به گزارش بورس تایمز آیا می دانید که حداقل سنی که می توان کد بورسی دریافت کرد چقدر است؟ جالب است بدانید که شما می توانید با هر سن که هستید و هرچقدر تحصیلات دارید برای دریافت کدبورسی اقدام کرده و سرمایه گذاری تان را در بورس شروع کنید.
حداقل سن برای دریافت کد بورسی
آیا افرادی که سن آن ها از 18 سال کمتر است می توانند برای دریافت کدبورسی اقدام کنند و سرمایه گذاری را در بورس شروع کنند؟
همانطور که در ابتدا اشاره کرده ایم برای دریافت کردن کدبورسی اصلا حداقل سنی وجود نداشته است و افرادی که سن آن ها پایین تر از 18 سال است باید برای ثبت نام با حضور ولی یا قیم و حتما رضایت آنها اقدام کنند. قبل از این کد بورسی برای افراد زیر 18 سال صادر می گردیده است ولی برای اینکه به سامانه معاملاتی انلاین دسترسی داشته باشند باید حداقل مدرک تحصیلی دیپلم را داشته باشند ، پس چنین افرادی (افرادی که سن شان زیر 18 سال است) تنها قادر به استفاده از سامانه های معاملاتی “آفلاین” در معامله بوده اند اما هم اکنون برای افراد زیر 18 سال نیز امکان دسترسی به سامانه معاملاتی آنلاین نیز فراهم گردیده است. در صورتی که فردی زیر 18 سال سن داشته است و می خوهد کد بورسی بگیرد و به سامانه معاملاتی آنلاین دسترسی پیدا کند باید مراحل زیر را سپری نماید:
برای این گروه از افراد دریافت کدبورسی تنها با حضور ولی یا قیم شان صورت میگیرد، پس در نخستین گام باید در سامانه سجام ثبت نام شام را به اسم خودشان انجام داده و سپس در مرحله ی بعدی به یکی از دفاتر پیشخوان بروند و احراز هویت را انجام بدهند که حتما در این مرحله نیاز است که ولی یا قیم (پدر شخص) و مدارک شناسایی اعم از کارت ملی و شناسنامه را همراه داشته باشند. بعد از اینکه احراز هویت را انجا دادند باید برای خود نسبت به انتخاب یک کارگزاری اقدام کنند. سپس در سایت آن ثبت نام اولیه را انجام بدهد. مراحل را در ثبت نام اولیه طی می نمایید و اطلاعات شناسایی را نیز وارد می کنید تا پس از این مراحل به مرحله احراز هویت به واسطه کارگزاری برسید. این مرحله ( احراز هویت توسط کارگزاری) مثل احراز هویت سجام بوده به این معنی که هر دو (سرپرست و متقاضی) باید مدرک های شناسایی شان شامل کارت ملی و شناسنامه را به شعب کارگزاری مدنظرشان برده تا احراز هویت صورت بگیرد و در صورتی که این مراحل به صورت صحیحی و به ترتیب انجام گردد برای متقاضی رمز و کلمه عبور ارسال می گردد که می تواند برای ورود به پنل خرید و فروش از آن استفاده نماید. برای اینکه به سامانه معاملاتی آنلاین دسترسی پیدا کند باید حتما از سوی ولی یا قیم فرد تعهد نامه ی امضاء شود. در ادامه به مدرک های اشاره شده است که برای مراجعه سرپرست به کارگزاری حتما لازم است:
- اصل شناسنامه شخص و سرپرست با کپی از صفحه اول شناسنامه و صفحه ی توضیحات
- اصل کارت ملی شخص و سرپرست با کپی به صورت پشت و رو
- کد رهگیری ( این کد در آخرین مرحله از ثبت نام سجام برای شما ارسال شده است)
چه تفاوتی بین کد بورسی آنلاین و کد بورسی آفلاین وجود داشته است؟
بین این دو کدبورسی تفاوت در سامانه معاملاتی است که اشخاص از آن استفاده می کنند. اشخاصی که کد بورسی آنلاین را با موفقیت دریافت کرده اند می توانند معاملات خود را به واسطه سامانه معاملاتی آنلاین انجام بدهند اما فردی که بورسی آفلاین داشته است میتواند از سامانه معاملاتی آفلاین استفاده کند.
اشخاصی که معاملاتشان را از به واسطه سامانه معاملاتی آنلاین انجام میدهند به شکل آنلاین و لحظه ی قادرند سفارش خرید یا فروش سهامشان را خودشان ثبت کنند و وقتی که سفارشتان به قیمتی که افراد دیگر در سفارش خود برای سهم گذاشته اند برسد ، معامله صورت خواهد گرفت. ولی اشخاصی که همواره از سامانه معاملاتی آفلاین استفاده می نمایند در داخل سیستم خودشان برای سفارش خرید و فروش سهام اقدام می کنند و سفارش آنها به واسطه معامله گرد از کارگزاری به سیستم معاملات بورس ارسال می شود که حداکثر با 15 دقیقه تاخیر خواهد بود و در صورتی که قیمت سفارش شده به قیمت بازار سهم برسد ، معامله صورت می گیرد.
سازمان بورس اوراق بهادار این امکان را در اختیار کارگزاری ها قرارداده است تا از طریق کارگزاران به خرید و فروش بپردازید.
