کد خبر : 88951
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 - 4:51

ساخت سد خرمرود شهرستان تویسرکان ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ساخت سد خرمرود شهرستان تویسرکان ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

«منصور ستوده» روز سهشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سد خرمرود بر روی رودخانه‌ای به همین نام و در نزدیکی روستای اشتران شهرستان تویسرکان احداث می شود، افزود: این سد از نوع زون بندی با..

«منصور ستوده» روز سهشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سد خرمرود بر روی رودخانه‌ای به همین نام و در نزدیکی روستای اشتران شهرستان تویسرکان احداث می شود، افزود: این سد از نوع زون بندی با هسته رسی است که برای نخستین بار با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساخته می شود.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این سد با اعتبار اولیه ۱۷۵ میلیارد تومان و سود مشارکت ۱۴۱ میلیارد تومان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده، اظهار داشت: با توجه به نرخ تورم، پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری از این سد هزینه شود.

ستوده گفت: حجم مخزن این سد هشت میلیون و ۲۷۰ هزار متر مکعب ظرفیت دارد که هشت میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آن مفید است که علاوه بر تامین آب شرب ۴۰ روستا، برای بخش کشاورزی و صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این سد سالانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب قابل تنظیم را تامین می‌کند، افزود: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آن در بخش شرب و صنعت، پنج میلیون متر مکعب آن در بخش کشاورزی و یک میلیون و ۴۰ هزار متر مکعب نیز در بخش محیط زیست صرف می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۳ نفر با استفاده از ۷۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین سدسازی در این پروژه عمرانی مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه این سد از نوع خاکی همگن با هسته رسی است، افزود: نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار متر مکعب خاکریزی برای بدنه این سد انجام می‌شود.

ستوده با اشاره به اینکه طول تاج این سد ۷۰۰ متر است، گفت: ارتفاع سد از پی ۵۴ متر و ارتفاع از کف آن ۴۶ متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه سرریز سد آزاد با دهانه اوجی شکل و ۱۹۶ متر مکعب بر ثانیه ظرفیت دارد، افزود: با بهره برداری از سد خرمرود علاوه بر ماندگاری جمعیت فعلی، مهاجرت معکوس به این مناطق روستایی شهرستان تویسرکان نیز پیش‌بینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه سد مخزنی خرم رود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد که سطح دریاچه آن ۶۳.۵ هکتار است، اظهار داشت: طول سر ریز این سد ۲۰ متر و ظرفیت سیستم انحراف تونل بتنی سد نیز ۶۸ متر مکعب بر ثانیه است.

سد خرمرود در ۵۴ کیلومتری جنوب غربی شهر همدان و در منطقه خرمرود بین دو روستای سیستانه و اشتران شهرستان تویسرکان درحال احداث است.

سدهای آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو و کلان ملایر نیز از دیگر سدهای بزرگ استان همدان به حساب می‌آیند.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.