کد خبر : 129332
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 8:57

چهارشنبه سرنوشت‌ساز برای بازار؛ احتمال سقوط بیت کوین در صورت افزایش تورم در آمریکا

چهارشنبه سرنوشت‌ساز برای بازار؛ احتمال سقوط بیت کوین در صورت افزایش تورم در آمریکا

چهارشنبه سرنوشت‌ساز برای بازار؛ احتمال سقوط بیت کوین در صورت افزایش تورم در آمریکادولت آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ (به وقت تهران) روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی)، آمار مربوط به تغییرات نرخ تورم در ماه دسامبر (آذر) را منتشر می‌کند. به عقیده کارشناسان اگر مشخص شود که تورم در ماه گذشته رشد کرده است، باید منتظر افزایش نرخ بهره بانکی در اوایل سال ۲۰۲۲ بود؛ اتفاقی که می‌تواند جریان پول را از بازارهای پرریسک، مانند ارز دیجیتال، خارج کند.
به گزارش کوین تلگراف، الکس کروگر (Alex Krüger)، کارشناس سرمایه‌گذاری و بنیان‌گذار مؤسسه آیک کپیتال (Aike Capital)، گفته است دولت آمریکا قصد دارد چهارشنبه این هفته نرخ تورم ماه دسامبر (آذر) را اعلام کند و اگر نرخ اعلامی از رقم پیش‌بینی‌شده بیشتر باشد، ممکن است بیت کوین تا ۳۰,۰۰۰ دلار سقوط کند.
کارشناسان انتظار دارند که شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده (CPI) در سال منتهی به دسامبر ۲۰۲۱ (آذر) ۷.۱ درصد و در مقایسه با ماه گذشته ۰.۴ درصد رشد کرده باشد. این رشد قابل‌توجه به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا بانک مرکزی آمریکا می‌خواهد زودتر از زمان مقررشده و هرچه سریع‌تر سیاست‌های پولی خود را ب..

چهارشنبه سرنوشت‌ساز برای بازار؛ احتمال سقوط بیت کوین در صورت افزایش تورم در آمریکا

دولت آمریکا ساعت ۱۷:۰۰ (به وقت تهران) روز چهارشنبه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی)، آمار مربوط به تغییرات نرخ تورم در ماه دسامبر (آذر) را منتشر می‌کند. به عقیده کارشناسان اگر مشخص شود که تورم در ماه گذشته رشد کرده است، باید منتظر افزایش نرخ بهره بانکی در اوایل سال ۲۰۲۲ بود؛ اتفاقی که می‌تواند جریان پول را از بازارهای پرریسک، مانند ارز دیجیتال، خارج کند.

به گزارش کوین تلگراف، الکس کروگر (Alex Krüger)، کارشناس سرمایه‌گذاری و بنیان‌گذار مؤسسه آیک کپیتال (Aike Capital)، گفته است دولت آمریکا قصد دارد چهارشنبه این هفته نرخ تورم ماه دسامبر (آذر) را اعلام کند و اگر نرخ اعلامی از رقم پیش‌بینی‌شده بیشتر باشد، ممکن است بیت کوین تا ۳۰,۰۰۰ دلار سقوط کند.

کارشناسان انتظار دارند که شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده (CPI) در سال منتهی به دسامبر ۲۰۲۱ (آذر) ۷.۱ درصد و در مقایسه با ماه گذشته ۰.۴ درصد رشد کرده باشد. این رشد قابل‌توجه به‌خوبی نشان می‌دهد که چرا بانک مرکزی آمریکا می‌خواهد زودتر از زمان مقررشده و هرچه سریع‌تر سیاست‌های پولی خود را به حالت عادی بازگرداند.

نمودار تغییرات نرخ هزینه‌های مصرف‌کننده در آمریکا

عادی‌شدن شرایط در بازار کار آمریکا در ماه گذشته که شامل افزایش درآمد نیروی کار و کاهش نرخ بیکاری است، تصمیم‌گیری را برای فدرال رزرو آسان‌تر می‌کند.

کروگر روز گذشته در توییتی نوشت «ارزهای دیجیتال در دورترین نقطه از منحنی ریسک قرار می‌گیرند» که یعنی سرمایه‌گذاری در آنها در مقایسه با سایر دارایی‌ها، ریسک بیشتری دارد. او همچنین افزود از آنجایی که رشد قیمت ارزهای دیجیتال در این مدت تحت‌تأثیر سیاست‌های پولی ویژه فدرال رزرو بوده است، تغییر این سیاست‌ها می‌تواند جریان پول را به سمت کلاس‌های دارایی‌ مطمئن‌تر سرازیر کند.

این کارشناس سرمایه‌گذاری گفته است:

بیت کوین در حال حاضر جزو دارایی‌های کلان اقتصاد محسوب می‌شود که معامله‌گران با تغییر حجم نقدینگی برخورد متفاوتی با آن دارند. با کاهش حجم نقدینگی، سرمایه‌گذاران بزرگی که اکنون ترسیده‌اند، بیت کوین‌های خود را می‌فروشند و سایر ارزهای دیجیتال هم شرایطی مشابهی خواهند داشت.

افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره بانکی در آمریکا چه تأثیری بر قیمت‌ها دارد؟

بانک مرکزی آمریکا از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۹) تاکنون، هر ماه ۸۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی و ۴۰ میلیارد دلار اوراق قرضۀ با پشتوانه وام مسکن خریده است. فدرال رزرو در این مدت نرخ بهره بانکی را هم نزدیک صفر نگه داشته است و بنابراین دریافت وام برای اشخاص و کسب‌وکارها به‌صرفه‌تر می‌شود.

مقایسه قیمت بیت کوین و تغییرات ترازنامه فدرال رزرو

یکی از عوارض سیاست‌های پولی انبساطی، افزایش تورم است و همان طور که پیش‌تر گزارش شده بود، نرخ تورم در آمریکا ماه نوامبر (آبان) ۶.۸ درصد افزایش یافت که بیشترین رشد تورم در در چهار دهه گذشته است.

بانک مرکزی آمریکا که پیش‌تر گفته بود افزایش شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده «موقتی» است و قرار بود سال ۲۰۲۲ را بدون افزایش نرخ بهره بانکی سپری کند، موضع خود را کاملاً تغییر داده و علاوه بر افزایش سه‌مرحله‌ای نرخ بهره بانکی در این سال، قصد دارد سرعت خرید اوراق قرضه دولتی را هم به حالت عادی بازگرداند.

لئو گروهوفسکی (Leo Grohowski)، یکی از کارشناسان سرمایه‌گذاری مؤسسه بنک نیویورک ملون (BNY Mellon)، گفته است:

این اتفاق بسیار دراماتیک‌تر از چیزی است که پیش‌بینی کرده بودیم و تغییر موضع فدرال رزرو غافلگیرکننده است. بیشتر فعالان بازار انتظار دارند نرخ بهره بانکی در ادامه افزایش یابد و از شدت سیاست‌های پولی انبساطی کاسته شود، اما آن‌طور که از وضعیت صندوق‌های فدرال رزرو پیداست، شانس افزایش نرخ بهره بانکی در ماه مارس (اسفند) ۹۰ درصد است، در حالی که در شب سال نو میلادی ۶۳ درصد شانس برای این اتفاق در نظر گرفته شده بود.

آغاز یک روند نزولی کوچک؟

مایک مک‌گلون (Mike McGlone)، استراتژیست ارشد بلومبرگ، گفته است سطح ۴۰,۰۰۰ دلار یک حمایت مهم برای بازار بیت کوین است. علاوه بر این، او انتظار دارد که دیجیتالی‌شدن جهان و افزایش استفاده از بیت کوین به‌عنوان وجه ضمانت، در نهایت بازار ارز دیجیتال را از این روند نزولی خارج کند.

نمودار قیمت بیت کوین (نمای ۱ روزه بازار بیت کوین/ دلار)

مک‌گلون در حالی راجع به خروج بازار از فاز نزولی صحبت کرده است که قیمت بیت کوین با اوج تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری ماه نوامبر (آبان)، بیش ۴۰ درصد فاصله دارد. به گفته اریک اروین (Eric Ervin)، یکی از مدیران ارشد مؤسسه بلاک‌فورس کپیتال (Blockforce Capital)، سقوط اخیر قیمت‌ها در درجه اول سرمایه‌گذاران تازه وارد را از بازار خارج کرده و آن را در اختیار هولدرهای بلندمدت قرار داده است.

او گفته است این اتفاق می‌تواند آغازی برای یک «بازار نزولی کوچک» باشد و افزود که اصلاح‌های این‌چنینی قیمت برای سرمایه‌گذاران قدیمی بازار کاملاً عادی شده است.

کروگر می‌گوید بیت کوین اکنون فاصله زیادی با اوج تاریخی خود دارد و در حال حاضر بازار در وضعیت اشباع فروش قرار گرفته است. بنابراین اگر روز چهارشنبه مشخص شود که شاخص هزینه‌های مصرف‌کننده بر خلاف پیش‌بینی کارشناسان کاهش یافته، ممکن است قیمت بیت کوین افزایش یابد و روند بازار برای مدتی صعودی شود.

کروگر ضمن اشاره به انتشار داده‌های مربوط به هزینه‌های مصرف‌کننده در آمریکا برای روز چهارشنبه، گفت:

تا آن زمان قیمت باید چیزی حدود ۴۱,۰۰۰ تا ۴۴,۰۰۰ دلار باشد و از آنجایی که مقاومت در سطوح پایین‌تر بسیار قابل‌توجه بوده است، شیب قیمت رو به بالا خواهد بود.

چهارشنبه سرنوشت‌ساز برای بازار؛ احتمال سقوط بیت کوین در صورت افزایش تورم در آمریکا

در این باره بیشتر بخوانید

  • کاهش قیمت بیت کوین پس از تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره
  • وضعیت بازار: کاهش جزئی قیمت‌ها پس از انتخاب مجدد جروم پاول به‌عنوان رئیس فدرال رزرو
  • وضعیت بازار: شمارش معکوس برای جلسه سرنوشت‌ساز بانک مرکزی آمریکا
  • رئیس فدرال رزرو: بیت کوین مانند طلا یک دارایی احتکاری است و هیچ‌کس از آن به عنوان پول استفاده نمی‌کند
  • بازار نزولی بیت کوین تمام شد؟ نمودارها چیز دیگری می‌گویند

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.