کد خبر : 116393
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آذر 1400 - 17:30

۴ استراتژی ساده برای سرمایه‌گذاری؛ چیز‌هایی که می‌دانیم و از یاد می‌بریم

۴ استراتژی ساده برای سرمایه‌گذاری؛ چیز‌هایی که می‌دانیم و از یاد می‌بریم

۴ استراتژی ساده برای سرمایه‌گذاری؛ چیز‌هایی که می‌دانیم و از یاد می‌بریماستراتژی؛ کلمه‌ای که تفاوتی ندارد معامله‌گر باشید یا یک دانشجو، یک کارگر باشید یا کارمند، مطمئناً آن را بارها و بارها شنیده‌اید. با این حال، در بحث معامله‌گری و سرمایه‌گذاری، استراتژی نقشی پررنگ‌تر دارد؛ چراکه پای پول شما در میان است و تصمیم اشتباه مساوی با ضرر است.
عبارت استراتژی از واژه استراتگوس (Strategos) گرفته شده که اشاره به فرماندهی و رهبری در جنگ‌های یونان باستان دارد. پس جای تعجب نیست که این اصطلاح را همراه با ترید، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریز می‌آوردند؛ چون هر کدام از اینها مانند میدان جنگ هستند! و باید بدانید که در این هرج‌ومرج و انبوهی از کارها و اطلاعات چه باید کنید و چگونه مسیر درست را برای سالم رسیدن به مقصد طی کنید. این ترسیم هدف و نقشه برای رسیدن به آن همان استراتژی است که دنبالش هستیم.
استراتژی‌ها همیشه پیچیده و عجیب و غریب نیستند، گاهی اوقات می‌توان با چند راه و میانبر ساده به نتایجی رسید که هیچ‌کس توقعش را ندارد. حتما نیاز نیست آموزش‌های خاصی ببینید تا بتوانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید. کافی ..

۴ استراتژی ساده برای سرمایه‌گذاری؛ چیز‌هایی که می‌دانیم و از یاد می‌بریم

استراتژی؛ کلمه‌ای که تفاوتی ندارد معامله‌گر باشید یا یک دانشجو، یک کارگر باشید یا کارمند، مطمئناً آن را بارها و بارها شنیده‌اید. با این حال، در بحث معامله‌گری و سرمایه‌گذاری، استراتژی نقشی پررنگ‌تر دارد؛ چراکه پای پول شما در میان است و تصمیم اشتباه مساوی با ضرر است.

عبارت استراتژی از واژه استراتگوس (Strategos) گرفته شده که اشاره به فرماندهی و رهبری در جنگ‌های یونان باستان دارد. پس جای تعجب نیست که این اصطلاح را همراه با ترید، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریز می‌آوردند؛ چون هر کدام از اینها مانند میدان جنگ هستند! و باید بدانید که در این هرج‌ومرج و انبوهی از کارها و اطلاعات چه باید کنید و چگونه مسیر درست را برای سالم رسیدن به مقصد طی کنید. این ترسیم هدف و نقشه برای رسیدن به آن همان استراتژی است که دنبالش هستیم.

استراتژی‌ها همیشه پیچیده و عجیب و غریب نیستند، گاهی اوقات می‌توان با چند راه و میانبر ساده به نتایجی رسید که هیچ‌کس توقعش را ندارد. حتما نیاز نیست آموزش‌های خاصی ببینید تا بتوانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید. کافی است مبنای کار را بدانید و رفته‌رفته آن‌ها را پیشرفته‌تر کنید.

قطعاً شما هم به‌دنبال راهبردهایی هستید که بتوانید با استفاده از آن‌ها به بهترین نتیجه برسید؛ پس توصیه می‌کنیم یادداشت احسان یزدان پرست در وب‌سایت مدیوم را بخوانید.

۴ استراتژی ساده

اگر سرتان خیلی شلوغ است؛ پس چرا استراتژی‌های سرمایه‌گذاریتان را اولویت‌بندی نمی‌کنید؟

خلاصه کلام؛ زمان در بازار ارزهای دیجیتال همچون گوهری گران‌بهاست. شما یا یاد می‌گیرید که سریع تصمیم بگیرید و عمل کنید یا از قافله عقب خواهید افتاد. بازار ارزهای دیجیتال به بازارهای دیگری که پیش از این دیده‌اید، شباهتی ندارد. سرعت رخ‌دادن اتفاقات در این بازار خیلی سریع است.

برای درک این موضوع، به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

  • امروز یک پروژه به‌شدت صعودی می‌شود و فردا که از خواب بیدار می‌شوید، می‌بینید که به صفر رسیده است.
  • ایلان ماسک درباره پذیرش بیت کوین توسط تسلا توییت می‌کند. کمی بعد می‌بینم مادربزرگم از من می‌پرسد چطور بیت کوین بخرم؟ ایلان مجدداً توییت می‌کند و می‌گوید [استخراج] بیت کوین برای محیط زیست مضر است. مادربزرگم اختیار از کف می‌دهد و تمام پوزیشن‌های معاملاتی خود را می‌بندد!
  • چین برای بار هزارم ارزهای دیجیتال را ممنوع می‌کند. مردم دارایی‌های خود را با هیجان ناشی از ترس می‌فروشند. بعد کاشف به عمل می‌آید که این خبر جعلی بوده است و مردم دوباره شروع به خرید می‌کنند.
  • نهنگ‌ها و مؤسساتی نظیر جی پی مورگان یا گلدمن ساکس بازار را دست‌کاری می‌کنند؛ قیمت‌ها پامپ و دامپ می‌شود.

پس اگر می‌خواهید در این بازار فعالیت کنید، باید کاملاً مجهز باشید. انگار سوار بر قایقی میان اقیانوس هستید و طوفان شبانه‌روز بر شما می‌تازد. نمی‌توانید با خیال راحت بنشینید، در عین حال فرصت چندانی هم برای فکر کردن ندارید پس باید تصمیم بگیرید و سریع عمل کنید.

شماره یک: سال ۲۰۰۹ را فراموش و روبه‌جلو حرکت کنید

من دوستی دارم که به اخبار فناوری علاقه فراوانی دارد. او در سال ۲۰۱۳ من را با دنیای بیت کوین آشنا کرد. از همان زمان، هر بار که او را می‌بینم به من می‌گوید:

بیت کوین در حال حاضر خیلی گران است؛ الان برای ورود به بازار خیلی دیر است.

همان داستان قدیمی و کلاسیکِ «هر روز اخبار را دنبال کنید، هرگز نخرید.» برای دوستم کاملاً صادق است.

درست است که این روزها افراد زیادی از فناوری‌های بلاک چین و ارزهای دیجیتال سر در می‌آورند، اما اگر کناری بنشینید و مدام غر بزنید که چرا ۱۰ سال پیش ارز دیجیتال نخریده‌اید، قاعدتاً یک جای کار می‌لنگد!

یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید:

بهترین زمان برای کاشت یک درخت ۲۰ سال پیش بود. بهترین زمان بعدی، همین حالاست.

در مورد بازار تحقیق کنید، پروژه‌های خوب را بیابید. برای ورود خود برنامه‌ریزی کنید و شک به‌دلتان راه ندهید.

شماره دو: بخرید و در عین حال بفروشید

به‌عنوان یک معامله‌گر و یا یک سرمایه‌گذار، احتمالاً قوانینی برای خرید دارید:

  • احتمالاً ۱۰ تا ۲۰ درصد از حقوق ماهانه خود را به فلان ارز دیجیتال اختصاص می‌دهید.
  • زمانی فلان ارز را می‌خرید که به هدف قیمتی X رسیده باشد.
  • استراتژی میانگین‌گیری یا خرید پله‌ای را بر روی فلان ارز به‌صورت ماهانه و هفتگی اجرا می‌کنید.

این استراتژی‌ها بسیار خوب و توصیه‌شده هستند. با این حال اگر فقط به خرید فکر می‌کنید و ایده‌های روشنی در مورد استراتژی‌های خروج خود نداشته باشید، این پازل کامل نیست.

احتمالاً شنیده‌اید بسیاری از افراد توصیه می‌کنند که بیت کوین بخرید و هرگز نفروشید. بسیاری از ما معتقدیم که بیت کوین طلای آینده است. ما آن را بیشتر به‌عنوان یک دارایی ارزشمند می‌بینیم و امیدواریم در دوران بازنشستگی بتوانیم روی آن حساب کنیم. پس بیت کوین را هودل می‌کنیم.

این استراتژی ممکن است برای بیت کوین جواب دهد اما برای بسیاری از توکن‌ها، استراتژی عاقلانه‌ای نیست.

۱۰۰ ارز برتر سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ و یا حتی ۲۰۱۹ را بررسی کنید. چند نام را می‌شناسید؟ چند درصد از آن ارزها هنوز پابرجا هستند؟ ۸۰ تا ۹۰ درصد از این پروژه‌ها از بین رفته‌اند، قیمتشان کاهش یافته یا به حاشیه رانده شده‌اند.

برای آلت کوین‌ها (از جمله اتریوم) شما باید حد ضرر یا همان استاپ لاس بگذارید. بهتر است وقتی قیمت‌ها از حد تعیین شده‌ عبور کرد، یک یا همه پوزیشن‌های معاملاتی خود را لیکویید یا نقد کنید. حتی اگر یک معامله‌گر روزانه نیستید، این اخطارها و اقدامات خودکار کمک می‌کند که با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنید.

بیشتر بخوانید‌:‌حد ضرر (Stop-Loss) چیست؟ آموزش انتخاب بهترین نقطه

زیاد حریص نباشید. اگر کوین‌هایتان افزایشِ قیمتِ شدیدی را تجربه کردند، در پی کسب سود باشید. برای مثال فرض کنید امروز هزار دلار دوج کوین خریده‌اید. پس از ۳ ماه ایلان ماسک درباره این میم کوین توییت می‌کند. به لطف توییت ایلان ماسک اکنون شما سه هزار دلار دارید. در این لحظه بهتر است ۱,۵۰۰ دلار از دارایی‌تان را نقد کنید. بدین ترتیب شما سرمایه اولیه خود را خارج کرده‌اید، مقداری سود کرده‌اید و البته همچنان می‌توانید عضوی از جامعه دوج کوین باقی بمانید (البته اگر این موضوع مهمی باشد).

۳- در کف خرید کنید

خرید در کف؛ حتی خواندنش هم لذت‌بخش است، چه برسد که شانس خرید در یک کف واقعی نصیب‌تان شود.

بیایید واقع‌بین باشیم؛ خرید ارزهای دیجیتال در زمان سقوط بازار و یا در روند نزولی بسیار پرریسک است. با این حال اغلب مواقع، خرید در چنین شرایطی، به سودآورترین سرمایه‌گذاری‌ها تبدیل می‌شود.

اگر نمودار تاریخی بیت کوین را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که در طول زمان این ارز دیجیتال، ۶ یا ۷ بار قیمت آن بین ۲۰ تا ۷۰ درصد سقوط کرده است. در سال ۲۰۲۱ ما ترس و بی‌اطمینانی را با توییت‌های ایلان ماسک و اخبار کشور چین داشتیم. در سال ۲۰۲۰ شیوع ویروس کرونا باعث ترس و عدم اطمینان در بین سرمایه‌گذاران شد.، این روند ممکن است به همین ترتیب ادامه پیدا کند.

اکنون آنچه ما از تغییرات قیمت در برهه‌های گذشته یاد گرفته‌ایم این است که ارزهای قدرتمندی نظیر بیت کوین همیشه راه خود را به سوی اوج تاریخی قبلی (و فراتر از آن) پیدا می‌کنند. این به این معناست که وقتی بازار ۶۰ تا ۷۰ درصد سقوط می‌کند، این شانس را دارید که این ارزها را با تخفیف خریداری کنید.

در برخی از این سقوط‌های قیمتی، شما زمان نامحدودی برای تصمیم‌گیری ندارید و این وضعیت فقط چند روز دوام پیدا می‌کند.

این یک توصیه مالی نیست اما دفعه بعد که چنین اتفاقی رخ داد، بهتر است حریص باشید!

۴- خواهشاً حریص باشید اما نه برای شت کوین‌ها

دچار اشتباه نشوید. حریص بودن و خرید در کف، ارتباطی با خرید و فروش شت کوین‌ها ندارد.

اگر به سراغ یوتیوب بروید و در کادر جستجو تایپ کنید:

بهترین ارزهای دیجیتال با پتانسیل بازدهی هزار درصدی در حال حاضر کدام هستند؟

سپس به‌صورت تصادفی یکی از کانال‌ها را باز کنید که در آن فردی به شما توصیه می‌کند:

بشتابید و کوین DOGEMOONSWAPODOT را بخرید!

سپس شما هزار دلار در این کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید. ادامه داستان تقریباً مشخص است. می‌بینید که سرمایه اولیه شما به‌تدریج آب می‌رود. این آب‌رفتن انقدر طولانی می‌شود که پول شما به صفر می‌رسد.

اگر در معاملات و سرمایه‌گذاری متخصص نیستید؛ ایرادی ندارد. اگر از مفاهیم فنی فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال اطلاعی ندارید، ایرادی ندارد. اگر زمان کافی برای بررسی توکن‌ها، تیم‌ها و شاخص‌های بنیادی هر پروژه ندارید، باز هم اشکالی ندارد. اما…

پیروی کورکورانه از افراد، روش صحیحی نیست. اینکه متوجه شوید اشتباه کرده‌اید و یا سرمایه‌گذاری بدی انجام داده‌اید و همچنان اصرار دارید که به همان مسیر ادامه دهید؛ این موضوع اشکال دارد. در چنین مواردی هوشیار باشید!

آیا روی توکن بدی سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ عیبی ندارد؛ برای همه ما چنین اتفاقی می‌افتد. موقعیت معاملاتی‌ خود را با ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ درصد ضرر ببندید. این درسی ارزشمند برای شما در آینده خواهد بود. نگران نباشید. اگر درس‌های خود را خوب یاد بگیرید همواره شانس بیشتری برای کسب سود وجود خواهد داشت.

اگر در این حوزه تازه‌وارد هستید، به قوی‌ترین و معتبرترین پروژه‌ها نظیر بیت کوین و اتریوم پایبند باشید. همان‌طور که به پیش می‌روید، اطلاعات خود را درباره پروژه‌های دیگر افزایش دهید و سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع کنید.

سخن پایانی

بیت کوین طی سال‌های گذشته به‌طور متوسط ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. هر روز خبر جدیدی از کوین‌هایی با ۱۰ یا ۱۰۰ برابر بازدهی می‌شنویم. افراد یک‌شبه ثروتمند و یک‌شبه ورشکست می‌شوند.

قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۳ تا به حال

اخبار و حوادث نیز قیمت‌ها را تغییر می‌دهند.چین، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، السالوادور، ایلان ماسک، کرونا و… را به‌خاطر آورید. حالا این شرایط را با بازار سنتی سهام مقایسه کنید. احتمالاً این میزان از تنش و بی‌ثباتی را در آن نمی‌بینید.

با نگاهی به تاریخ، می‌شود که شما می‌توانید ۱۰ تا ۱۵ درصد بازدهی سالانه در این بازار داشته باشید. یک قمار مطمئن و در عین حال کِسل‌کننده. بازار ارزهای دیجیتال به‌سرعت در حال حرکت است. اگر می‌خواهید یک بازیکن خوب در این بازی باشد باید سریع حرکت کنید.

آنچه مسلم است بسیاری از موارد مطرح شده را هرکدام از ما در زندگی و معاملات خود استفاده کرده‌ایم و شاید هزاران بار به‌دلیل توجه نکردن به‌آن‌ها متحمل ضرر شده‌ایم باید به این موضوع توجه کنیم که رسیدن موفقیت در بازار ارزهای دیجیتال نیازمند افزایش دانش، درس‌گرفتن از اشتباهات، مرور چندباره برنامه‌ها و پیروی از همین چند اصل ساده است.

۴ استراتژی ساده برای سرمایه‌گذاری؛ چیز‌هایی که می‌دانیم و از یاد می‌بریم

در این باره بیشتر بخوانید

  • می‌خواهید برای اولین بار در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید؟ ابتدا این ۱۰ نکته را بخوانید
  • تحلیل فاندامنتال چیست و چه عواملی را باید در نظر بگیریم؟
  • نقشه راه سرمایه‌ گذاری؛ پیش‌ نیازهایی که هر سرمایه گذار باید بداند
  • آموزش خرید ارز دیجیتال از صرافی‌
  • با ترید چه چیزی به دست می‌آوریم؟ یک پاسخ متفاوت

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.