کد خبر : 34471
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 شهریور 1399 - 6:06

عوامل تاثیرگذار در افت شاخص بورس کدامند؟

عوامل تاثیرگذار در افت شاخص بورس کدامند؟

عوامل تاثیرگذار در افت شاخص بورس کدامند؟ اکثر کارشناسان علت افت اخیر شاخص بورس را در کنار برخی از اخبار منفی منتشر شده، ناشی از حضور تعداد زیادی از سهامداران تازه‌وارد می‌دانند که با کوچکترین اصلاحی تصمیم‌های هیجانی در این بازار می‌گیرند و به منظور خروج سرمایه‌های خود از بازار و با قرار گرفتن در صف‌های فروش اقدام به عرضه سهام در بازار می‌کنند، این موضوع در هر شرایطی نمی‌تواند واکنش خوبی را در معاملات داشته باشد و با چنین رفتارهای هیجانی، معاملات این بازار را تحت شعاع تصمیم‌گیری‌های خود قرار می‌دهند.
اکنون بسیاری از سهامداران نگران آینده بازار هستند و با تصور اینکه که بازار باز هم به مسیر صعودی خود باز می‌گردد یا خیر، بر سر دو راهی تصمیم‌گیری برای ماندن یا خروج از این بازار مانده‌اند، این درحالیست که نشانه‌های بازار حکایت از وجود روزهای روشن در بازار دارد و نباید سهامداران اصلاح چند روزه را که به دنبال چند ماه صعود بی وقفه شاخص بورس رخ داد را ملاک تصمیم‌گیری نهایی برای خروج سرمایه های خود در این بازار قرار دهند.
کارشناسان معتقدند در وضعیت فعلی خطر خاصی معاملات بازار سهام را تهدید نمی‌..

عوامل تاثیرگذار در افت شاخص بورس کدامند؟

اکثر کارشناسان علت افت اخیر شاخص بورس را در کنار برخی از اخبار منفی منتشر شده، ناشی از حضور تعداد زیادی از سهامداران تازه‌وارد می‌دانند که با کوچکترین اصلاحی تصمیم‌های هیجانی در این بازار می‌گیرند و به منظور خروج سرمایه‌های خود از بازار و با قرار گرفتن در صف‌های فروش اقدام به عرضه سهام در بازار می‌کنند، این موضوع در هر شرایطی نمی‌تواند واکنش خوبی را در معاملات داشته باشد و با چنین رفتارهای هیجانی، معاملات این بازار را تحت شعاع تصمیم‌گیری‌های خود قرار می‌دهند.

اکنون بسیاری از سهامداران نگران آینده بازار هستند و با تصور اینکه که بازار باز هم به مسیر صعودی خود باز می‌گردد یا خیر، بر سر دو راهی تصمیم‌گیری برای ماندن یا خروج از این بازار مانده‌اند، این درحالیست که نشانه‌های بازار حکایت از وجود روزهای روشن در بازار دارد و نباید سهامداران اصلاح چند روزه را که به دنبال چند ماه صعود بی وقفه شاخص بورس رخ داد را ملاک تصمیم‌گیری نهایی برای خروج سرمایه های خود در این بازار قرار دهند.

کارشناسان معتقدند در وضعیت فعلی خطر خاصی معاملات بازار سهام را تهدید نمی‌کند و مسایل بنیادی که همیشه رشد شاخص بورس بر مبنای آن صورت گرفته است تغییری نداشته، این موضوع از جمله مسایلی است که باعث شده آینده سرمایه‌گذاری در این بازار را همچون گذشته روشن نگه دارد.

در کنار این مسایل تصمیمات جدیدی را سازمان بورس و شورای عالی بورس برای بهبود وضعیت معاملات این بازار و کشیدن ترمز افت چند روز اخیر بازار اتخاذ کرده اند که این موضوع هم در کنار دیگر مسایل مانند تداوم حمایت دولت می‌تواند روزهای پررونق معاملات را به این بازار بازگرداند و به زودی شاهد بازگشت رشد به معاملات بورس خواهیم بود. اما طبق گفته برخی از فعالان بازار روند معاملات در وضع حاکم، نشاندهنده آن است که نمی‌توان از این به بعد در بازار، انتظار رشدهای غافلگیرکننده ای را داشت که تا چند وقت گذشته در بازار شاهد بودیم.

سنگینی وزنه حقوقی‌ها در بازار

«امیرعلی امیرباقری» امروز (یکشنبه) ‌ با بیان اینکه در دو هفته اخیر یک سری از عوامل در کلیت بازار، در کنار یکدیگر قرار گرفتند و باعث ورود شاخص بورس به فاز اصلاحی عمیق شدند، گفت: این اصلاح عمدتا از جنس اصلاح قیمتی بود و رخ دادن آن در مدت زمان بسیار کوتاه باعث وحشت عمومی و درگیر شدن ذهن سرمایه‌گذاران در بازار شد.

وی ادامه داد: این امر منجر به فشار فروش افسارگسیخته‌ای شد که حتی تدابیر مقطعی هم موفق به مهار فشار فروش در بازار نشد.

امیرباقری چند عامل را به عنوان علت اصلی ورود شاخص بورس به فاز اصلاحی مطرح کرد و افزود: نخستین دلیل، روند صعودی پرقدرت اخیر شاخص بورس در بازار بود که در این میان حقوقی‌های بازار، قدری نسبت به عرضه در بازار کوتاهی کردند، آنها می‌توانستند با برخی از اقدامات خود از شدت عرضه‌ها و هیجان موجود در بازار بکاهند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: حقوقی‌ها به عنوان وزنه سنگین و تعادلی در بازار تلقی می‌شوند که بهتر است گاهی در بازار با فروش‌های به موقع، عقلانیت را به بازار بازگردانند، اما این اتفاق رخ نداد و این موضوع باعث شد تا شاهد یک روند نزولی پرقدرت بر بدنه بازار سهام باشیم.

فشار مضاعف فروش در بورس

وی با تاکید بر اینکه همزمان با افزایش قیمت سهام در بازار شاهد افزایش حساسیت‌ها در معاملات بازار بودیم، افزود: در این زمان قیمت‌ها در بازار با کوچکترین خبر، شایعه و نوسانات خبری وارد فاز اصلاحی می‌شوند و اصلاح قیمتی عمیقی را در بازار شاهد خواهیم بود که در آن زمان اصلاح رخ داده در بازار از جنس اصلاح زمانی نیست.

امیرباقری نوسانات خبری اخیر به خصوص در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا دوم را مهمترین دلیل اصلاح بازار عنوان کرد و افزود: برخی از گروه‌ها مانند پالایشی‌ها به دلیل نقش آنها در صندوق دارا دوم به عنوان لیدر بازار شناخته شده بودند که خبر منتفی شدن عرضه این صندوق‌ها باعث ایجاد فشار فروش سنگین در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تایید خبر عرضه صندوق دارا دوم در بازار از سوی وزیر اقتصاد و دارایی زمینه حرکت شاخص بورس از روند نزولی به سمت مثبت را فراهم کرد، اما در نهایت باز هم برخی از نوسانات خبری زمینه ترس در بازار را فراهم و استارت خروج نقدینگی از بازار را کلید زد.

وی با بیان اینکه همزمان با چنین مسایلی، اتفاقات دیگری در بازار رخ داد که باعث شتاب در افت شاخص بورس شد، گفت: نخستین موضوع بحث مربوط به تعدیل نرخ ارز بود که بارها از طرف بانک مرکزی مطرح شد و با توجه به تاثیر مهم نرخ ارز بر بدنه بازار انتظار برای تعدیل نرخ ارز بازار را دستخوش تغییر کرد.

امیرباقری گفت: در این میان با ریسک هسته معاملات و کاهش اعتبار کارگزاری‌ها همراه بودیم که هر دو فشار مضاعفی را بر بدنه بازار ایجاد و منجر به فشار فروش در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه به انجام معاملات بورس در دو زمان مختلف اشاره کرد و گفت: همین موضوع تغییری را در سرعت گردش معاملات، نقدشوندگی سهام، کارایی بازار و تاثیرگذاری آن بر فشار فروش ایجاد کرد که باعث شتاب در روند نزولی معاملات بورس شد.

تغییر مصوبات بورس در کوتاه‌ترین زمان ممکن

امیرباقری به تغییر مصوبات بورس در کوتاهترین زمان ممکن از سوی سازمان بورس و شورای عالی بورس اشاره کرد و افزود: به دلیل اقبال عمومی بازار سرمایه و سرمایه‌های خردی که وارد بازار شدند، این روزها حساسیت نقش بازار سرمایه بر اقتصاد کشور افزایش یافته و به نوعی می‌توان بورس را سپری در برابر تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه‌ای بدانیم که علیه اقتصاد کشور اتفاق افتاده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود سرمایه‌های بیکار به بدنه مولد کشور یکی از مهمترین اقداماتی است که می‌تواند شعار جهش تولید را تحقق ببخشد، اظهار داشت: در قسمتی از کشور پول به فراوانی وجود دارد و در قسمتی دیگر از اقتصاد کشور نیاز شدید به پول احساس می‌شود که درگاه ارتباطی این دو، بازار پول بوده است.

وی اظهار داشت: نقش بورس اخیرا در این موضوع روز به روز در حال پررنگ شدن است و بازار سرمایه برای اینکه در ابتدا بتواند سرمایه‌ها را جذب کند باید بازار ثانویه فعالی وجود داشته باشد تا از این مجرا سرمایه‌ها وارد بازار سرمایه شوند.

امیرباقری با اشاره به اینکه بازار ثانویه که معاملات سهام در آن رخ می‌دهد بازار بسیار مهمی برای اقتصاد کشور تلقی می شود، افزود: در دو روز گذشته تصمیمات بسیاری مهمی برای بازار گرفته شد که می‌تواند روند معاملات بازار را تحت شعاع قرار دهد.

تزریق ورود پول جدید به بدنه بازار

این کارشناس بازار سرمایه گفت: انجام معاملات بورس طبق رویه گذشته، مشکل هسته معاملات را برطرف نمی‌کند اما منجر به افزایش گردش پول، اوراق و افزایش کارایی بازار خواهد شد و حلقه باطله انجام معاملات در دو زمان متفاوت را می‌شکند.

وی گفت: افزایش ضریب تعدیل حساب تضمین مشتریان از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد و افزایش سقف سرمایه‌گذاری در سهام برای صندوق با درآمد ثابت به ۱۵ درصد می‌تواند قدرت خرید طرف خریدار را افزایش دهد، دست خریدار را بازتر بگذارد و هچنین منجر به تزریق ورود پول جدید به بدنه بازار شود.

پیش‌بینی معاملات بورس برای هفته آینده

امیرباقری روند معاملات بورس برای هفته آینده را پیش‌بینی کرد و افزود: برای هفته جاری پش‌بینی می‌شود در کلیت بازار تا حدودی فشار فروش وجود داشته باشد و نباید انتظار داشت که روند بازار در کوتاهترین زمان به شتاب روند قبل بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه موضوعی که اکنون بازار برای شروعی پرشتاب با اهداف قیمتی جدید احتیاج دارد دست به دست شدن سهام در این قیمت‌ها است، افزود: توصیه ما به سرمایه‌گذاران این است که امکان دارد بازار در هر زمانی وارد روند نزولی شود و مقابله با روند نزولی و فرسایشی بازار و قیمت‌ها احتیاج به تخصص دارد؛ بنابراین افراد بدون مطالعه و تحقیق در سهام نباید به صورت مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار کنند بلکه بهتر است از وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری و امکاناتی که به لحاظ قانونی در دسترس است استفاده کنند.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.