کد خبر : 123844
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 - 20:54

جریمه قطع درخت یا جریمه خشک شدن درخت چگونه محاسبه می‌شود؟

جریمه قطع درخت یا جریمه خشک شدن درخت چگونه محاسبه می‌شود؟

بسیاری از مواقع مشاهده شده است فردی که به دلیل بی‌اطلاعی از قوانین اقدام به قطع یا خشکاندن درخت در ملک خود نموده، علاوه بر اینکه جریمه‌های سنگینی از طرف شهرداری و دادگاه را متقبل شده، مجازات حبس شش ماه تا سه سال را نیز تحمل کرده است و حتی در برخی از موارد منجر

بسیاری از مواقع مشاهده شده است فردی که به دلیل بی‌اطلاعی از قوانین اقدام به قطع یا خشکاندن درخت در ملک خود نموده، علاوه بر اینکه جریمه‌های سنگینی از طرف شهرداری و دادگاه را متقبل شده، مجازات حبس شش ماه تا سه سال را نیز تحمل کرده است و حتی در برخی از موارد منجر به عدم اخذ پایان‌کار شده است.

براساس قانون، برای حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان، قطع هر نوع درخت و یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها، باغات و نیز محل‌هایی که به تشخیص شورای اسلامی شهر، باغ شناخته شوند در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوط ممنوع است.

پاسداری از محیط زیست و مقابله با قطع درختان کار نهادهای دولتی است و از ما کاری ساخته نیست. البته سیاست گذاری‌های کلان در زمینه محیط زیست به عهده دولت‌هاست زیرا دولت‌ها از مردم مالیات می‌گیرند، همه‌ی منابع مالی و ثروت جامعه را در اختیار دارند و باید از میراث آیندگان محافظت کنند.

اما واقعیت این است که سهم شهروندان هم در این زمینه کم نیست؛ باید خودمان دست به کار شویم و به بزرگ‌ترین وظیفه خود جامه عمل بپوشانیم. آگاه ساختن مردم و گردهم آوردن آن‌ها در سمن‌های سازمان یافته محیط زیستی که هدفشان نجات طبیعت، محیط زیست و حیات وحش است، می‌تواند بزرگ‌ترین وظیفه هر شهروند در این راه باشد. با این حال، هستند کسانی که دست به قطع درختان با هدف رسیدن به منافع شخصی می‌زنند. گاهی هم به دلیل کم اطلاعی از مقررات و قوانین، قطع هر درخت را سودجویی تلقی و با آن برخورد می‌کنیم.

تقریباً قطع هر نوع درخت را در فضای عمومی و حتی اماکن خصوصی که باغ شمرده می‌شود، ممنوع کرده و طبق ماده قانونی که بالاتر عنوان شد، مجازات آن حبس و جریمه خواهد بود. بخش مجازات مالی عنوان شده در این ماده علاوه بر جریمه‌ای است که شهرداری به عنوان جریمه اداری قطع درخت، از فرد خاطی دریافت می‌کند.

یعنی کسی که درختی را قطع کند، هم باید مجازات حبس و پرداخت جریمه قانونی دادگاه را تحمل کند و هم جریمه اداری که شهرداری در کمیسیون مربوطه، تعیین می کند را بپردازد.

بسیاری از مواقع مشاهده شده است که فرد به دلیل بی اطلاعی از قوانین اقدام به قطع یا خشکاندن درخت در ملک خود نموده و جریمه‌های سنگینی از طرف شهرداری متقبل شده و حتی در برخی از موارد منجر به عدم اخذ پایان‌کار شده است.

دو نکته قبل از قطع درختان خشک

  1. هر درختی که ظاهر خشکی دارد، لزوما خشک نیست و نباید اقدام به قطع درخت کنید! جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به دیگر درختان و معابر، شهرداری در گام نخست اقدام به سربرداری درخت خشک نموده و پس از شش ماه مشخص خواهد شد که درخت خشک شده یا نه.
  2. برخی از مواقع ممکن است خشک شدن درختان عمدی نبوده و عواملی مانند وجود آفت یا بیماری، تغییر اقلیم، افزایش دما، آلودگی هوا و وجود ریزگردها که منافذ برگ‌ها را مسدود کرده و مانع تغدیه گیاه می‌شود و همچنین فاصله نامناسب کاشت از جمله دلایل از‌بین‌رفتن درختان شده باشد. به این دلیل باید به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که درخت شرایط متناسب برای زیست را داشته باشد و به آن آسیبی وارد نشود.

در چنین مواردی قبل از هر اقدامی حتما موضوع را با کارشناسان ما در میان بگذارید تا جهت جلوگیری از خشک شدن درخت اقدامات لازم صورت پذیرد و همچنین از اطلاعات مورد نیاز مربوط به جرائم احتمالی آگاهی کسب نمایید و به هیچ عنوان اقدام به قطع درخت نکنید.

 

نحوه محاسبه جریمه عوارض قطع یا از بین بردن درختان

عوارض حفظ و گسترش فضای‌سبز هر ساله با توجه به میزان تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار و همینطور مصوبه شورای شهر تهران تغییر می‌کند. به طور مثال عوارض پایه حفظ نگهداری درخت بن 200 سانتیمتر درسال 1398، 57،631،297 تومان بوده و در سال 1400 این مبلغ به 88،000،000 تومان رسیده است. البته این کل ماجر نیست و ضرایبی دیگری نظیر ((ضریب اکولوژیک درختان))، ((ضریب تعدیل مکانی و کاربری))، ((ضریب محل قرارگیری درختان)) و نیز ((ضریب تجمیعی و شدت قطع درختان)) در میزان جرائم تاثیرگذار است و نیاز به محاسبه نسبتا پیچیده‌ای دارد که ممکن است.

مثلا عوارض نهایی یا جریمه قطع درخت چناری که بن 128 سانتیمتر بوده و در یکی از خیابان های منطقه سه قرار داشته و خشک شده پس از اعمال ضرایب فوق، به مبلغ 233،870،592 تومان رسیده است. این مبلغ با توجه به متغیر بودن ضرایب حتی قابلیت افزایش هم دارد.

5 اقدام ضروری جهت در امان ماندن از جرایم سنگین خشک شدن درختان

قبل شروع به عملیات ساختمانی، باید جهت حفظ و نگهداری درختان رعایت چند نکته ضروری است.

  1. جهت محافظت از درختان در برابر آسیب‌های احتمالی، پوشاندن تنه درختان(توسط گونی، پارچه و …) ضروریست.
  2. هرس بیش از حد درختان و یا هرس غیر اصولی ممکن است موجب سبب از بین رفتن درختان شود. پس اگر درختان نیاز به هرس دارند، از متخصصین این کار کمک بگیرید.
  3. چنانچه درختی در مسیر رمپ و یا در نقشه عملیات ساختمانی قرار گرفته، به هیچ عنوان درخت را قطع نکنید و یا اقدام به جابجایی درخت به صورت غیر اصولی نکنید. هر درختی در هر سایزی که باشد، مراحل جابجایی متفاوتی دارد. این کار باید توسط شرکت جابجایی درخت انجام شود. تیم مهندسی سبزوانه به صورت تخصصی با رزومه جابجایی چندین هزار درخت و با استفاده از مواد مخصوص جابجایی درخت اولین و معتبرترین شرکت در این زمینه است.
  4. دقت کنید در طول اجرای عملیات ساختمانی به هیچ عنوان، خاک و شاخ و برگ درختان آلوده به مصالح ساختمانی نظیر سیمان، گچ و … نشود. زیرا مصالح ساختمانی موجب از بین رفتن درختان خواهد شد.
  5. از ابتدای اجرای عملیات ساختمانی، فرد یا افرادی را موظف به نگهداری از درختان، آبیاری، سمپاشی، هرس و کوددهی طبق زمانبندی منظم کنید.
    طبق تجربه ما و موارد بسیار زیادی که مشاهده کردیم، در برخی از پروژه‌ها که زمان اجرای پروژه طولانی می‌باشد، به دلیل بی‌توجهی به درختان و طولانی شدن زمان پروژه، اکثر درختان یا خشک شده و یا دچار آسیب و بیماری شده‌اند. در چنین مواردی پیشنهاد می‌کنیم از ابتدای پروژه با تیم کارشناسان ما در زمینه نگهداری فضای‌سبز تماس بگیرید و نگهداری درختان و فضای‌سبز پروژه را ما بسپارید تا دیگر به دلیل از بین رفتن درختان ملزم به پرداخت جرائم سنگین و یا مشکل در اخذ پایانکار نشوید.

قطع درخت2

در چه مواردی می‌توانید از سبزوانه کمک بگیرید؟

تیم کارشناسان سبزوانه در زمینه‌های زیر قادر به ارائه خدمات می‌باشد:

  • جابجایی درخت و انتقال درختان
  • نگهداری و حفظ فضای‌سبز و درختان به خصوص در زمان اجرای پروژه جهت پیشگیر از خشک شدن و از بین رفتن درختان
  • مشاوره در جهت مسائل، مشکلات و جرائم مربوط به کمیسیون ماده 7، کاهش و حذف جرائم مربوطه تحت نظر کارشناسان رسمی کشاورزی و فضای‌سبز
  • مشاوره در زمینه ساخت، از ابتدا و اخذ جواز تا پایان‌کار
  • خرید درخت در سایزهای مختلف

 

در مورد جابجایی درخت سوال دارید؟

شاید برای شما هم  پیش آمده باش که سال‌ها درختی رفت و آمد شما به پارکینگ منزل یا محل کار شما را دچار مشکل کرده باشد یا اینکه برای ساخت ملک خود مجبور به تغییر نقشه به دلیل وجود درختان شده باشید. در سال‌های اخیر به علت جرائم سنگین قطع و صدمه به درخت، جابجا کردن درختان به صورت تخصصی انجام می‌پذیرد. این امر توسط شرکت جابجایی درخت که کسب مجوز از سازمان مربوطه نموده است قابل اجراست تا این موجود زنده که فواید فراوانی برای زندگی انسان دارد، ادامه حیات دهد. در بسیاری از موارد شاهد این موضوع بوده‌ایم که پس از اتمام عملیات ساخت بنا، مالک به علت عدم آگاهی از اهمیت وجود درخت در فضای ملک، جرائم سنگینی پرداخت نموده و نیز تاخیر در اخذ پایان کار سبب ایجاد مشکلاتی شده است. توصیه می‌‌شود قبل از هر اقدامی از کارشناسان مربوطه اطلاعات کسب نمایید و بعد شروع به کار کنید.

 

درخت بن بالا یا درخت سایز بزرگ

 

قطع درخت3

سال‌هاست که سبزوانه درختان و گیاهان با سایزهای بزرگ عرضه می‌کند. یکی از مواردی که این گیاهان در سال‌های اخیر خواهان بسیاری پیدا کرده، جایگزینی این درختان به جای درختانی است که در اثر عملیات ساختمانی از بین رفته‌اند و در صورت عدم جایگزینی آن‌ها احتمالا باید جرائم سنگین شهرداری را متقبل شد. البته دلایل دیگری مانند زیبایی و پر شاخ و برگ بودن این درختان از سایز کوچکتر آن‌ها و همچنین باردهی درختان میوه در این اندازه‌ها نیز از دلایل دیگرطرفداران بسیار زیاد این سایز از درختان است.

تیم کارشناسی سبزوانه به شما کمک می‌کند چنانچه درختی در ملک خود داشته‌اید و در حال حاضر موجود نیست و یا خشک شده، با بررسی مدارک موجود از جرایم سنگین شهرداری خلاص شوید. یک اشتباه در جایگزینی درخت و یا جابجایی درخت غیر اصولی، نداشتن اطلاعات کافی در مورد جرایم قطع یا از بین بردن درختان می‌تواند منجر به جرایم سنگین و یا به مشکل خوردن اخذ پایانکار شود.

چنانچه نیاز به جایگزینی و یا کاشت درخت بن بالا و درخت سایز بزرگ دارید، همین حالا با شماره 09353366632 تماس بگیرید ویا درخواست خود را در سایت https://www.sabzevane.com

ثبت نمایید. بلافاصله بعد از اعلام نیاز شما به تیم سبزوانه، درخت مورد نظر ارسال خواهد شد.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد درختی را خریداری کرده‌اید که پس از کاشت به دلایلی خشک شده باشد. قبل از خرید درخت باید چند نکته را در نظر بگیرید. مثل عاری از بیماری و آفت بودن، سالم بودن، تناسب میان ریشه و ظرف مورد نظر، انتخاب سایز مناسب، ریشه‌پر بودن و خیلی موارد دیگر.

در تمام مراحل در کنار شما هستیم!

مشاوره انتخاب و خرید درختان به شما کمک می‌کند درخت مناسب و با کیفیت را انتخاب کنید. به طور مثال شما درختان بسیاری در ملک خود داشته‌اید و پس از اتمام عملیات ساخت برای جایگزینی نمی‌دانید باید چه درختانی جایزین کنید. تیم سبزوانه با مشاهده مدارک به شما کمبود درختان را اعلام می‌کند.

لازم نیست شما متخصص شناخت درختان باشید!

تیم سبزوانه تمام تلاش خود را می‌کند تا بهترین و مرغوب‌ترین درختان را جهت کاشت انتخاب و ارسال نماید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.