کد خبر : 197485
تاریخ انتشار : یکشنبه 22 خرداد 1401 - 16:30

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

چگونه در متاورس زمین بخریم؟این روزها موضوع اغلب مکالمه‌های میان طرفداران ارزهای دیجیتال و حتی عموم مردم متاورس (Metaverse) است. به‌عقیده بسیاری، آتش شو‌رواشتیاق متاورس زمانی به‌ اوج خود رسید که شرکت فیس‌بوک نامش را به متا (Meta) تغییر داد. از آن زمان تاکنون، کاربران فراوانی به این عرصه علاقه‌مند شده‌اند و عده‌ای نیز هنوز نمی‌دانند این مفهوم چه‌ چیزی را دنبال می‌کند. متاورس در ساده‌ترین شکل، به‌معنای ترکیبی از دنیای واقعی و دنیای مجازی است. هواداران این حوزه معتقدند در آینده، انسان‌ها ساعت‌های زیادی را در این دنیای مجازی سپری می‌کنند؛ بنابراین، در سال‌های آتی اشیاء و املاک مجازی ارزش و جایگاه دارایی‌های فیزیکی را تصاحب خواهند کرد.
اگر به دیجیتالی‌شدن زندگی‌‌ها در دوران شیوع بیماری کرونا دقت کنیم، پدیدارشدن این فناوری چندان دور از انتظار نبوده است. این بیماری موجب شد بسیاری از کارها به‌شکل مجازی و آنلاین انجام شوند. حال اگر قرار باشد در آینده نیز بیشتر زمان خود را در چنین دنیایی بگذرانیم، بی‌شک به جایی برای سکونت نیاز داریم. پس اولین قدم برای ورود به متاورس، خرید زمین یا محلی برای سکونت ..

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

این روزها موضوع اغلب مکالمه‌های میان طرفداران ارزهای دیجیتال و حتی عموم مردم متاورس (Metaverse) است. به‌عقیده بسیاری، آتش شو‌رواشتیاق متاورس زمانی به‌ اوج خود رسید که شرکت فیس‌بوک نامش را به متا (Meta) تغییر داد. از آن زمان تاکنون، کاربران فراوانی به این عرصه علاقه‌مند شده‌اند و عده‌ای نیز هنوز نمی‌دانند این مفهوم چه‌ چیزی را دنبال می‌کند. متاورس در ساده‌ترین شکل، به‌معنای ترکیبی از دنیای واقعی و دنیای مجازی است. هواداران این حوزه معتقدند در آینده، انسان‌ها ساعت‌های زیادی را در این دنیای مجازی سپری می‌کنند؛ بنابراین، در سال‌های آتی اشیاء و املاک مجازی ارزش و جایگاه دارایی‌های فیزیکی را تصاحب خواهند کرد.

اگر به دیجیتالی‌شدن زندگی‌‌ها در دوران شیوع بیماری کرونا دقت کنیم، پدیدارشدن این فناوری چندان دور از انتظار نبوده است. این بیماری موجب شد بسیاری از کارها به‌شکل مجازی و آنلاین انجام شوند. حال اگر قرار باشد در آینده نیز بیشتر زمان خود را در چنین دنیایی بگذرانیم، بی‌شک به جایی برای سکونت نیاز داریم. پس اولین قدم برای ورود به متاورس، خرید زمین یا محلی برای سکونت است.

بیشتر بخوانید: متاورس چیست؟ همه چیز درباره زندگی در جهان دیجیتال

واضح است که همه مردم نمی‌توانند زمین چندصد‌هزار‌دلاری بخرند؛ اما کسانی که نتواسته‌اند در دنیای واقعی ملکی بخرند؛ متاورس شاید فرصت دوباره‌ای برایشان باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا با جنبه‌های گوناگون این دنیای ناشناخته بیشتر آشنا شویم و ببینیم که چرا خرید زمین و ملک در متاورس اهمیت زیادی دارد.

توجه کنید مباحث مطرح‌شده در این مقاله نباید به‌هیچ عنوان توصیه مالی یا سرمایه‌گذاری تلقی شود.

چرا باید در متاورس زمین بخریم؟

به‌عقیده طرفداران سرسخت این حوزه، اصلی‌ترین دلیل برای خرید زمین در دنیایی مجازی دقیقاً به‌ همان دلیلی است که در دنیای حقیقی ملکی را می‌خریم؛ یعنی استقلال و شروع زندگی جدید. بااین‌حال، دلایلی دیگری نیز در‌این‌میان وجود دارند. امنیت یکی از این دلایل است. وقتی از زندگی در متاورس صحبت می‌شود، بدان‌معناست که باید جایی داشته باشیم تا بتوانیم آن را خانه بنامیم؛ جایی که بتوانیم وسایل و دارایی‌هایمان را به دیگران نشان دهیم و با دوستانمان دورهم جمع شویم. این مورد شباهت بسیاری به داشتن صفحه شخصی وب در زمان پیدایش اینترنت دارد.

خانه‌ در متاورس مفهومی برای نمایش آنلاین هر فرد یا نمایشگاهی از اشیای منحصربه‌فرد دیجیتالی خواهد بود. دلیل دیگر در این میان سرمایه‌گذاری است. در این مرحله، اوضاع کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ چراکه مانند هر سرمایه‌گذاری‌ دیگری، تضمینی وجود ندارد که ارزش آنچه خریده‌اید، افزایش یابد. با‌این‌حال، وقتی از املاک و مستغلات در متاورس حرف می‌زنیم، گویی در میان تبِ طلای دیگری هستیم. جالب است بدانید که میانگین قیمت‌ها در متاورس از سال گذشته تابه‌امروز حدود ۱۰ برابر شده است.

عده‌ای زمین دیجیتالی می‌خرند؛ چون عقیده دارند در آینده قیمت‌ها رشد فراوانی خواهند کرد و می‌توانند آن را به قیمت بالاتری بفروشند؛ البته برخی هم زمین می‌خرند تا آن را اجاره دهند و از این طریق درآمد کسب کنند.

نکاتی که باید قبل از خرید زمین دیجیتال بدانید

بیشتر بازی‌های محبوب متاورسی که کاربران می‌توانند زمین و ملک در آن بخرند، روی بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند و از آنجا که اغلب کالاها در متاورس به‌صورت توکن‌های غیرمثلی (NFT) خریدوفروش می‌شوند؛ بنابراین با داشتن اتر (ETH) می‌توان بیشتر خریدها را به‌راحتی انجام داد.

با آنکه حضور عناوین متعدد متاورسی روی یک بلاک چین مزیت محسوب می‌شود؛ اما این ویژگی مثبت موجب شده است تا قیمت‌ در بلاک چینی مانند اتریوم به‌طور سرسام‌آوری افزایش یابد. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که داشتن اتر در همه پلتفرم‌ها الزامی نبوده و برخی از آن‌ها روش‌های مختلفی برای پرداخت و خرید دراختیار کاربران قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست؟ توضیح ساده با مثال + ویدئو

نکته دیگر این است که اگر قصد دارید در متاورس سرمایه‌گذاری کنید، باید بدانید که سودآوری ملک یا زمین شما به محل قرارگیری و رشد اطراف آن و در عین حال استقبال کاربران وابسته است. نباید فراموش کرد این احتمال همواره وجود دارد که با خرید زمین یا ملک در متاورس، در‌نهایت سودی نصیبتان نشود و برای بازگشت سرمایه، مجبور شوید آن را بفروشید.

براساس نظرسنجی شبکه اجتماعی بلایند (Blind) در سال ۲۰۲۲، تنها ۱۳درصد از متخصصان فناوری ارزهای دیجیتال در متاورس املاک مجازی خریده‌اند.

علی‌رغم این آمار و ریسک‌های احتمالی، باید اعتراف کرد که این عرصه در حال تبدیل‌شدن به بخش مهمی از سبد سرمایه‌گذاران است و نمی‌توان به‌آسانی از کنار آن عبور کرد. باوجوداین برای داشتن زمین یا خانه در متاورس، ابتدا نیاز است که کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید؛ ابزاری که با استفاده از آن می‌توانید برای خرید زمین یا ملک در متاورس اقدام کنید.

موضوع مهم دیگری که باید مدنظر قرار دهید، اطمینان از پروژه‌ای است که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید. ازآن‌جاکه در این فضا با حجم عظیمی از پول روبه‌رو هستیم، حضور کلاه‌برداران چندان دور از انتظار نیست. پس پیش از هر اقدامی، تحقیق و با افرادی صحبت کنید که در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال؛ آموزش کامل + معرفی بهترین‌ها

روش‌های خرید زمین در متاورس

حالا که تصمیمتان را برای خرید زمین یا ملک در متاورس قطعی کرده‌اید، نوبت به روش‌های مختلف خرید در متاورس می‌رسد. برای انجام معاملات خود در این حوزه، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

صحبت با کارگزار املاک متاورس

متاورس بازار املاک و مستغلات و وام‌دهندگان و کارگزاران مخصوص خود را دارد. اگرچه صنعت املاک دیجیتال نوپاست، کارگزارانی مانند برادران تال و اورِن الکساندر (Tal and Oren Alexander) جایگاه خوبی برای خود دست‌وپا کرده‌اند. آن‌ها تا پیش از داغ‌شدن تنور متاورس، در نیویورک به کار خریدوفروش املاک مشغول بودند؛ ولی اکنون دایره خدماتشان را به متاورس نیز گسترش داده‌اند.

پیداکردن وام‌دهنده

گزینه دوم برای خرید زمین، پیداکردن وام کم‌بهره متاورسی است. موضوع وام‌دادن در متاورس به‌تازگی مطرح شده است و در‌حال‌حاضر، تنها چند شرکت وجود دارند که تسهیلات برای خرید زمین در متاورس ارائه می‌کنند. ترا زیرو (Terra Zero) یکی از تأمین‌کنندگان بازار است که برای خرید زمین در پلتفرم‌های متاورسی مانند دیسنترالند (Decentraland)، سامنیوم (Somnium)، سندباکس (The Sandbox) و سولانا پورتالز (Solana Portals) وام می‌دهد. ترا زیرو برای خرید یا اجاره زمین‌های مجازی بدون ساختمان یا سازه‌های پیش‌ساخته که به‌عنوان محیط‌های آماده برای رویدادها یا گیمینگ مناسب هستند، به کاربران وام خرید می‌دهد.

خرید زمین با استفاده از ارز دیجیتال

این مستقیم‌ترین روش خرید زمین در متاورس محسوب می‌شود و برای خریدهای کوچک و ارزان مناسب‌تر است. برای خرید ابتدا باید به بازار متاورسی که می‌خواهید از آن زمین بخرید، سر بزنید. سپس موقعیت و طراحی زمین مدنظرتان را در نظر بگیرید و قیمت‌ها را مقایسه و در‌نهایت، فهرستی از گزینه‌های مناسب را تهیه کنید.

در قدم بعدی، کیف پول ارز دیجیتال سازگار با متاورس مد‌نظرتان را به آن متصل‌کرده و از ارز دیجیتالی که این دنیای مجازی برای خرید یا اجاره دارایی‌ها پشتیبانی می‌کند، استفاده کنید. توجه داشته باشید که مراحل خرید مستقیم یا خرید با وام به یکدیگر شباهت دارند و تنها تفاوتشان در این است که اگر با وام زمینی را خریده باشید، مالکیت NFT زمینتان تا بازپرداخت کامل وام در‌اختیار وام‌دهنده یا کارگزار املاک خواهد بود. البته در این بازه زمانی، شما مجازید که ملک را مدیریت کنید و آن را توسعه دهید.

معرفی متاورس‌های محبوب

در‌حال‌حاضر، تنها چند بازی متاورسی وجود دارند که می‌توان در آن‌ها زمین خرید. اغلب بازی‌ها زمین‌هایشان فروخته شده‌اند؛ بنابراین، اگر به‌دنبال زمین هستید، باید به‌سراغ بازار ثانویه خریدوفروش توکن‌های غیرمثلی زمین بروید. در‌ادامه این مطلب، مکان‌های محبوب برای خرید زمین و املاک در متاورس را به شما معرفی می‌کنیم.

تریورس

تریورس (Treeverse) را می‌توان تجربه‌ای متاورسی با ظاهری پیکسلی (مربعی) و دوبعدی دانست که لوپیفای (Loopify)، کلکسیونر و اینفلوئنسر مطرح در عرصه NFT، آن را ساخته است. تریورس یک بازی فانتزی نقش‌آفرینی چندنفره (MMORPG) و جهان‌باز است که در آن، کاربران می‌توانند هیولاهای مختلف را بکشند، اسلحه بسازند و در نبردهای گوناگون مشارکت کنند. تریورس چندین مجموعه مختلف NFT دارد. در‌این‌میان، کاربرانی که به‌دنبال خرید یا اجاره یا ساخت خانه هستند، با خرید فاندر پلات (Founders Plot) می‌توانند رؤیایشان را محقق کنند و سهمی از دنیای متاورسی تریورس به‌دست آورند.

کریپتووکسلز

کریپتووکسلز (Cryptovoxels) دنیایی مجازی است که در خیابان‌های شهری به نام اوریجین سیتی (Origin City) جریان دارد. در این شهر بزرگ، خیابان‌ها به مجموعه‌ای با عنوان کورپوریشن (The Corporation) تعلق دارند و کاربران مالک زمین‌های اطراف خیابان‌های این شهر هستند. مالکان می‌توانند روی زمین‌های خود ساخت‌وساز انجام دهند یا ویژگی‌هایی را به آن اضافه کنند. بازیکنان نیز در این بازی متاورسی می‌توانند سازه‌هایی با بلوک‌هایی با نام وُکسلز (Voxels) بسازند که شباهت بسیاری به بلوک‌هایی بازی ماینکرافت (Minecraft) دارد.

ورلدواید وب

ورلدواید وب (Worldwide Webb) بازی متاورسی نقش‌آفرینی چندنفره جهان‌باز با بهره‌گیری از هنر پیکلسی (Pixel Art) است. در ورلدواید وب، می‌توان از توکن‌های غیرمثلی برای آواتارهای درون بازی، حیوانات، املاک مجازی، اشیاء و مراحل بازی استفاده کرد. زمین‌های مجازی در ورلدواید وب تحت‌کنترل کاربران قرار دارند و آنان می‌توانند از این زمین‌ها به‌عنوان محل برگزاری رویدادهای اجتماعی و نمایش و نگه‌داری حیوانات خانگی و انجام بازی‌ها استفاده کنند. در‌عین‌حال، ورلدواید وب به کاربران اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند شخصی‌سازی‌شده‌شان را وارد این جهان کنند و آثار هنری‌ای که در این جهان مجازی خلق کردند، بفروشند.

سامنیوم اسپیس

سامنیوم اسپیس (Somnium Space) یک دنیای مجازی و جهان‌باز است که از سازوکار اقتصادی و ارز خاص خود استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند با گوشی موبایل یا رایانه و با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی در این جهان بزرگ قدم بگذارند. کاربران در سامنیوم اسپیس می‌توانند آواتارها و املاک و تجارب کاملاً شخصی‌سازی‌شده‌ای خلق کنند. تیم توسعه این دنیای متاورسی تصمیم دارند علاوه بر هدست‌های واقعیت مجازی از ماسک‌های مجهز به حسگرهای بویایی، توانایی درک بو را نیز برای کاربران فراهم کنند.

سندباکس

سندباکس (The Sandbox) دنیایی مجازی است که در آن، بازیکنان می‌توانند تجربه‌های گیمینگ خلق کنند و آن را با دیگران به‌اشتراک بگذارند یا بفروشند. پلتفرم گیمینگ بلاک چین سندباکس شامل سه محصول است: ۱. وکس‌ادیت (VoxEdit) که کاربران در آن اشیای سه‌بعدی را می‌سازند و به‌صورت انیمیشن عرضه می‌کنند؛ ۲. بازار (Marketplace) که کاربران NFTهای ساخته‌شده خود را آپلود می‌کنند و می‌فروشند؛ ۳. گیم‌ میکر (Game Maker) که امکان ساخت بازی‌های سه‌بعدی را به‌‌رایگان برای کاربران و بازیکنان فراهم می‌دهد.

دیسنترالند

دیسنترالند (Decentraland) دنیای مجازی سه‌بعدی است و امکاناتی مثل فضای دیجیتالی گسترده و امکان خرید زمین را به کاربران می‌دهد. نکته جالب در دیسنترالند این است که شما چه با کیف پول و چه بدون کیف پول می‌توانید به این بازی دسترسی داشته باشید؛ اما اگر بخواهید آیتم‌های پوشیدنی متاورسی بخرید به یک کیف پول ارز دیجیتال مانند متامسک احتیاج خواهید داشت. یکی از ویژگی‌های مهم دیسنترالند این است که پس از خرید زمین، می‌توانید آن را با استفاده از ویرایشگر مخصوص دیسنترالند یا با واردکردن مدل‌های سه‌بعدی از نرم‌افزارهای جانبی توسعه دهید.

خرید زمین در دیسنترالند و سندباکس

پس از معرفی چند دنیای متاورسی مطرح، اکنون نوبت به خرید زمین یا ملک در متاورس می‌رسد. در‌حال‌حاضر، جذاب‌ترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های متاورسی برای خرید یا اجاره املاک، سندباکس و دیسنترالند هستند. برای هر دو اپلیکیشن در ابتدا باید افزونه (Extension) گوگل کروم کیف پول متامسک (Metamask) را دانلود و نصب کنید.

سپس، برای زمین‌های سند باکس باید توکن سند (SAND) و برای املاک دیسنترالند توکن‌های مانا (MANA) خریداری‌کرده و به کیف پولتان واریز کنید. ناگفته نماند توکن‌های سند و مانا هر دو از ارزهای مبتنی‌بر اتریوم هستند‌. وقتی در کیف پول متامسک شما مبالغ کافی از ارزهای اشاره‌شده داشته باشید، فرایند خرید املاک مجازی دردسترستان خواهد بود.

سندباکس

اسنوپ داگ در سندباکس

خوشبختانه در سندباکس قطعات زمین ارزان‌ هم وجود دارد. شاید این زمین‌ها در مناطقی نه‌چندان مطرح قرار داشته باشند و تا فواصل طولانی هیچ شعبه‌ای از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌های مجازی پیدا نشود؛ ولی احتمال اینکه ارزش این زمین‌ها به‌مرورزمان بیشتر شود، بسیار زیاد است. در‌حال‌حاضر، ارزان‌ترین ملک مجازی در سندباکس حدود ۱۰هزار دلار قیمت دارد؛ بنابراین، اگر دوست دارید پیش از آنکه کسی این زمین‌ها را تصاحب کند، شما هم سهمی از سرزمین سندباکس داشته باشید، با استفاده از آموزش زیر، می‌توانید اولین قطعه زمین خود را در متاورس بخرید.

۱. به وب‌سایت سند باکس بروید.

۲. روی گزینه Market کلیک کنید.

۳. در پنل سمت چپ و در قسمت پایین، گزینه NFT Type را پیدا و پس‌از‌آن روی قسمت Lands کلیک کنید.

۴. در این قسمت می‌توانید فیلترهایی مانند ارزان‌‌ترین، قدیمی‌ترین، جدیدترین و گران‌ترین را انتخاب کنید. در این‌جا، ما ارزان‌ترین را انتخاب کردیم.

۵. زمین دلخواهتان را انتخاب و برای خرید روی گزینه Buy کلیک کنید.

۶. وقتی روی گزینه Buy کلیک کنید، بازار توکن‌های غیرمثلی اوپن سی (OpenSea) باز می‌شود و به فهرست خریدهای انتخابی هدایت می‌شوید. در این مرحله، با کلیک روی آیکون کیف پول، کیف پول متامسک خود را به وب‌سایت وصل کنید.

۷. به بیشترین قیمت پیشنهادی حتماً دقت کنید؛ چون برای جلب رضایت فروشنده باید قیمت شما بیشتر از قیمت‌های دیگر باشد. برای ارسال پیشنهاد قیمت، روی Make Offer کلیک کنید.

۸. سپس میزان سفارشتان را به‌صورت توکن SAND وارد کنید. مطمئن شوید به‌اندازه کافی در کیف پول متامسک خود توکن SAND دارید. اگر موجودی کیف پول شما کافی نباشد، با اخطار نداشتن موجودی کافی (Not Enough SAND to Make Offer) مواجه می‌شوید.

۹. مدت‌زمان اعتبار پیشنهاد قیمت را از بین گزینه‌های ۳، ۷ و ۳۰ روز انتخاب کنید. توجه کنید که این مدت‌زمان به‌شکل پیش‌فرض است و می‌توانید زمان دلخواهتان را به‌صورت دستی تنظیم کنید. پس از این مرحله، روی گزینه Make Offer کلیک کنید.

۱۰. کیف پول متامسک روی صفحه ظاهر می‌شود و برای تأیید باید روی گزینه Sign in کلیک کنید.

۱۱. پس از آنکه تمام مراحل را به‌درستی انجام دادید، باید منتظر بمانید تا سازنده زمین پیشنهاد خرید شما را بپذیرد. اگر مالک زمین با پیشنهادتان موافقت کند، فرایند خرید از‌طریق ایمیل به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دیسنترالند

درحالی‌که سندباکس اغلب رپرها و دی‌جی‌ها را جذب خود کرده است، دیسنترالند بیشتر به محلی برای برندهای فناوری مانند سامسونگ تبدیل شده است. این شرکت کره‌ای در ماه ژانویه اعلام کرد که در دیسنترالند ملکی خریده است. ملکی که سامسونگ آن را خریداری کرده و توسعه داده است مانند فروشگاه شعبه نیویورک این شرکت شبیه‌سازی‌ شده است. در عین حال کاربران می‌توانند به‌صورت مجازی در آن گشت‌وگذار کنند.

همان‌طور‌که اشاره کردیم، برای خرید در دیسنترالند باید در کیف پول متامسک خود به‌اندازه کافی توکن MANA داشته باشید، در قدم بعدی ابتدا:

۱. به وب‌سایت دیسنترالند بروید.

۲. سپس گزینه Trade را پیدا‌کرده و روی Start Browsing کلیک کنید.

۳. سپس روی Sign in کلیک کنید.

۴. کیف پول متامسک را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، به وب‌سایت اجازه می‌دهید تا مقدار مانا داخل کیف پولتان را بررسی کند. اگر با خطای متصل‌نشدن به کیف پول (Could Not Connect to Wallet Error) مواجه شدید، روی آیکون متامسک در گوگل کروم کلیک کنید و Next و سپس گزینه Connect را بزنید.

۵. در قسمت بالا سمت چپ، روی گزینه Land کلیک کنید.

۶. به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که نقشه دیسنترالند در آن قرار دارد. تمام قطعاتی که برای فروش گذاشته شده‌اند، به‌ رنگ آبی روشن مشاهده خواهید کرد.

۷. روی قطعه‌ای کلیک کنید که قیمت و موقعیت‌ آن برایتان مناسب‌ است.

۸. روی گزینه Buy کلیک و دستورالعمل نمایش‌داده‌شده را دنبال کنید.

همان‌طور‌که در دنیای واقعی موقعیت ملک یا زمین بسیار مهم است، در متاورس نیز چنین شرایطی وجود دارد. به‌عنوان مثال، مالکیت قطعه زمینی در حوالی میدان‌ها (مناطق سبز) و نواحی آبی‌رنگ در دیسنترالند ارزش بیشتری از زمینه‌های حومه دارد و رقابت برای تصاحب این مناطق بیشتر است.

در‌این‌میان، بد نیست به دو نکته منفی درباره دیسنترالند و سندباکس اشاره کنیم. نکته منفی اول برای دیسنترالند این است که قیمت در اطراف نواحی بنفش و سبز اغلب گران‌تر از سایر بخش‌ها در نقشه هستند؛ به‌همین‌دلیل، کاربرانی که بودجه اندکی دارند، نمی‌توانند در مناطق مهم دیسنترالند صاحب زمین شوند. نکته منفی دیگر که باید درباره سندباکس و دیسنترالند مدنظر بگیرید، این است که برخلاف دنیای متاورسی پولکاسیتی (PolkaCity)، صاحبان زمین در این دو جهان مجازی نمی‌توانند از زمین‌هایشان درآمد غیرفعال (Passive) کسب کنند و تنها با افزایش قیمت و خریدو‌فروش آن، می‌توانند سود به‌دست آورند؛ مسئله‌ای که شاید برخی از کاربران نپسندند.

خطرهای خرید زمین در متاورس

سؤال مهمی که ممکن است ذهنتان را درگیر کند، این است که آیا خرید زمین در متاورس سرمایه‌گذاری بی‌خطر تلقی می‌شود‌؟ این سؤال به‌خصوص زمانی بسیار اهمیت دارد که می‌خواهید پول هنگفتی در متاورس سرمایه‌گذاری کنید.

به‌طورکلی، خرید زمین دیجیتال مانند خرید ارز دیجیتال یا NFT، سرمایه‌گذاری پُرریسکی محسوب می‌شود و همواره با خطرهایی همراه است.

این بازار از قوانین مشخصی تبعیت نمی‌کند؛ یعنی هر مشکلی که در‌این‌میان به‌وجود بیاید، مرجعی قانونی برای رسیدگی و جبران خسارتتان وجود ندارد. احتمالاً اکنون این پرسش در ذهنتان مطرح شده است که چه مشکلی ممکن است پیش بیاید؟ به‌عنوان مثال، این خطر وجود دارد که فروشنده زمین کلاه‌بردار باشد و پس از اتمام فرایند خرید، چیزی نصیبتان نشود؛ چه چیزی بدتر از این می‌تواند برای خریدار رخ دهد؟

باید توجه کنید که حتی اگر پولتان به سرقت نرود، برای ایجاد امنیت بیشتر و کم‌کردن ریسک، باید به برخی نکات فنی دقت کنید. امنیت و ذخیره‌سازی صحیح دارایی‌ها در تراکنش‌هایی که با ارز دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی انجام می‌شوند، بسیار اهمیت دارند.

موضوع دیگر کمیاب‌بودن است. می‌دانیم که در دنیای واقعی منابع و زمین‌های مسکونی محدود هستند و در‌عین‌حال، رشد جمعیت نیز روندی صعودی دارد. سازندگان در دنیای دیجیتال هم برای تعداد زمین‌ها محدودیت قائل شده‌اند؛ اما پرسش مهم این است که اگر تعداد متقاضیان به‌شدت افزایش یابد، چه چیزی مانع از ساخت قطعات بیشتر زمین در متاورس می‌شود؟

توسعه‌دهندگان به‌راحتی می‌توانند میلیون‌ها زمین جدید بسازند. سازندگان درحقیقت برای زمین‌ها نوعی محدودیت و کمیابی مصنوعی و کاذب ایجاد کرده‌اند؛ اما این موضوع تا کِی ادامه خواهد یافت؟ اگر قرار باشد تعداد زمین‌های ساخته‌شده افزایش یابد، داشتن زمین در متاورس دیگر چه ارزشی خواهد داشت و چه بر سر قیمت این دارایی‌ها خواهد آمد؟

جمع‌بندی

در این مطلب، به نکاتی اشاره کردیم که پیش از ورود به متاورس باید درباره‌شان بدانید و نیز برخی از پروژه‌های متاورسی مطرح را بررسی کردیم. در‌حال‌حاضر و با دانستن خطرها و نکته‌های گوناگون درباره برخی از پلتفرم‌های متاورسی، می‌توانید با دید بهتری درباره ورود به دنیای متاورس تصمیم بگیرید.

در‌حال‌حاضر، بسیاری از افراد می‌پرسند که آینده متاورس چگونه خواهد بود و این عرصه هیجان‌انگیز در سال‌های آینده به کجا می‌رسد؟ با آنکه پیش‌بینی آینده موضوعی تقریباً غیرممکن است، می‌توان تصور کرد که اگر متاورس نیز مانند سایر حوزه‌های بلاک چین و ارزهای دیجیتال با استقبال عمومی و گسترده‌ای مواجه شود، آینده روشنی خواهد داشت و در‌صورت وقوع چنین اتفاقی، یقیناً مفهوم متاورس از آنچه امروز با آن سروکار داریم، فراتر خواهد رفت.

شما چه تجربیاتی درزمینه متاورس دارید؟ آیا تاکنون وارد این دنیای دیجیتال و مدرن شده‌اید؟

چگونه در متاورس زمین بخریم؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • متاورس چیست؟ همه چیز درباره زندگی در جهان دیجیتال
  • متاورس و بازی‌های بلاک چینی؛ نگاهی به بازی‌های درآمدزای کمتر شناخته‌شده
  • مرور سال ۲۰۲۱؛ بهترین IDO‌ها
  • ۱۱ پروژه متاورسی و بازی‌های درآمدزا در سال ۲۰۲۲ که باید زیر نظر بگیرید

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.