کد خبر : 133234
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 - 8:25

کاردانو قدم بعدی را برداشت!

کاردانو قدم بعدی را برداشت!

زمان مطالعه: 3 دقیقه پلتفرم نرم‌افزاری کاردانو وارد بخش سوم نقشه راه خود، یعنی مرحله باشو (Basho) شده است. این موضوع نوید بهبود عملکرد و مقیاس پذیری شبکه را می‌دهد. نقشه راه Cardano به پنج دوره تقسیم شده است. در حال حاضر قابلیت قرارداد هوشمند هسته پلوتوس (platform’s core smart contract capability Plutus) فعال شده

زمان مطالعه: 3 دقیقه

پلتفرم نرم‌افزاری کاردانو وارد بخش سوم نقشه راه خود، یعنی مرحله باشو (Basho) شده است. این موضوع نوید بهبود عملکرد و مقیاس پذیری شبکه را می‌دهد.

نقشه راه Cardano به پنج دوره تقسیم شده است. در حال حاضر قابلیت قرارداد هوشمند هسته پلوتوس (platform’s core smart contract capability Plutus) فعال شده است. دوره باشو روی مقیاس‌پذیری کاردانو تمرکز دارد و مربوط به اقداماتی است که ظرفیت شبکه را افزایش خواهند داد.

تیم توسعه کاردانو اعلام کرده است به‌زودی امکان پذیرش برنامه‌هایی با حجم تراکنش بالا میسر خواهد بود. این تیم تلاش می‌کند تا سطح عملکرد و انعطاف شبکه را ارتقا دهند.

مقیاس پذیری و قابلیت تعامل

مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری ویژگی‌هایی است که کاردانو روی آن‌ها تاکید دارد. این شبکه که به عنوان رقیب اتریوم شناخته می‌شود، قصد دارد از طریق راه حل لایه دوم Hydra میلیون‌ها تراکنش‌ را در یک ثانیه پردازش کند. این در حالی است که اتریوم برای پردازش صد هزار تراکنش در ثانیه برنامه‌ریزی می‌کند.

تیم توسعه کاردانو می‌خواهد از زنجیره‌های جانبی به‌عنوان مکانیزم اشتراک‌گذاری استفاده کند. زنجیره جانبی می‌تواند بخشی از پردازش‌های زنجیره اصلی را انجام دهد.

همچنین امکان انتقال پردازش‌های آزمایشی به زنجیره‌های جانبی وجود دارد. این نوع پردازش شباهت زیادی به سبک‌های حسابداری موازی دارد. این تیم معتقد است با رشد نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و افزایش کاربران، نیاز به بسترهای قدرتمندتر ضروری خواهد بود.

کاردانو شروع کندی داشت. همین موضوع سبب ایجاد شک و تردید‌هایی پیرامون پتانسیل علمی و عملکردی این شبکه شد. همچنین اولین قرارداد هوشمند کاردانو با تاخیر فراوان اجرا شد. مدیرعامل بنیاد کاردانو، فردریک گرگارد، بیان می‌کند که نباید اعتبار و کیفیت را فدای سرعت کرد و برای انجام مراحل مختلف نیاز به بررسی‌ها و آزمایش‌های دقیقی هست.

او اعلام کرد که راه‌اندازی مرحله باشو شروع شده است و آن‌ها انتظار دارند که در مواقعی حجم درخواست‌ها بیش از ظرفیت شبکه باشد. او این شلوغی و ازدحام را بخشی از مسیر توسعه برای بررسی و ارتقا ایمنی و صحت عملکرد شبکه می‌داند.

اهداف مرحله باشو

راه‌کارها بهبود عملکرد و مقیاس‌پذیری شبکه با عنوان «راه‌حل‌های درون زنجیره» و «راه‌حل‌های خارج از زنجیره» معرفی شده‌اند. تیم توسعه کاردانو برای بهبود عملکرد درون زنجیره‌ای راهکارهای زیر را در نظر گرفته است:

افزایش اندازه بلاک: هر بلاک کاردانو 12.5٪ افزایش حجم داشته و اکنون 72 کیلوبایت ظرفیت دارد. همچنین احتمال افزایش ظرفیت در آینده نیز وجود دارد

یکپارچه‌سازی (Pipelining): حداقل 95 درصد از بلاک‌های همتا در عرض پنج ثانیه ایجاد می‌شوند تا امکان مقابله با مقیاس‌پذیری افزایش یابد.

تایید‌کنندگان ورودی (Input Endorsers): این راه‌کار نظم انتشار بلاک‌ها را بهبود می‌بخشد و امکان پردازش تراکنش‌های بیشتری را به وجود می‌آورد.

از دیگر راهکارهای تیم توسعه کاردانو می‌توان به حافظه روی دیسک (On-disk storage)، بهبود پارامترهای حافظه و CPU برای Plutus، تغییر اسکریپت‌های Plutus و اصلاح توزیع نودها اشاره کرد.

تیم توسعه کاردانو از راه‌حل‌های خارج از زنجیره نیز استفاده می‌کند. زنجیره‌های جانبی، زنجیره Hydra و شبکه Mithril جزو راهکارهای خارج از زنجیره بنیاد کاردانو است.

قیمت ADA

در زمان نگارش این مقاله هر توکن ADA به قیمت 1.28 دلار معامله می‌شود. این رقم در 24 ساعت گذشته 3.74 درصد افزایش یافته اما نسبت به بالاترین رکورد خود 59.1 درصد افت داشته است.

نوشته کاردانو قدم بعدی را برداشت! اولین بار در رمز ارز نیوز. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.