کد خبر : 100888
تاریخ انتشار : جمعه 19 شهریور 1400 - 16:18

دسنترالند چیست؟ + آموزش خرید و کیف پول‌ها

دسنترالند چیست؟ + آموزش خرید و کیف پول‌ها

دسنترالند چیست؟ + آموزش خرید و کیف پول‌هادسنترالند (Decentraland) یک پلتفرم بازی آنلاین واقعیت مجازی (VR) غیرمتمرکز است. این بازی کاربران علاقه‌مند به فناوری بلاک چین و همچنین گیمرها را بسیار هیجان‌زده کرده است. خبر طراحی این پلتفرم در سال ۲۰۱۸، یعنی هنگامی که این پروژه هنوز در مراحل اولیه بود، توجهات بسیاری را به‌ خود جلب کرد.
دسنترالند اکنون به‌طور کامل راه‌اندازی شده و در حال اجراست. هرچند که این پروژه هنوز در مراحل اولیه توسعه است و همچنان قابلیت رشد دارد، اما اکنون زمان خوبی است که دسنترالند را با وجود تمام کم و کاستی‌های آن با دقت بیشتری بررسی کنیم.
اگر شما هم به‌دنبال پلتفرمی هستید که هم بازی و سرگرمی باشد و هم روشی برای کسب درآمد، مقاله درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. در این مطلب که با استفاده از مقاله‌ای در وب‌سایت کوین بیورا گردآوری شده است، ابتدا توضیح می‌دهیم که پلتفرم دسنترالند دقیقاً‌ چیست و چگونه کار می‌کند؛ سپس با توکن‌های بومی این پلتفرم آشنا می‌شوید. در نهایت هم شروع کار در این بازی را یاد می‌گیرید.
دسنترالند چیست؟همان‌ طور که در بالا نیز اشاره کردیم، دسنترالند ..

دسنترالند چیست؟ + آموزش خرید و کیف پول‌ها

دسنترالند (Decentraland) یک پلتفرم بازی آنلاین واقعیت مجازی (VR) غیرمتمرکز است. این بازی کاربران علاقه‌مند به فناوری بلاک چین و همچنین گیمرها را بسیار هیجان‌زده کرده است. خبر طراحی این پلتفرم در سال ۲۰۱۸، یعنی هنگامی که این پروژه هنوز در مراحل اولیه بود، توجهات بسیاری را به‌ خود جلب کرد.

دسنترالند اکنون به‌طور کامل راه‌اندازی شده و در حال اجراست. هرچند که این پروژه هنوز در مراحل اولیه توسعه است و همچنان قابلیت رشد دارد، اما اکنون زمان خوبی است که دسنترالند را با وجود تمام کم و کاستی‌های آن با دقت بیشتری بررسی کنیم.

اگر شما هم به‌دنبال پلتفرمی هستید که هم بازی و سرگرمی باشد و هم روشی برای کسب درآمد، مقاله درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. در این مطلب که با استفاده از مقاله‌ای در وب‌سایت کوین بیورا گردآوری شده است، ابتدا توضیح می‌دهیم که پلتفرم دسنترالند دقیقاً‌ چیست و چگونه کار می‌کند؛ سپس با توکن‌های بومی این پلتفرم آشنا می‌شوید. در نهایت هم شروع کار در این بازی را یاد می‌گیرید.

دسنترالند چیست؟

همان‌ طور که در بالا نیز اشاره کردیم، دسنترالند یک متاورس (جهان مجازی) غیر‌متمرکز است. این بازی تا حدودی مشابه بازی سکند لایف (Second Life) است؛ اما تفاوت بزرگ دسنترالند با سکندلایف این است که دسنترالند روی بستر بلاک چین اجرا می‌شود.

این بازی بر بستر بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند و برای حمایت از ایجاد، توسعه، میزبانی و فروش اموال مجازی ایجاد شده است. بازی‌هایی که این قابلیت را فراهم می‌کنند، کاربران را به یک جهان دیجیتال جذاب هدایت می‌کنند که در آن امکان خرید و فروش و ساخت هرآنچه که فکرش را بکنید برای آنها فراهم شده است.

دسنترالند هم برای کاربران خود، امکان خریداری اموال مجازی را فراهم می‌کند. کاربران این بازی می‌توانند اموال خود را به‌عنوان یک کسب‌وکار آنلاین و مجازی و منبعی برای کسب درآمد توسعه دهند. آنها می‌توانند ساختمان‌ها و جاذبه‌های مختلف را در زمین‌های مجازی خود ایجاد کنند و از طریق آنها به درآمد برسند. علاوه بر این، کاربران با فروش یک‌جای ساز‌ه‌های خود نیز به سودهای خوبی دست پیدا می‌کنند.

در دسنترالند جهان می‌تواند مال شما باشد. تصویر از Decentraland Game

دو متخصص بلاک چین به نام‌های آری میلیش (Ari Meilich) و استبان اوردانو (Esteban Ordano) این پروژه را طراحی کرده‌ و توسعه داده‌‌اند. آنها چندین سال را صرف توسعه بلاک چین و قراردادهای هوشمند دسنترالند کردند و سرانجام در سال ۲۰۲۰ موفق به راه‌اندازی پلتفرم و شبکه اصلی شدند.

میلیش و اوردانو پس از آن به‌عنوان مشاور پروژه، فعالیت خود را در دسنترالند ادامه دادند. در حال حاضر فعالیت این دو، در مسیر پیشرفت این پلتفرم و سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) دسنترالند است.

دسنترالند چگونه کار می کند؟

دسنترالند به بازیکنان اجازه می‌دهد تا با معامله توکن‌های غیرمثلی (NFT) موسوم به لند (Land)، در این بازی فعالیت داشته باشند. در مجموع ۹۰٬۰۰۰ عدد توکن لند وجود دارد. این توکن‌ها قابل خریدوفروش نیز هستند. Land در لغت به‌معنی زمین است. در این بازی نیز توکن‌هایی که مالکیت زمین‌های مجازی را نشان می‌دهند، Land نام‌گذاری شده‌اند.

علاوه بر این، صاحبان لندها می‌توانند هرچیزی را که اراده کنند در زمین‌های خود بسازند. زمین‌های قابل خریدوفروش می‌توانند به‌عنوان محلی برای اجرای بازی، اپلیکیشن‌های مختلف، شرط‌بندی، نمایش تصاویر خلاقانه سه‌بعدی، سایت‌های آموزنده و به‌معنای واقعی کلمه، هر چیزی که فکر می‌کنید استفاده شوند.

هر مربع کوچک یک قطعه LAND است. تصویر از Decentraland Game

هریک از زمین‌ها یا لندها در این بازی، دارای اندازه مشخص ۳۳ فوت در ۳۳ فوت هستند. جالب اینجاست که در حالی که طول و عرض هر لند محدود است، هیچ محدودیتی برای ارتفاع لند وجود ندارد. بنابراین مالک یک لند می‌تواند همیشه ارتفاع زمین خود را بیشتر و بیشتر کند.

اجتماعی از چند لند، یک منطقه را ایجاد می‌کند. در واقع این منطقه‌ها مجموعه‌ای از زمین‌هایی هستند که کاربرد مشابهی دارند. به‌عنوان مثال، زمین‌های مخصوص شرط‌‌‌‌بندی، شهربازی یا دزدان دریایی، هریک در منطقه‌ای مجزا قرار دارند.

در بازی، چند توکن بومی تعریف شده است. یکی از این توکن‌ها «مانا» (MANA) نام دارد. دارندگان توکن مانا اعضای مهمی در پلتفرم دسنترالند هستند؛ چراکه به عنوان بخشی از حاکمیت شبکه (DAO) در هر منطقه شناخته می‌شوند. آنها با داشتن توکن مانا می‌توانند درمورد مسائلی که بر این مناطق تأثیر می‌گذارد رأی دهند. مجموع مقدار توکن مانا که هر عضو نگهداری می‌کند، وزن رأی او را مشخص می‌کند.

توکن‌های مانا قدرت پشت این پلتفرم هستند. در واقع همه‌چیز در این پلتفرم، از توکن مانا قدرت می‌گیرد و ارزش پیدا می‌کند. مانا یک توکن مبتنی بر اتریوم یا همان ERC-۲۰ است که روی کیف پول‌های اتریوم ذخیره می‌شود. علاوه‌ بر کاربرد حاکمیتی آن در این بازی، می‌توان برای خرید زمین یا هر تعداد دارایی و خدمات مجازی دیگری در دسنترالند نیز از مانا استفاده کرد.

طراحی پیش‌زمینه دسنترالند شبیه به اکثر پروژه‌های بلاک چین است. این پلتفرم یک پروتکل دارد که دارای سه لایه است.لایه‌ها شامل لایه اجماع، لایه محتوای زمین و لایه زمان واقعی (Real-Time) هستند.

لایه اجماع محل قرارگیری قراردادهای هوشمندی است که مالکیت لند را ردیابی و کنترل می کنند. لایه محتوای زمین وظیفه ارائه محتوایی که هنگام ورود به دسنترالند مشاهده می‌کنید را بر عهده دارد. لایه زمان واقعی (Real-time) نیز ارتباطات همتا‌به‌همتا (P2P) که برای تعامل کاربران با یکدیگر لازم است را فراهم می کند.

پروتکلی که دسنترالند را اجرا می‌کند. عکس از وایت پیپر دسنترالند

تاریخچه دسنترالند

دسنترالند به‌طور رسمی در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ (۱ اسفند ۹۸) برای استفاده عموم راه‌اندازی و اجرا شد. سازمان خودگردان غیرمتمرکز آن نیز پس از گذشت مدت کوتاهی از راه‌اندازی پلتفرم، پیاده‌سازی شد.

با راه‌اندازی DAO، توسعه این جهان مجازی بدون نیاز به هیچ کنترل متمرکزی ادامه یافت. پلتفرم دسنترالند در هنگام راه‌اندازی، دارای سه توکن بومی مختلف بود. توکن‌های پلتفرم دسنترالند عبارت‌اند از: توکن مانا، توکن لند و توکن استیت (Estate).

توکن مانا یک توکن ERC-20 است و به‌عنوان واحد پول در دسنترالند استفاده می‌شود؛ اما دو توکن لند و استیت توکن‌های استاندارد ERC-721 هستند. استیت توکنی است که نشان‌دهنده مجموعه‌ای از لندهاست.

استاندارد ERC-721 به این معناست که هر دو توکن‌ لند و استیت توکن‌های غیرمثلی (NFT) هستند. به‌‌بیان ساده‌تر، این دو توکن دارایی‌های دیجیتالی منحصربه‌فردی هستند که روی بلاک چین اتریوم ثبت شده‌اند.

احتمالاً شما هم حداقل با یکی از بازی‌های مجازی مانند دنیای وارکرفت (World of Warcraft)، سکند لایف (Second Life) و سایر بازی‌های آنلاین «نقش‌آفرینی» آشنا هستید. می‌دانید که انجام چنین بازی‌هایی مانند این است که در خانه خود نشسته‌اید، اما در دنیای دیگری زندگی می‌کنید.

شما زندگی در یک دنیای دیگر را در قالب یک آواتار تجربه می‌کنید. از این آواتار برای زندگی و جست‌وجو در دنیای دسنترالند و تجربه همه جذابیت‌های دیجیتالی آن استفاده می‌شود.

آواتار شما می‌تواند کارهای مختلفی انجام دهد؛ کارهایی از جمله خرید آثار هنری، معامله با سایر کاربران دسنترالند، شرط‌بندی در کازینو یا حضور در دانشگاه دسنترالند.

دائماً امکانات جدیدی به پلتفرم دسنترالند اضافه می‌شود. هنگام ورود به این دنیای مجازی، بازدید از جنسیس پلازا (Genesis Plaza) بهترین نقطه شروع است. جنسیس پلازا جایی است که می‌توانید برخی از عملیات و تاریخچه اولیه دسنترالند را بیاموزید.

مباحث آموزشی در وب‌سایت دسنترالند. تصویر از Decentraland.org.

توکن‌های لند، مانا و استیت

قبل از اینکه نگاه دقیق‌تری به چگونگی قدرت بخشیدن توکن مانا به اقتصاد مجازی دسنترالند بیندازیم، بیایید تفاوت توکن‌های ERC-20 مانند مانا و توکن های ERC-721 مانند لند و استیت را مرور کنیم.

توکن‌های ERC-20 که مانا یکی از آنهاست، توکن های مثلی یا قابل‌تعویض (Fungible) محسوب می‌شوند. این توکن‌ها به‌سادگی با یکدیگر قابل‌تعویض هستند. هر توکن مانا دقیقاً مشابه توکن‌های مانای دیگر است. هیچ‌یک از این نوع توکن‌ها ویژگی منحصربه‌فردی که دیگری نداشته باشد را ندارند. این امر باعث می‌شود مانا یک ارز دیجیتال ایدئال برای استفاده در اقتصاد مجازی دسنترالند باشد.

یکی از استانداردهای دیگر توکن‌های پلتفرم اتریوم، استاندارد ERC-721 است که توکن‌های لند و استیت طبق این استاندارد طراحی شده‌اند. این توکن ها غیرمثلی (Non-fungible) یا به‌عبارتی غیرقابل‌تعویض هستند.

توکن‌های غیرمثلی ویژگی‌هایی دارند که هر توکن را کاملاً منحصربه‌فرد می‌کند. به همین دلیل، توکن‌های ERC-721 قابل‌تعویض نیستند و برای استفاده به‌عنوان ارز هم مناسب نیستند. آنها موارد استفاده دیگری در این دنیای مجازی دارند. به‌عنوان مثال، توکن‌های غیرمثلی برای تولید مواردی مانند آواتارها، اقلام پوشیدنی و بخش‌های منحصربه‌فرد زمین‌ها در دسنترالند بسیار مناسب هستند.

قدرت پلتفرم دسنترالند در دستان توکن ماناست. عکس از Decentraland DAO.

دسنترالند در ابتدا با ۹۰٬۰۰۰ توکن لند (که می تواند در آینده و با تصمیم DAO افزایش پیدا کند) ایجاد شد. همه ۹۰٬۰۰۰ توکن در حراج اولیه دسنترالند خریداری شدند. هر لند ۳۳ فوت عرض، ۳۳ فوت طول و ارتفاع نامحدود دارد.

لندهای مجاور می‌توانند برای ایجاد استیت با یکدیگر ادغام شوند. اگرچه تمام توکن‌های لند در همان ابتدا به حراج گذاشته شدند، اما همچنان می‌توان آنها را با استفاده از مانا در مارکت دسنترالند خرید. همچنین می‌توان موارد دیگری مانند پوشیدنی‌ها یا حتی نامی برای آواتار خود نیز از این مارکت خریداری کرد.

ویژگی‌هایی که مانا، لند و استیت را از یکدیگر تفکیک می‌کنند، در سه قرارداد هوشمند تنظیم شده است. این قراردادهای هوشمند عبارت‌اند از قرارداد MANAtoken، قرارداد LANDregistry و قرارداد EstateRegistry.

نکته جالب این است که تیم مؤسس دسنترالند، کلید خصوصی قرارداد MANAtoken را از بین بردند. از بین رفتن این دسترسی به این معنی است که دیگر هیچ تغییری در این قرارداد ایجاد نخواهد شد.

تمام فضای مجازی طراحی شده در دسنترالند، از لند تشکیل شده است. این لندها که همان زمین‌ها هستند، به‌وسیله مانا خریداری می‌شوند. ترکیب چند لند با یکدیگر، قطعات بزرگتری به نام استیت‌ها را تشکیل می‌دهد.

کاربران می‌توانند از توکن مانا برای خرید لباس و تجهیزاتی مانند کفش یا کلاه یا عینک برای آواتار خود نیز استفاده کنند. هر مورد پوشیدنی در دسنترالند، یک NFT است؛ به این معنی که هر یک از آنها منحصربه‌فرد هستند و مالکیتشان روی بلاک چین ثبت می‌شود.

صاحبان لندها مختارند هر کاری که دوست دارند با آنها انجام دهند. آنها می‌توانند محیط‌های دیجیتالی در لندها ایجاد کنند یا برنامه‌هایی مانند بازی را به آنها اضافه کنند. سپس این قطعات اضافه شده، می‌توانند برای بازیکن درآمدزایی داشته باشند.

تعدادی از شرکت‌های حوزه بلاک چین (از جمله MakerDAO ،Rarible و SuperRare) وجود دارند که توکن‌های لند را خریداری کرده‌اند و به این وسیله، گالری‌ها و دفاتر مجازی خود را در دسنترالند ایجاد کرده‌اند.

شما می‌توانید مالک قطعه‌ای از دسنترالند شوید. عکس از Decentraland Marketplace.

ویژگی‌های کلیدی دسنترالند

همان‌ طور که احتمالاً تا به اینجا نیز متوجه شده‌اید، دسنترالند به‌دنبال ایجاد یک بازار آزاد غیرمتمرکز در دنیای مجازی با استفاده از فناوری تغییرناپذیر بلاک چین است. در کنار آن، چندین ویژگی کلیدی دیگر نیز در این پلتفرم وجود دارد که ذکر آنها خالی از لطف نیست.

آواتارها

وقتی وارد فضای دسنترالند می‌شوید، یک نماد مجازی و قابل‌طراحی از کاراکتر خودتان ایجاد می‌کنید. در این بازی صدها لباس رایگان برای انتخاب وجود دارد. اگر مایل به استفاده از اقلام آماده نباشید، می‌توانید با پرداخت توکن مانا، کاراکتر منحصر‌به‌فرد خودتان را بسازید. هر آواتار دارای یک پاسپورت دسنترالند است. این پاسپورت به کیف پول سازگار با اتریوم متصل می‌شود و تمام موجودی توکن مانا و موارد دیگر در آن ثبت می‌شوند.

سازنده‌ها

هنگامی که صاحب تعدادی زمین در پلتفرم دسنترالند هستید، می‌توانید یک سازنده (Builder) شوید. سازنده‌ها می‌توانند منظره‌‌ها و محیط‌های خاصی را به زمین خود اضافه کنند. هیچ کدنویسی خاصی برای این کار لازم نیست.

دسنترالند دارای یک مجموعه بزرگ از منظره‌های از پیش ساخته‌شده است که می‌توان آنها را در هر زمین جای‌گذاری کرد. این موارد را افرادی خارج از تیم دسنترالند توسعه داده‌اند و به آن اضافه کرده‌اند. به لطف فناوری منبع‌بازی که این پلتفرم ارائه داده است، امکان افزودن چنین ویژگی‌هایی برای افراد خارج از تیم توسعه نیز فراهم شده است.

از Builder برای انتخاب منظره‌ها و سفارشی‌سازی LAND خود استفاده کنید. عکس از Decentraland Builder.

از مارس ۲۰۲۱ هزاران منظره برای انتخاب در این بازی وجود خواهد داشت. این مناظر شامل زمین‌های ساده تا جنگل‌ها، ساختمان‌ها و حتی ویلاهای پیشرفته و مدرن است.

بازار

اگر نمی‌توانید شخصاً آواتار و زمین‌های خود را توسعه دهید یا نمی‌خواهید از اقلام رایگان موجود استفاده کنید، نگران نباشید. همیشه می‌توانید برای خرید به بازار دسنترالند بروید و از یک عینک آفتابی برای آواتار خود گرفته تا یک منطقه کامل را خریداری کنید.

معاملات زمین‌ها و مناطق دسنترالند در بازار، از اولین مواردی بود که در هنگام توسعه این پلتفرم پیشنهاد شد. علاوه بر این، کاربران می‌توانند برای خرید یک نام خاص یا خرید اقلام پوشیدنی مختلف به بازار بروند.

سازمان خودگردان غیرمتمرکز

مدت کوتاهی پس از انتشار عمومی دسنترالند، کنترل آن در قالب یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) به کاربران واقعی واگذار شد. این امر ماهیت اقتصاد آزاد پلتفرم را تقویت می‌کند. DAO به کاربران اجازه می‌دهد تغییراتی را در جهت تقویت این فضای مجازی در شبکه اعمال کنند.

مهم‌ترین قراردادها و دارایی‌های هوشمند دسنترالند در سازمان خودگردان غیرمتمرکز آن قرار دارند. این قراردادها شامل قرارداد LAND، قرارداد Estates، پوشیدنی‌ها، سرورهای محتوا و بازار هستند. علاوه بر این، بخش عمده‌ای از ذخایر توکن‌های مانا در این سازمان قرار دارند (۲۲۲ میلیون توکن که در طی ۱۰ سال واگذار می‌شوند)؛ که این باعث استقلال بیشتر پلتفرم می‌شود و مزایایی از جمله پاداش‌ها و تخفیفات را برای کاربران به همراه دارد.

حاکمیت دسنترالند

اکثر فضاهای مجازی که تاکنون توسعه یافته‌اند متمرکز هستند و از سوی شرکتی که آنها را ایجاد کرده است کنترل می‌شوند. دسنترالند با سایر بازی‌ها متفاوت است؛ چراکه کاملاً غیرمتمرکز است. دسنترالند را دارندگان توکن‌های مانا و از طریق DAO کنترل می‌کنند. این DAO با استفاده از فناوری ارائه‌شده از سوی شرکت Aragon ایجاد شده است.

دارندگان لند، مانا و استیت می‌توانند به پیشنهاداتی که از طریق حاکمیت مطرح می‌شود رأی دهند. هر توکن مانا، ۱ واحد قدرت رأی‌دهی و هر توکن لند و استیت نیز ۲۰۰۰ واحد قدرت رأی‌دهی را ارائه می‌دهند. بنابراین هرچه تعداد بیشتری توکن در اختیار داشته باشید، متعاقباً قدرت رأی شما در DAO بیشتر است.

به‌منظور استفاده از مانا برای رأی‌دادن، باید ابتدا آن را در شبکه قفل کنید و به یک توکن دیگر به نام wMANA (که مخفف Wrapped MANA است) تبدیل کنید. توکن‌های مانا را در طول این زمان نمی‌توان منتقل یا خرج کرد؛ اما بعد از رأی‌گیری می‌توانید در هر زمان دلخواه، wMANAهای خود را آزاد کنید و سپس آنها را خرج یا منتقل کنید.

اما در مورد توکن‌های لند و استیت، وضعیت کمی متفاوت است. برای استفاده از قدرت رأی‌‌دهی توکن‌های لند و استیت، لازم است که این توکن‌ها در DAO ثبت شوند؛ اما نیازی به قفل‌شدن ندارند. پس از ثبت‌نام می‌توان طبق روال معمول از آنها استفاده کرد.

مانا را می‌توان به‌راحتی از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کرد. برای خرید توکن لند باید ابتدا مانا بخرید و از بازار دسنترالند برای خرید لند استفاده کنید. توکن‌های استیت از ادغام توکن‌های لند ایجاد می‌شوند و با خرید دو یا چند توکن لند مجاور خریداری یا ایجاد می‌شوند.

علاوه بر DAO، یک هیئت مشاور امنیتی (SAB) در دسنترالند وجود دارد که بر امنیت قراردادهای هوشمند روی این پلتفرم نظارت می‌کند. این هیئت همچنین مسئول بررسی پیشنهادهای حاکمیتی است تا خطر کلاهبرداری به حداقل مقدار ممکن کاهش یابد.

SAB متشکل از پنج نفر است که جامعه دسنترالند به آنها رأی داده‌اند. به‌عنوان بخشی از فرایند بررسی پیشنهادات، در صورتی که این پیشنهادها به نظر آنها تأثیر منفی بر دسنترالند داشته باشد، SAB این قدرت را دارد که هرگونه پیشنهاد حاکمیتی را به تأخیر بیندازد یا رد کند.

دسنترالند راه را برای نوع جدیدی از فضای مجازی که حاکمیت آن برعهده کاربران است هموار می‌کند. این نوع جدید، مالکیت ارزش ایجادشده در فضای مجازی را به کاربران خود اهدا می‌کند. جالب‌تر اینکه ارزش ایجادشده قابلیت انتقال به دنیای واقعی را نیز دارد.

علاوه بر موارد ذکرشده، دسنترالند به کاربران اجازه می‌دهد تا در فعالیت‌های زیادی شرکت کنند. مسابقه‌دادن با اتومبیل، مبارزه با اژدها و تبدیل‌شدن به یک صاحب‌خانه یا تاجر در دسته این فعالیت‌ها جای می‌گیرند. کاربران از هر یک از این فعالیت‌ها سودهای قابل‌توجه‌ای کسب می‌کنند. این باعث می‌شود دسنترالند بسیار فراتر از یک بازی چندنفره نقش‌آفرینی باشد.

تیم دسنترالند

پروژه دسنترالند را دو توسعه‌دهنده به نام‌های آری میلیش (Ari Meilich) و استبان اوردانو (Esteban Ordano) توسعه داده‌اند. هر دوی آنها قبلاً در پروژه‌های بلاک چینی موفق دیگری مانند استریمیوم (Streamium) و بیتکور (Bitcore) مشارکت داشته‌اند.

استریمیوم یک پلتفرم پخش ویدیو غیرمتمرکز است که از کانال‌های پرداخت بیت کوین استفاده می‌کند. بیتکور نیز یک فول‌استک برای بیت کوین و برنامه های مبتنی بر بلاک چین است.

از دیگر تجربیات قبلی آری میلیش می‌توان به بنیان‌گذاری بنچ‌رایز (Benchrise) اشاره کرد. بنچ‌رایز یک ابزار مدیریت ارتباط با مشتری است که هدف آن، پیداکردن استعدادهای برتر و تعامل با آنها بر‌اساس آخرین پروژه‌ها، علایق و ارتباطات متقابل آنهاست.

او همچنین به‌عنوان تحلیلگر تحقیقات بازار در CRV که یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی است فعالیت داشته است. میلیش فارغ‌التحصیل رشته علوم اعصاب و اقتصاد عصبی از دانشگاه نیویورک است.

بنیان‌گذاران دسنترالند

استبان نیز قبلاً بنیان‌گذار زپلین سولوشنز (Zeppelin Solutions) بود. زپلین سولوشنز ابزارهایی را برای ارتقا و حفاظت از زیرساخت‌های اصلی اقتصاد باز جهانی که از فناوری‌ بلاک چین بهره می‌گیرند ایجاد می‌کند. قبل از آن نیز، او مهندس نرم‌افزار در گوگل و بیت‌پی (Bitpay) بود.

از آوریل ۲۰۲۰، هر دو بنیان‌گذار مجدداً به فعالیت خود تحت عنوان مشاور پروژه در دسنترالند ادامه دادند. با این کار، آنها فرصت بر عهده گرفتن مدیریت و توسعه پلتفرم را به DAO و همچنین بنیاد دسنترالند واگذار کردند.

بنیاد دسنترالند (Decentraland Foundation) به‌طور کلی در جهت تأمین منافع جامعه دسنترالند عمل می‌کند. این بنیاد حقوق مالکیت معنوی کلاینت DCL، کیت توسعه نرم‌افزار نسخه ۵.۰ (SDK ۵.۰)، بازار، بخش مربوط به سازندگی، بلاگ، آگورا (Agora)، فروم (Forum)، مدیریت لند، رویدادها، رابط خط فرمان و هاب توسعه‌دهندگان را فراهم می‌کند.

بنیاد دسنترالند تمام ابزارهای موردنیاز متاورس را در دسترس قرار می‌دهد. عکس از Decentraland.org.

این بنیاد، ابزارها و سایت را به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار می‌دهد. هدف آنها افزایش تعاملات با پلتفرم دسنترالند است. البته فراموش نکنید که این بنیاد مالک دسنترالند نیست؛ چراکه مالکیت این پلتفرم به‌صورت غیرمتمرکز در بین اعضای جامعه آن توزیع شده است.

توکن مانا

دسنترالند در جریان عرضه اولیه سکه (ICO) خود، تنها در ۳۵ ثانیه موفق شد ۲۴٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار جمع‌آوری کند. این ICO در ۸ آگوست ۲۰۱۷ (۱۷ مرداد ۹۶) برگزار شد و یکی از موفق‌ترین ICO های دوران خود بود. تقریباً ۱۰ هزار سرمایه‌گذار تلاش کردند تا در این ICO شرکت کنند؛ اما به‌دلیل حجم زیاد مشارکت، تقریباً ۷ هزار نفر از آنها موفق به خرید نشدند و ۳ هزار نفر از مشارکت‌کنندگان، دارندگان اولین توکن‌های مانا شدند.

در ICO، هر ۱۰۰۰ توکن مانا معادل ۲۴ دلار فروخته شد. در آن زمان از هر ۱۰۰۰ توکن مانا می‌‌شد برای خرید یک لند استفاده کرد؛ اما این وضعیت در تقریباً چهار سالی که از ICO گذشته، بسیار متحول شده است.

وقتی توکن مانا عرضه شد و معامله آن در صرافی‌ها آغاز شد، فقط ۰.۰۲ دلار قیمت داشت. این عدد به سرعت افزایش یافت و تا ژانویه ۲۰۱۸ به سقف خود در ۰.۲۶ دلار رسید. سپس با کاهش قیمت در محدوده معاملاتی ۰.۰۷ دلار تا ۰.۱۱ دلار قرار گرفت.

روند رشد قیمت توکن مانا از ابتدا تاکنون. تصویر از CoinMarketCap.

قیمت مانا مجدداً شروع به عقب‌نشینی آرامی کرد و تا اواسط سال ۲۰۲۰ به زیر ۰.۰۴ دلار رسید. ارزش مانا تا پایان سال ۲۰۲۰ دو برابر شد و در سطح ۰.۰۸ تا ۰.۰۹ دلار باقی ماند. با نزدیک‌شدن به سال ۲۰۲۱، ارزش این توکن همراه با کل بازار ارزهای دیجیتال افزایش یافت و در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۱ (۲۴ اسفند ۹۹) به بالاترین سطح خود در ۱.۱۹ دلار رسید.

کیف پول دسنترالند (مانا)

مانا به‌عنوان یک توکن ERC-20 می‌تواند در هر کیف پول سازگار با اتریوم ذخیره شود. معمولاً استفاده از کیف پول متامسک برای اتصال به پلتفرم دسنترالند توصیه می‌شود.

بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره مانا

در میان کیف پول‌های اتریومی که برای ذخیره توکن‌های اتریومی مانند مانا هم کاربرد دارد، دو کیف پول متامسک و تراست والت بیشترین تعداد کاربر را به خود اختصاص می‌دهند.

فراموش نکنید مانا یک توکن مبتنی بر اتریوم است، بنابراین اگر این توکن را روی کیف پول شخصی ذخیره کنید، برای انتقال آن به مقداری اتر هم نیاز خواهید داشت تا بتوانید کارمزد شبکه را پرداخت کنید.

برای استفاده از کیف پول‌های شخصی، حتماً از کیف پول خود بک‌آپ بگیرید تا در صورت هرگونه مشکل برای نرم‌افزار یا دستگاه، بتوانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

خرید توکن مانا در ایران

برای خرید MANA بهترین روش مراجعه به یک سایت صرافی ارز دیجیتال است. کاربران ساکن ایران برای خرید این توکن از یک صرافی آنلاین معمولاً از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کنند:

  • خرید مستقیم مانا از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی
  • خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های ایرانی با ریال و کارت بانکی و سپس تبدیل آن به مانا در صرافی‌های خارجی مانند بایننس

با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید وب‌سایت‌های ایرانی را که با ریال مانا می‌فروشند پیدا کنید و پس از ثبت‌نام در آنها، به‌طور مستقیم با کارت بانکی خود این توکن را بخرید. با این حال، از آنجایی که اغلب سایت‌های ایرانی مانا را در فهرست ارزهای خود ندارند و یا هزینه تمام‌شده خرید بالا است، بیشتر سرمایه‌گذاران از روش دوم استفاده می‌کنند؛ خرید بیت کوین یا تتر از سایت‌های داخلی و سپس تبدیل آن به مانا در صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال مانند کوکوین.

لیست صرافی‌های بین‌المللی که از کاردانو پشتیبانی می‌کنند، در این لینک قابل مشاهده است. توجه داشته باشید که صرافی‌های بین‌المللی به‌دلیل تحریم‌ها اجازه فعالیت به کاربران ساکن ایران نمی‌دهند و ریسک مسدودشدن حساب وجود دارد. با این حال، بیشتر کاربران ایرانی در حال حاضر با تغییر آی‌پی خود از کوکوین استفاده می‌کنند. در مطلب «آموزش صرافی کوکوین» می‌توانید نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال در این صرافی را یاد بگیرید.

شروع کار با دسنترالند

برای ساخت حساب و فعالیت در دسنتراند فقط کافی است از طریق مرورگر کامپیوتر خود وارد سایت play.decentraland.org شوید.

اقلام بسیاری در دسنترالند وجود دارد که می‌توانید با استفاده از توکن مانا آنها را خریداری کنید؛ اما برای ورود به دنیای دسنترالند و شروع بازی به حتی یک توکن نیز نیاز ندارید. این یک پلتفرم مبتنی بر وب است که می‌توانید با یک کلیک در مرورگر خود به آن دسترسی پیدا کنید.

دسنترالند در ابتدا از شما می‌خواهد کیف پول خود را متصل کنید. اگر قبلاً از کیف پول متامسک یا فورتماتیک (Fortmatic) استفاده کرده‌اید، می‌توانید آن را به دسنترالند متصل کنید. همچنین می توانید بدون کیف پول شروع به کار کنید؛ اما بدانید که هر کاری که در این حالت انجام می‌دهید فقط روی دستگاه شما ذخیره می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که دسنترالند هنوز از دستگاه‌های تلفن همراه پشتیبانی نمی‌کند؛ هرچند که این امکان قطعاً در آینده به این بازی افزوده خواهد شد.

کیف پول متامسک برای اتصال به دسنترالند توصیه می‌شود. عکس از Decentraland Docs.

بنابراین، اگر در سایت Play Decentraland هستید و کیف پول خود را متصل کرده‌اید، وقت آن است که روی دکمه “Play” کلیک کرده و وارد این جهان مجازی و جذاب شوید. اگر این اولین ورود شما به این بازی است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آواتار خود را ایجاد کنید.

ایجاد آواتار یک فرایند سریع و آسان است و گزینه‌های سفارشی زیادی برای بازی وجود دارد. پس از انجام این کار، از شما خواسته می‌شود که با شرایط و ضوابط دسنترالند موافقت کنید و سپس به جمینی پلازا منتقل می‌شوید.

یک ربات پرنده کوچک به نام آلیس در این مرحله وجود دارد. این ربات اصول اولیه رفت‌و‌آمد در دسنترالند را به شما توضیح می‌دهد. اگر تاکنون یک بازی نقش‌آفرینی آنلاین و گروهی و یا حتی یک بازی تیراندازی تک‌نفره انجام داده باشید، حتماً با کلیدهای W ، A ، S ، D برای حرکت آشنا هستید. همچنین از موس برای کنترل زوایای دوربین و از اسپیس برای پرش استفاده می‌شود. به‌علاوه، می‌توانید با فشردن کلید “V” بین نمای اول‌شخص و سوم‌شخص جابه‌جا شوید. چند کلید کنترلی اساسی دیگر نیز وجود دارد که با شروع بازی، خودتان به آنها تسلط پیدا خواهید کرد.

نمایی از بازی دسنترالند.

گشت‌وگذار در فضای این بازی بسیار جالب است و به شما این فرصت را می‌دهد که با برخی سازه‌های سرگرم‌کننده برخورد کنید؛ اما برای کسب سود واقعی از فضای دسنترالند باید مقداری مانا تهیه کنید. یکی از نکات منفی این بازی در حال حاضر، قیمت نسبتاً بالای ماناست. مورد دیگر این است که از آنجا که دسنترالند روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود، هزینه گس تراکنش‌ها هم بسیار زیاد است.

جمع‌بندی

در این مقاله دسنترالند را به‌زبان ساده توضیح دادیم و خرید و نگهداری توکن مانا، ارز دیجیتال داخلی دسنترالند را آموزش دادیم.

نمی‌توان انکار کرد که دسنترالند یک پروژه بسیار هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد در فضای بلاک چین است. بدون شک روند پیشرفت این پروژه، برای هر بازی واقعیت مجازی، سه‌بعدی یا شبیه‌ساز زندگی واقعی که در آینده ایجاد شود، تعیین‌کننده خواهد بود.

دسنترالند از برخی جهات ما را به یاد بازی آنلاین انتروپیا یونیورس (Entropia Universe) می‌اندازد؛ با این تفاوت که در دسنترالند تیراندازی وجود ندارد. البته تفاوت اصلی دسنترالند با انتروپیا یونیورس و بسیاری از بازی‌های مشابه که باعث برتری دسنترالند هم می‌شود، غیرمتمرکزبودن آن است. این بازی را کاربران آن اداره می‌کنند و می‌توانند از فضای آن برای ایجاد هر چیزی که دوست دارند استفاده کنند.

در عین حال، انتقاداتی هم نسبت به پلتفرم دسنترالند وجود دارد که مهم‌ترین آنها، هزینه‌های بسیار بالای گس در این بازی است. خرید اقلام پوشیدنی راهی سرگرم‌کننده برای سفارشی‌سازی آواتار شماست؛ اما نه وقتی که مجبور باشید ۶۰ دلار کارمزد برای آن پرداخت کنید.

البته گفتنی است که علاوه بر کارمزد، قیمت خود اقلام پوشیدنی هم بسیار بالاست و باید به واقعیت نزدیک‌تر شود. هیچ شلوار، پیراهن، کفش یا جنس پوشیدنی دیگری در دنیای واقعی وجود ندارد که ارزش آن به چند هزار دلار برسد.

همچنین اگر فعالیت‌های تعاملی بیشتری به دسنترالند اضافه شوند، به جذابیت آن افزوده خواهد شد. در حال حاضر فضای دسنترالند بسیار شبیه مکانی است که گردشگران به آنجا سر می‌زنند و برمی‌گردند؛ چراکه فعالیت‌هایی که می‌توان در آن انجام داد محدود است. از طرف دیگر، کاربران دسنترالند ممکن است در این فضا احساس تنهایی کنند؛ چراکه می‌توان ساعت‌ها در دسنترالند گشت‌وگذار کرد و هیچ آواتار دیگری ندید.

با وجود همه نکاتی که بیان کردیم، به‌طور کلی می‌توان گفت که بازدید از دسنترالند لذت‌بخش است و احتمالاً سرگرمی کافی برای مدتی مشغول نگه‌داشتن هر کسی در این بازی وجود دارد. به‌عنوان نکته پایانی دوباره یادآور می‌شویم که کل این پلتفرم بر بستر شبکه اتریوم فعالیت می‌کند.

نظر شما درباره این پلتفرم چیست؟ آیا می‌توان آینده‌ای برای دسنترالند متصور بود یا فقط یک توهم زودگذر است؟

دسنترالند چیست؟ + آموزش خرید و کیف پول‌ها

در این باره بیشتر بخوانید

  • دش (Dash) چیست؟ همه چیز درباره دش
  • ویوز (Waves) چیست؟
  • ارز دیجیتال چیست؟
  • لیبرا چیست؛ هر آنچه باید درباره ارز دیجیتال فیسبوک بدانید
  • پولکادات چیست؟ همه چیز درباره اینترنت بلاک چین‌ها

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.