کد خبر : 111702
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آذر 1400 - 16:20

عصب کشی دندان چیست؟ مراحل عصب کشی

عصب کشی دندان چیست؟ مراحل عصب کشی

عصب کشی دندان چیست؟ عصب کشی دندان یا روت کانال یکی از پروسه های دندان پزشکی است که نوعی درمان برای ترمیم و یا حفظ دندان های آسیب دیده می باشد ، این روش شامل از بین بردن قسمت درونی و نرم دندان (پالپ) است. پالپ از موادی ساخته شده است که سبب رشد بیشتر

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان یا روت کانال یکی از پروسه های دندان پزشکی است که نوعی درمان برای ترمیم و یا حفظ دندان های آسیب دیده می باشد ، این روش شامل از بین بردن قسمت درونی و نرم دندان (پالپ) است. پالپ از موادی ساخته شده است که سبب رشد بیشتر دندان ها می شود که این مواد شامل بافت همبند ، عروق خونی و اعصاب می باشد. عصب کشی دندان توسط متخصصین و یا دندان پزشک ها به صورت بی حسی انجام می دهند.

در چه مواقعی فرد نیاز به عصب کشی دندان دارد؟

عصب کشی دندان زمانی لازم است که پالپ یا همان قسمت داخلی دندان دچار آسیب جدی ، التهاب و یا عفونت شود چرا که بهترین راه درمان و حفظ ساختار دندان ها نابود کردن پالپ دندان ضربه دیده است. آسیب دیدن پالپ دندان و یا از بین رفتن آن دلیلی بر خراب شدن تاج دندان نبوده و تاج می تواند دست نخورده و سالم باقی بماند. بسیاری از افراد با این پرسش که دلیل صدمه دیدن پالپ دندان چیست مواجه شده و پاسخی برای این پرسش خود یافت نمی کنند اما اکنون به بررسی پاسخ این سوال نیز می پردازیم.

  • دلایلی که سبب وارد شدن آسیب به پالپ دندان می شوند :
  • وارد شدن ترما و آسیب به دندان های فرد
  • پوسیده شدن عمقی دندان به سبب عدم رسیدگی
  • روی یک دندان تعداد مکرری پروسه های مختلف دندان پزشکی انجام شده باشد
  • دندان های فرد ترک خورده باشد یا دندان شکسته گردد

با این وجود اغلب افراد متوجه آسیب به وجود آمده در پالپ دندان خود نشده و به همین دلیل برای عصب کشی دندان های خود بسیار دیر اقدام می کنند ، از جمله شایع ترین علائم آسیب پالپ دندان می توان به این دو مورد اشاره کرد 1- تورم و احساس حرارت در لثه ها 2- درد شدید و یا متوسط دندان . در نتیجه اگر با یکی از این دو مورد رو به رو شدید بهتر است هر چه سریع تر به دندان پزشک مراجعه نمایید که در این صورت دندان پزشک دندانی را که دچار درد شده معاینه کرده و برای اینکه جواب قطعی به شما بدهد از اشعه ی X کمک می گیرد ، در صورتی که نیاز به عصب کشی دندان خود داشته باشید یک متخصص اندودنتیست به شما معرفی می کند تا جهت درمان دندان خود نزد او بروید. گاهی اوقات دندانپزشک صلاح می بیند که دندان قابل نگهداری نبوده و باید کشیده شده و با کمک ایمپلنت دندان جایگزین گردد.

                                عصب کشی دندان

علائمی که نشان می دهند شما نیاز به عصب کشی دندان دارید؟

  • تغییر رنگ دندان
  • وجود ورم چرکی در لثه
  • دندان درد شدید و طولانی مدت
  • داشتن حساسیت به سرما و گرما
  • در اطراف دندان آسیب دیده لثه ی فرد شل بوده و ورم می کند

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

برای انجام عصب کشی حدودا باید 3 الی 4 جلسه به دندان پزشک مراجعه کنید. پیش از آنکه پزشک اقدام به عصب کشی دندان مورد نظر کند ابتدا از طریق اشعه ی X محل دقیق پوسیدگی و شکل کانال ریشه را بررسی می کند از طریق این اشعه می توان از وجود یا عدم وجود پوسیدگی های شدید مطمئن شد چرا که اگر پوسیدگی شدید باشد استخوان هایی که در کنار دندان آسیب دیده وجود دارند دچار عفونت می شوند. به طور کلی عصب کشی دندان در 4 مرحله صورت می گیرد.

  • بی حس کردن دندان

در اولین مرحله دندان پزشک دندان آسیب دیده را بی حس می کند تا بتواند کار خود را شروع کند. دندان پزشک مقدار کمی از داروی بی حس کننده را بر روی لثه های کناری دندان آسیب دیده گذاشته و پس از مدتی دندان فرد بی حس می شود ، در حین استفاده از بی حس کننده ممکن است کمی دچار درد شوید اما خیلی سریع دردی که حس می کنید نیز از بین می رود. بی حس کردن دندان ضروری بوده و سبب می شود بیمار با آنکه در طول درمان بیدار است اما بسیار آرام بوده و هیچگونه درد یا سوزشی را حس نکند.

مراحل عصب کشی دندان

  • تمیز کردن کانال ریشه

دندانپزشک برای عصب کشی دندان شما نیاز دارد تا به پالپ دندان دسترسی پیدا کرده و آن را از بین ببرد از این رو سوراخی کوچک در سطح بالای دندان شما ایجاد می کند. هنگامی که دسترسی راحتی به پالپ آسیب دیده پیدا کرد از طریق ابزار های ویژه ای به اسم فایل ، آن را با دقت و ریز بینی خارج می کند. در نهایت کانال ریشه به خوبی تمیز می شود تا برای پر کردن فضای کافی وجود داشته باشد.

  • آنتی بیوتیک ها

مرحله سوم عصب کشی دندان پوشش دادن موضع باز شده از طریق آنتی بیوتیک می باشد ، دلیل این کار نیز از بین بردن عفونت ایجاد شده و جلوگیری از عود مجدد است. پس از آنکه کانال ها به خوبی تمیز و ضد عفونی شدند با استفاده از خمیر سیلر و ماده ای لاستیک مانند به اسم گوتاپرکا دندان را پر می کنند.

  • پر کردن موقتی

در آخرین مرحله دندانپزشک شکاف کوچکی را که در ابتدا در قسمت بالایی دندان ایجاد کرده بود به طور موقت پر می کند   تا دندان را برای پر کردن تاج و روکش دندان آماده سازد .

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.