کد خبر : 154433
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 20:16

‏ گلیسیرین صنعتی چیست؟

‏ گلیسیرین صنعتی چیست؟

مقدمه گلیسیرین صنعتی چیست؟ تاریخچه گلیسیرین انواع گلیسیرین و کاربردهای آن گلیسیرین باید در چه مکانی نگهداری شود؟ تفاوت گلیسیرین صنعتی و خوراکی ‏ گلیسیرین را از کجا تهیه کنیم ؟ جمع بندی منابع مقدمه گلیسیرین یک مایع شربتی شیرین بی رنگ، شفاف و بی بو است. این ماده پرکاربرد، یک الکل تری هیدروکسی هگروسکوپیک(HOCH2CHOHCH2OH)

مقدمه

گلیسیرین صنعتی چیست؟

تاریخچه گلیسیرین

انواع گلیسیرین و کاربردهای آن

گلیسیرین باید در چه مکانی نگهداری شود؟

تفاوت گلیسیرین صنعتی و خوراکی ‏

گلیسیرین را از کجا تهیه کنیم ؟

جمع بندی

منابع

مقدمه

گلیسیرین یک مایع شربتی شیرین بی رنگ، شفاف و بی بو است. این ماده پرکاربرد، یک الکل تری هیدروکسی هگروسکوپیک(HOCH2CHOHCH2OH) است که به صورت گلیسرید ترکیب می شود و از تخمیر الکلی قندها تشکیل می شود که معمولاً به عنوان یک محصول جانبی در ساخت صابون یا اسیدهای چرب به دست می آید که به عنوان یک عامل مرطوب کننده، نرم کننده و روان کننده، امولسیون کننده و ماده اولیه ساخت بسیاری از محصولات صنعتی استفاده می شود.

در مورد کاربردهای این ماده باید گفت، گلیسیرین عمدتا به دلیل ماهیتی که دارد، عنوان یک عامل مرطوب کننده و نرم کننده، به ویژه برای محیط های آبی مانند ژلاتین و صمغ استفاده می شود. با اضافه شدن به چسب و نشاسته، انعطاف پذیری آنها را بالاتر می برد و از ترک خوردن آنها جلوگیری می کند. آبرنگ را مرطوب تر می کند و باعث بالارفتن ماندگاری آن روی پالت می شود.

گلیسیرین صنعتی چیست؟

گلیسیرین به عبارت ساده یک مخلوط آلی از شکر و الکل است و کاملاً در آب قابل حل شدن است. به گلیسیرینی که درصد خلوص پایین تری نسبت به گلیسیرین های خوراکی دارد و در حجم های بزرگتری عرضه می شود، گلیسیرین صنعتی می گویند.

گلیسیرین به دلیل خواصی که دارد، تقریباً در هر صنعتی کاربردهای زیادی دارد.

رایج ترین کاربرد آن عبارتند از:

  • عامل غلیظ کننده در لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی
  • امولسیفایر و مرطوب کننده در لوازم آرایشی
  • عامل شیرین کننده
  • نرم کننده در صنایع بسته بندی، رنگ و کاغذ
  • نگهدارنده در بسیاری از صنایع مانند غذاها و نوشیدنی ها و غیره

گلیسیرین به طور گسترده در بسیاری از صنایع استفاده می شود و کاربردهای مختلفی دارد. مانند:

  • کاربرد در صنایع غذا/نوشیدنی
  • کاربرد در ساخت محصولات ضد یخ
  • کاربردهای دارویی
  • کاربردهای آرایشی/مراقبتی شخصی
  • کاربردهای صنعتی

گلیسیرین مایعی شفاف و شربتی با طعمی شیرین است و به شکل خالص فوق العاده جاذب آب است. از واکنش روغن‌ها و چربی‌ها با آب تولید می‌شود و سپس جدا و خالص می‌شود تا محصولی با کیفیت بالا و مناسب برای طیف گسترده‌ای از مصارف نهایی تولید شود.

تاریخچه گلیسیرین

کلمه گلیسیرین از کلمه یونانی گلیکیس به معنای شیرین گرفته شده است. در سال 1779، دانشمندی سوئدی به نام K. W. Scheele گلیسیرین را در هیدرولیز روغن زیتون کشف کرد. در ابتدا از گلیسیرین در ساخت چسب و چوب پنبه استفاده می شد و با گذشت زمان کاربردهای آن در منسوجات و جوهر گسترش یافت. در سال 1867، A.B. Nobel دینامیت را از گلیسیرین تولید کرد، که این موضوع نقطه عطفی بزرگ در گسترش کاربردهای گلیسیرین بود.

انواع گلیسیرین و کاربردهای آن

کاربردهای گلیسیرین در صنعت

گلیسیرین کاربردهای صنعتی مهمی دارد، به عنوان مثال به عنوان یک بلوک ساختمانی پلیمری در تولید رزین های آلکیدی و پلی یورتان ها برای استفاده در رنگ ها، جوهرها و پوشش ها مصرف می شود. گلیسیرین همچنین یک ماده خام برای ساخت بسیاری از واسطه های شیمیایی از جمله حلال ها، نرم کننده ها و سورفکتانت ها است. از میل اتصالی گلیسیرین به آب در تهیه افزودنی های ضد استاتیک و ضد مه استفاده می شود.

کاربردهای گلیسیرین در غذاها و نوشیدنی ها

گلیسیرین در غذاها و نوشیدنی ها به عنوان یک مرطوب کننده، حلال، نگهدارنده و شیرین کننده عمل می کند.

همچنین در کرم های پوست، شوینده های بدن، شامپوها و صابون ها برای افزایش خاصیت روان کنندگی، مرطوب کنندگی و شفاف کنندگی استفاده می شود.

گلیسیرین به دلیل ماهیت لطیفی که دارد، به راحتی بلعیده و هضم می شود. درنتیجه از آن برای شیرین کردن و غلیظ کردن شربت های سرفه، خمیردندان ها و دهانشویه ها استفاده می شود.

کاربردهای گلیسیرین داروسازی

گلیسیرین یکی از موادی است که اغلب در ساخت داروها استفاده می شود و به عنوان حلال، مرطوب کننده و آبرسان در پمادها و کرم ها استفاده می شود.

سایر کاربردهای گلیسیرین در صنایع داروسازی عبارتند از داروهای سرفه، کپسول ها، قرص ها، شیاف ها، و داروهای بیهوشی و همچنین مواد افزودنی  آنتی بیوتیک ها و ضد عفونی کننده ها.

‏ گلیسیرین صنعتی چیست؟2

انواع گلیسیرین

گلیسیرین در گیاهان عالی، جلبک دریایی و در حیوانات یافت می شود. در انسان گلیسیرین به صورت زیر جلدی یا در بافت ماهیچه ای به شکل لیپید انباشته می شود.

دو نوع گلیسیرین وجود دارد: گلیسیرین طبیعی مشتق شده از روغن ها و چربی ها، یعنی منابعی مانند نارگیل و روغن نخل و گلیسیرین مصنوعی مشتق شده از نفت.

برای ساخت گلیسیرین طبیعی، معمولاً ابتدا با تصفیه و تغلیظ محلول آبی حاصل از هیدرولیز روغن ها و چربی ها گلیسیرین خام به دست می آید، سپس با تقطیر و تصفیه بیشتر محلول، محصول نهایی تولید می شود. در حال حاضر، به دلیل نیاز به استفاده از منابع تجدید پذیر، گلیسیرین طبیعی نوع غالب تولیدی در سراسر جهان است. نوع بعدی گلیسیرین صنعتی است.

‏ گلیسیرین صنعتی چیست؟3

گلیسیرین باید در چه مکانی نگهداری شود؟

گلیسیرین باید در مکانی خنک و دارای تهویه مناسب در ظرف در بسته نگهداری شود. همچنین این محصول باید دور از عوامل اکسید کننده قوی یا مواد قابل احتراق نگهداری شود.

تفاوت گلیسیرین صنعتی و خوراکی ‏

تفاوت گلیسیرین خوراکی و صنعتی، در میزان خلوص و برخی از مواد تشکیل دهنده آن است. گلیسیرین های خوراکی معمولا در حجم های کوچکتری نسبت گلیسیرین های صنعتی به فروش می رسند. همچنین این گلیسیرین ها درصد خلوص بالاتری نسبت به گلیسیرین های صنعتی دارند.

گلیسیرین را از کجا تهیه کنیم ؟

امروزه گلیسیرین به دلیل کاربردهای مختلفی که دارد، به طور گسترده به فروش می رسد. ابتدا باید میزان مصرفی خود را مشخص کنید و سپس با توجه به آن می توانید به شرکت های مختلف سفارش دهید.

در نتیجه برای خرید گلیسیرین صنعتی دارویی و بهداشتی ‏می توانید به سایت های معتبر فروش گلیسیرین مراجعه کنید.

جمع بندی

گلیسیرین به دلیل کاربردهای گسترده ای که در صنایع مختلف دارد، یکی از پرفروش ترین مواد شیمیایی است. بیشترین استفاده گلیسیرین به دلیل خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی آن است. این اطلاعات بر اساس محتوا سایت سپیدار گمگ شرکت تولید کننده پمپ غلیظ پاش جمع آوری شده بود جهت تهیه عمده این پمپ ها می توانید به وبسایت این شرکت مراجعه نمایید

منبع:

شرکت تولید کننده پمپ غلیظ پاش سپیدار پمپ

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.