کد خبر : 83916
تاریخ انتشار : شنبه 4 اردیبهشت 1400 - 3:03

سرد و گرم بازار سرمایه در مازندران در یک نگاه

سرد و گرم بازار سرمایه در مازندران در یک نگاه

سرد و گرم بازار سرمایه در مازندران در یک نگاهبه گزارش ایرنا، شاید سال ۹۹ را بتوان به دلیل تغییر جغرافیای اقتصادی کشور و همچنین تاثیر متغیرهایی همچون ویروس کرونا و کاهش ارتباط مالی خارجی ناشی از تحریم های ظالمانه ، سال بورس و بازار سرمایه نامید ؛ بازاری که در این سال نه تنها نوسانات بزرگی را از نظر ارزش سهام و میزان مبادلات تجربه کرد ، بلکه رکوردهای تاریخی از خود بر جای گذاشت که شاید تا ساهای سال مشاهده نشود.
مازندران نیز از این فضای جدید اقتصادی دور نماند و شاهد مدعا نیز ورود بیش از نیم میلیون نفر به عنوان سهامدار فعال در کنار پا گذاشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار دارنده سهام عدالت به صورت مستقیم با در اختیار گرفتن مدیریت سهامشان و یا غیر مستقیم از طریق دریافت کد بورسی و ثبت شماره حساب سجامی به این بازار جذاب بود.
ایجاد تحول بزرگ در بازار منطقه ای بورس مازندران تنها به تعریف کدهای بورسی جدید متوقف نماند ، بلکه ورود بی سابقه سرمایه های سرگردان نیز به آن افزوده شد تا جایی که موفق شد رکورد شکینی معاملات هفتگی ۱۰ هزار میلیارد ریالی را با رساندن داد و ستد معاملات روزانه به بیش از یکصد میلیون سهم..

سرد و گرم بازار سرمایه در مازندران در یک نگاه

به گزارش ایرنا، شاید سال ۹۹ را بتوان به دلیل تغییر جغرافیای اقتصادی کشور و همچنین تاثیر متغیرهایی همچون ویروس کرونا و کاهش ارتباط مالی خارجی ناشی از تحریم های ظالمانه ، سال بورس و بازار سرمایه نامید ؛ بازاری که در این سال نه تنها نوسانات بزرگی را از نظر ارزش سهام و میزان مبادلات تجربه کرد ، بلکه رکوردهای تاریخی از خود بر جای گذاشت که شاید تا ساهای سال مشاهده نشود.

مازندران نیز از این فضای جدید اقتصادی دور نماند و شاهد مدعا نیز ورود بیش از نیم میلیون نفر به عنوان سهامدار فعال در کنار پا گذاشتن یک میلیون و ۴۰۰ هزار دارنده سهام عدالت به صورت مستقیم با در اختیار گرفتن مدیریت سهامشان و یا غیر مستقیم از طریق دریافت کد بورسی و ثبت شماره حساب سجامی به این بازار جذاب بود.

ایجاد تحول بزرگ در بازار منطقه ای بورس مازندران تنها به تعریف کدهای بورسی جدید متوقف نماند ، بلکه ورود بی سابقه سرمایه های سرگردان نیز به آن افزوده شد تا جایی که موفق شد رکورد شکینی معاملات هفتگی ۱۰ هزار میلیارد ریالی را با رساندن داد و ستد معاملات روزانه به بیش از یکصد میلیون سهم تجربه کند.

طبق گزارش جمع بندی بورس منطقه ای مازندران ، فعالان بازار سرمایه در استان سال گذشته در مجموع بیش از ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم داد و ستد کردند که نسبت به سال ۹۸ رشد حدود ۳۱ درصدی و نسبت به سال ۹۷ هم افزایش حدود ۵۷ درصدی داشت.

همچنین ارزش معاملات انجام شده در طول سال هم به رقمی بالغ بر ۱۲۴ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال ۹۸ رشد ۲۱۰ درصدی و نسبت به سال ۹۷ افزایش ۵۸۸ درصدی را ثبت کرد.

ارزش سهام معامله شده در بورس مازندران طی سال ۹۸ هم رشد ۱۲۲ درصدی را نسبت به سال ۹۷ تجربه کرده بود. در سال ۱۳۹۸ در بورس منطقه ای مازندران هفت میلیارد و ۱۸۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال معامله شده بود. آمار داد و ستد سهام طی سال ۹۷ هم حدود ۶ میلیارد سهم به ارزش ۱۸ هزار میلیارد ریال بود.

مقایسه فعالیت بورس منطقه طی سال ۹۹ با سال ۹۷ شاید لازم باشد ، زیرا زمینه آغاز چرخش اقتصادی از بازار سنتی مانند مسکن ، طلا و ارز به سمت بازار بورس را باید در این سال جست و جو کرد ، سالی که نه تنها ورود سرمایه های عظیم سرعت نامحسوس افزایش شاخص ها را ۱۰ برابر کرد ، بلکه بازار بورس به عنوان یک نماد سرمایه گذاری قابل اتکا در میان افکار عمومی پذیرفته و شناخته شد.

بهار و تابستان داغ

بورس منطقه ای مازندران بیشترین رونقش را سال ۹۹ مدیون ورود توفانی تازه واردها از یک سو و جنب و جوش خستگی ناپذیر قدیمی ها از سوی دیگر بود به گونه ای که طبق جدول هفتگی ، ارزش معاملاتی در برخی هفته ها حتی از میانگین سالانه برخی سال ها نیز فراتر رفته و به چندین هزار میلیارد ریال رسیده بود.

برای مثال در ۳۱ خرداد ماه طی یک هفته کاری فعالیت بورس منطقه ای مازندران ۹ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال سهم معامله شد و تا رسیدن به رکورد شکنی ۱۰ هزار میلیارد ریالی هفتگی چندان فاصله ای نداشت. طی همین هفته تعداد ۷۳۶ میلیون و ۲۶ هزار و ۱۸ سهم معامله شد که رقمی بی سابقه در تاریخ بورس منطقه ای مازندران محسوب می شد.

این رکورد تاریخی برای بورس منطقه ای مازندران در حالی به دست آمد که شاخص قیمت بازار پس از چهار ماه روند صعودی، روند نزولی گرفته بود و با کاهش ۳۱ هزار و ۴۰۵ واحدی در سکوی ۹۸۶ هزار و ۲۵۴ واحد ایستاد که نسبت به ارزش شاخص حال حاضر تقریاً ۳۰ درصد کمتر بود.

در مجموع بورس منطقه ای مازندران در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۲ میلیارد و ۴۲۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲۵ هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال معامله کرد که نسبت به سه ماهه نخست سال ۹۸ رشد ۴۰۰ درصدی از نظر ارزش معاملاتی داشت.

گذشته از شروع توفانی بورس مازندران در سال گذشته، بازار سرمایه استان تابستانی داغ در معاملات سهام را تجربه کرد ، زیرا ۳۴ درصد از مجموعه کل ارزش معاملاتی سال مازندران در این فصل رقم خورد.

فعالان بازار سرمایه در طول تابستان ۱۳۹۹ با وجود معامله حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم یعنی هشت درصد کمتر از فصل بهار ، ارزش معاملاتی خود را به ۴۳ هزار میلیارد ریال رساندند.

همین فصل بود که ارزش شاخص سهام در بازار بورس کشور حتی از مرز ۲ میلیون واحد نیز عبور کرد و به طور میانگین طی سه ماه در پله یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ایستاده بود.

یخ زمستانی

به همان میزانی که فعالان بازار سرمایه مازندران برخلاف طبیعت فصل تابستان ، ورود توفانی در بازار بورس داشتند ، زمستان سردی را در میزان و ارزش معاملات سهام تجربه کردند . طی زمستان گذشته حدود ۲ میلیارد سهم در بازار سرمایه استان معامله شد که ارزش آن به بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال رسید.

شاید از نظر کمی این میزان با فصل بهار و همچنین پاییز تفاوت فاحشی نشان ندهد ، اما یخ بازار از آنجا خودنمایی می کند که بیش از ۷۰ درصد ارزش سهام معامله شده مربوط به سبد فروش بوده و تنها ۳۰ درصد در سبد خرید قرار داشت. به عبارتی فعالان بازار سرمایه در مازندران در فصل زمستان از خیر ۴۰ درصد سهامشان گذشتند و سبدهایشان را سبک کردند.

شاید هم این وضعیت برخلاف ماه های اولیه سال نشانگر این باشد که بخشی از تازه واردها به خاطر افت شدید شاخص نسبت به فصل بهار و تابستان و به ثمر ننشستن انتظارشان در فصل پاییز ، به این نتیجه رسیدند که با واگذاری سهامشان به هر قیمت ، بازار را ترک کنند.

بررسی جزییات بیشتر فعالیت سهامداران مازندرانی در بازار بوس طی سال ۹۹ نشان می دهد که آنها در این سال بیشترین میزان سرمایه اشان را بر روی سهام شرکت های سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان ، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان و فولاد مبارکه اصفهان سرمایه گذاری کردند.

مسیر بورس منطقه ای مازندران با همه تحولاتی که سال ۹۹ تجربه کرد ، دیگر برای بسیاری از شهروندان حسابگر مازندرانی شناخته شده محسوب می شود ، حتی اگر برای برخی تردد در این مسیر تازه باز شده بر روی عموم تجربه خوشایندی محسوب نشود و به قیمت از دست رفتن بخشی از سرمایه اشان تمام شده باشد.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.