کد خبر : 85453
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1400 - 10:54

مبارزه با آفت ملخ صحرایی در حدود ۱۳ هکتار از اراضی کشور

مبارزه با آفت ملخ صحرایی در حدود ۱۳ هکتار از اراضی کشور

«سعید معین» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در آبان ماه سال ۹۹ در هرمزگان و بوشهر بخشی اندکی مبارزه انجام شد، اما سطح بیشتر مبارزه مربوط به پنجم فروردین ماه به بعد است که در مج..

«سعید معین» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در آبان ماه سال ۹۹ در هرمزگان و بوشهر بخشی اندکی مبارزه انجام شد، اما سطح بیشتر مبارزه مربوط به پنجم فروردین ماه به بعد است که در مجموع به ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار می‌رسد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: اکنون بخش عمده مبارزه مربوط به استان‌های خوزستان، بوشهر و ایلام مربوط می‌شود که اکنون با پوره‌های این نوع ملخ در حال مبارزه هستیم.

وی با بیان اینکه دوسوم سطح مبارزه مربوط به استان خوزستان است تصریح کرد: از این میزان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار مبارزه در خوزستان، سه هزارو ۷۰۰ هکتار در بوشهر و ۴۵۰ هکتار در ایلام انجام شده است که احتمال هجوم مجدد به این استان‌ها وجود دارد.

معین گفت: مسیر هجوم ملخ صحرایی از عربستان به ایران تغییر کرده است زیرا پیش از این ملخ صحرایی از یمن، عمان و رب الخالی عربستان وارد ایران می‌شد؛ اکنون از شمال غرب عربستان از محلی به نام تبوک، ریاض و جده وارد ایران می‌شود که استان‌های خوزستان، بوشهر و ایلام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی درباره میزان اعتبارات افزود: برای ملخ صحرایی اعتباری از سوی ستاد بحران تصویب و دولت تایید کرد و سازمان مدیریت در اسفندماه پرداخت کرد که این مبلغ بین استان‌های درگیر ملخ صحرایی تقسیم شد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: امسال به دلیل تاخیر و کاهش هجوم ملخ صحرایی به ایران هیچ یک از استان ها دچار مشکل تامین اعتبار نیستند درخواستی برای ستاد بحران داریم که احتمالا در یک تا دو هفته آینده تخصیص می‌یابد که بین استان‌ها تقسیم می‌شود.

معین اظهار داشت: اعتبارت به حد کفایت بوده و اکنون نیز اعتبارات لازم به این بخش برای مبارزه با ملخ صحرایی تخصیص می‌یابد و مشکلی در این خصوص نداریم.

به گزارش ایرنا، در آبان و آذرماه سال ۹۹ شاهد دو مرحله حمله ملخ صحرایی به ایران بودیم، که در پی هجوم قبلی دستجات ملخ صحرایی از کویت، هند و پاکستان سرازیر شدند که عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح ۲۱۹ هکتار استان‌های هرمزگان و بوشهر انجام شد.

پیش از این نیز پیش‌بینی شده بود که به دلیل تغییر دما موج بعدی هجوم سوم ملخ‌های صحرایی به ایران از نیمه دوم اسفندماه سال ۹۹ باشد زیرا سال گذشته عربستان به لحاظ شرایط دما، خنک‌تر از معمول بوده و از این رو دوره زندگی، مراحل رشد و حرکت ملخ‌های صحرایی به تاخیر افتاده است.

۱۲۰ دستگاه سمپاش ULV در جنوب کشور داریم که در روز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار عملیات سمپاشی انجام می‌دهند.

طبق آمار سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شوند.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.