کد خبر : 33462
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 مرداد 1399 - 2:30

شتابا طرح نوین کمیته امداد برای توانمندسازی ایتام

شتابا طرح نوین کمیته امداد برای توانمندسازی ایتام

شتابا طرح نوین کمیته امداد برای توانمندسازی ایتامهدایت نقدینگی به بازار سرمایه از اقدام‌های کلیدی برای فعالیت در کارهای مولد است، که تحقق این مساله نیازمند تغییر نگرش در بین مردم و نهادینه‌شدن این مساله است که بازار سرمایه‌ای قوی‌تر از سرمایه بانکی وجود دارد.
دولت برنامه جدی برای عرضه‌های اولیه، فروش دارایی دولت و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی دارد، به تعبیری سال طلایی برای افرادی است که سرمایه خود را وارد بورس می‌کنند و همین شرایط جدید در اقتصاد و جذابیت بازار سرمایه و بورس ، موجب شده تا سرمایه‌های زیادی به این بازار سرازیر شود.
در این بین، استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و ورود اقشار مردم به بازار سرمایه باید با آموزش‌های فراگیر و تخصصی در این بخش همراه شود؛ بورس را نباید تنها خرید و فروش با یک کلیک دانست، بلکه آموزش لازم است.
فراهم شدن تامین آینده ایتام تحت پوشش کمیته امداد با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی بانک‌ها، بورس و دفاتر کارگزاری، پیشنهادی بود که علیرضا آشناگر استاندار سمنان در اواخر سال ۹۸ عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید زمینه سرمایه‌گذاری برای این کودکان در نظر گ..

شتابا طرح نوین کمیته امداد برای توانمندسازی ایتام

هدایت نقدینگی به بازار سرمایه از اقدام‌های کلیدی برای فعالیت در کارهای مولد است، که تحقق این مساله نیازمند تغییر نگرش در بین مردم و نهادینه‌شدن این مساله است که بازار سرمایه‌ای قوی‌تر از سرمایه بانکی وجود دارد.

دولت برنامه جدی برای عرضه‌های اولیه، فروش دارایی دولت و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی دارد، به تعبیری سال طلایی برای افرادی است که سرمایه خود را وارد بورس می‌کنند و همین شرایط جدید در اقتصاد و جذابیت بازار سرمایه و بورس ، موجب شده تا سرمایه‌های زیادی به این بازار سرازیر شود.

در این بین، استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و ورود اقشار مردم به بازار سرمایه باید با آموزش‌های فراگیر و تخصصی در این بخش همراه شود؛ بورس را نباید تنها خرید و فروش با یک کلیک دانست، بلکه آموزش لازم است.

فراهم شدن تامین آینده ایتام تحت پوشش کمیته امداد با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی بانک‌ها، بورس و دفاتر کارگزاری، پیشنهادی بود که علیرضا آشناگر استاندار سمنان در اواخر سال ۹۸ عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید زمینه سرمایه‌گذاری برای این کودکان در نظر گرفته شود، تصریح کرد: آشنایی این افراد با داد و ستد و بازار کار در تامین آینده آنان نقش بسزایی دارد.

استاندار سمنان معتقد است که حمایت از این افراد نباید تنها به پرداخت ماهیانه کمک‌های نقدی ختم شود بلکه باید با آینده نگری همراه باشد.

طرح شتابا یا شبکه توانمندسازی ایتام در بورس ایران بنا بر پیشنهاد ارائه شده استاندار سمنان به هیات دولت و با گذراندن دیدگاه‌های کارشناسی و تصویب کلیات آن در هیات دولت، ۲۹ مرداد ۹۹ در آیینی با حضور سید مرتضی بختیاری رییس کمیته امداد کشور در استانداری سمنان رونمایی شد.

اجرای این طرح در رونق کسب و کار و توانمندسازی ایتام تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) بسیار تاثیر گذار است و در گام اول بیش از یکهزار نفر از ایتام استان در این طرح شرکت می‌کنند.

سمنان استان نمونه در انجام این طرح انتخاب شد و بعد از مراحل مقدماتی، طرح شتابا در تمامی نقاط کشور در گام اجرایی قرار می گیرد.

توجه ایتام و مددجویان کمیته امداد به رونق کسب و کارهای نوین و بازار سرمایه در این طرح برنامه ریزی شده است.

درآمدزایی با کسب و کارهای نوین در کشور نیازمند آموزش

استاندار سمنان گفت: درآمدزایی و ایجاد اشتغال پایدار باکسب و کارهای نوین و رونق روزافزون بازار سرمایه نیازمند اجرای طرح‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در بین اقشار مختلف جامعه است.

آشناگر افزود: ایده‌هایی نو که در رونق اقتصادی کشور موثر است باید فرهنگ‌سازی شود و افراد تحت پوشش کمیته امداد همواره از شخصیت‌های بااستعداد جامعه به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: طرح شتابا گام مهم برای تحت پوشش قرار دادن ایتام است که در قالب بازار سرمایه این طرح در گام اجرایی قرار می گیرد.

طرح شتابا ثروت‌آفرینی برای ایتام است

استاندار سمنان ابرازداشت: طرح شبکه توانمندسازی ایتام‌ در بورس ایران سبب ثروت‌آفرینی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی برای این قشر می‌شود.

آشناگر افزود: در راستای تحقق شعار سال و با توجه به شیوع ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن، ورود به بازار بورس راهی است تا بدون حضور فیزیکی در جامعه بتوان به اقتصاد ملی با ساماندهی و مدیریت وجوه نقد کمک کرد.

استاندار سمنان ادامه داد: طرح شتابا یکی از سیاست‌های جدید برای محرومیت‌زدایی با رویکرد نوآورانه، توانمندسازی و آینده‌نگر است.

وی با اشاره به حرفه‌آموزی و کارآفرینی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال‌های اخیر، تصریح کرد: تغییر نگرش کمیته امداد در برنامه‌ریزی برای حمایت از نیازمندان اقدامی مثبت و سازنده است.

شتابا طرحی نو برای توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور در خصوص شبکه توانمندسازی ایتام در بورس ایران، بیان کرد: توانمندی و ایجاد درآمد باثبات با رعایت تکریم و حرمت‌گزاری در صدر برنامه کمیته امداد باید باشد که طرح شتابا یکی از راه‌های تحقق آن در شرایط فعلی است.

بختیاری ابرازداشت: پیشنهاد اجرای طرح شتابا از سوی استاندار سمنان ارائه و در هفته‌های گذشته مراحل کارشناسی اجرای آن گذرانده شد.

وی بیان اینکه طرح شتابا می‌تواند به الگویی برای کشور بدل شود، افزود: باید نگاه‌ها تحولی باشد و این طرح می‌تواند به نوجوانان و جوانان تحت پوشش کمیته امداد در راستای مأموریت اصلی این نهاد یعنی توانمندسازی افراد کمک کند.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور خاطر نشان کرد: اجرای طرح‌های نوین برای ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان به طور ویژه در دستور کار است و با حمایت از ایده‌های نو می‌توان رونق کسب و کار را برای اقشار کمتربرخوردار جامعه به ارمغان آورد.

یک‌هزار نفر از ایتام استان سمنان وارد بورس می‌شوند

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان نیز در این باره تصریح کرد: یک‌هزار نفر از ایتام تحت پوشش با حمایت و تأمین سرمایه اولیه این نهاد در مرحله اول اجرای طرح شتابا به‌صورت پایلوت، وارد بازار بورس می‌شوند.

محسن مسعودیان‌راد با اشاره به مراحل اجرای طرح شتابا برای ایتام، بیان کرد: در مرحله اول احراز هویت در سجام افتتاح حساب برای مددجویان ضروری است و کمیته امداد تلفن و سیم کارت رایگان برای ایتام مهیا می کند.

وی لازمه ورود مددجویان را دانش و آگاهی از بورس برشمرد و خاطرنشان کرد: آموزش ایتام به منظور آشنایی با این بازار به صورت مجازی در چند مرحله انجام شد.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان با بیان اینکه یکی از اهداف طرح شتابا، توانمندسازی ایتام و تأمین آینده آنان است، تاکید کرد: در اجرای این طرح می‌توان با ارائه آموزش به ایتام بالای ۱۸ سال، مدیریت سهام و بازار سرمایه را به خود آن‌ها واگذار کرد.

مدیرکل کمیته امداد استان سمنان عنوان کرد: در اجرای این طرح، ایتام با دریافت کد بورسی و حمایت اولیه خیران، کمیته امداد و دولت وارد بازار بورس شده و بر اساس تقسیم‌بندی سنی فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز می‌کنند.

اطلاعات طرح شتابا

توانمندسازی اقتصادی جامعه هدف، آشنایی جوانان و نوجوانان با فرهنگ سرمایه‌گذاری و بورس و تبدیل طرفیت‌های راکد و منفعل به افراد فعال و اثربخش در جامعه، کمک به اقتصاد ملی با ساماندهی و مدیریت وجوه نقد به عنوان اجرایی کردن یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و مدیریت هزینه کرد کمک‌های نقدی حامیان و خیران در امور اقتصادی و پرهیز از مصرف گرایی از اهداف طرح شبکه توانمندی ایتام در بورس ایران است.

مدیریت نوین فقر و تغییر راهبردی فقرزدایی از حمایتی به توانمندسازی در کمیته امداد، ضرورت تغییر در رویکرد و گفتمان حمایتی مددجویان متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه ( توانمند سازی مبنایی)، ضرورت اقدام اقتصادی بنیادی آینده نگر و دوراندیشانه برای ایتام زیر ۱۸ سال و ایجاد ارزش افزوده در کمک‌های خیران و نیکوکاران، از ضرورت های اجرای طرح شتابا عنوان شده است.

ضرورت تغییر در فرایندهای حمایتی مددجویان و ایتام به دلیل احتمال کاهش حامیان، منابع محدود و نیازهای نامحدود انسان که موجب هجوم افراد توانمند به بازار سرمایه و رقابت شدید و کسب سود و سرمایه بیشتر و عقب ماندن نیازمندان و محرومان جامعه از این مسابقه به دلیل نداشتن فکر اقتصادی و حامی فکری می شود و این مساله که باید مانع ثابت ماندن چرخه فقر در خانواده نیازمندان از نسلی به نسل دیگر شد و از تداوم فقر مالی و فرهنگی خانواده محرومان جلوگیری کرد، نیز از دیگر مبانی تدوین چنین طرحی عنوان شده است.

سه گروه‌های هدف در طرح شتابا مطرح شده است، گروه اول افراد بالای ۱۸ تا ۲۵ سال سن (دانش‌آموزان و دانشجویان) و ۲۵ تا ۳۰ سال سن (افراد جویای کار با شعار « شغل دوم با درآمد اول خانواده» با دارا بودن شرایط از جمله حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و دارای دانش ضمنی به امور عمومی و اقتصادی؛ گروه دوم افراد زیر ۱۸ سال که خود توانایی ورود به بورس و فعالیت در بورس را ندارند و گروه سوم شامل تمام افراد مشمول سهام عدالت است.

در ساختار اجرای طرح شتابا متناسب با شرایط بورس، تفکیک وظایف در کمیته امداد امام خمینی (ره) ایجاد شده به عنوان مثال بخش خودکفایی و اشتغال این نهاد وظیفه مدیریت فنی و آموزشی؛ بخش توسعه مشارکت مردمی این نهاد وظیفه تامین منابع و مسولیت شناسایی، و ثبت نام و ایجاد بانک‌های اطلاعاتی به بخش حمایت و سلامت خانواده این نهاد محول شده است.

جذب سرمایه‌های کم و راکد، تنظیم وضعیت اقتصادی گروه هدف بدلیل توجه به امکانات پس انداز جامعه و شرایط پول و سرمایه، امکان جذب حمایت دولت و اخذ سهمیه در عرضه‌های اولیه برای ایتام و گروه هدف مددجویان، اعطای تسهیلات و اعتبار در زمینه بورس و سهام به جامعه هدف، امکان مدیریت یکپارچه سهام عدالت مددجویان و سودآوری مستمر برای بخش اقتصادی کمیته امداد امام (ره) و رفع دغدغه‌های کسری بودجه و کاهش اعتبارات دولتی در حوزه‌های حمایتی و اداری و مالی از جمله مزایای شرکت در کارگزاری بورس از طریق طرح شتابا است.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.