کد خبر : 99935
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1400 - 17:51

پذیره‌نویسی هزار میلیارد تومانی اوراق اجاره «تدبیر» در فرابورس آغاز شد

پذیره‌نویسی هزار میلیارد تومانی اوراق اجاره «تدبیر» در فرابورس آغاز شد

بورس تایمز: مجتبی تقی‌پور مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه امروز پذیره‌نویسی اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت دارویی برکت توسط گروه توسعه اقتصادی تدبیر آغاز و تا دوشنبه هشتم شهریورماه ادامه خواهد داشت، گفت: اوراق اجاره سهام یکی از روش‌های تامین مالی اسلامی است که در سال‌های گذشته در بازار سرمایه

بورس تایمز: مجتبی تقی‌پور مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه امروز پذیره‌نویسی اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت دارویی برکت توسط گروه توسعه اقتصادی تدبیر آغاز و تا دوشنبه هشتم شهریورماه ادامه خواهد داشت، گفت: اوراق اجاره سهام یکی از روش‌های تامین مالی اسلامی است که در سال‌های گذشته در بازار سرمایه معرفی و تا امروز حجم قابل توجهی تامین مالی از این روش انجام شده است. تفاوت صکوک اجاره سهام با سایر صکوک‌ها این است که در این ابزار، «سهام» مبنای انتشار اوراق قرار می‌گیرد.

نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» به منظور پذیره‌نویسی اوراق اجاره گروه توسعه اقتصادی تدبیر با حضور مدیران این شرکت صبح امروز در فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، حسین طلاکش معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر در نشست خبری که به مناسبت پذیره‌نویسی اوراق اجاره گروه توسعه اقتصادی تدبیر برگزار شد، این گروه را بازوی اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دانست و گفت: بیش از 15 سال است که این مجموعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعال بوده و سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه اقتصادی تدبیر طی چند سال اخیر از شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه شدند حمایت‌های لازم را انجام داده است، افزود: این گروه در 6 حوزه فعال است و هلدینگ‌های تخصصی دارد.

تشریح فعالیت 6 هلدینگ اقتصادی «تدبیر»

طلاکش در تشریح فعالیت 6 هلدینگ مختلف گروه توسعه اقتصادی تدبیر اظهار داشت: در حوزه نفت‌وگاز هلدینگ توسعه انرژی تدبیر، در حوزه دارویی گروه دارویی برکت، هلدینگ ساختمانی، هلدینگ آی‌سی‌تی، هلدینگ سرمایه‌گذاری و هلدینگ کشاورزی 6 حوزه مهم فعالیت این گروه هستند.

به گفته وی هدف این گروه صرفا فعالیت‌های اقتصادی و کسب سود نیست و این مجموعه اهدافی مانند اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی را نیز به طور جدی پیگیری می‌کند که نمونه‌های این موضوع به طور شفاف در گزارش‌های کدال منتشر شده و عمده سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق محروم صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر در ادامه به سرمایه‌گذاری یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ انرژی تدبیر اشاره کرد و گفت: گروه توسعه انرژی تدبیر که به زودی یکی از بزرگترین شرکت‌های زیرمجموعه‌اش به نام پالایش پارسیان سپهر وارد بازار سرمایه خواهد شد در منطقه محروم مهر و لامرد سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری انجام داده که محصولات این مجموعه ارزش افزوده بسیار بالا و همچنین ارزآوری خوبی برای کشور به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه سه ویژگی اقتصادی‌بودن، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در این پروژه اجرا شده، افزود: نگاه و هدف مجموعه تدبیر در سایر پروژه‌ها نیز همین موضوع است.

وی به فعالیت هلدینگ دارویی گروه توسعه اقتصادی تدبیر اشاره کرد و گفت: در حوزه دارو نیز از اوایل شروع اپیدمی کرونا تمام مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، گروه اقتصادی تدبیر و هلدینگ دارویی برکت عزم خود را برای تولید داروهای درمان و همچنین واکسن کرونا جزم کردند که عملکرد بسیار خوب و موفقیت‌آمیزی نیز داشتند.

وی امنیت دارویی را شعار این هلدینگ دارویی دانست و گفت: در حوزه کشاورزی نیز امنیت غذایی اولویت اصلی است، در عین حال تلاش شده بازدهی مطلوب اقتصادی نیز وجود داشته باشد. همچنین در بخش ساختمان تمرکز بر تولید مسکن ارزان‌قیمت است و صرفا فعالیت تجاری نداریم، ضمن آنکه در حوزه آی‌سی‌تی ماموریت جدید ورود به عرصه اقتصاد دیجیتال مدنظر قرار گرفته است.

حضور 25 شرکت زیرمجموعه در بازار سرمایه

طلاکش در ادامه با اشاره به اینکه گروه توسعه اقتصادی تدبیر حدود 25 شرکت فعال در بازار سرمایه دارد، گفت: به طور تقریبی نیمی از شرکت‌های زیرمجموعه وارد بازار سرمایه شده‌اند که عدد بالایی است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این مجموعه در بازار سرمایه طی چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است، گفت: این روند ادامه داشته و سایر شرکت‌ها نیز طی ماه‌ها و سال‌های آینده وارد بازار سرمایه خواهند شد که نشان از شفافیت مجموعه توسعه اقتصادی تدبیر دارد.

جزئیات حمایت از سهام

وی در خصوص حمایت از سهام نیز عملکرد مجموعه را مورد توجه قرار داد و گفت: درباره حمایت از سهام در بازار، عملکرد مجموعه تدبیر نشان می‌دهد در دوره ریزش بازار، حمایت‌های خوبی از سهام زیرمجموعه انجام شده که علاوه بر حمایت مستقیم مالی، استفاده از ابزارهایی مثل اوراق تبعی نیز بوده است.

وی تاکید کرد: در مجموع هدف حمایت از سهام است تا ارزش ذاتی سهم حفظ و از رشدها یا افت‌های شدید جلوگیری شود تا شرکت در حول ارزش ذاتی قرار بگیرد. به این ترتیب سهامداران متضرر نمی‌شوند و فعالیت‌های سودآور نیز پیگیری می‌شوند.

ویژگی‌های مهم اوراق اجاره «تدبیر»

در ادامه این مراسم مجتبی تقی‌پور مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز با اشاره به اینکه امروز پذیره‌نویسی اوراق اجاره مبتنی بر سهام شرکت دارویی برکت توسط گروه توسعه اقتصادی تدبیر آغاز و تا دوشنبه هشتم شهریورماه ادامه خواهد داشت، گفت: اوراق اجاره سهام یکی از روش‌های تامین مالی اسلامی است که در سال‌های گذشته در بازار سرمایه معرفی و تا امروز حجم قابل توجهی تامین مالی از این روش انجام شده است. تفاوت صکوک اجاره سهام با سایر صکوک‌ها این است که در این ابزار، «سهام» مبنای انتشار اوراق قرار می‌گیرد.

تقی‌پور در ادامه افزود: در ابتدای سال جاری سازمان بورس در راستای حمایت از بازار و جلوگیری از نوسانات بیش از حد این امکان را فراهم کرد که هلدینگ‌ها سهام را مبنای انتشار اوراق اجاره قرار داده و از این تامین مالی برای بازارگردانی و حمایت از سهام استفاده کنند، بر همین اساس نیز مجموعه تدبیر در همین راستا اقدام به انتشار اوراق برای حمایت از سهام تحت مدیریت خود کرد.

وی در توضیح ویژگی‌های اوراق اجاره مذکور گفت: این اوراق با نرخ اسمی 18 درصد و پرداخت سود سه ماه یکبار است، کل مبلغ هزار میلیارد تومان و هدف حمایت از فعالیت‌های گروه توسعه اقتصادی تدبیر در بازار سرمایه و بازارگردانی سهام شرکت‌های پذیرفته شده است.

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان این اوراق به پشتوانه توثیق سهام منتشر شده و ضامن بانکی ندارد، به این ترتیب تمامی کارهای انتشار این اوراق در داخل بازار سرمایه و بدون وابستگی به بازار پول انجام شده است.

لازم به ذکر است بازارگردان اوراق اجاره شرکت گروه توسعه اقتصادی تدبیر، شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان بوده و عامل فروش آن نیز شرکت کارگزاری پارسیان است.

انتشار: صمد یوسفی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.