کد خبر : 48004
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 مهر 1399 - 6:15

اندیکاتور بولینگر باند در تحلیل تکنیکال چیست؟

اندیکاتور بولینگر باند در تحلیل تکنیکال چیست؟

بولینگر باند یکی از منعطف‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است. می‌توان از این ابزار به عنوان مکمل تصمیم‌های معاملاتی در شرایط مختلفی مانند روند و بازگشت روند استفاده کرد. باندهای جان بولینگر پویا هستند. آنها این مزیت را دارند که پیوسته خود را با تغییر شرایط بازار وفق دهند. در این قسمت از خانه سرمایه به سراغ «اندیکاتور بولینگر باند» می‌رویم و باب آشنایی با آن را بازتر می‌کنیم. با ما همراه باشید.
منظور از بولینگر باند چیست؟ همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده شده، اندیکاتور بولینگر باند، کانالی است که قیمت را از دو طرف در بر گرفته است. خط میانی نیز از یک میانگین متحرک تشکیل شده است. باندهای بیرونی میزان نوسان‌پذیری و مقدار تحرکات قیمتی را اندازه‌گیری می‌کنند. هم‌زمان با افزایش بازه نوسانات قیمت، یعنی زمانی که حرکات افزایشی و کاهشی قوی را در بازار مشاهده کنیم کانال قیمتی بولینگر عریض می‌شود. در طرف مقابل، نوسانات صعودی و نزولی کوچک باعث انقباض کانال – نزدیک شدن باندهای بیرونی به یکدیگر – خواهد شد. در تنظیمات پیش‌فرض بولینگر باند، مقدار (۰/۲) برای مؤلفه انحراف معیار انتخاب شده است. اما است..

بولینگر باند یکی از منعطف‌ترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است. می‌توان از این ابزار به عنوان مکمل تصمیم‌های معاملاتی در شرایط مختلفی مانند روند و بازگشت روند استفاده کرد. باندهای جان بولینگر پویا هستند. آنها این مزیت را دارند که پیوسته خود را با تغییر شرایط بازار وفق دهند. در این قسمت از خانه سرمایه به سراغ «اندیکاتور بولینگر باند» می‌رویم و باب آشنایی با آن را بازتر می‌کنیم. با ما همراه باشید.

منظور از بولینگر باند چیست؟

همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده شده، اندیکاتور بولینگر باند، کانالی است که قیمت را از دو طرف در بر گرفته است. خط میانی نیز از یک میانگین متحرک تشکیل شده است. باندهای بیرونی میزان نوسان‌پذیری و مقدار تحرکات قیمتی را اندازه‌گیری می‌کنند. هم‌زمان با افزایش بازه نوسانات قیمت، یعنی زمانی که حرکات افزایشی و کاهشی قوی را در بازار مشاهده کنیم کانال قیمتی بولینگر عریض می‌شود. در طرف مقابل، نوسانات صعودی و نزولی کوچک باعث انقباض کانال – نزدیک شدن باندهای بیرونی به یکدیگر – خواهد شد. در تنظیمات پیش‌فرض بولینگر باند، مقدار (۰/۲) برای مؤلفه انحراف معیار انتخاب شده است. اما استفاده از عدد (۵/۲) برای شما مناسب‌تر ارزیابی می‌شود. زیرا با افزایش حدودی مقدار انحراف معیار، عرض کانال بیشتر می‌شود و سیگنال‌های کاذب را به شیوه مؤثری فیلتر می‌کند. بهتر است برای میانگین متحرک میانی از تنظیمات دوره‌ای (۲۰) استفاده کنید. چون با تنظیمات پیش‌فرض هماهنگ است و دوره مناسبی برای معامله‌گران میان‌مدتی و نوسانی به شمار می‌رود.

بولینگر باند

نقطه‌های (۱) و (۲) خط‌های بیرونی اندیکاتور بولینگر باند هستند و خط میانی – نقطه ۳ – یک میانگین متحرک با تنظیمات دوره‌ای (۲۰) است.

ساز و کار معامله‌‌گری در جهت روند با استفاده از بولینگر باند

هدف از طراحی اندیکاتور بولینگر باند، معامله‌گری در جهت روند بازار است. در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که توجه به آن‌ها برای معامله‌گری موفق در جهت روند با استفاده از بولینگر باند ضروری است.

  • در جریان فازهای روندی، معمولا قیمت در امتداد باندهای بیرونی حرکت می‌کند و روندهای قوی هم به واسطه حرکت‌های قیمتی طولانی‌‌ مدت، نزدیک باندهای بیرونی بولینگر مشخص می‌شوند.
  • در بیشتر موارد، اگر قیمت از باندهای خارجی دور شود و به ناحیه وسط برسد، نشانه‌ای از ضعیف شدن روند به شمار می‌رود.
  • اگر قیمت خط میانی را بشکند در حالت معمولی، سیگنالی از پایان روند جاری به شمار می‌رود.

مزایای معامله‌گری در جهت روند با استفاده از بولینگر باند

با استفاده از تحلیل نمودار موجود در تصویر زیر و پنج نقطه‌ای که در آن مشخص شده است برخی از مزایای معامله‌گری در جهت روند با استفاده از بولینگر باند را بررسی می‌کنیم:

  • وضعیت نمودار یک روند نزولی قوی و تحرکات قیمت در امتداد باندهای بیرونی را نشان می‌دهد. اگرچه در این ناحیه کندل‌های شکست کاذب منفرد با سایه‌های بلندی وجود دارند، اما قیمت هیچ‌وقت از باندهای بیرونی خارج نشده‌ است.
  • قیمت با یک موج روندی دیگر در تلاش برای ایجاد حرکت نزولی بعدی بوده است. اما چون توان رسیدن به باندهای بیرونی را نداشته است، یک فاز فرسایشی در بازار ایجاد می‌شود. پس از مدت کوتاهی و با تشکیل کندل‌های افزایشی قوی‌تر، فاز خنثی به یک حرکت اصلاحی نسبتا قدرتمند – تغییر احتمالی روند – تبدیل می‌گردد. هم‌چنین کوتاه‌تر شدن امواج قیمت و شرایط اندیکاتور (RSI) در این ناحیه، نشان از وجود واگرایی است.
  • چهار حرکت افزایشی در راستای رسیدن به باند بالایی همگی سرکوب شده‌اند. تشکیل این ساختار در نمودار قیمت نشان می‌دهد که تمایلات صعودی کافی در بازار وجود نداشته و خریداران حتی توانایی افزایش قیمت به سطوح قبلی یا بالاتر را ندارند. در واقع، انتظار شکست صعودی و شروع یک روند جدید در چنین شرایطی، تنها یک رویا است.
  • در جریان حرکت‌های نزولی قوی بعدی، قیمت در امتداد باندهای بیرونی نوسان داشته است. این ماجرا تسلط کامل فروشندگان بر بازار را نشان می‌دهد.
  • در انتهای روند نزولی دوم مشاهده می‌کنیم که قیمت، توان خروج از باند بیرونی – پایینی – را نداشته و چرخه فوق دوباره تکرار می‌شود. با این تفاوت که این فرآیند باعث بازگشت قیمت و ایجاد یک روند صعودی شده است.

بولینگر باند

باندهای بولینگر به عنوان ابزار معامله‌گری در جهت روند و هم‌چنین تشخیص نقاط بازگشت قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چگونه نقاط بازگشت را پیدا کنیم؟

از نگاه آماری انتخاب تنظیمات عددی (۵/۲) برای انحراف معیار بدین معنی است که تقریبا ۹۹ درصد از حرکات قیمت میان دو باند اندیکاتور بولینگر صورت می‌پذیرند. بنابراین شکست باندهای بیرونی توسط قیمت در چنین شرایطی یک اتفاق نادر است. با این حال ما باید میان دو موقعیت زیر تمایز قائل شویم:

  • اگر قیمت با شتاب بالایی از کانال خارج و هم‌چنین خارج از محدوده داخلی بولینگر باند بسته شود، نشان دهنده وجود یک روند قوی است که احتمال دارد ادامه پیدا کند.
  • اگر قیمت با سرعت بالایی از میان باندها خارج شود و بی‌درنگ به محدوده کانال برگردد، نشان دهنده یک شکست کاذب است.

تحلیل نمودار موجود در تصویر زیر به تفسیر این سیگنال مهم کمک می‌کند. اگرچه در جریان فاز روندی سمت چپ – نقطه ۱ – قیمت بارها باند بیرونی – پایینی – را شکسته است اما هرگز منجر به یک شکست نزولی کامل نشده و همیشه در نزدیکی باندهای بیرونی بسته شده است. در نقطه (۲) قیمت از کاهش مجدد تا باند بیرونی ناتوان است. هم‌چنین در نقطه (۳) مشاهده می‌کنیم که آخرین حرکت صعودی قیمت با یک تلاش ضعیف برای شکست همراه بوده است. نقطه (۴) نشان می‌دهد که قیمت برای اولین بار سقف قبلی خود را شکسته و سیگنالی در جهت شروع یک روند صعودی صادر می‌کند. در ناحیه (۵) قیمت همواره در نزدیکی باندهای بیرونی بسته شده است که این شرایط احتمال وجود روند صعودی بسیار قوی را تایید می‌کند.

بولینگر باند

وقوع الگوی شکست کاذب در نواحی باندهای بیرونی بولینگر همراه با مومنتوم بالا – حرکت بازگشتی – می‌تواند سیگنال بازگشتی قدرتمندی را ارائه دهد.

The post اندیکاتور بولینگر باند در تحلیل تکنیکال چیست؟ appeared first on خانه سرمایه.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.