کد خبر : 62164
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آبان 1399 - 13:19

٢ روش سرمایه گذاری در بورس چیست؟

٢ روش سرمایه گذاری در بورس چیست؟

به نام خدا سلام علی صابریان هستم، در واقع خیلی سوال می‌پرسید که ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم چطور می‌توانیم در بورس سرمایه گذاری کنیم؟
امروز می‌خواهم انواع روش‌های سرمایه گذاری در بورس را با یک نکته خیلی مهم بگویم. در واقع ما به صورت خیلی کلی می‌توانیم در بورس سرمایه گذاری کنیم که یکی مستقیم من خودم سرمایه گذاری کنم و یکی غیر مستقیم.
حال تفاوت این دو تا چیست؟ ببینید من اگر بخواهم با مثال ساده صحبت کنم، فرض کنید یکی از اقوام شما در کار ساخت و ساز مسکن و خرید و فروش مسکن است و چون می‌دانید ایشان در این زمینه فعال است و شما اطلاعاتی ندارید می‌برید پولتان را به او می‌دهید و می‌گویید که برای من در مسکن سرمایه گذاری کن و سالانه پول یا سودم را به من بده.
در بورس هم به همین شکل است یعنی من می‌توانم مستقیم خودم سرمایه گذاری کنم به این شکل که آن فرد خودش خانه را خرید و فروش می‌کند، پس روش مستقیم این است که خودم تصمیم بگیرم که سهامی بخرم و نخرم و یا اگر سهامی می‌خرم کی بفروشم.
سهام غیر مستقیم این هست که من می‌توانم به یک شخص دیگر بسپارم، حال آن شخص در بورس کیست؟ بصورت متعارف ما دو سرمایه گذ..

به نام خدا سلام علی صابریان هستم، در واقع خیلی سوال می‌پرسید که ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم چطور می‌توانیم در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

امروز می‌خواهم انواع روش‌های سرمایه گذاری در بورس را با یک نکته خیلی مهم بگویم. در واقع ما به صورت خیلی کلی می‌توانیم در بورس سرمایه گذاری کنیم که یکی مستقیم من خودم سرمایه گذاری کنم و یکی غیر مستقیم.

حال تفاوت این دو تا چیست؟

ببینید من اگر بخواهم با مثال ساده صحبت کنم، فرض کنید یکی از اقوام شما در کار ساخت و ساز مسکن و خرید و فروش مسکن است و چون می‌دانید ایشان در این زمینه فعال است و شما اطلاعاتی ندارید می‌برید پولتان را به او می‌دهید و می‌گویید که برای من در مسکن سرمایه گذاری کن و سالانه پول یا سودم را به من بده.

در بورس هم به همین شکل است یعنی من می‌توانم مستقیم خودم سرمایه گذاری کنم به این شکل که آن فرد خودش خانه را خرید و فروش می‌کند، پس روش مستقیم این است که خودم تصمیم بگیرم که سهامی بخرم و نخرم و یا اگر سهامی می‌خرم کی بفروشم.

سهام غیر مستقیم این هست که من می‌توانم به یک شخص دیگر بسپارم، حال آن شخص در بورس کیست؟ بصورت متعارف ما دو سرمایه گذاری غیر مستقیم داریم و یکی هم سرمایه گذاری در شرکت‌های سبد گردانی است.

این‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟

این‌ها پول شما را ازتان می‌گیرند و به شما یونیت یا واحد صندوق سرمایه گذاری می‌دهند. پول شما را آن‌ها در صندوقی می‌گذارند و در بورس سرمایه گذاری می‌کنند و هر چه قدر این سهام‌ها رشد می‌کند پول شما هم رشد خواهد کرد، انگار که چندین نفر با هم دیگر پولی گزاشتید و یک ساختمان خریدید و وقتی یک ساختمان رشد می‌کند، سرمایه شما هم افزایش خواهد یافت.

پس آن صندوق سرمایه گذاری به سراغ مجموعه‌ای از سهام‌های مختلف می‌رود و برای شما خریداری می‌کند و در نهایت آن رشدی که صندوق کرده است شامل سودی می‌شود که شما می‌کنید و ممکن است بعضی وقت‌ها هم ضرر کنید.

اما نکته صندوق‌های سرمایه گذاری چیست؟

این است که صندوق‌های سرمایه گذاری با توجه به ریسک مشخصی انجام می‌دهد و کاری به شما ندارد که شما ریسک پذیر هستید یا خیر! اما وقتی شما پولتان را به سبدگردان می‌سپارید، سبد گردان این طوری است که با شما مصاحبه می‌کند.

اولا باید بدانید که سبدگردان‌ها یک حداقل پولی را می‌گیرند و اینجوری نیست که من بتوانم چند میلیون تومان به سبد گردان بدهم و در واقع یک حداقلی را سبدگردان‌ها دریافت می‌کنند که حداقل بالای ۱۰۰ میلیون تومان است و آن‌ها قصد دارند که برای شما سبد گردانی کنند یعنی می‌آیند میفهمند که شما می‌توانید ان قدر ریسک کنید و در نتیجه وقتی می‌فهمند که شما آدمی هستید که ریسک پذیری بالایی دارید، می‌آیند برای شما چه کار می‌کنند؟ برای شما سهام‌های پر ریسک بازار را می‌خرند.

پس شد دو نوع سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم که در واقع غیر مستقیم‌ها شدند صندوق‌های سرمایه گذاری و سبدگردان البته این‌ها تفاوت‌های زیادی دارند اما مهمترین نکته آن‌ها را گفتیم.

حالا مزایای مستقیم و غیر مستقیم‌ها در چیست؟

به طور ساده من وقتی پولم را می‌دهم به یک نفر که برایم سرمایه گذاری کند خب دیگر خودم دقدقه این را ندارم که این ساختمان قرار است ساخته شود یا نشود ندارم و از آن طرف بدی آن در چیست شاید آن ایده‌آل من اتفاق نمی‌افتد و شاید من آدمی هستم که در مسکن تجربه دارم شاید بتوانم از آن افراد بیشتر سود کنم و موفق‌تر باشم.

اما دوستان حالا من در مقاله‌ای در خانه سرمایه در مورد انواع روش های سرمایه گذاری توضیح داده‌ایم که من سعی کردم چکیده آن چه مهم است را بهتان بگوییم.

آخرین موضوع و مهم ترین نکته‌ای که باید بهتان بگویم این است که چه مستقیم و چه غیر مستقیم شما باید بازار بورس را بشناسید تا بدانید که الان دوران رونق است که بخواهید به سبد گردان یا صندوق‌های سرمایه گذاری بدهید یا مستقیم در بازار بورس سرمایه گذاری کنید یا خیر؟

پس در نتیجه اگر بخواهیم در بورس سرمایه گذاری کنیم باید در هر دو حالت باید توانایی تحلیل داشته باشم و بورس را بشناسم بعد حالا انتخاب کنم که چه کاری انجام بدهم.

برای مثال یکی از دانشجویان دوره نخبگان بورس ما ۷ میلیارد تومان داشت و سه و نیم میلیارد را صندوق سرمایه گذاری بورس خرید و سه و نیم میلیارد تومان را مستقیم سرمایه گذاری کرد یا مثلا یکی از آشنایان من به بنده زنگ زد و من می‌خواهم در بورس سرمایه گذاری کنم و خب چون بلد نیستم قصد دارم غیر مستقیم سرمایه گذاری کنم.

من به او گفتم چون بورس رشد بسیار زیادی کرده و توصیه نمی‌کنم که سرمایه گذاری کنید و او گفت خب صندوق‌های سرمایه گذاری احتمالا می‌دانند که چه کاری باید انجام بدهند و من در آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنم و ریسکشان پایین‌تر است ولی دلیل نمی‌شود که وقتی بازار بد باشد آن‌ها حتما سود کنند و اتفاقی که افتاد خودش تصمیم گرفت سرمایه گذاری کرد و یادم است از سال ۹۲ تا ۹۵ سرمایه ایشان از مبلغی که وارد کرده بود شروع به پایین آمدن کرد و بعد از ۴ سال پولش دوباره برگشت به همان مبلغ اولیه خودش.

نتیجه گیری

پس در نتیجه شناختن بازار سرمایه گذاری و این که بدانید الان زمانش است و یا زمانش نیست. امیدوارم این ویدیو به شما کمک کرده باشد تا بدانید که باید بورس را یاد بگیرید که در نهایت بتوانید به درستی تصمیم بگیرید که مستقیم یا غیر مستقیم سرمایه گذاری کنید و بورس را بشناسید.

نوشته ٢ روش سرمایه گذاری در بورس چیست؟ اولین بار در خانه سرمایه. پدیدار شد.

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.