کد خبر : 84489
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 - 5:34

پای فردا بر شانه‌های امروز؛ حال و بایسته‌های سیاست آب و برق

پای فردا بر شانه‌های امروز؛ حال و بایسته‌های سیاست آب و برق

ایران؛‌ پای فردا بر شانه های امروز و بایسته‌های سیاست آب و برق ویژه نامه ای در حوزه تخصصی صنعت آب و برق به تازگی از سوی انتشارات روزنامه ایران وارد بازار نشر شده است.
جامعه و دولت در ایران پس از دهه ..

ایران؛‌ پای فردا بر شانه های امروز و بایسته‌های سیاست آب و برق ویژه نامه ای در حوزه تخصصی صنعت آب و برق به تازگی از سوی انتشارات روزنامه ایران وارد بازار نشر شده است.

جامعه و دولت در ایران پس از دهه ها سرمایه گذاری و سخت کوشی دارایی های بسیاری در صنعت آب و برق اندوخته اند که تامین کننده بخش مهمی از رفاه و کیفیت زندگی جامعه ایرانی هستند، صیانت از آن ها وظیفه ای است که به دانش تخصصی و آگاهی عمومی گسترده ای نیاز دارد.

منابع و صنعت آب و برق ایران در معرض تهدیدهایی نیز هست که برای رفع آنها و تحقق توسعه پایدار، شناخت دقیق شان ضروری است. صیانت از دارایی ها و شناخت تهدیدها به قصد توسعه پایدار مستلزم رویکرد و عملکردی بین بخشی و بین سازمانی به علاوه مدیریت توامان و بهم پیوسته آب، انرژی و غذا است.

این ویژه نامه تلاشی است از جنس روزنامه نگاری سیاستی برای شناختن دارایی هایی که از دیروز تا امروز به اتکای اندیشه، کار و سرمایه ایرانی اندوخته، تجربه هایی که آموخته و راه و روش هایی که برای پل زدن بین گذشته و آینده شناخته شده است.

جواد دلیری سردبیر روزنامه ایران در مقدمه این ویژه نامه چنین توضیح داده است: گفت و گو درباره آب و برق زیاد بوده اما آنگونه ای از گفت وگو که باعث ثبت تجربه شود، پیشرفت ها در آن نمایان شده و کاستی ها آشکار گردد کمتر صورت گرفته است. ما دائم درباره بحران آب سخن گفته ایم و کمتر فرایندهای منتهی به بحران را کاویده ایم و راه های درمان را ثبت کرده ایم. ما از همین رو در روزنامه ایران تلاش کردیم به این مساله نه از منظر رسانه ای صرف بلکه با نگاه علمی و کارشناسی و دور از غوغای روزانه اخبار به مساله آب و برق ایران بپردازیم.

محصول این نگاه کتابچه پای فردا بر شانه های امروز؛ حال و بایسته های سیاست آب و برق است که با مشارکت مجموعه گسترده ای مدیران دولتی، فعالان بخش خصوصی، کارشناسان و اساتید دانشگاه تهیه شده و اکنون پیش روی خواننده قرار دارد.

کتابچه پیش رو واسطه ای است تا عملکردها، ساز و کارها، سرمایه ها، فرایندها و بیش و کم این حوزه در قالب رویکردی که همزمان دولت، بخش خصوصی و جامعه را در بربگیرد به خواننده منعکس شود. این اثر با این هدف منتشر شده است تا گفت وگو در عرصه عمومی درباره منابع و صنعت آب و برق وسیع تر شود. صداهای ناشنیده به گوش برسد، مشارکت همگانی بیشتر شود و اینکه نظاره گرهای این حوزه به مشارکت کننده ها تبدیل شوند.

این اثر تلاش می کند تا ابعاد کمتر شناخته شده منابع و صنعت آب و برق را به خواننده معرفی کند تا زمینه برای بحث و گفت وگوی اجتماعی وسیع تر درباره این عرصه حیاتی مهیاتر شود.
ویژه‌نامه پای فردا بر شانه‌های امروز در ۱۲ فصل «مدیریت به‌ هم‌پیوسته منابع آب»، «اقتصاد، فناوری و دیپلماسی برق»، «سازگاری با کم‌آبی»، «بهینه‌سازی مصرف برق»، «سازمان، تامین مالی و نیروی انسانی»، «آب و فاضلاب»، «آینده بدون سوخت‌های فسیلی»، «توسعه منابع آب و خاک»، «مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق»، «لایحه قانون آب»، «مدیریت آب زیرزمینی» و «امور اجتماعی آب و انرژی» به چاپ رسیده است.
این ویژه نامه به جهت نکاتی همچون «مجموعه منسجمی از مصاحبه‌های مدیران ارشد صنعت آب و برق ایران به صورت یک‌جا درباره واقعیت‌ها، دست‌آوردها، مشکلات و بایسته‌های صنعت آب و برق»، «مشارکت مدیران شرکت‌های بخش خصوصی صنعت آب و برق در بیان مسائل، دست‌آوردها و بایسته‌های صنعت آب و برق»، «بیان برخی از مهم‌ترین واقعیات اقتصاد آب و برق ایران و ضرورت‌های اقتصادی برای پایدارسازی منابع آب و برق» و «طرح ضروریات گذار به آینده پایدار منابع آب و برق ایران» حائز اهمیت است.

«بیان مسائل مهمی در ابعاد مختلف دیپلماسی آب و برق» و «طرح مسائل، واقعیات، دست‌آوردها و ضروریات آینده‌نگرانه در حوزه‌های مختلف انرژی» از دیگر نکات قابل توجهی است که این ویژه‌نامه به آن پرداخته است.
این ویژه نامه در ۳۷۶ صفحه منتشر شده است.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.