کد خبر : 201053
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 تیر 1401 - 13:07
دیدگاه‌ها برای یادداشت: همه استیبل کوین‌ها را با تِرا قضاوت نکنید بسته هستند

یادداشت: همه استیبل کوین‌ها را با تِرا قضاوت نکنید

یادداشت: همه استیبل کوین‌ها را با تِرا قضاوت نکنید

یادداشت: همه استیبل کوین‌ها را با تِرا قضاوت نکنیدآیا سقوط استیبل کوین الگوریتمی ترا، باعث شد که این مفهوم به کلی بی‌اعتبار شود یا هنوز هم می‌توان این ارزهای دیجیتال فیات را ارزشمند دانست؟ در ادامه می‌کوشیم پاسخ کارشناس کوین تلگراف و سایر کارشناسان به این پرسش را بررسی کنیم.
به گزارش کوین تلگراف، چندی پیش استیبل کوین‌ها را پیرمرد حوصله سربر دنیای ارزهای دیجیتال می‌دانستند. ایمن و معقول اما کسل کننده! مفهوم استیبل کوین احتمالا مطابق با انتظارات اولیه ساتوشی ناکاموتو نبود؛ اما این ارزهای دیجیتال به وجود آمدند تا پناهگاه سودمندی برای دوری از تلاطم‌های بی‌وقفه بازار ارزهای دیجیتال باشند.
با استیبل کوین‌ها نمی‌توانستیم به سرعت پولدار شویم؛ اما باز هم مفید بودند. نقش آن‌ها این بود که مکان امنی برای ذخیره سرمایه بدون نیاز به نقدینگی کامل را فراهم کنند تا به جای توکن‌های بی‌ثبات، دارایی‌ها به وسیله ارزهای فیات پشتیبانی شوند.
با این حال اتفاقات ماه مه (اردیبهشت ماه) حاکی از آن بود که هنوز اطمینان کامل به ثبات قیمت ارزهای دیجیتال میسر نیست. با کندی عکس‌المعل قانون‌گذاران و مجریان قانون، توکن لون..

یادداشت: همه استیبل کوین‌ها را با تِرا قضاوت نکنید

آیا سقوط استیبل کوین الگوریتمی ترا، باعث شد که این مفهوم به کلی بی‌اعتبار شود یا هنوز هم می‌توان این ارزهای دیجیتال فیات را ارزشمند دانست؟ در ادامه می‌کوشیم پاسخ کارشناس کوین تلگراف و سایر کارشناسان به این پرسش را بررسی کنیم.

به گزارش کوین تلگراف، چندی پیش استیبل کوین‌ها را پیرمرد حوصله سربر دنیای ارزهای دیجیتال می‌دانستند. ایمن و معقول اما کسل کننده! مفهوم استیبل کوین احتمالا مطابق با انتظارات اولیه ساتوشی ناکاموتو نبود؛ اما این ارزهای دیجیتال به وجود آمدند تا پناهگاه سودمندی برای دوری از تلاطم‌های بی‌وقفه بازار ارزهای دیجیتال باشند.

با استیبل کوین‌ها نمی‌توانستیم به سرعت پولدار شویم؛ اما باز هم مفید بودند. نقش آن‌ها این بود که مکان امنی برای ذخیره سرمایه بدون نیاز به نقدینگی کامل را فراهم کنند تا به جای توکن‌های بی‌ثبات، دارایی‌ها به وسیله ارزهای فیات پشتیبانی شوند.

با این حال اتفاقات ماه مه (اردیبهشت ماه) حاکی از آن بود که هنوز اطمینان کامل به ثبات قیمت ارزهای دیجیتال میسر نیست. با کندی عکس‌المعل قانون‌گذاران و مجریان قانون، توکن لونای شبکه ترا که حالا به لونا کلاسیک تغییر نام داده است، نابود شد و ارزش آن به حدود صفر رسید و در طی این سقوط ۶۰ میلیارد دلار را نیز از بین برد. نتیجه واضح این سقوط برای فعالان بازار این بود که استیبل کوین‌ها از پس آزمایش خود برنیامدند اما شاید بتوان تجربه ترا را پیش‌زمینه عصر جدیدی دانست که در آن استیبل کوین‌ها به اجزای قابل قبول، پذیرفته شده و سودمند سیستم اقتصادی جهانی تبدیل خواهند شد و مقررات فعلی به تاریخ خواهند پیوست.

همچنین بخوانید: بلاک چین ترا و ارز دیجیتال LUNA چیست؟

همه استیبل کوین‌ها را با ترا قضاوت نکنید
نمودار سقوط قیمت استیبل کوین UST

همه استیبل کوین‌ها را با یک چوب نرانید

هر چند با توجه به اتفاقات پیش آمده این نکته بعید به نظر می‌رسد اما شکست چند استیبل کوین، کل این مفهوم را از بین نخواهد برد. استیبل کوین‌های زیاد دیگری هستند که پایه محکمی داشته و مطابق انتظار عمل می‌کنند.

آن‌چه که در حال حاضر در حال افول است، به بیان دقیق‌تر استیبل کوین‌های الگوریتمی است. این ارزهای دیجیتال هرگز مناسب هدفی که برای آن توسعه داده شده‌اند، عمل نکردند؛ زیرا بر روی ستون‌هایی نا امن استوار شده بودند. منتقدان زیادی از بدو امر مخالف این نوع از ارزهای دیجیتال بودند. گروهی از ترا و سایر استیبل کوین‌های الگوریتمی با این استدلال که ارزش آن تنها منوط به خرید افراد بیشتری است، به عنوان یک طرح پانزی یاد می‌کردند.

استیبل کوین‌های الگوریتمی به صورت ثابت تنظیم نشده‌اند و از آنان با استفاده از مقادیر معادل ارزهای فیات یا چیزهای دیگر پشتیبانی نمی‌شود، بلکه قراردادهای هوشمند با مکانیزم ایجاد یا سوزاندن توکن‌های موجود، مقدار عرضه و تقاضا و در نتیجه قیمت را کنترل می‌کنند. این سیستم با یک مکانیزم پرداخت سود مصنوعی به نام انکور (Anchor) پشتیبانی می‌شود. افراد زیادی به مکانیزم کار این پروتکل اعتقاد داشتند اما در اوایل ماه مه (اردیبهشت ماه) بود که این اعتقاد از بین رفت و سیل ویرانگر ریزش آغاز شد.

اما استیبل کوین‌ها انواع دیگری نیز دارند که به وسیله دارایی‌هایی چون ارزهای فیات پشتیبانی می‌شوند. تتر (USDT)، بزرگترین استیبل کوین جهان از لحاظ ارزش بازار، اطلاعات دارایی‌های پشتیبان خود را منتشر کرده است تا نشان دهد مشکلی از این بابت گریبان‌گیرش نخواهد شد. حتی در طول ریزش‌های اخیر فعلی بازار، ارزش تتر در برابر دلار ثابت باقی ماند و تنها در روز ۱۲ مه ( ۲۲ اردیبهشت) که قیمت به ۰.۹۷ دلار رسید، کمی متزلزل نشان داد.

همه استیبل کوین‌ها را با ترا قضاوت نکنید
سبد پشتیبان تتر در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۴۰۰

جرمی آلر (Jeremy Allair)، مدیرعامل سیرکل (Circle) طی یادداشتی توییتری ابراز داشت که یو‌اس‌دی کوین (USDC)، دومین استیبل کوین بزرگ از لحاظ ارزش بازار نیز کاملا با دارایی‌های مختلف پشتیبانی می‌شود.

با توجه به اینکه وظیفه اصلی USDC انطباق کامل با دلار آمریکاست، این ارز دیجیتال حتی از تتر نیز بهتر عمل کرده است.

کُندی قانون‌گذاران

هر چند پیش از سقوط ترا، قانون‌گذاران تمرکز خود را بر روی بررسی استیبل کوین‌ها متمرکز کرده بودند، اما با توجه به اتفاق پیش آمده به نظر می‌رسد واکنش آن‌ها کمی دیر بوده است. ۹ مارس (۱۸ اسفند) بود که در ایالات متحده، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، فرمانی اجرایی مبنی بر تضمین توسعه مسئولانه دارایی‌های دیجیتال صادر کرد که این فرمان سیگنال مثبت و غیرمنتظره‌ای برای صنعت ارزهای دیجیتال محسوب می‌شد.

در آوایل ماه آوریل (فروردین ماه)، بریتانیا اعلام کرد که مقررات استیبل کوین‌ها هنوز نامشخص باقی خواهد ماند. در همان ماه، سناتور پاتریک تومی (Senator Patrick Toomey)، یکی از اعضای برجسته کمیته بانک‌داری سنای ایالات متحده، قانون شفافیت ذخایر استیبل کوین و تراکنش‌های یکنواخت سال ۲۰۲۲ (Stablecoin Transparency of Reserves and Uniform Safe Transactions Act of ۲۰۲۲) را ارائه کرد که به اختصار قانون استیبل کوین تراست (Stablecoin TRUST) نامیده می‌شود و به ارزهای دیجیتالی که قیمت آن‌ها به دلار آمریکا یا سایر دارایی‌ها وابسته است می‌پردازد.

از قضا این سناتور در مصاحبه خود با فایننشال تایمز در ۶ مه (۱۶ اردیبهشت)، در حالی که سقوط ترا تازه آغاز شده بود، از قانون‌گذاران خواست تا پیش از آن‌که اتفاق بدی بیفتد، اقدامات بیشتری جهت قانون‌گذاری استیبل کوین‌ها انجام دهند. با این حال به نظر می‌رسد حتی او نیز پیش‌بینی نمی‌کرد که این سقوط چه سرعتی خواهد داشت.

او در برابر برخی از اقدامات سخت‌گیرانه‌تری که دموکرات‌ها پیشنهاد می‌کردند ایستاد، زیرا معتقد بود که استیبل کوین‌ها اکنون ارزش زیادی داشته و عملکرد آن‌ها باید مانند بانک‌ها تنظیم‌گری شود.

از آن زمان، همه چیز با سرعت بیشتری درهم‌ پیچید. از حدود ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) هنگامی که سقوط ترا آغاز شد، تنظیم‌گرها به سرعت سطح هوشیاری خود را افزایش دادند. در گزارشی که در ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) منتشر شد، فدرال رزرو ایالات متحده گفت که استیبل کوین‌ها آسیب‌پذیر هستند و دارایی‌های آن‌ها از شفافیت لازم برخوردار نیست. جنت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه داری آمریکا، اخیراً در مورد نیاز فوری به افزایش سطح محافظت گفت که این تصمیم بسیار مناسب است. به زودی و در سال جاری قوانینی پیرامون این موضوع وضع خواهد شد. در ماه ژوئن (خرداد ماه)، زمانی که پارلمان ژاپن مقررات مربوط به استیبل کوین‌های مرتبط با ین را تصویب کرد، ژاپن یکی از اولین کشورها و شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین اقتصادی شد که نوعی از پول دیجیتال غیر فیات را تنظیم‌گری کرد. این اتفاق ناشی از سقوط ترا نبود، بلکه بر اساس طرح قانونی بود که برای اولین بار توسط آژانس خدمات مالی ژاپن در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) پیشنهاد شد. قانون جدید بازخرید ارزش اسمی را تضمین می‌کرد، ایجاد استیبل کوین را به موسسات تنظیم‌شده محدود کرده و اقدامات سخت‌گیرانه‌تری برای مبارزه با پولشویی پیشنهاد می‌کرد.

نکته مغفول

علی‌رغم هشدارهای فزاینده و سیاست‌گذاری‌های اخیر، به نظر تمایز بین استیبل کوین‌های الگوریتمی و استیبل کوین‌های دارای پشتوانه دارایی هم‌چنان مغفول می‌ماند. دولت باید استیبل کوین‌های فیات با بشتوانه دارایی‌ها را تنظیم‌گری کرده و قوانینی برای مقدار کفایت سرمایه وضع کند. همچنین باید کارهایی که می‌توان با ذخایر استیبل کوین‌ها انجام داد نیز قانون‌گذاری شود.

استیبل کوین‌های الگوریتمی اگر بخواهند باقی بمانند، باید هشدارهای لازم را پیش از جذب سرمایه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند و درباره خطراتی که بر دوش آن‌ها وجود خواهد داشت، اطلاع رسانی‌های لازم را انجام بدهند. این نوع از ارزهای دیجیتال یکی از جدیدترین نوآوری‌ها و در امتداد سایر نوآوری هاست. طولی نخواهد کشید که نوآوری‌های جدیدتری نیز عرضه خواهند شد و قانون‌گذاران باید از همین حالا برای آن‌ها آماده شوند. البته واقعیت آن است که در درجه اول خود مردم باید مراقب دارایی و ثروت خود باشند. در هر اکوسیستم غیرمتمرکزی لازم است که مردم خود از نزدیک و با هوشیاری از دارایی‌های خود مراقبت کنند.

و با توجه به این‌ نکته که واقعیت از تنظیم‌گرها پیشی خواهد گرفت، به نظر می‌رسد وجود ارزهای دیجیتال با پشتوانه کامل، مانند USDC، هرگونه نیاز ایالات متحده برای توسعه ارز دیجیتال ملی خود را جوابگو باشد.

تاریکی پیش از طلوع آفتاب

در زمان نگارش این مقاله، تنها چند هفته از فروپاشی ترا می‌گذرد. در نتیجه استیبل کوین‌ها هم‌چنان مورد شک قرار دارند و تاثیر بلندمدت این نکته بر اکوسیستم گسترده ارزهای دیجیتال هنوز نامشخص است. اکوسیستمی که از سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) و دوران اوج خود فاصله گرفته و از آن زمان تاکنون تحت فشار قرار دارد.

بسیاری از تحلیل‌گران با غم‌واندوه وضعیت فعلی ارزهای دیجیتال سرگرم شده و به شک‌وشبه‌هایی که مردم عادی نسبت به ارزهای دیجیتال داشته‌اند، دامن می‌زنند.

به نظر تحلیل‌گر کوین تلگراف، تا جایی که به استیبل کوین‌ها مربوط می‌شود، شرایط فعلی را شاید بتوان تاریک‌ترین وقت شب که پیش از سحر و طلوع آفتاب وجود دارد، در نظر گرفت. اکثر مردم نمی‌دانند که همه استیبل کوین‌ها برابر نیستند. استیبل‌های الگوریتمی همان‌طور که اکنون مشخص شده است، فاجعه‌ای در انتظار وقوع بوند اما استیبل کوین‌های با پشتوانه کامل که قانون‌گذاران کشورهای بزرگی چون ایالات متحده، بریتانیا و ژاپن بر آن‌ها نظارت دارند، گزینه‌ای کاملا معقول برای اقتصادهای آینده خواهند بود. اقتصادهایی که ترکیبی از ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات خواهند داشت. زمان توجه به این ارزها فرا رسیده است.

یادداشت: همه استیبل کوین‌ها را با تِرا قضاوت نکنید

در این باره بیشتر بخوانید

  • پلتفرم‌های بیمه‌ای قبل از تیم تِرا در حال جبران خسارت هولدرهای UST هستند
  • بحران استیبل کوین‌ها: خروج بیش از ۷ میلیارد دلار پول از بازار تتر در هفت روز
  • دومین صرافی ارز دیجیتال بزرگ جهان از ۴ ارز دیجیتال با ثبات جدید پشتیبانی می‌کند
  • بایننس نام ارز پایه تتر را تغییر داد
  • ارزش بازار تتر از ۱۰ میلیارد دلار عبور کرد

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.