کد خبر : 84248
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 - 8:28

استاندار: اجرای سد شفارود گام مهمی برای تأمین آب غرب گیلان است

استاندار: اجرای سد شفارود  گام مهمی برای تأمین آب غرب گیلان است

به گزارش خبرنگار ایرنا، ارسلان زارع، ضمن بازدید از سد مخزنی شفارود در رضوانشهر که از بزرگترین سد های بتونی و غلتکی کشور می باشد در جریان روند پیشرفت فیزیکی و همچنین موانع و مشکلات این پروژه ملی قرار گ..

به گزارش خبرنگار ایرنا، ارسلان زارع، ضمن بازدید از سد مخزنی شفارود در رضوانشهر که از بزرگترین سد های بتونی و غلتکی کشور می باشد در جریان روند پیشرفت فیزیکی و همچنین موانع و مشکلات این پروژه ملی قرار گرفت.

وی با اشاره به این که این سد با ۱۱۰ متر ارتفاع بدنه از پی تا انتها تاکنون ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد خاطرنشان کرد: روند اجرایی سد شفارود شتاب گرفته است.

زارع افزود: استان گیلان در زمینه بارش باران، رتبه نخست کشور را دارد ولی بدلیل نبود زیر ساخت های لازم حدود ۵۰ درصد از این رحمت الهی به دریا می ریزد که با ایجاد این سد بخش قابل توجهی از این نزولات جوی ذخیره سازی و با مدیریت صحیح به مصرف خواهد رسید.

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت پروژه سد شفارود در رضوانشهر گفت: با هدف گذاری های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید، اجرای این سد در این شهرستان، گام مهمی برای تأمین آب در مناطق غرب گیلان خواهد بود.

وی با اشاره به روند شتاب گونه در اجرای سد شفارود گفت: اقدامات اجرایی و جدی این پروژه ملی، از ۲ سال پیش شتاب بیشتری گرفته و در سال گذشته نیز توفیقات زیادی در این راستا شاهد بودیم ولی در سالجاری با کمبود سیمان روند اجرایی آن کند شد که پیش بینی می شود، با تأمین مصالح مربوطه عقب ماندگی سه ماهه در این پروژه جبران شود.

سد شفارود بزرگترین سد بتونی غلتکی کشور در شش کیلومتری غرب مرکز شهرستان رضوانشهر با حدود ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی، جهت تامین آب کشاورزی، صنعت، شرب و تولید انرژی در حال احداث می باشد که شامل تامین آب مورد نیاز کشاورزی به مقدار ۴۵۵ میلیون متر مکعب، تامین آب مورد نیاز حفظ محیط زیست ۳۳.۸ میلیون متر مکعب، تامین آب شرب شهرهای رضوانشهر، پره سر، تالش و ماسال ۲۳ میلیون متر مکعب، تامین آب مورد نیاز صنایع به مقدار ۱۰ میلیون مترمکعب، تولید انرژی برق آبی ۲۵.۳ گیگاوات ساعت متوسط سالیانه، سطح زیر کشت ۳.۴۵۰ هکتار می باشد.

همچنین جاده جایگزین سد شفارود به منظور تردد اهالی منطقه و راه دسترسی به روستاهای ییلاقی و شهرستان خلخال به طول حدود ۱۰ کیلومتر با ۴ رشته تونل و ۲ دهانه پل ۴۰ متری می باشد، حدود ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که نیاز به درخت بری از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری جهت تسریع در اجرای این پروژه می باشد.

تعداد کارگرانی که در این پروژه ملی مشغول بکار هستند بیش از ۸۰۰ نفر می باشند و برای اجرای بدنه این سد تا کنون ۱۷۰ هزار متر مکعب مصالح و ۲۹ هزارتن سیمان مصرف شده است.

تا کنون مبلغ یک میلیارد یوان چین معادل ۴ هزار میلیارد ریال در این پروژه مصرف شده است که برای اتمام آن به ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

شهرستان رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.