کد خبر : 84848
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 11:30

معاون استاندار کرمانشاه: کرمانشاه برای بحران کم آبی آماده می‌شود

معاون استاندار کرمانشاه: کرمانشاه برای بحران کم آبی آماده می‌شود

به گزارش ایرنا، «مهرداد سالاری» روز سه‌شنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت منابع آبی در سرسرای شهدای دولت استانداری، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به کاهش ۳۳ درصدی میزان بارندگی‌ها در ..

به گزارش ایرنا، «مهرداد سالاری» روز سه‌شنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت منابع آبی در سرسرای شهدای دولت استانداری، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به کاهش ۳۳ درصدی میزان بارندگی‌ها در سال آبی امسال نسبت به سال گذشته و بلندمدت با شرایط بحران کم آبی مواجه هستیم لذا دستگاه ها موظف به ارائه برنامه های بسیار دقیق، جامع و کامل برای کاهش اثرات این بحران در استان هستند.

وی تصریح کرد: طی سال های گذشته طرح ها و برنامه های استان در خصوص سازگاری با کم آبی را مصوب و ابلاغ کردیم بنابراین دستگاه ها باید تلاش کنند که ضمن ارائه برنامه های خود به این برنامه نیز یک توجه ویژه داشته باشند زیرا اگر برنامه ای برای کاهش اثرات این موضوع نداشته باشیم حتماً با وضعیت نگران کننده ای روبرو خواهیم شد.

او با اشاره به شیوع کرونا و بالار رفتن میزان مصرف خانگی آب و همچنین وضعیت اقتصادی و معشیتی مردم ناشی از کرونا و تحریم های ظالمانه ادامه داد: ما با توجه به این شرایط باید نهایت تلاش خود را برای کاهش اثرات ناشی از کم آبی در استان بکار گیریم و همگی دستگاه ها موظف به ارائه برنامه های خود برای عبور از این بحران در تابستان سال جاری هستند.

سالاری تصریح کرد: سازمان محیط زیست موظف است که برنامه ها و طرح های تدوین شده خود را در خصوص محافظت از گونه های جانوری با توجه به شرایط بحران کم آبی ارائه کند و همچنین دیگر دستگاه ها مانند جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نیز باید نسبت به ارائه گزارش برنامه های خود در این بخش ها برای به حداقل رساندن شرایط بحران کم آبی و ادامه حرکت مسیر زیرمجموعه های خود اقدام کنند.

کاهش ۷۲ درصدی آب چشمه‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در ادامه از شرکت آب و فاضلاب استان خواست که بررسی نماید در تابستان امسال در چه روستاهایی با مشکل کم آبی بیشتری مواجه هستیم و سازمان برنامه و بودجه استان موظف است که اعتبارات لازم را برای برطرف ساختن مشکل کم آبی در این روستاها اختصاص دهد.

سالاری گفت: علاوه بر کاهش میزان ۳۳ درصدی بارندگی ها با کاهش ۲۸ درصدی منابع زیرزمینی و ۷۲ درصدی کاهش آب چشمه ها هم مواجه هستیم لذا دستگاه های ذیربط نباید به هیچ عنوان اجازه مصرف از چاه های غیر مجاز را بدهند لذا اگر مدیری در این راستا اهتمام لازم را نداشته باشد حتماً با آن برخوردی شدیدی خواهد داشت.

وی همچنین خواستار اطلاع رسانی از ظرفیت منابع آبی استان به منظور استفاده بهتر و صرفه جویی در آب توسط همشهریان با توجه به شیوع کرونا و گرایش بیشتر مردم در این شرایط به مصرف آب شد.

او تاکید کرد: در شرایط بحران تمام امکانات دستگاه های اجرایی در اختیار نماینده دولت قرار می گیرد لذا هر مدیری در این زمینه کوتاهی داشته باشد حتماً وی را به تخلفات اداری استان معرفی خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به شرایط بحران کم آبی در برنامه ای مدون لزوم مصرف بهینه آب در شهرستان ها به فرمانداران ابلاغ خواهد شد و همه باید با هماهنگی و همکاری بیشتر در راستای کاهش اثرات این بحران حرکت کنیم.

برخورد جدی با چاه های غیرمجاز

سالاری همچنین بر برخورد جدی در استفاده از چاه های غیر مجاز در باغ های تفریحی اطراف شهر کرمانشاه تاکید کرد و بیان داشت: طی چند سال گذشته با اپیدمی احداث باغ های تفریحی در اطراف شهر کرمانشاه مواجه شدیم که بعضاً استفاده از آب مصرفی و چاه های غیر مجاز را دارند لذا دستگاه های ذیربط موظف هستند که با این گونه باغ ها و باغداران غیر علمی و غیر تخصصی که غیر از باغ های مثمر می باشند، برخورد جدی داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اظهار داشت: ضرورت دارد که شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان به صورت مشترک تعداد چاه ها و مقدار مصرف از این چاه ها را در هر شهرستان و شهر کرمانشاه به مدیریت استان اعلام کنند و فرمانداران موظف به پیگیری دقیق از نحوه میزان و مصرف بهینه آن می باشند.

وی همچنین تاکید کرد: باید به شهرداری ها ابلاغ شود که به هیچ عنوان از آب شرب برای آبیاری فضاهای سبز استفاده نشود و تمام شهرداران موظف به رعایت این موضوع در شهرهای خود هستند.

سالاری با توجه به شرایط بحرانی آب خواستار جلوگیری از کشت محصولات پرمصرف به آب توسط سازمان جهادکشاورزی استان شد.

وی استفاده از ظرفیت پسافاضلاب را برای استفاده در صنعت و همکاری و ارائه برنامه ها از سوی شرکت آب و فاضلاب استان در این زمینه را مهم عنوان کرد.

لزوم برخورد با مصارف غیرمجاز

مقام عالی استان در حوزه عمرانی با بیان اینکه آب جزو منابع ملی کشور است، تاکید کرد: دستگاه های ذیربط باید با پیگیری ویژه نسبت به استفاده درست از منابع آبی اقدام کنند و با هر گونه مصرف غیر مجاز برخورد جدی داشته باشند و آنچه که همه باید به آن توجه کنیم مدیریت مصرف آب است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با تاکید بر ارائه گزارش کامل نحوه مدیریت مصرف آب توسط دستگاه های اجرایی، هر گونه بی برنامگی در این زمینه را با توجه به شرایط بحران کم آبی در راستای کم توجهی به مردم عنوان کرد و گفت: هر مدیری که در این زمینه کوتاهی داشته باشد در حقیقت به مردم جفا کرده است زیرا در این شرایط علاوه بر بحران بیماری کرونا و وضعیت اقتصادی و معشیتی مردم با بحران کم آبی هم مواجه هستیم لذا هیچ گونه کم کاری در این زمینه پذیرفتنی نیست.

وی در پایان گفت: مدیران برای جلسه آینده حتماً با برنامه کامل و دقیق در جلسه حضور پیدا کنند زیرا اگر به میزان کم بارشی سال آبی امسال بی توجه باشیم بدون تردید با تابستان بسیار سختی مواجه خواهیم شد لذا همگی وظیفه داریم که نهایت تلاش و اهتمام خود را برای حل موضوع بحران کم آبی بکار گیریم.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.