کم درآمد جامعه تعلق گرفت. دهک‌هایی که این سهام به آن‌ها تعلق گرفت عبارتند از: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، کارگران فصلی، گروه کارمندا..

آموزش آزاد‌سازی سهام عدالت

این روز‌ها بازار سهام عدالت و آزاد‌سازی آن حسابی داغ شده است. خبرهای متنوعی مبنی‌بر ارزش سهام عدالت و نحوه آزاد‌سازی آن مطرح شده که قصد داریم در این مقاله به توضیح آن‌ها بپردازیم.

در این مقاله می‌آموزیم: سهام عدالت چیست؟این سهم به کدام یک از اقشار جامعه تعلق گرفته است؟ارزش سهام تخصیص یافته به هر نفر چقدر است؟نحوه آزاد‌سازی سهام عدالتروش استفاده از سهام‌داری مستقیمروش استفاده از سهام‌داری غیر‌مستقیمآیا آزادسازی سهام عدالت بر عملکرد بورس تاثیر‌گذار است؟جمع‌بندی

سهام عدالت چیست؟

سهام عدالت مجموعه‌ای از سهام ۴۹ شرکت مختلف بورسی و غیر‌بورسی (۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر‌بورسی) است. قسمت عمده این سهم را، سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی تشکیل داده‌اند و مابقی آن، مربوط به صنایع دیگری نظیرِ تعدادی از کارخانه‌های صنعت فولاد، صنعت سیمان و… است.

این سهم به کدام یک از اقشار جامعه تعلق گرفته است؟

این سهم در سال ۱۳۸۵ به شش دهک کم درآمد جامعه تعلق گرفت. دهک‌هایی که این سهام به آن‌ها تعلق گرفت عبارتند از: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، کارگران فصلی، گروه کارمندان دولتی، بازنشستگان کشوری و لشگری

به‌طور کلی این سهام به بیش از ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در داخل کشور تعلق گرفته است.

ارزش سهام تخصیص یافته به هر نفر چقدر است؟

زمانی که سهام عدالت عرضه شد، ارزش سهام کل شرکت‌های تشکیل دهنده این سهم (سهام عدالت) برابر با ۲۲۶،۳۶۳ میلیارد ریال بود. طی گذشت چند سال، ارزش روز دارایی‌های موجود در این سهم حدودا به‌ مقدار ۳،۷۰۱،۸۲۶ میلیارد ریال رسیده است که قسمت عمده‌ی آن وارد بورس خواهد شد. با بررسی ارزش کنونی سهام متوجه می‌شویم که ارزش آن تقریبا ۱۶ برابر شده است. ارزش اولیه سهام متعلق به هر شخص، مطابق با مقررات تعیین شده توسط سازمان خصوصی‌سازی مشخص شده بود.

اطلاعات مربوط به ارزش پرتفوی سهام عدالت را در جدول زیر می‌بینید. تاریخ بروز‌رسانی اطلاعات، مربوط به ۱۳۹۹/۰۲/۰۶ است.

شرح

شرکت‌های بورسی

شرکت‌های غیر‌بورسی

کل شرکت‌ها

تعداد شرکت‌ها

۳۶

۱۳

۴۹

ارزش مقطع واگذاری (میلیارد ریال)

۲۲۷،۸۲۵

۳۵،۹۶۵

۲۶۶،۳۶۳

ارزش روز

(میلیارد ریال)

​​۳،۶۶۵،۸۶۱​​

۳۵،۹۶۵

۳،۷۰۱،۸۲۶

مدیریت سهام عدالت تاکنون در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داشته است و این سهم قابلیت خرید و فروش در بازار را نداشت. با درخواست دولت و با دستور مستقیم رهبری، با آزاد‌سازی سهام عدالت موافقت شد.

چگونه بفهمیم که آیا سهام عدالت به ما تعلق گرفته بوده یا خیر؟

برای مطلع شدن از میزان سهام خود، ابتدا باید وارد سایت Samanese.ir ‌شویم. بعد از ورود به سایت با صفحه زیر رو‌به‌رو می‌شویم.

برای مطلع شدن از اخبار مرتبط با سهام عدالت می‌توانید روی گزینه آبیِ ورود به سایت کلیک کنید.

اما برای با‌خبر شدن از وضعیت سهام خود و این‌که آیا این سهم به شما تعلق گرفته بوده یا خیر، گزینه نارنجی رنگِ ورود به سامانه را انتخاب کنید.

با انتخاب گزینه ورود به سامانه، صفحه‌ای باز می‌شود که مقررات سامانه در آن ذکر شده است. با مطالعه این قسمت و فعال کردن گزینه "مطالب فوق را مطالعه و می‌پذیرم" روی ادامه مطلب کلیک کنید. در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود که شماره ملی خود را وارد سیستم کنید.

محل وارد کردن شماره ملی

بعد از وارد کردن شماره ملی خود، گزینه‌هایی در ارتباط با نام فرد، نام پدر، سال تولد و شماره شناسنامه آورده می‌شود و شما باید از بین آن‌ها اطلاعات مربوط به خود را انتخاب کنید. بعد از ثبت اطلاعات خود، صفحه زیر قابل مشاهده است. در این قسمت که به آن داشبورد اطلاعاتی نیز می‌گویند، می‌توانید صورت وضعیت دارایی سهام، شماره شبا بانکی و شماره تلفن خود را مشاهده و یا اصلاح کنید و یا قسمت‌های ناقص را کامل کنید.

داشبورد اطلاعاتی

در قسمت صورت وضعیت دارایی، می‌توانید میزان دارایی اولیه و سودی که تاکنون به شما تعلق گرفته را ببینید.

در قسمت اطلاعات، باید شماره شبای بانکی و شماره تلفن خود را حتما وارد و تایید کنید. شماره شبای بانکی باید حتما به نام خودتان باشد. برای برخی از بانک‌ها، شماره شبا را از خود سایت بانک نیز می‌توانید دریافت کنید. اما برای برخی دیگر از بانک‌ها، باید از طریق خود شعبه و یا از طریق عابر بانک آن را دریافت کنید. همچنین در این قسمت می‌توانید نحوه آزاد‌سازی سهام عدالت را نیز تعیین کنید.

توجه داشته باشید که تنها یک‌بار می‌توان روش آزاد‌سازی سهم را انتخاب کرد و بعد از آن دیگر نمی‌توان روش انتخاب شده را تغییر داد.

توجه داشته باشید که تنها یک‌بار می‌توان روش آزاد‌سازی سهم را انتخاب کرد و بعد از آن دیگر نمی‌توان روش انتخاب شده را تغییر داد.

نحوه آزاد‌سازی سهام عدالت

برای انتخاب نحوه آزاد‌سازی سهام عدالت روی گزینه "انتخاب طرح آزاد‌سازی" کلیک کنید.

برای آزاد‌سازی سهام می‌توان از دو روش پیشنهاد شده زیر استفاده کرد.

۱. استفاده از روش سهام‌داری مستقیم

۲. استفاده از روش سهام‌داری غیر‌مستقیم

روش‌های آزادسازی سهام عدالت

روش استفاده از سهام‌داری مستقیم

اگر جزو افرادی هستید که دارای کد بورسی هستند، استفاده از این روش به شما پیشنهاد می‌شود. با انتخاب این روش مالکیت سهام عدالت به‌طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به شما انتقال می‌یابد. بعد از گذشت ۲ ماه، این سهم به پرتفوی (سبد سرمایه‌گذاری) شما اضافه خواهد شد و می‌توانید آن را بفروشید و یا به تعداد آن اضافه کنید.

اگر کد بورسی ندارید و قصد دارید که مدیریت این سهام را خودتان به‌طور مستقیم برعهده بگیرید. ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید و سپس به یکی از کارگزاری‌ها جهت دریافت کد بورسی مراجعه کنید.

روش استفاده از سهام‌داری غیر‌مستقیم

در صورت انتخاب آزاد‌سازی به روش غیر‌مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت شما از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی می‌شود و شما حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.

اگر هم کسی در مدت ۳۰ روز تعیین شده برای تصمیم‌گیری در خصوص سهام عدالت، به سامانه این سهام مراجعه نکند، به‌صورت خودکار گزینه دوم، که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است، برای آن‌ها لحاظ می‌شود. در صورتی که مشمولان، سهام عدالت خود را نفروشند و اختیارِ اداره و مدیریت آن‌ها را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بدهند، سازوکاری فراهم می‌شود که در آینده مشمولان، مالکِ واحدهای صندوق‌های قابل معامله این شرکت‌ها شوند.

پس از انتخاب طرح مورد نظر خود، در مرحله بعد شماره ملی و شماره موبایل خود را مشاهده خواهید کرد. در صورت صحت اطلاعات، گزینه تایید را انتخاب کنید تا یک کد شش رقمی به شما ارسال شود. پس از وارد کردن کد تایید ۶ رقمی، طرح آزادسازی سهام عدالت شما انجام خواهد شد. بعد از اتمام این فرایند شماره پیگیری را حتما یادداشت کنید.

آیا آزادسازی سهام عدالت بر عملکرد بورس تاثیر‌گذار است؟

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در رابطه با آزاد‌سازی سهام عدالت و تاثیر آن بر بازار چنین ادعا کرد که با توجه به ارزش بالای مجموع سهام عدالت، ورود این تعداد سهم به بازار سرمایه، موجب افزایش عمق آن می‌شود و بازار سرمایه ایران را به یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه در دنیا تبدیل می‌کند.

به‌طور کلی آزاد‌سازی سهام عدالت منجر به ورود تعداد زیادی از افراد به بورس می‌شود. با ورود تعداد زیادی از افراد جدید، بازار رونق پیدا می‌کند و انتظار رشد از آن می‌رود.

جمع‌بندی

چند نکته قابل توجه که باید به آن‌ها دقت کرد:

  1. افرادی که دارای کد بورسی هستند، بهتر است روش سهامداری مستقیم را انتخاب کنند. با انتخاب این روش اختیار بیشتری در مدیریت سهام خود دارید و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را معامله کنید.
  2. افرادی که کد بورسی ندارند اما می‌خواهند مدیریت این سهام را خودشان برعهده بگیرند، بهتر است ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام نموده و با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت ثبت‌نام خود را کامل نمایند و سپس اقدام به آزادسازی سهام عدالت خود با روش مستقیم کنند.
  3. با استفاده از روش سهامداری غیر‌مستقیم، مدیریت سهام در اختیار شما قرار نخواهد گرفت و فقط سود سهام خود را طبق روال گذشته دریافت خواهید کرد.
  4. تعیین روش مستقیم یا غیر‌مستقیم صرفا یک بار ممکن خواهد بود.
  5. اخبار مرتبط با سهام عدالت را صرفا از طریق دستگاه‌های رسمی دنبال کنید و به هیچ ‌عنوان به پیامک‌ها و یا لینک‌های مختلفی که در گروه‌ها قرار داده می‌شوند اعتماد نکنید. ممکن است افراد سودجو از این طریق اقدام به کلاهبرداری کنند.
  6. برای آزاد‌سازی سهام خود نیاز به واریز هیچ پولی به هیچ حسابی ندارید.
  7. برای آزادسازی سهام عدالت از تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۰ فرصتی یک ماهه در نظر گرفته شده است.
  8. وراث قانونی، می‌توانند سهام عدالت افراد فوت شده را با در دست داشتن برگه انحصار وراثت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.
  9. اگر مشمول دریافت سهام عدالت نبودید، در حال حاضر امکان ثبت‌نام و خرید آن وجود ندارد.

نظرات ارزشمند شما

لطفا اگر این مقاله برایتان مفید بود، سوال و یا نظری درباره آن داشتید، در انتهای همین صفحه نظر خود را ثبت بفرمایید.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.