کد خبر : 202080
تاریخ انتشار : جمعه 24 تیر 1401 - 13:30
دیدگاه‌ها برای مشهورترین نقل‌قول‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال بسته هستند

مشهورترین نقل‌قول‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال

مشهورترین نقل‌قول‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال

مشهورترین نقل‌قول‌ها در دنیای ارزهای دیجیتالچه خوب و چه بد، حرف‌و‌حدیث درباره ارزهای دیجیتال همیشه زیاد است. بسیاری از اظهارنظرهایی که افراد مشهور مطرح می‌کنند، صرف‌نظر از غرض‌ورزانه یا بی‌طرفانه بودن، مستقیماً بر سرنوشت بازار تأثیر می‌گذارند. به‌عبارت‌دیگر، این‌جا با مفهوم قدرتمندی به‌ نام تأیید اجتماعی (Social Proof) سروکار داریم که ممکن است تمایل افراد زیادی را برای سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های مختلف تغییر دهد.
تأیید اجتماعی به‌بیان ساده می‌گوید اگر شخصی مورداعتماد به شما پیشنهاد خرید چیزی را بدهد، به‌احتمال زیاد آن را می‌خرید؛ زیرا به توصیه‌های وی اعتماد دارید. البته این موضوع درباره نخریدن دارایی‌ها هم صادق است. پس به‌طور‌کلی، می‌توان گفت تأیید اجتماعی افراد مشهور و موفق هم بر همین اساس کار می‌کند. رشد عجیب دوج‌ کوین در سال ۲۰۲۱ مثالی عالی برای عملکرد تأیید اجتماعی افراد معروف است. در این سال، افراد بسیاری طبق سیگنال‌های خرید ایلان ماسک روی این میم‌کوین سرمایه‌گذاری کردند؛ درحالی که حتی نمی‌دانستند پیشنهادهای او جدی است یا خیر.
ازآن‌‌جاکه تاریخچه ارزهای دیجیتال ثابت کرده است که توص..

مشهورترین نقل‌قول‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال

چه خوب و چه بد، حرف‌و‌حدیث درباره ارزهای دیجیتال همیشه زیاد است. بسیاری از اظهارنظرهایی که افراد مشهور مطرح می‌کنند، صرف‌نظر از غرض‌ورزانه یا بی‌طرفانه بودن، مستقیماً بر سرنوشت بازار تأثیر می‌گذارند. به‌عبارت‌دیگر، این‌جا با مفهوم قدرتمندی به‌ نام تأیید اجتماعی (Social Proof) سروکار داریم که ممکن است تمایل افراد زیادی را برای سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های مختلف تغییر دهد.

تأیید اجتماعی به‌بیان ساده می‌گوید اگر شخصی مورداعتماد به شما پیشنهاد خرید چیزی را بدهد، به‌احتمال زیاد آن را می‌خرید؛ زیرا به توصیه‌های وی اعتماد دارید. البته این موضوع درباره نخریدن دارایی‌ها هم صادق است. پس به‌طور‌کلی، می‌توان گفت تأیید اجتماعی افراد مشهور و موفق هم بر همین اساس کار می‌کند. رشد عجیب دوج‌ کوین در سال ۲۰۲۱ مثالی عالی برای عملکرد تأیید اجتماعی افراد معروف است. در این سال، افراد بسیاری طبق سیگنال‌های خرید ایلان ماسک روی این میم‌کوین سرمایه‌گذاری کردند؛ درحالی که حتی نمی‌دانستند پیشنهادهای او جدی است یا خیر.

ازآن‌‌جاکه تاریخچه ارزهای دیجیتال ثابت کرده است که توصیه افراد مشهور درزمینه ارزهای دیجیتال و هر زمینه دیگری می‌تواند بازار را تکان دهد، در این مطلب قصد داریم با کمک مقاله‌ای از وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ، برخی از گفته‌ها و اظهارنظرهای افراد موفق و پرنفوذِ بازارهای مالی درباره ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. در‌این‌بین، ما افراد را به سه دسته تقسیم می‌کنیم: ۱. افراد بدبین؛ ۲. افرادی با دیدگاهی میانه‌رو؛ ۳. افراد خوش‌بین. احتمالاً با مطالعه دیدگاه‌های هر فرد، خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که قصد دارید به توصیه‌های کدام‌یک اعتماد کنید.

باید یادآور شویم که آنچه درادامه می‌خوانید، صرفاً برای آشنایی بیشتر کاربران وب‌سایت ارزدیجیتال با اظهارنظرهای برخی از شخصیت‌های تأثیرگذار در حوزه کریپتوست و هیچ‌یک از این نقل‌قول‌ها نباید به‌عنوان توصیه سرمایه‌گذاری تلقی شوند.

مشهورترین نقل‌قول‌های وارن بافت

یکی از افراد معروف بدبین به دنیای ارزهای دیجیتال وارن بافت (Warren Buffett)، سرمایه‌گذار افسانه‌ای است. این متخصص برجسته بازارهای مالی قاطعانه با بیت کوین و احتمالاً سایر ارزهای دیجیتال مخالف است. او درباره بیت کوین عقیده دارد:

[سرمایه‌گذاری روی بیت کوین] محکوم به شکست است.

ظاهراً حتی فکر سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال هم به سر بافت نمی‌زند! او درباره سرمایه‌گذاری روی بیت کوین می‌گوید:

بیت کوین یا هیچ ارز دیجیتال دیگری ندارم و هرگز نخواهم داشت.

او در این زمینه سرسختانه بر موضع مخالف خود پافشاری می‌کند. به‌نظر می‌رسد بافت تمایل افراد به بیت کوین و ارزهای دیجیتال را بیشتر هیجانی و احساسی می‌بیند تا اینکه مبنای مشخصی داشته باشد. او درباره دلیل مخالفت قاطعانه‌اش توضیح می‌دهد:

اگر [ارزهای دیجیتال] را نشناسید، بیشتر از اینکه [واقعاً] درکشان کنید، هیجان‌زده خواهید شد. تصور هرچیزی امکان‌پذیر است، اگر فقط به آن چیز نگاه کنید و بگویید «این فوق‌العاده است».

همچنین، او به تردید خود درباره سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند:

درباره چیزهایی که فکر می‌کنم از آن‌ها اطلاعات دارم هم دچار اشتباه می‌شوم؛ پس چرا باید درباره چیزی که نمی‌شناسم، وارد موقعیت لانگ (خرید) یا شورت (فروش) شوم؟

بیشتر بخوانید: موقعیت لانگ و شورت چیست؟

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، بافت با فناوری میانه چندان خوبی ندارد و آن را اساساً درک نمی‌کند؛ بنابراین، احتمالاً روی دارایی‌های دیجیتال هم سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. حال ارزهای دیجیتال اصلاً کاربردی هم دارند؟ بافت در‌این‌باره می‌گوید:

[بر ارزش] آن‌ها افزوده نمی‌شود، چک سودی برایتان نمی‌فرستند، هیچ‌ کاری انجام نمی‌دهند و شما فقط امیدوارید که یک نفر دیگر بعداً بیاید و برای آن‌ها پول بیشتری به شما بپردازد؛ اما بعد آن شخص است که دچار مشکل می‌شود.

درواقع به‌عقیده بافت، بیت کوین بر‌اساس «نظریه احمق‌تر از من» کار می‌کند. طبق این نظریه، شما فقط زمانی می‌توانید از سرمایه‌گذاری خود سود کسب کنید که بتوانید آن را با قیمت بیشتر به فرد دیگری بفروشید.

مشهورترین نقل‌قول‌های چارلی مانگر

یکی دیگر از بدبین‌های بزرگ بازار ارزهای دیجیتال شریک قدیمی وارن بافت، چارلی مانگر (Charlie Munger) است. اگرچه بافت هم منتقد ارزهای دیجیتال است، انتقاد خود را متمدنانه بیان می‌کند. در‌مقابل، دیدگاه‌های چارلی مانگر درباره ارزهای دیجیتال تا حد زیادی توهین‌آمیز و سرشار از نفرت هستند. برای مثال، او خیلی راحت می‌گوید:

کاش [ارزهای دیجیتال] هرگز اختراع نشده بودند.

مانگر دلیل تنفرش از بیت کوین را این‌گونه توضیح می‌دهد:

بی‌شک از موفقیت بیت کوین متنفرم. من از ارزی که برای آدم‌ربایان و باج‌گیران و این‌قبیل افراد مفید باشد، استقبال نمی‌کنم و مایل نیستم ببینم میلیاردها‌میلیارد دلار اضافی‌تان را به کسی می‌پردازید که به‌تازگی محصول مالی جدید بی‌پایه‌واساسی اختراع کرده است.

بیشتر شبیه به این است که چارلی مانگر به‌موقع ‌و قبل از عرضه بی‌رویه پول به‌وسیله دولت، ارز دیجیتال نخریده و اکنون از این فرصت ازدست‌رفته بسیار خشمگین است. او موضع خود درباره اینکه چرا هرگز بیت کوین نخواهد خرید، این‌گونه بیان می‌کند:

[بیت کوین] در‌عمل نوعی جایگزین مصنوعی برای طلاست. من هرگز طلا نمی‌خرم؛ پس بیت کوین هم هرگز نخواهم خرید. بیت کوین مرا یاد حرف‌های اسکار وایلد درباره شکار روباه می‌اندازد که آن را شکاری غیرخوردنی و بیهوده می‌دانست.

ظاهراً مانگر با اشاره به طنز کنایه‌آمیز اسکار وایلد درباره سنت اشرافی شکار روباه که ناپسند و بیهوده بود، تلاش می‌کند درون‌مایه‌ای شاعرانه به سخنانش بدهد؛ اما در تصویری بزرگ‌تر، شاهد دو پیرمرد بداخلاق (یعنی بافت و مانگر) هستیم که از ظهور فناوری‌ای جدید ناراحت هستند و آن را درک نمی‌کنند.

مانگر در پاسخ به این پرسش که «آیا از نخریدن بیت کوین پشیمان است یا خیر؟»، می‌گوید:

به‌هیچ‌وجه روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نکرده‌ام و به اینکه سراغ آن‌ها نرفتم، افتخار می‌کنم. [ارزهای دیجیتال] شبیه نوعی بیماری عفونی هستند.

مشهورترین نقل‌قول‌های جانت یلن

جانت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، یکی دیگر از مخالفان ارزهای دیجیتال است؛ البته نه به‌شدت بافت و مانگر. او درباره ارزهای دیجیتال می‌گوید:

فقط صراحتاً می‌گویم که طرفدار ارزهای دیجیتال نیستم و اجازه دهید به شما بگویم چرا. می‌دانم که صدها ارز دیجیتال وجود دارند و شاید ارزهای دیجیتال جذاب‌تری هم در آینده عرضه شوند؛ اما فکر می‌کنم اول از همه، بیت‌ کوین تعداد بسیار کمی از تراکنش‌ها را مدیریت می‌کند و بسیاری از تراکنش‌های انجام‌شده روی شبکه بیت کوین غیرقانونی هستند.

تاریخ بیت کوین با سوءاستفاده‌های افراد تبهکار همراه بوده است؛ اما در‌حال‌حاضر، سرمایه‌گذاران باتجربه ارزهای دیجیتال می‌دانند میزان بیت کوینی که برای تراکنش‌های غیرقانونی استفاده می‌شود، از میزان پول نقدی که بین تبهکاران ردّوبدل می‌شود، کمتر است. با‌این‌حال، افرادی مانند یلن همچنان می‌کوشند همان جملات نخ‌نما و قدیمی را مطرح کنند. یلن درباره کاربردهای بیت کوین عقیده دارد:

بیت کوین ذخیره ارزش پایداری نیست و نمی‌توان به آن به‌عنوان پول قانونی نگاه کرد. این دارایی بیشتر در کانون توجه سفته‌بازان قرار دارد.

همه ما از نوسان‌های شدید بیت کوین مطلع هستیم؛ اما در یک دهه گذشته، این ارز دیجیتال در‌مجموع روندی صعودی طی کرده‌ و توانسته است از بسیاری از همتایان خود پیشی بگیرد؛ البته این ویژگی برای دارایی‌ای پرنوسان چیز بدی نیست.

یلن درباره مشکلات شبکه بیت کوین توضیح می‌دهد:‌

[بیت کوین] روشی بسیار ناکارآمد برای انجام تراکنش‌ها محسوب می‌شود و میزان انرژی‌ مصرف‌شده برای پردازش این تراکنش‌ها سرسام‌آور است.

حداقل می‌توانیم بگوییم یلن دلایل مشخص خود را دارد و البته در این زمینه چندان هم اشتباه نمی‌گوید. سازوکار اجماع اثبات کار بیت کوین از انرژی بهینه استفاده نمی‌کند و اصلاً به‌گونه‌ای طراحی نشده است که چنین کاری انجام دهد. در‌عین‌حال، به‌نظر می‌رسد قصد ساتوشی ناکاموتو نیز این نبوده است که بیت کوین به ارز ذخیره‌ای جهانی تبدیل شود.

با تمام این اوصاف، جانت یلن به خودِ فناوری بلاک چین چندان بدبین نیست. او دیدگاهش درباره فناوری بلاک چین را این‌گونه مطرح می‌کند:

[بلاک چین] فناوری بسیار مهم و جدیدی است که می‌تواند پیامدهای مثبتی برای انجام تراکنش‌ها در سرتاسر سیستم مالی داشته باشد.

او همچنین در اظهارنظر دیگری بیان می‌کند:

فکر می‌کنم [بلاک چین] می‌تواند به پرداخت‌های سریع‌تر و ایمن‌تر و ارزان‌تر کمک کند که از دیدگاه من اهداف مهمی هستند.

در پایان، می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که جانت یلن طرفدار ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز نیست؛ اما با ارزهای دیجیتالی که مستقیماً زیرنظر بانک مرکزی فعالیت کنند یا به‌طور سخت‌گیرانه‌ای تابع قانون باشند، مخالفتی ندارد.

مشهورترین نقل‌قول‌های گَری وینترچاک

گری وینرچاک (Gary Vaynerchuk)، کارآفرین معروف، یکی از افراد عجیب این فهرست است؛ زیرا او نه طرفدار ارزهای دیجیتال است و نه بدبین به آن‌ها. او فقط طرفدار توکن‌های غیرمثلی (NFT) است و این مسئله را بیشتر در حساب توییتری خود بیان می‌کند. وینرچاک درباره این توکن‌های منحصربه‌فرد می‌گوید:

فکر می‌کنم که توکن‌های غیرمثلی تا حد زیادی درست درک نشده‌اند. [قبلاً هم] مردم فکر می‌کردند که [آثار] اندی وارهول و جکسون پولاک ارزشمند نیستند. آنان می‌پنداشتند که پوسترهای ورزشی ارزشی ندارند و کفش‌های کتانی نباید گران باشند.

درواقع، وینرچاک با ارجاع به دو هنرمند سنت‌شکن قرن بیستم، اندی وارهول (Andy Warhol) و جکسون پولاک (Jackson Pollock)، یا کارت‌های ورزشی گران‌قیمت به دست‌کم‌ گرفته‌شدن توکن‌های غیرمثلی اشاره می‌کند.

ما دقیقاً نمی‌دانیم که چرا و چگونه این علاقه به NFTها در گری وینرچاک ایجاد شده است؛ اما او به‌وضوح امید فراوان خود را به آینده توکن‌های غیرمثلی ابراز کرده است:

ما به‌طور فزاینده‌ای در چشم‌اندازی دیجیتالی زندگی می‌کنیم و توکن‌های غیرمثلی در حال تبدیل‌شدن به دارایی‌هایی هستند که می‌توانند با شخص شما ارتباط برقرار کنند. این کاری است که انسان‌ها همیشه انجام داده‌اند؛ یعنی چیزهایی را برای برقراری ارتباط خریده‌اند. توکن‌های غیرمثلی در ابعاد کلان‌تر همین کار را می‌کنند.

با‌این‌حال، وینرچاک تا حدی صادق بوده است که اعتراف کند همه توکن‌های غیرمثلی موفق نخواهند شد این کار را انجام دهند. او به‌خوبی از این واقعیت آگاه است که کلاه‌برداران و پروژه‌های بی‌کیفیت در فضای توکن‌های غیرمثلی فراوان هستند. وینرچاک در‌این‌باره می‌گوید:

به‌عقیده من، سرمایه‌گذاری روی ۹۸ تا ۹۹ درصد از پروژه‌های NFT با شکست روبه‌رو خواهد شد؛ اما این روند شبیه به [سرمایه‌گذاری روی] سهام [شرکت‌های فعال در حوزه] اینترنت در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ است. [در همان دوره هم] سهام شرکتی مانند آمازون وجود داشت [که سر‌به‌فلک کشید]. اینترنت زندگی ما را تغییر داد و بلاک چین و توکن‌های غیرمثلی هم این کار را دوباره انجام خواهند داد.

گفتنی است وینرچاک به بیت کوین تا این حد خوش‌بین نیست و می‌گوید:

بیت کوین محدودیت‌ دارد؛ ولی پروژه‌های NFT چنین محدودیتی ندارند.

مشهورترین نقل‌قول‌های ری دالیو

ری دالیو (Ray Dalio) سرمایه‌گذاری کهنه‌کار است که گویا در ابتدا چندان طرفدار بیت کوین و ارزهای دیجیتال نبود. با‌این‌حال، اگر این شایعات درست باشد، می‌توانیم بگوییم او در سال‌های اخیر ۱۸۰ درجه تغییر کرده است. دالیو اکنون یکی از طرفداران پروپاقرص ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. او درباره بیت کوین می‌گوید:

بیت کوین در ۱۰ سال گذشته خود را ثابت کرده و هک نشده است؛ از‌این‌رو، مبنایی کاربردی دارد و طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده و جایگزین مناسبی برای ذخیره سرمایه است. بیت کوین شبیه به پول دیجیتال است و همه این‌ها نکاتی مثبت هستند.

به‌نظر می‌رسد دالیو متوجه شده است که بیت کوین درمقایسه‌با تصور عمومی فعلی، نقشی بسیار بزرگ‌تر در اقتصاد جهانی ایفا خواهد کرد. او دیدگاهش درباره ارزهای دیجیتال به‌عنوان پول را این‌گونه ابراز می‌کند:

[ارزهای دیجیتال] را جایگزینی برای پول در زمانه‌‌ای می‌دانم که ارزش پول نقد عملاً در حال کاهش است. از من نقل شده است که گفته‌ام «پول نقد زباله است». آن پول نقدی که اکثر سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند امن‌ترین سرمایه‌گذاری است، از دیدگاه من بدترین نوع سرمایه‌گذاری خواهد بود.

مانند بسیاری دیگر، دالیو فکر می‌کند که سیاست‌های پولی گسترده در جهان دوام چندانی نخواهد داشت. عجیب نیست که حرف و عمل دالیو در‌این‌باره یکی است. ری دالیو در پاسخ به این پرسش که «آیا ارز دیجیتالی دارد یا خیر؟»، توضیح می‌دهد:

به‌نظرم ارزشش را دارد که تمام جایگزین‌های پول نقد و تمام جایگزین‌ها برای سایر دارایی‌های مالی را در نظر بگیریم. بیت کوین هم [جایگزینی] احتمالی است. مقدار مشخصی سرمایه در قالب بیت کوین دارم. موفقیت شگفت‌انگیزی است که در گذر زمان توانسته‌ایم [بیت کوین] را از برنامه کدنویسی‌شده [ساده‌ای] به جایگاه کنونی‌اش برسانیم.

ری دالیو درباره نفوذ تدریجی بیت کوین به سیستم مالی هم صحبت کرده است. او از رویکردهای مختلف سیاست‌گذاری درزمینه بیت کوین آگاه است و می‌گوید:

از یک طرف، السالوادور را دارید که از [بیت کوین] استقبال می‌کند و از طرف دیگر، با هند و چین روبه‌رو هستید که تلاش می‌کنند از شرّ آن خلاص شوند. همچنین، [کشوری مانند] ایالات متحده هم درباره چگونگی قانون‌گذاری [بیت کوین] و اینکه هنوز می‌توان کنترلش کرد، حرف می‌زند.

بیشتر بخوانید: داستان السالوادور و بیت کوین از کجا شروع شد؟

با‌این‌حال، برخلاف برخی دیگر از موافقان ارزهای دیجیتال، ری دالیو شک دارد که بیت کوین بتواند در‌نهایت بر بازیکنان کنترل‌کننده سیستم پولی فعلی غلبه کند. او آینده بیت کوین را این‌گونه پیش‌بینی می‌کند:

درنهایت، فکر می‌کنم اگر بیت کوین واقعاً موفق شود، سعی می‌کنند نابودش کنند؛ زیرا روش‌های [مختلفی] برای این کار دارند.

این نگاه بسیار تلخی است و امیدواریم پیش‌بینی دالیو صحیح نباشد.

مشهورترین نقل‌قول‌های مارک کوبان

یکی دیگر از افراد خوش‌بین به آینده ارزهای دیجیتال کارآفرین آمریکایی، مارک کوبان (Mark Cuban) است. معروف است که کوبان بخت خود را در پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال از‌جمله آیرون فایننس (Iron Finance) و اولمپوس‌دائو (OlympusDAO) امتحان کرده و البته همیشه هم موفق نبوده است. او درباره ارزهای دیجیتال می‌گوید:

ارزهای دیجیتال من را به یاد سال ۱۹۹۵ و بازار سهام دات‌کام می‌اندازند و این فقط به همه این توکن‌‌ها و معاملات و جنون مربوط به آن‌ها منحصر نمی‌شود. آنچه درباره فضای کریپتو برایم جذاب است، خودِ پلتفرم‌های شبکه‌سازی و توانایی ارتباط با قراردادهای هوشمند است.

اگر حق با مارک کوبان باشد، آینده درخشانی در انتظار سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال است. او خودش هم همین‌طور فکر می‌کند و آینده ارزهای دیجیتال را این‌گونه ارزیابی می‌کند:

شما میلیون‌ها نفر را می‌بینید که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ زیرا این کار بسیار ارزان‌تر و ساده‌تر از سرمایه‌گذاری در سهام است. از دیدگاه من، هنوزهم به‌طورکامل نمی‌توانیم تأثیر ارزهای دیجیتال را درک کنیم.

به‌نظر می‌رسد همگان کم‌کم دیدگاه کوبان را بپذیرند. گزارش اخیر جی‌پی مورگان نیز دیدگاه کوبان را تأیید می‌کند و وضعیت فعلی را نقطه عطفی در پذیرش ارزهای دیجیتال می‌داند که می‌تواند آغازگر روند صعودی خیره‌کننده‌ای در اقبال عمومی از دارایی‌های دیجیتال باشد.

کوبان درباره این موضوع که توسعه بلاک‌چین‌های مختلف چقدر پایدار است، می‌گوید:

بیت کوین درست مانند طلا نوعی ذخیره‌ ارزش است. طرفداران دوآتشه بیت کوین افرادی هستند که همه فکر‌و‌ذکرشان بیت کوین است. آنان خیال می‌کنند بیت کوین منجی دنیاست و آن را ارز ذخیره‌ای می‌بینند و فکر می‌کنند که وقتی فیات به هر دلیلی از بین رفت، بیت کوین درست مثل شوالیه [برای نجات همه] وارد صحنه خواهد شد؛ اما من اصلاً این‌طور فکر نمی‌کنم.

کوبان هم بیت کوین را ذخیره ارزش قانونی می‌بیند؛ اما مانند افرادی فکر نمی‌کند که معتقدند بیت کوین به سیستم پولی جهانی تبدیل خواهد شد. با‌این‌همه، او به‌خوبی از فرصت‌هایی آگاه است که ممکن است با درک‌نکردن فناوری بلاک چین از بین بروند. او درباره شناخت فناوری بلاک چین می‌گوید:

درک‌‌نکردن [فناوری] بلاک چین مساوی با پشیمانی و پرداخت بهایی سنگین است.

به‌درستی به‌نظر می‌رسد فرانگرفتن فناوری بلاک چین می‌تواند در آینده بسیار پرهزینه باشد. کوبان درباره بیت کوین هم می‌گوید:

شاهد نبرد بلاک‌چین‌های مختلف هستیم و قرار نیست همه آن‌ها از این نزاع جان سالم به‌در ببرند. درست مانند روزهای اول حیات اینترنت، کاربردها و نوآوری‌های [بلاک‌چین‌ها] است که موفقیتشان را مشخص می‌کند.

مشهورترین نقل‌قول‌های چامات پالیهاپیتیا

چامات پالیهاپیتیا (Chamath Palihapitiya)، سرمایه‌گذار معروف در استارت‌آپ‌ها و یکی از مالکان تیم بسکتبال گلدن استیت واریرز (Golden State Warriors) آمریکا، در فضای ارزهای دیجیتال فرد مشهوری است و یکی از اولین سرمایه‌گذاران بلاک چین سولانا محسوب می‌شود. با این اوصاف، عجیب نیست که او یکی از افراد خوش‌بین‌ به آینده بیت کوین باشد. پالیهاپیتیا پیش‌بینی می‌کند:

بیت کوین در سه یا چهار سال آینده به ۱۰۰هزار دلار خواهد رسید و فکر می‌کنم که هر واحد بیت کوین تا ۲۰ سال آینده یک‌میلیون دلار قیمت‌گذاری خواهد شد.

ممکن است با‌توجه‌به افت شدید قیمت بیت کوین در چند هفته گذشته، این اعداد و ارقام فعلاً اندکی غیرواقعی به‌نظر برسند؛ اما بیت کوین شاهد اوج ۶۷هزاردلاری هم بوده است و احتمال رسیدن قیمت آن به رقم پیش‌بینی‌ پالیهاپیتیا در چند سال آینده چندان ضعیف نیست.

همچنین، جالب است بدانید پالیهاپیتیا علاوه‌بر سولانا، سرمایه‌گذاری‌های دیگری نیز روی پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال کرده است. او درباره پورتفو متنوع دارایی‌های دیجیتال خود می‌گوید:

در حال جمع‌آوری پورتفو نسبتاً بزرگی از توکن‌های غیرمثلی و هنرهای دیجیتالی و کارت‌های معاملاتی مجازی هستم. این ممکن است برای برخی احمقانه به‌نظر برسد؛ اما فکر می‌کنم که [توکن‌های غیرمثلی] جدیدترین دستاورد ارزها و دارایی‌های دیجیتال هستند. پس من هم در حال ایجاد پورتفو خود از این توکن‌ها هستم.

از همین اظهارنظر و مقایسه آن با گفته‌های وارن بافت می‌توانیم به شکاف و تفاوت عمیقی پی ببریم که بین نسل‌های مختلف درزمینه دارایی‌های دیجیتال وجود دارد.

چامات پالیهاپیتیا به این نکته نیز اشاره کرده است که ارزهای دیجیتال تأثیر مثبتی بر اجتماع می‌گذارند. به‌عنوان مثال، او به تساوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌نفع اقلیت‌های محروم جامعه اشاره می‌کند و درباره دستاورد ارزهای دیجیتال برای توزیع عادلانه فرصت‌های مالی اعتقاد دارد:

ارزهای دیجیتال می‌توانند شرایط رقابت مالی [در جامعه] را برابر کنند.

عقیده پالیهاپیتیا درست به‌نظر می‌رسد. سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال برای هر فردی آزاد است؛ درحالی که سرمایه‌گذاری در امور مالی سنتی ممکن است متأثر از تبعیض نژادی باشد یا به‌‌دلیل مشکلات قانونی برای سرمایه‌گذاران معمولی دسترس‌پذیر نباشد. بااین‌حال، وقتی چامات پالیهاپیتیا درباره شیوه تأثیر ارزهای دیجیتال بر سیستم مالی فعلی صحبت می‌کند، یک گام از این هم فراتر می‌رود و توضیح می‌دهد:

یا باید گولش را بخوریم یا نخوریم. [بیت کوین] کاربرد ملموس و واقعی ندارد. [بیت کوین] تنها ابزاری برای پوشش ریسک و ذخیره ارزش در‌مقابل حکومت‌های استبدادی و زیرساخت‌های بانکی به‌حساب می‌آید. ما هم می‌دانیم که این حکومت‌ها و زیرساخت‌های بانکی آرام‌آرام مسیر درست دنیا را خراب می‌کنند. نمی‌شود بانک‌های مرکزی تا ابد ارز عرضه کنند.

این نکته مهم است که به‌عقیده چامات، ارزهای دیجیتال و به‌طورخاص بیت کوین «هیچ کاربرد واقعی» ندارند؛ اما او هنوزهم آن‌ها را پوشش ریسک مناسبی می‌داند. وی در مصاحبه‌‌ای دیگر، دیدگاهش درباره ارزهای دیجیتال و نقش آن‌ها در سیستم اقتصادی فعلی را توضیح داده است:

ارزهای دیجیتال سرمایه‌داری را نابود می‌کنند. سرمایه‌داری فقط در بازگشت سرمایه شما خلاصه نمی‌شود؛ بلکه پای میلیاردها دلار پول وسط است. بدین‌ترتیب، هر فردی که سرمایه‌گذار بزرگی باشد، دلار بیشتری سرمایه‌گذاری می‌کند تا دلار بیشتری به‌دست آورد. از دیدگاه من، این بهترین و مثبت‌ترین نیروی مخربی است که دیده‌ایم. فکر می‌کنم سرمایه‌داری ثروت را از بین می‌برد. صادقانه بگویم من اهمیتی نمی‌دهم و فکر می‌کنم این برای دنیا بهتر است.

موضع چامات پالیهاپیتیا به‌ روشنیِ موضع مارک کوبان به‌نظر نمی‌رسد. او از یک طرف ارزهای دیجیتال را نیرویی نیک و سازوکاری برای نابودی یا بهتر بگوییم تغییر ثروت می‌داند و از طرف دیگر آن را بدون فایده مشخص تلقی می‌کند. با‌این‌همه، هنوز می‌توانیم پالیهاپیتیا را در‌زمره طرفداران ارزهای دیجیتال به‌شمار آوریم.

مشهورترین نقل‌قول‌های رائول پال

از این‌جا به‌بعد، کم‌کم با برخی از هواداران بزرگ بیت کوین و ارزهای دیجیتال آشنا می‌شویم. رائول پال (Raoul Pal) بی‌شک سرمایه‌گذاری بسیار باتجربه و یکی از افراد خوش‌بین به آینده دارایی‌های دیجیتال است. او درباره بیت کوین می‌گوید:

بیت کوین دارد دنیا را می‌بلعد. [این ارز دیجیتال] به سیاه‌چاله‌ای بزرگ تبدیل شده است که همه‌چیز را به درون خود می‌کِشد و نابود می‌کند. این شرایط در ۱۸ ماه آینده پررنگ‌تر خواهد شد. خودتان شاهد هستید که طلا در‌برابر بیت کوین شکست می‌خورد و سرمایه‌گذاران طلا به بیت کوین روی خواهند آورد.

این نقل‌قول به سال ۲۰۲۰ مربوط می‌شود و با شرایط کنونی، می‌توانیم بگوییم که پیش‌بینی رائول پال درباره شکست طلا بیشتر برای پول فیات صدق می‌کند؛ اما پال به همین حد بسنده نکرده است و درباره چشم‌انداز آینده بیت کوین به‌عنوان دارایی توضیح می‌دهد:

[بیت کوین] دارایی‌ای باورنکردنی و تنها دارایی‌ای است که با وجود عرضه محدود، با تقاضایی روبه‌رشد همراه است. چیز خارق‌العاده‌ای است: نوعی قرارداد اختیار خرید و بکرترین دارایی ذخیره‌ای دنیا.

در این مقاله، توصیف‌های مختلفی درباره بیت کوین شنیدیم؛ از «بیماری عفونی» گرفته تا «بکرترین دارایی». این مسئله نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری هنر است و نه علم. رائول پال با قطعیت ارزش بازار کریپتو را هم پیش‌بینی می‌کند:

اگر نگاهی به کل بازار دارایی‌های مشتقه بیندازید، با ارزش یک‌کوادریلیون‌دلاری روبه‌رو می‌شوید. معتقدم که دارایی‌های دیجیتال هم به‌راحتی می‌توانند با رشدی ۱۰۰برابری به ارزش ۲۵۰‌تریلیون‌دلاری دست پیدا کنند. [این] می‌تواند مهم‌ترین رشدی باشد که یک طبقه دارایی تاکنون توانسته است در کمترین زمان ممکن به آن دست پیدا کند.

این احتمالاً صعودی‌ترین پیش‌بینی قیمتی است که توانستیم پیدا کنیم؛ حتی صعودی‌تر از مایکل سیلور (Michael Saylor) که هنوز درباره‌اش صحبت نکرده‌ایم. افزایشی ۱۰۰‌برابری مطمئناً مستلزم پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال و استفاده از آن‌ها به‌عنوان واسطه پرداخت است. اگرچه چندان دور از ذهن نیست، روی‌دادن آن در این دهه بعید به‌نظر می‌رسد.

مشهورترین نقل‌قول‌های ایلان ماسک

ایلان ماسک (Elon Musk) بزرگ‌ترین طرفدار ارزهای دیجیتال نیست؛ اما احتمالاً تأثیرگذارترین آنان است. حساب توییتری او نه‌تنها بر بازارها تأثیر می‌گذارد؛ بلکه آن‌ها را می‌سازد. جالب است بدانید بسیاری از افراد استراتژی‌های معاملاتی (خودکار) خود را برمبنای توییت‌های ایلان ماسک پایه‌ریزی می‌کنند. او درباره بیت کوین می‌گوید:

ساختار بیت کوین بسیار مبتکرانه است. پول کاغذی از بین می‌رود و بی‌شک برای انتقال ارزش، ارزهای دیجیتال روشی بسیار بهتر از یک تکه کاغذ هستند.

او در مصاحبه دیگری اظهار می‌کند:

از دیدگاه من، کم‌کم افراد معمولی‌تر در دنیای مالی هم در حال پذیرش گسترده بیت کوین هستند.

بی‌شک، ارز دیجیتال مقرون‌به‌صرفه‌تر از پول کاغذی است. در برخی از کشورهای اسکاندیناوی، پرداخت با پول فیزیکی دشوار است؛ زیرا آن‌ها تقریباً پرداخت با کارت را جایگزین پول‌های کاغذی کرده‌اند. باید دید ارزهای دیجیتال چقدر می‌توانند در جایگزینی این کارت‌ها موفق باشند.

این ادعای ایلان ماسک که بیت کوین به‌تدریج به‌عنوان دارایی واقعی در امور مالی سنتی و حتی در برخی از دولت‌ها پذیرفته می‌شود، صحیح است. با‌این‌حال، او درباره قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال می‌گوید:

اگر از من بپرسند، می‌گویم «کاری نکنید». از دیدگاه من، نابودکردن ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر نیست؛ اما دولت‌ها می‌توانند روند پیشرفت آن را کُند کنند.

این فرض معقولی است. بسیاری از کارشناسانِ این صنعت شک‌و‌تردید خود را درباره قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال ابراز کرده‌اند، نه به این دلیل که چیزی برای پنهان‌کردن دارند؛ بلکه به این دلیل که مقررات بیش‌ازحد سفت‌وسخت ممکن است نوآوری را از بین ببرد یا حداقل آن را به حاشیه براند.

همان‌طورکه احتمالاً حدس می‌زنید، جالب‌ترین و نمادین‌ترین نقل‌قول‌های ایلان ماسک در این حوزه نه به بیت کوین مربوط است و نه به مقررات یا سیاست؛ بلکه مستقیماً درباره دوج‌کوین بیان‌ شده‌اند. ماسک دراین‌باره می‌گوید:

از دیدگاه من، در بسیاری از موارد کنایه‌آمیزترین و جالب‌ترین نتیجه محتمل‌ترین آن‌هاست و جالب‌ترین نتیجه این است که دوج‌کوین به ارز جهانی جدید تبدیل شود.

او در اظهارنظر جالب دیگری پای دوج‌کوین را به شرکت فناوری فضاپیمایی خود باز می‌کند و می‌گوید:

اسپیس‌ایکس تا سال آینده ماهواره دوج۱ (Doge1) را به ماه خواهد فرستاد. هزینه این مأموریت در قالب دوج‌کوین پرداخت می‌شود. اولین میم [ارسال‌شده به] فضا، به ماه!

این دو جمله فقط دو مثال هستند و تأثیر ایلان ماسک بر بازار دوج‌کوین بر هیچ‌کس در فضای کریپتو پوشیده نیست؛ اما باید دید که آیا واقعاً دوج‌کوین اولین ارز دیجیتالی است که به فضا می‌رود یا خیر!

مشهورترین نقل‌قول‌های مایکل سیلور

خوش‌بین‌ترین افراد به ارزهای دیجیتال را برای آخر مطلب نگه داشته‌ایم؛ اما انتخاب بین دو نفر از طرفداران بزرگ ارزهای دیجیتال واقعاً دشوار است. هر دو شخصیتی که در‌ادامه معرفی می‌کنیم، می‌توانید به‌طورمشترک بر سکوی اول متعصب‌ترین هواداران ارزهای دیجیتال قرار دهید.

ابتدا با مایکل سیلور (Michael Saylor) آغاز می‌کنیم، مدیرعامل مشهور شرکت خدمات فناوری مایکرواستراتژی (MicroStrategy) که بخش زیادی از موفقیت آینده شخصی و حرفه‌ای خود را روی بیت کوین شرط بسته است. او درباره این ارز دیجیتال می‌گوید:

بهترین سرمایه‌گذاری‌های من روی شبکه‌هایی بود که همگان به آن نیاز داشتند و هیچ‌کس نمی‌توانست آن‌ها را متوقف کند و فقط تعداد کمی آن‌ها را درک می‌کردند. بیت کوین شبکه پولی‌ای است که روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ام.

او در اظهارنظر دیگری می‌گوید:

بیت کوین طلای دیجیتالی است که به‌دلیل پیشرفت بی‌امان فناوری، کمیاب‌تر، هوشمندتر، سریع‌تر و قدرتمندتر می‌شود.

همچنین، در نقل‌قول دیگری از او می‌شنویم:

بیت کوین، تنها راه‌حل است و بقیه چیزها طبل توخالی هستند.

صحبت‌های جنجالی مایکل سیلور درباره بیت کوین به همین‌جا ختم نمی‌شود. او می‌گوید:

فرمول من برای موفقیت زود بیدارشدن، تا دیروقت کارکردن و بیت کوین خریدن است.

بسیاری از نقل‌قول‌های مشهور سیلور به میم‌ها و شوخی‌های اینترنتی تبدیل شده است که می‌توان گفت بزرگ‌ترین افتخار ممکن در فضای کریپتو محسوب می‌شود.

جریان طرفداری عجیب و متعصبانه مایکل سیلور از بیت کوین تا جایی پیش رفته است که برخی افراد با وجود احترام به افتخارات سیلور در مقام سرمایه‌گذار، دیگر او را جدی نمی‌گیرند.

سیلور رویکرد سرمایه‌گذاری خود را این‌گونه توصیف می‌کند:

اگر قصد دارید دارایی‌ای بخرید که در طولانی‌مدت سود بدهد؛ به‌خصوص اگر قصد دارید ملک یا بیت کوین بخرید، [این نکته را در نظر بگیرید که] اگر قصد ندارید آن را برای یک دهه نگه دارید، [حتی] ۱۰ دقیقه هم نباید نگهش دارید.

در این نقل‌قول، وی عملاً شیوه هودل‌کردن را به‌تصویر کشیده است. یقیناً این شیوه تاکنون برای سیلور و هر فرد دیگری که برای مدتی طولانی بیت کوین را نگه‌داری کرده‌، نتیجه‌بخش بوده است.

سیلور درباره اینکه چگونه ارزهای دیجیتال را به‌عنوان طبقه دارایی ارزیابی می‌کند، توضیح می‌دهد:

ارز دیجیتال بدترین اصطلاح برای توصیف این دارایی‌هاست؛ زیرا از‌نظر قانونی، آن‌ها ارز شناخته نمی‌شوند. «پول دیجیتال» اصطلاحی فکرشده است؛ اما مشکل این‌جاست که اغلب افراد پول را با ارز یکسان می‌دانند و به همان تله‌های شناختی همیشگی می‌رسند. [از دیدگاه من] اصطلاح «اموال دیجیتال» بسیار بهتر است.

مایکل سیلور ارزهای دیجیتال را بیشتر از اینکه پول بداند، نوعی دارایی قلمداد می‌کند که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد؛ البته این عقیده او به‌طور‌دقیق‌تر درباره بیت کوین بیان می‌شود. به‌باور سیلور، بیت کوین نوعی دارایی بی‌بدیل و بی‌همتاست.

مشهورترین نقل‌قول‌های جک دورسی

آخرین طرفدار دوآتشه بیت کوین در این فهرست جک دورسی (Jack Dorsey)، مدیرعامل سابق توییتر و مدیر اجرایی شرکت اسکوئر است. اگرچه موجودی بیت کوین او مشخص نیست، از شدت علاقه او به این ارز دیجیتال مطلع هستیم. جک دورسی درباره بیت کوین می‌گوید:

بیت کوین قطعاً همه‌چیز را تغییر می‌دهد. فکر نمی‌کنم چیز مهم‌تری در تمام زندگی‌ام وجود داشته باشد که بخواهم روی آن کار کنم.

شاید همین نقل‌قول دلیل خروج دورسی از توییتر را به‌خوبی توضیح دهد. او درباره آینده خود و بیت کوین می‌گوید:

اگر مسئولیتی در اسکوئر یا توییتر نداشتم، بی‌شک روی بیت کوین کار می‌کردم.

دورسی پس از خروج از توییتر، درباره کار حرفه‌ای خود اظهارنظری نکرده است؛ اما بسیاری تصور می‌کنند که این حرفه هرچه باشد، به بیت کوین مربوط خواهد بود.

همچنین، دورسی فکر می‌کند که بیت کوین به ارز ذخیره‌ای جهانی تبدیل خواهد شد؛ حتی اگر این اتفاق چندان سریع رخ ندهد. او در‌این‌باره توضیح می‌دهد:

[این روند] کُند و هزینه‌بَر است؛ اما با افزایش روزافزون افرادی که آن را نگه‌داری می‌کنند، این مشکلات هم از بین می‌روند. فناوری‌های جدیدتری وجود دارند که برمبنای بلاک چین شکل گرفته‌اند و آن را دسترس‌پذیرتر می‌کنند.

جک دورسی در اظهارنظر دیگری می‌گوید:

دنیا درنهایت یک ارز واحد خواهد داشت. اینترنت یک ارز واحد خواهد داشت. شخصاً معتقدم که احتمالاً در ده سال آینده، این ارز واحد بیت کوین خواهد بود، شاید هم این روند سریع‌تر اتفاق بیفتد.

این پیش‌بینی جسورانه‌ است؛ اما دورسی کاملاً متقاعد شده که این اتفاق خواهد افتاد. او جامعه بیت کوین را دلیلی برای اعتقادش به این ارز دیجیتال می‌داند. جک دورسی درباره این موضوع می‌گوید:

جامعه بیت کوین بزرگ‌ترین الهام‌بخش من است و مرا یاد اوایل ظهور اینترنت می‌اندازد. این جامعه عمیقاً به اصول خاصی پایبند است، [در‌عین‌حال] بسیار عجیب و همیشه در حال رشد و تکامل است که برای من یادآور [جامعه شکل‌گرفته] حول محور اینترنت در سال‌های ابتدایی ظهور این پدیده است.

جمعبندی

در این مطلب، از ۱۱ فرد سرشناس و برجسته در بازارهای مالی نام بردیم و ایده‌های آنان را در قالب مشهورترین نقل‌قول‌هایشان مطرح کردیم. این افراد شامل طیفی از بدبین‌ترین‌ها به ارز دیجیتال مانند وارن بافت و چارلی مانگر تا خوش‌بین‌ترین‌ها ازجمله مایکل سیلور و جک دورسی می‌شدند. اهمیت درک دیدگاه‌های این افراد به تأثیرگذاری اظهارنظرهایشان بر بازار بیت کوین و دارایی‌های دیجیتال مربوط می‌شود.

انقلابی که بازار دارایی‌های دیجیتال در صنعت محصولات مالی ایجاد کرده، انکارناپذیر است و هرگونه تغییر نیز همیشه با نظر مخالف افراد منتقد و شکاک روبه‌رو می‌شود. درمجموع، به‌نظر می‌رسد متخصصان جوان‌تر بازارهای مالی درمقایسه‌با سرمایه‌گذاران مسن‌، فضای کریپتو را روشن‌تر ارزیابی می‌کنند. اگر این مسئله را کمابیش صحیح بدانیم، احتمال بیشتری وجود دارد که آینده این بازار نیز با اقبال گسترده‌تری مواجه شود و به آرزوی هواداران بیت کوین و ارزهای دیجیتال درباره پذیرش عمومی این فضا جامه عمل پوشانده شود.

مشهورترین نقل‌قول‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال

در این باره بیشتر بخوانید

  • بزرگ‌ترین منتقدان بیت کوین چه کسانی هستند؟
  • وارن بافت و چارلی مانگر باری دیگر بر بیت کوین تاختند
  • چگونه صحبت‌های یک بانک‌دار، جامعه ارزهای دیجیتال را به خنده واداشت !
  • راز ثروتمند شدن وارن بافت موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم
  • انتقاد جک دورسی و ایلان ماسک از نسل سوم وب: چیزی به مردم نمی‌رسد!

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.