کد خبر : 97022
تاریخ انتشار : جمعه 11 تیر 1400 - 11:56

ارزهای دیجیتال حریم خصوصی محور، منبع تأمین مالی راست‌گرایان افراطی!

ارزهای دیجیتال حریم خصوصی محور، منبع تأمین مالی راست‌گرایان افراطی!

زمان مطالعه: 3 دقیقه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، ناظر جهانی مبارزه با پولشویی، گزارشی را در مورد روش‌های تأمین مالی گروه‌های راست‌گرای افراطی منتشر کرده که در میان منابع مختلف، نام ارزهای دیجیتال نیز به چشم می‌خورد. در گزارش FATF که تحت عنوان «تأمین مالی تروریسم با انگیزه‌های قومی یا نژادی» منتشر شده، آمده

زمان مطالعه: 3 دقیقه

گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، ناظر جهانی مبارزه با پولشویی، گزارشی را در مورد روش‌های تأمین مالی گروه‌های راست‌گرای افراطی منتشر کرده که در میان منابع مختلف، نام ارزهای دیجیتال نیز به چشم می‌خورد.

در گزارش FATF که تحت عنوان «تأمین مالی تروریسم با انگیزه‌های قومی یا نژادی» منتشر شده، آمده است دارایی‌های مجازی مانند بیت کوین (BTC) توسط افراط‌گرایانی که به تدریج در حال کنار گذاشتن پلتفرم‌های پرداخت سنتی هستند، استفاده می‌شوند.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که برخی از گروه‌های راست‌گرای افراطی به ارزهای دیجیتال حریم خصوصی محور – مانند دش (DASH)، مونرو (XMR)، زی کش (ZEC) – روی آورده‌اند. این نوع دارایی‌های مجازی با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری مختلف، به کاربر اجازه می‌دهند تا در هنگام انجام تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین، به طور کامل ناشناس باقی بمانند.

شایان ذکر است که سابقه تراکنش دارایی‌های مجازی مستقر در شبکه‌های بلاکچینی‌، حتی آنهایی که به صورت سرتاسری رمزنگاری شده‌اند، ثبت می‌شود. در مقابل، پول نقد چنین نیست و به همین دلیل است که همچنان واسطه مبادلاتی ترجیحی برای مجرمان و تروریست‌ها به شمار می‌رود. با این حال، به دلیل محدودیت‌های بانکی اعمال شده برای این گروه‌ها، استفاده از رمزارزها توسط آنها افزایش یافته است.

در گزارش FATF آمده است:

راست‌گرایان افراطی و افرادی که به دنبال ناشناس ماندن هستند، علاقه زیادی به دارایی‌های مجازی دارند. این افراد که نگران امنیت خود بوده و خواستار سطح بالایی از حریم خصوصی هستند، اغلب ارزهای دیجیتال را انتخاب می‌کنند. با این حال، اطلاعات محدودی در مورد میزان وجوه منتقل شده از این طریق وجود دارد.

در ادامه گزارش، FATF به نمونه‌هایی از این دست اشاره کرده است.

به عنوان مثال، یک سازمان راست‌گرای افراطی در آفریقای جنوبی استیبل کوین اختصاصی خود را ایجاد کرده است. این استیبل کوین که به صورت یک به یک با راند آفریقای جنوبی (ZAR) پشتیبانی می‌شود، به این گروه اجازه می‌دهد تا به جای پول نقد، از پول دیجیتال استفاده کند. اطلاعات تراکنش‌های این ارز دیجیتال تنها ۲۴ ساعت باقی مانده و پس از آن، غیر قابل ردیابی می‌شوند. به گزارش FATF، تحلیل بانکی این گروه افراطی در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که این سازمان تاکنون از این طریق، ۲۶۸ هزار راند (معادل با ۱۷،۴۶۹ دلار) سرمایه جمع‌آوری کرده است.

نمونه‌ دیگر، یک گروه راست‌گرای افراطی در اسکاندیناوی به نام نوردیسک استیرک (Nordisk Styrke) است که در صفحه کمک‌های مالی به سازمان خود، تنها آدرس رمزارز ارائه داده است.

علاوه بر این، برنتون تارنت (Brenton Tarrant)، تروریست راست‌گرای نیوزیلندی که در سال ۲۰۱۹ میلادی به مساجد مسلمانان این کشور از جمله مسجد کرایست‌چرچ (Christchurch) حمله کرد، با استفاده از بیت کوین کمک‌های مالی متعددی را به گروه‌های راست‌گرای افراطی در فرانسه و اتریش انجام داده است.

گروه نژادپرست شیلد اند وریندن (Schild and Vrienden) در بلژیک نیز با کمک بیت کوین و استفاده از سیستم‌های انتقال پول آنلاین، توانسته منابع مالی خود را ۳ برابر کند.

نوشته ارزهای دیجیتال حریم خصوصی محور، منبع تأمین مالی راست‌گرایان افراطی! اولین بار در رمزارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.