کد خبر : 128492
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 دی 1400 - 6:00

شغل ثروت‌ساز؛ کارکنان شرکت‌های بزرگ جهان: خداحافظ! به حوزه ارز دیجیتال می‌رویم!

شغل ثروت‌ساز؛ کارکنان شرکت‌های بزرگ جهان: خداحافظ! به حوزه ارز دیجیتال می‌رویم!

شغل ثروت‌ساز؛ کارکنان شرکت‌های بزرگ جهان: خداحافظ! به حوزه ارز دیجیتال می‌رویم!کارکردن برای شرکت‌هایی مثل گوگل و آمازون و فیس‌بوک شاید رؤیای همهٔ ما باشد و اگر کسی بگوید دوست ندارم در این شرکت‌ها کار کنم، به عقل او شک می‌کنیم. در بین کارمندان این شرکت‌ها اما بحث دیگری در جریان است: «به حوزه ارز دیجیتال می‌روم!»
مدیران و مهندسان بزرگ حوزه فناوری در حال ترک گوگل، متا، آمازون و سایر شرکت‌های بزرگ هستند؛ چراکه معتقدند کریپتو فرصتی است که یکبار در هر نسل ایجاد می‌شود.
به‌عقیده آنها، افزایش تب‌وتاب بلاک چین و ارزهای دیجیتال، بازدهی سریع این حوزه و فرصتِ کارکردن در صنعتی که شاید اینترنت بعدی دنیا باشد، چیزهایی نیست که هر هفته و هر روز مشابه‌شان را ببینیم و همین مسئله کارکردن در این صنعت را به هدفی ارزشمند، هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت، تبدیل می‌کند.
مطلبی که در ادامه می‌خوانید، گزارشی است از نیویورک تایمز و داستان افرادی را روایت می‌کند که شرکت‌های بزرگ را ترک می‌کنند تا فرصت کارکردن در صنعت ارزهای دیجیتال را داشته باشند.
ماه گذشته، وقتی سندی کارتر (Sandy Carter) از کارش به‌عنوان مدیر پردا..

شغل ثروت‌ساز؛ کارکنان شرکت‌های بزرگ جهان: خداحافظ! به حوزه ارز دیجیتال می‌رویم!

کارکردن برای شرکت‌هایی مثل گوگل و آمازون و فیس‌بوک شاید رؤیای همهٔ ما باشد و اگر کسی بگوید دوست ندارم در این شرکت‌ها کار کنم، به عقل او شک می‌کنیم. در بین کارمندان این شرکت‌ها اما بحث دیگری در جریان است: «به حوزه ارز دیجیتال می‌روم!»

مدیران و مهندسان بزرگ حوزه فناوری در حال ترک گوگل، متا، آمازون و سایر شرکت‌های بزرگ هستند؛ چراکه معتقدند کریپتو فرصتی است که یکبار در هر نسل ایجاد می‌شود.

به‌عقیده آنها، افزایش تب‌وتاب بلاک چین و ارزهای دیجیتال، بازدهی سریع این حوزه و فرصتِ کارکردن در صنعتی که شاید اینترنت بعدی دنیا باشد، چیزهایی نیست که هر هفته و هر روز مشابه‌شان را ببینیم و همین مسئله کارکردن در این صنعت را به هدفی ارزشمند، هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت، تبدیل می‌کند.

مطلبی که در ادامه می‌خوانید، گزارشی است از نیویورک تایمز و داستان افرادی را روایت می‌کند که شرکت‌های بزرگ را ترک می‌کنند تا فرصت کارکردن در صنعت ارزهای دیجیتال را داشته باشند.

ماه گذشته، وقتی سندی کارتر (Sandy Carter) از کارش به‌عنوان مدیر پردازش ابری آمازون بیرون آمد، در صفحه لینکدینش مطلبی قرار داد و اعلام کرد که در شرکت فعال در حوزه ارزهای دیجیتال مشغول به کار شده است. او در این مطلب لینکی هم قرار داده بود که نشان می‌داد این استارت‌آپ در حال جذب نیرو است.

دو روز بیشتر از انتشار این مطلب نگذشته بود که او اعلام کرد بیشتر از ۳۵۰ نفر که خیلی از آنها از شرکت‌های بزرگ بودند، برای این آگهی استخدام درخواست داده‌اند. آگهیِ شغلی‌ای که مربوط به شرکت آنستاپبل دامینز (Unstoppable Domains) بود. این استارت‌آپ در حوزه فروش آدرس‌های اینترنتی فعالیت می‌کند؛ آدرس‌هایی که روی بلاک چین کار می‌کنند؛ به‌عبارت‌دیگر، این آدرس‌ها روی سیستم دفتر کل توزیع‌شده‌ای که ارزهای دیجیتال بر بستر آنها کار می‌کند، قرار دارند.

کارتر در این باره نوشته بود:

[این حوزه] به‌معنای واقعی طوفان است. پتانسیل رشدی که در این حوزه می‌بینیم فوق‌العاده است.

خانم کارتر قطره‌ای از موج مهندسان و مدیرانی است که شغل‌های پردرآمد خود در گوگل، آمازون، اپل و دیگر غول‌های فناوری را رها می‌کنند تا به‌دنبال شانسی بروند که شاید در هر نسل، یک بار درب خانه آدم را می‌زند؛ شرکت‌هایی که بعضی از آنها در سال چند میلیون دلار در قالب حقوق و مزایا به کارکنان‌شان پرداخت می‌کنند.

آنهایی که این مسیر را دنبال می‌کنند می‌گویند کریپتو حوزه بزرگ بعدی است؛ حوزه‌‌ای که از ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین شروع می‌شود و تا توکن‌های غیرمثلی (NFT) ادامه دارد و همه این فناوری‌ها بر بستر بلاک چین کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره بیت کوین + ویدیو

سیلیکون ولی، به‌عنوان قطب فناوری دنیا، حالا لبریز از داستان‌ افرادی است که سوار بر موج سرمایه‌گذاری‌هایی مثل دوج کوین، به ثروت‌هایی رسیده‌اند که زندگیشان را برای همیشه تغییر داده‌اند. سال ۲۰۲۱ قیمت بیت کوین بیش از ۶۰ درصد رشد کرد و این در حالی بود که رشد برخی توکن‌هایی که روی بلاک چین اتریوم ساخته شده بودند، بیش از پنج برابر بود.

اگر جنون سفته‌بازی و معامله‌گری ارزهای دیجیتال را کنار بگذاریم، می‌بینیم که هر روز تعداد بیشتری از بهترین‌ها در حوزه فناوری فرصتی که شاید هر چند دهه، یک بار پیش بیاید را می‌بینند و به آن توجه می‌کنند. افرادی خاص که قبل از دیگران این فرصت را دیده‌اند و پاداش این بینش خود را دریافت می‌کنند.

به‌وسیله ارزهای دیجیتال، آنها می‌بینند که چطور رایانه‌ها و اینترنت که هر دو را زمانی مسخره می‌کردند، حالا به‌عنوان یک عامل تغییر عمل می‌کنند و نسلی جدید از میلیاردرها را می‌سازند.

سرمایه‌گذاران هم به این سمت هجوم آورده‌اند. سال ۲۰۲۱، سرمایه‌گذاران بیش از ۲۸ میلیارد دلار در استارت‌آپ‌های کریپتو و بلاک چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند که طبق داده‌های پیچ‌بوک (PitchBook) نسبت به سال ۲۰۲۰ جهشی چهار برابری را نشان می‌دهد. پیچ‌بوک که داده‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی را رصد می‌کند، اعلام کرده است که ۳ میلیارد دلار از این سرمایه‌ها وارد شرکت‌های فعال در زمینه توکن‌های غیرمثلی شده است.

سریدار راماسوامی (Sridhar Ramaswamy)، مدیرعامل استارت‌آپ نیوا (Neeva) که در حوزه سئو فعالیت می‌کند و پیش‌تر در گوگل کار می‌کرده، می‌گوید:

حوزه کریپتو دارد همه را به‌سمت خودش می‌کشد. کمی شبیه به دهه ۹۰ میلادی است و انگار تولد اینترنت دوباره دارد تکرار می‌شود. تقریباً مثل همان زمان همه چیز مراحل ابتدایی خود را پشت سر می‌گذارد، همه چیز آشفته و پر از فرصت است.

کریپتو قبل‌تر تا حدودی غلط‌انداز به حساب می‌آمد و حالا بیشتر از این حوزه با عنوان وب ۳.۰ یاد می‌شود که حس بهتری را به عموم مردم منتقل می‌کند. این حوزه حالا دیگر از فضای سفته‌بازی و حباب‌گونه خود که بیشتر شبیه به حباب گل لاله در قرن هفدهم و جنون وام‌های بلندمدت پربهره بود، فاصله گرفته است. منتقدان هم با تکیه بر همین فضای سفته‌بازی، انتقادهای خود را روانه این حوزه می‌کنند. آنها معتقدند که بیشتر این جنون از عطش مردم برای یک‌شبه پولدارشدن نشأت می‌گیرد و آنها می‌خواهند با معامله دارایی‌های که بر پایه جوک‌های اینترنتی ساخته شده‌اند، جیب‌های خود را پر کنند.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد حباب‌های مشهور دنیا بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «بزرگترین حباب‌های تاریخ: قصرهایی روی ابر!» را بخوانید.

تعداد کسانی که به این فناوری ایمان دارند هر روز بیشتر می‌شود؛ آنها می‌گویند کریپتو می‌تواند دنیای را با ایجاد یک اینترنت غیرمتمرکز که توسط تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها کنترل نمی‌شود، تغییر دهد. این ایده از سال ۲۰۰۹ و همزمان با تولد بیت کوین ایجاد شد ولی محصولات مبتنی بر ارزهای دیجیتال مثل توکن‌های غیرمثلی، سال ۲۰۲۱ بود که راه خود را به جریان اصلی باز کردند. همین موضوع باعث شد تا کارکنان غول‌های فناوری عطای این شرکت‌ها را به لقایش بخشیدند و پا به دنیای کریپتو گذاشتند.

مدتی قبل بود که برایان رابرتز (Brian Roberts)، مدیر ارشد بخش مالی لیفت (Lyft) که از تاکسی‌های مطرح اینترنتی است، از این شرکت جدا شد تا به اوپن‌سی (OpenSea)، یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های حوزه بلاک چین، ملحق شود. او در این باره گفت:

آن اندازه‌ای که باید چرخه و تغییر دیده‌ام که وقتی موضوع بزرگی مراحل اول پیدایش خود را طی می‌کند، آن را ببینم. در بحث NFTها و تأثیر آنها تازه روز اول هستیم.

ماه پیش هم جک دورسی از موقعیت خود به‌عنوان مدیرعامل توییتر استعفا کرد تا وقت بیشتری روی ارزهای دیجیتال و وب ۳ در شرکت دیگرش، اسکوئر (Square)، بگذارد. او نام اسکوئر را هم به بلاک (Block) تغییر داد تا نشان دهد به این حوزه اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. او تصاویر کارکنان بلاک را هم به شیوه‌ای تغییر داد که صورتشان به‌صورت بلوکی نمایش داده شود. دورسی همزمان با این اقدام، نرم‌افزاری را هم معرفی کرد که دیگران می‌توانستند آواتاری با صورت‌های بلوکی از خودشان بسازند.

دیوید مارکوس (David Mar)، مدیر بخش تحقیقات ارز دیجیتال متا (Meta)، نوامبر سال گذشته اعلام کرد که تا پایان ۲۰۲۱ از این پروژه جدا می‌شود تا «ژن کارآفرینی» خود را دنبال کند. دو منبع آگاه اعلام کرده‌اند که مارکوس ۴۸ ساله در نظر دارد تا روی پروژه ارز دیجیتال خود کار کند. نه مارکوس و نه سخنگوی متا، هنوز در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

طمع ارزهای دیجیتال تا حدی است که حتی برخی از بزرگترین شرکت‌های حوزه فناوری هم نمی‌توانند نیروهای خود را پیش خودشان نگه دارند. یک منبع آگاه عنوان کرده است که در گوگل، نگرانی‌ها در ارتباط با نگه‌داشتن نیروها به حدی است که روز اول هر هفته، موضوع بحث سوندار پیچای (Sundar Pichai)، به‌عنوان مدیرعامل گوگل و دیگر مدیران ارشد این شرکت، همین مسئله است.

گوگل کم‌کم بسته‌های سهامی اضافی به کارکنان خود اعطا می‌کند. با این حال، این شرکت هنوز اظهارنظری در این باره انجام نداده است.

برخلاف متا که ارزهای دیجیتال را با آغوش باز پذیرفته است، گوگل نسبت به این کار بی‌میل نشان می‌دهد. این در حالی است مدتی قبل، سروجیت چاترجی (Surojit Chatterjee)، به‌عنوان یکی از معاونان گوگل، این شرکت را ترک کرد تا مدیر ارشد محصول در کوین بیس شود؛ این یعنی کارکنان گوگل، برخلاف این شرکت، فرصت ارزهای دیجیتال را به‌نوعی یک فرصت دست‌اول می‌بینند.

ماه آوریل و همزمان با عرضه اولیه سهام کوین بیس، سهام چترجی در این شرکت به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار رسید. نکته جالب اینجاست که تنها ۱۴ ماه از ورودش به کوین بیس می‌گذشت.

این ثروت هنگفت که از سمت ارزهای دیجیتال ایجاد شده، بین بسیاری از متخصصان فناوری ترس از ازدست‌دادن ایجاد کرده است. این ترس برای آن‌هایی که چند سال پیش با بیت کوین آشنا شدند و حالا به ثروت رسیده‌اند، بیشتر از دیگران است.

ایوان چنگ (Evan Cheng)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل مایستن لبز (Mysten Labs)، شرکتی که تمرکزش روی ساخت زیرساخت‌های بلاک چینی است، در اظهارنظری گفت:

سال ۲۰۱۷ و قبل‌تر از آن، مردم بیشتر برای جنبه سرمایه‌گذاری در این حوزه [ارزهای دیجیتال] وارد می‌شدند. حالا [ولی] می‌خواهند چیزهای مختلفی روی آن بسازند.

چنگِ ۵۰ ساله، سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور) پس از شش سال کار در فیس‌بوک، این شرکت را ترک کرد. او در ماه‌های اخیر فعالیتش در این شرکت، روی پروژه نووی (Novi) که بخشی از تلاش‌های فیس‌بوک در حوزه ارزهای دیجیتال است، کار می‌کرد. حدود ۲۰ کارمندی که در مایستن لبز کار می‌کنند و بیشتر آنها در سن‌فرانسیسکو، لندن، نیویورک و اقصی‌نقاط دنیا به این شرکت آمده‌اند و تقریباً ۸۰ درصدشان قبل از مایستن لبز، در فیس‌بوک، گوگل و نتفلیکس مشغول به کار بوده‌اند.

تعداد شرکت‌هایی که تمرکزشان روی فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین زیاد شده است. در بین آنها می‌توان صرافی‌هایی مثل بیت پاندا (Bitpanda)، جمینای (Gemini) و کوین‌لیست (Coinlist) را پیدا کرد. نام‌هایی هم مثل اوپن سی و دپرلبز (DapperLabs) هستند که روی NFTها تمرکز کرده‌اند و برخی دیگر مثل دفینیتی (Definity) و الکمی (Alchemy) روی زیرساخت‌ها فعالیت می‌کنند.

برخی‌هایی هم بخاطر نگرانی از کنترل و سلطه شرکت‌های بزرگ فناوری توسط کارکنان خود راهی شرکت‌های دیگر می‌شوند. خیلی از آنهایی که به گوگل و فیس‌بوک ملحق شدند، به‌دنبال آن بودند که چیز جدیدی بسازند ولی فقط با کاغذبازی‌ها و بروکراسی‌های آنجا دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

آنهایی که شرکت‌های بزرگ فناوری را ترک می‌کنند و عطای حقوق هنگفت آنها را به لقایشان می‌بخشند، زودتر از استارت‌آپ‌هایی که در حوزه فناوری‌های سنتی کار می‌کنند، ثمره تلاش خود را می‌بینند.

بیشتر کارکنان استارت‌آپ‌های تکنولوژی حقوق‌های کمتری را قبول می‌کنند و امیدوارند روزی سهام شرکت گران شود، این در حالی است که کارکنان استارت‌آپ‌های کریپتویی نقدپذیری بیشتر در اختیار دارند و می‌توانند سهام خود را خیلی زودتر نقد کنند. دن مک‌کارتی (Dan McCarthy)، کارشناس جذب و استخدام شرکت سرمایه‌گذاری پارادایم (Paradigm)، می‌گوید عموماً آنها می‌توانند ارز دیجیتال دریافت و آن را نقد کنند. مک‌کارتی پیش‌تر مطلبی در مورد فرازوفرودهای کارکنان استارت‌آپ‌های کریپتویی نوشته است.

در برخی موارد بسته‌های حقوق و مزایای استارت‌آپ‌های کریپتویی به بزرگی شرکت‌های فناوری شاخص می‌دهند و کارکنان آنها می‌توانند به‌راحتی توکن‌ها یا ارزهای دیجیتال خود را به پول نقد تبدیل کنند. چنگ در این باره می‌گوید:

حالا دیگر نیازی نیست شما یک‌سوم حقوق‌تان در یک شرکت بزرگ فناوری را دریافت کنید؛ چراکه خیلی از شرکت‌های کریپتویی سرمایه قابل‌توجهی در اختیار دارند.

کارتر، معاون پیشین آمازون، می‌گوید افراد بیشتر از پول، به کار در شرکت‌های کریپتویی علاقه دارند. برخی‌ها به اهداف و اصول وب ۳ جذب شده‌اند. به‌گفته وی، وب ۳ می‌کوشد تا قدرت و روند تصمیم‌گیری را غیرمتمرکز کند. او می‌گوید وب ۳، گزینه‌ای جایگزین برای گوگل و فیس‌بوکی است که با مکیدن داده‌های کاربران و فروش تبلیغات به جامعه هدف، بر اینترنت فرمانروایی می‌کنند.

کارتر معتقد است که در آمازون، کارکنان توجه ویژه‌ای به وب ۳ داشتند، ولی از آنجایی که تعهد داده کسی از همکاران قبلی خود را جذب شرکت جدیدش نکند، نمی‌تواند آنها را به خدمت بگیرد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا خروج کارکنان شرکت‌های مختلف به‌سمت شرکت‌های کریپتویی ادامه خواهد داشت یا نه می‌گوید:

پاسخ این سؤال قطعاً بله است. الان زمان فوق‌العاده‌ای است که وارد این حوزه شوند.

شغل ثروت‌ساز؛ کارکنان شرکت‌های بزرگ جهان: خداحافظ! به حوزه ارز دیجیتال می‌رویم!

در این باره بیشتر بخوانید

  • ۵ مانع بزرگ بر سر راهِ استفاده از فناوری بلاک چین
  • هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و بلاک چین: ابزارهایی برای افزایش اعتماد در داده‌ها
  • پنج صنعتی که با روی کار آمدن بلاک چین زیر و رو می‌شوند
  • کاربرد بلاک چین در آینده هوش مصنوعی چیست؟
  • هرآنچه باید در مورد هاردفورک آتلانتیس (Atlantis) اتریوم کلاسیک بدانید

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.