کد خبر : 195176
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردین 1401 - 14:42

نیکزاد در نشست خبری به به مناسبت 21 فروردین سالروز تاسیس بنیاد: توجه به مسکن روستایی و طرح هادی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است

نیکزاد در نشست خبری به به مناسبت 21 فروردین سالروز تاسیس بنیاد: توجه به مسکن روستایی و طرح هادی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: باید توجه داشته باشیم که 40 هزار روستای طرح هادی کشور، دژ محکم نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و باعث امنیت و پایداری کشور می‌شوند. به گزارش خبرنگار سایت خبری بورس تایمز، نشست خبری اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به مناسبت 21 فروردین سالروز تاسیس بنیاد به

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: باید توجه داشته باشیم که 40 هزار روستای طرح هادی کشور، دژ محکم نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و باعث امنیت و پایداری کشور می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سایت خبری بورس تایمز، نشست خبری اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به مناسبت 21 فروردین سالروز تاسیس بنیاد به فرمان حضرت امام(ره)، پیش از ظهر امروز شنبه 20 فرودین ماه 1401، با حضور معاونین بنیاد و جمعی از اصحاب رسانه، در محل ساختمان مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد.

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در جمع اصحاب رسانه بیان داشت: بنیاد مسکن با فرمان تاریخی امام(ره)، 21 فروردین ماه سال 1358 تاسیس شد و عنوان اصلی آن حساب 100 حضرت امام است.

وی ادامه داد: این نهاد انقلابی از روز اول تاسیس، ظرفیت خوبی برای استفاده مردم از فرصت‌ها ایجاد کرده و با همه دولت‌ها هم همکاری خوبی داشته است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر تمام روستاهای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی هستند، گفت: در حال حاضر بیش از 40 هزار روستا دارای طرح هادی هستند و در طرح‌های هادی مطالعاتی درباره وضعیت جمعیتی این روستاها، جغرافیای آن، کاربری آن، زیرساخت‌ها، امکان ساخت پروژه‌های عمرانی و… انجام شده است.

نیکزاد، تاکید داشت: افق طرح‌های هادی 10 ساله است و باید بعد از 10 سال طرح‌های هادی بازنگری شوند از این رو سالانه طرح هادی 4000 روستا بازنگری می‌شود.

وی با اشاره به نوسازی واحدهای مسکونی روستایی تاکید کرد: در حالی که در سال 1384 میزان نوسازی واحدهای روستایی تنها 7 درصد بود این عدد در سال گذشته به 50 درصد رسید یعنی 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی روستایی در این سالها نوسازی و مقاوم‌سازی شدند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با انتقاد از تصمیم سازمان برنامه و بودجه نسبت به عدم افزایش وام مسکن روستایی بیان کرد: 25 آبان ماه سال 1400 در شورای عالی مسکن که با حضور رئیس جمهور برگزار شد افزایش وام مسکن روستایی به 200 میلیون تومان با سود 5 درصد و با بازپرداخت 20 ساله و ضامن زنجیره‌ای به تصویب رسید اما تاکنون این وام پرداخت نشده و مکاتبات و پیگیری‌های متعددی با رئیس جمهوری در این باره داشتیم.

نیکزاد، در ادامه گفت: باید توجه داشته باشیم که 40 هزار روستا دژ محکم نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و باعث امنیت پایداری کشور می‌شوند. از سوی دیگر روستاها محل تولید هستند اما استدلال سازمان برنامه این بوده که ارائه وام 200 میلیون تومانی به ساخت مسکن روستایی و پرداخت یارانه مابه‌التفاوت سود 18 درصد تورم‌زا است. باید توجه داشته باشیم که اگر نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای روستایی به انجام نرسیده بود، دیگر میزان تلفات و خسارت‌ها با وقوع زلزله 5 و 6 ریشتری اعداد و ارقامی که امروز با آن مواجه هستیم، نبود. در حال حاضر هم در 14 نقطه کشور بازسازی واحدهای مسکونی در 8 نقطه زلزله زده و 6 نقطه سیل زده در حال انجام است.وی با بیان اینکه با عدم پرداخت وام 200 میلیون تومانی چقدر از پروژه‌های ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی متوقف شده است، اذعان کرد: موضوع این است که در مقطعی متوجه شدیم واحدهای مسکونی روستایی در مرحله اجرا تا زیر سقف متوقف می‌شوند و کار دنبال نمی‌شود؛ این عملکرد فوراً به بنیاد مسکن منعقد شد و ما با تحقیقات و بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید سقف وام افزایش پیدا کند تا پروژه‌ها نیمه‌کار باقی نمانند و در شورای عالی مسکن افزایش وام تا 200 میلیون تومان به تصویب رسید. در حال حاضر که افزایش سقف وام به اجرا نرسید، مردم علاقه‌ای به نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای روستایی ندارند و ما هم به مردم توصیه نمی‌کنیم به این سمت بروند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: سالانه 200 هزار واحد روستایی باید نوسازی و مقاوم‌سازی شوند که این عدد در روز به 550 واحد می‌رسد؛ اما از آبان ماه سال گذشته نوسازی واحدهای روستایی متوقف شده است.

نیکزاد، پیرامون اقدام رئیس جمهوری برای افزایش وام 200 میلیون تومانی و برخورد با سازمان برنامه و بودجه، توضیح داد: رئیس جمهوری سریعا دستور دادند تا مشکل حل شود و وام 200 میلیون تومانی پرداخت شود. آقای میرکاظمی رئیس سازمان بودجه دوست من است و بارها تجربه همکاری با ایشان را داشته‌ام؛ اما میرکاظمی در بودجه‌ریزی تخصص آنچنانی ندارد و سازمان برنامه و بودجه باید به این موضوع توجه داشته باشد که اگر غروب روزی که به منزل می‌رود، از این موضوع که هیچ هزینه و بودجه‌ای را پرداخته نکرده خوشحال بوده باشد، این خوشحالی درستی نیست. از آبان ماه سال گذشته که وام‌های 200 میلیون تومانی ساخت مسکن پرداخت نشده، سازمان برنامه‌ و بودجه برنده نبود و قطعا عواقب سنگینی برای مردم خواهد داشت. در سال گذشته شاهد بالانس بودن وضعیت مهاجرت بودیم و پیش‌بینی می‌کردیم که مهاجرت معکوس رخ دهد؛ اما اگر به مباحث اقتصادی روستا توجه نداشته باشیم به طور قطع مهاجرت از روستا افزایش می‌یابد. آقای میرکاظمی باید بداند که توجه به مسکن روستایی و طرح هادی، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

وی تاکید کرد: در سال گذشته پرداخت تسهیلات بازسازی مسکن روستایی 18 درصد ابلاغ شد که این موضوع هم با نهیب رئیس جمهور برطرف شد و سازمان برنامه خود را جمع و جور کرد و پس از برخورد رئیس جمهور، نرخ سود را به 5 درصد کاهش داد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: همچنین در لایحه پیشنهادی از طرف سازمان برنامه و بودجه، ردیف ملی طرح‌های هادی حذف شده بود که این عدد در سال گذشته چیزی حدود 7000 میلیارد تومان بود که با پیگیری و حساسیت نماینده‌های مجلس در کمیته تلفیق، این ردیف ملی در لایحه بودجه احیا شد اما در ابلاغیه بودجه با عدم هماهنگی که بین رئیس سازمان برنامه و برخی نمایندگان مجلس بود، بودجه اجرایی طرح‌های هادی 46 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که اساسا بودجه امسال نسبت به سال گذشته رشد 30 درصدی دارد.

نیکزاد افزود: همچنین در لایحه بودجه سال 1401 کمک دولت به حساب 100 حضرت امام به صفر رسیده است در حالی که این کمک و مبلغ آن باعث می‌شد با کمک خیرین مسکن‌ساز در مناطق روستایی و محروم، خانوار دهک پایین را صاحب خانه کنیم که متاسفانه این موضوع را هم سازمان برنامه و بودجه حذف کرده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 59 هزار و 114 واحد مسکونی در نقاط شهری به اجرا رسانده‌ایم، گفت: طبق دستور رئیس جمهوری قرار بر این است تا در شهر تهران بیش از 100 هزار واحد مسکونی ساخته شود که قرار بر این است 10 هزار واحد آن را بنیاد مسکن احداث کند و اواخر سال گذشته ساخت 3000 واحد آن را شروع کرده‌ایم و امسال هم ساخت 7000  هزار مسکن را دنبال می‌کنیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در پایان سخنان خود، از تحویل بیش از 5000 واحد مسکن نهضت ملی خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر ساخت 60 هزار واحد نهضت ملی در نقاط مختلف کشور در حال اجرا است و بنیاد مسکن، مسئولیت ساخت 200 هزار واحد مسکونی و 200 هزار واحد شهری در قالب این پروژه را عهده دار است.

خبرنگار: امیر زالی زاده

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.