کد خبر : 101652
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 شهریور 1400 - 13:30

نکات مهم در طراحی  کافی شاپ

نکات مهم در طراحی  کافی شاپ

طراحی فضای کافی شاپ به اندازه خود باریستا اهمیت دارد. افراد زیادی هستند که بعد از گذراندن دوره آموزشی تهیه انواع نوشیدنی های کافی شاپی، به سراغ راه اندازی کافی شاپ می روند. از نظر آنها ایجاد یک کافی شاپ موفق چندان دشوار نیست، زیرا علمش را به دست آورند. به همین دلیل هم کافی

طراحی فضای کافی شاپ به اندازه خود باریستا اهمیت دارد. افراد زیادی هستند که بعد از گذراندن دوره آموزشی تهیه انواع نوشیدنی های کافی شاپی، به سراغ راه اندازی کافی شاپ می روند. از نظر آنها ایجاد یک کافی شاپ موفق چندان دشوار نیست، زیرا علمش را به دست آورند. به همین دلیل هم کافی شاپ های زیادی در شهرهای مختلف وجود دارد. البته این افراد، به همان سرعت که مغازه خود را دایر می کنند، با همان سرعت و گاهی سریعتر دچار ضرر و زیان شده و کافی شاپ خود را تعطیل می کنند.

طراحی  کافی شاپ

وقتی علت این موضوع را از مدیر تولیدی و تجهیز یروفه  پرسیدم ایشان گفت؛ مردم اگر از جایی لذت ببرند به آن رونق می بخشند. اینکه داشتن تخصص رکن اصلی موفقیت است، بر کسی پوشیده نیست. من بارها در مشاوره هایی که انجام شده روی این موضوع تاکید کردم. اما زمانی که می خواهید به تنهایی یک کافی شاپ راه اندازی کنید، باید در مورد تمام زمینه ها حداقل اطلاعاتی داشته باشید و به آنها توجه کنید. یکی از مهمترین موارد طراحی داخلی کافی شاپ و نحوه میزبانی از مشتریان است که اغلب توجه ویژه ای به این موضوع نمی شود.

با کمی دقت بیشتر مواقع کپی های متعددی از کافی شاپ ها دیده می شود که جای تاسف دارد. از آن دردناک تر این است که حتی گاهی افرادی با چیدن چند صندلی و میز کارشان را شروع می کنند.

ایشان افزود؛ این مثال شاید بتواند تمام حرفمان را بصورت خلاصه بیان کند. وقتی از باریستای ماهری که می خواست کافی شاپ خود را راه اندازی کند و سرمایه نسبتا مناسبی هم داشت پرسیدم برای میزبانی از مشتریان چه طرحی دارد، تنها به طرز تهیه نوشیدنی ها و کیک های اشاره کرد. این یعنی اصلا در مورد نحوه طراحی داخلی کافی شاپ خود فکری نکرده و تمام تمرکز و تکیه گاهش تخصصی است که به دست آورده. در چنین شرایطی عدم موفقیت امری بدیهی است.

فقط باریستا بودن برای راه اندازی کافی شاپ کافی نیست.

زمانی به مدیریت بروفه گفتم بسیاری از افراد کسب و کار خود را با این فکر آغاز می کنند که وقتی مهارت های تهیه قهوه را فرا گرفتید، آماده استفاده از آن هستند. کیایی گفت؛ خوب این احساس توانایی به دلیل داشتن مهارت طبیعی است، اما برای راه اندازی کسب و کار کامل نیست. قهوه شما زمانی ارزشمند است که بتوانید به بهترین شکل ممکن و در جای مناسب و در ظرف مناسبش آن را سرو کنید. به همین دلیل است که ما می گوییم، طراحی کافی شاپ به اندازه خود قهوه اهمیت دارد.

این را هم به خاطر بسپارید که مشتریان شما برای به دست آوردن یک تجربه عالی به سراغ شما می آیند. بنابراین طراحی کافه شما برای جذب مشتریان جدید و ترغیب آنها برای ادامه حضور، بسیار مهم است. برای اینکه کمی جزئی تر به این موضوع پرداخت شود، من پنج عنصر اصلی طراحی داخلی و نحوه میزبانی کافی شاپ موفق را با شما در میان می گذارم که می تواند برای خوانندگانتان نیز مثمرثمر باشد.

1- لذت بردن مشتریان از فضای موجود هدف اصلی است

پیروی اصول طراحی کافی شاپ لازم نیست، واجب است. همانطور که قبلاً صحبت کردیم، کافی شاپ در واقع، مکانی برای ارائه خدمات به مشتریان است. پس شما نباید آن را بر اساس علایق و میل شخصی خود طراحی کنید. حتی اگر از ویژگی های منحصر به فرد کافی شاپ خود یا آنچه برای مشتریان هدف شما جذاب است مطمئن نیستید، ابتدا کمی تحقیق کنید. زیرا باید دریابید چه چیزی برای مشتریان شما جذاب است.

با توجه به توضیحات بالا روشن است که باید بر اساس ترجیح میل بزرگترین گروه مشتری خود تصمیم بگیرید، نه میل شخصی خودتان یا عزیزانی که به شما پیشنهادهایی می دهند. کلاسیک، مدرن، پست مدرن، آرامش بخش، فانتزی، کودکانه، تینجری و … زمانی می تواند به شما کمک کند که همسو با نیازهای مشتریانتان باشد. به عنوان مثال، اگر کافی شاپ شما در وسط حومه شهر واقع شده است و اکثر جمعیت آن را والدین جوان تشکیل می دهند، بهتر است در مغازه خود ویژگی های کودک پسند داشته باشید. از سویی دیگر، مخاطبان سالمند یا بازنشسته شما انتظارات و سلیقه متفاوتی دارند.

اگر در وهله اول، اکثریت مخاطبان هدف خود را مشخص کنید، نیمی از کار شما در انجام شده است.

2- لوگو یا نشان تجاری

مارک و علائم تجاری مغازه شما باید مفهوم و فرهنگ شما را نشان دهد. سعی کنید همه چیز، از جنس ، رنگ و فونت گرفته تا موضوع را هماهنگ کنید تا جذابیت بصری و ماندگاری داشته باشد. زیرا این نشان تجاری شناسنامه و معرف شماست. همچنین، مطمئن شوید که خواندن و تشخیص آن آسان است.

همیشه عاقلانه است که نامی جذاب انتخاب کنید تا مشتریان به راحتی آن را به خاطر بسپارند و تلفظ کنند. انتخاب اسم شاید سخترین مرحله ممکن باشد، اما ارزش دارد که روی آن وقت بگذارید. زیرا می تواند در مسیر طراحان لوگو به شما کمک های ویژه بکند. از سویی دیگر، مارک تجاری شما و علامت تجاری شما باید یک نمای کلی سریع از کسب و کار شما را در اختیار مخاطبان قرار دهد. پس با تلاش اضافی برای برجسته سازی آن، آن را بیش از حد پیچیده نکنید. کافیست برای درک بهتر این موضوع به لوگو های برندهای جهانی که موفق و ماندگار هستند، نگاه کنید.

باریستا2

3- طراحی در فروشگاه

طراحی فضای داخلی کافی شاپ شما مهمترین عامل در موفقیت کسب و کار شماست. فراموش نکنید، مشتریان شما یک تجربه خریداری می کنند، نه فقط یک فنجان قهوه. تجربه ای که در آن تحولی در حال روحیشان و خاطره سازیشان رقم می خورد. دقیقا همان موردی که آنها را ناخواسته و حتی ناخودآگاه وادار به تبلیغ شما می کند. بنابراین توجه به جلوه های بصری در این کسب و کار نه تنها هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است. البته در این سرمایه گذاری نباید زیاده روی کرد.

یکی از اشتباهات رایج این است که مالکان در طراحی کافی شاپ ، فقط از بخش های کوچکی را طراحی می کنند که این کار کاملا اشتباه است. طراحی شما همیشه باید در سراسر مغازه شما از آثار هنری، طرح رنگ، دکوراسیون دیوار، تا ناهار خوری، محل نشیمن، کابینت نمایش و پیشخوان ثابت و آشکار باشد. در این زمینه سه سوال می تواند در ابتدا مسیر شما را روشن کند و برنامه ریزی دقیقی برای شما به ارمغان بیاورد. پس موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید:

آیا صندلی در فضای باز خواهید داشت؟

آیا شورای محلی شما به شما اجازه می دهد چترها و موانع را برای صندلی های خارج از مغازه قرار دهید؟

سایر الزامات قانونی که توسط شورای محلی و یا مرکز خرید شما تعیین شده است، چیست؟

نورپردازی

مهمتر مورد در طراحی دکوراسیون، مسئله نورپردازی است. روشنایی فروشگاه خود را آنگونه انتخاب کنید که با طراحی کلی شما مطابقت داشته باشد. وقتی در مورد طراحی نور صحبت می کنیم منظورمان دقیقا طراحی نور است، نه روشن کردن لامپ. طراحی نور تخصصی است که در آن اندازه نور، گرمی و سردی نور، بهره گیری از محیط های نوری و چندین مورد دیگر در نظر گرفته می شود و خروجی آن می شود فضایی که روی مخاطب اثرگذاری دارد.

موسیقی 

موسیقی بی واسطه ترین هنری است که مستقیما اثرگذاری خود را دارد. بارها و بارها به این موضوع اشاره شده که موسیقی جایگاه مهمی در فضای کافی شاپ ها دارد. زیرا باعث در ذهن مشتری اثر مناسب و ماندگاری دارد. اگر بخواهم تجارب شیرین شخصی ام را در این اینجا شرح دهم، باید تا صبح بنشینیم و گفتگو کنیم. بنابراین موسیقی مرتبط با فضای تان را با دقت انتخاب کنید و از آن بهره ببرید. یادتان باشد که موسیقی ها مختلف در طول شبانه روز را مورد استفاده قرار دهید.

4- چیدمان فروشگاه

یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که، برخلاف عرض قبلیم، برخی از مالکان در دکوراسیون داخلی مغازه خود زیاده روی می کنند. شلوغ کاری اصلا به نفع شما نیست، لطفاً به فضا و محیط کافی شاپ خود توجه درستی داشته باشید. منطقی عمل کنید، بداهه سازی کنید و متناسب با اندازه و طراحی مغازه خود عمل کنید. زیرا فروشگاه با چیدمان هوشمند به کارکنان شما این امکان را می دهد تا به نحو احسن کار کرده و در مغازه جابجا شوند.

همچنین حس حضور در فضایی بزرگ را به مهمانان شما می بخشد و به آنها احساس راحتی می دهد. بنابراین شما باید آن را نه برای کارمندان و نه برای مشتریان طراحی کنید، بلکه، شما باید هر دو را در نظر بگیرید. در این مواقع است که طراح زبده می تواند با طراحی مناسب فضای کوچک شما را بزرگ نشان دهد.

باریستا3

سخن پایانی مدیریت بروفه

مالک بروفه در جمع بندی گفته هایش اینگونه عنوان کرد؛ در چنین شرایطی رسیک سرمایه گذاری معنی حقیقی خود را به دست می آورد. زیرا ریسک کردن اقدامی کاملا آگاهانه است که باید به جوانان این موضوع گفته شود تا آن را از اقدام نامطمئن و جاه طلبی تمیز دهند. همچنین وقتی افراد به ما مراجعه می کنند تنها خواسته ما از آنها این است که در مورد آنچه نیاز دارند، بسیار واضح صحبت کنند. عجله نکنند و وقتی از انتظارات مخاطبان مورد نظر خود مطمئن شدند، کار خود را شروع کنند. این مراحل اطمینان خاطر از رشد تدریجی و پایدار را به آنها می دهد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.