کد خبر : 67382
تاریخ انتشار : شنبه 20 دی 1399 - 7:06

قیمت‌گذاری‌های دستوری کالاها تاثیر منفی بر معاملات بورس دارد

قیمت‌گذاری‌های دستوری کالاها تاثیر منفی بر معاملات بورس دارد

قیمت‌گذاری‌های دستوری کالاها تاثیر منفی بر معاملات بورس داردبه گزارش روز شنبه ایرنا، روند معاملات بورس از چندی پیش، وارد مدار نزولی و روند اصلاحی شد، کارشناسان علت وجود چنین روندی در بازار را نامشخص بودن وضعیت FATF، ثبات قیمت دلار در کانال ٢٥ هزار تومان و شک و تردید سهامداران از سیاست های به کار گرفته شده آمریکا با روی کارآمدن بایدن اعلام کردند.
در نهایت در کنار چنین مسایلی، روز پنجشنبه بود که کنگره آمریکا به طور رسمی جو بایدن را به عنوان رئیس جمهوری این کشور تایید کرد و نتیجه انتخابات آمریکا از حالت بلاتکلیفی در آمد که این موضوع توانست تا حدودی، روند خوش‌بینی‌ در بازار را تقویت کند.
پیش از این کارشناسان اعلام کرده بودند که با قطعی شدن نتیجه انتخابات آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن و با توجه به احتمال کاهش تحریم ها و در نتیجه کاهش ریسک‌های سیاسی، می‌توان نسبت به بازگشت روند صعودی به معاملات بورس، افزایش اعتماد دوباره به سرمایه گذاری در بورس و آینده این بازار امیدوار بود.
علت اصلاح شاخص بورس
«امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در روند معاملات بور..

قیمت‌گذاری‌های دستوری کالاها تاثیر منفی بر معاملات بورس دارد

به گزارش روز شنبه ایرنا، روند معاملات بورس از چندی پیش، وارد مدار نزولی و روند اصلاحی شد، کارشناسان علت وجود چنین روندی در بازار را نامشخص بودن وضعیت FATF، ثبات قیمت دلار در کانال ٢٥ هزار تومان و شک و تردید سهامداران از سیاست های به کار گرفته شده آمریکا با روی کارآمدن بایدن اعلام کردند.

در نهایت در کنار چنین مسایلی، روز پنجشنبه بود که کنگره آمریکا به طور رسمی جو بایدن را به عنوان رئیس جمهوری این کشور تایید کرد و نتیجه انتخابات آمریکا از حالت بلاتکلیفی در آمد که این موضوع توانست تا حدودی، روند خوش‌بینی‌ در بازار را تقویت کند.

پیش از این کارشناسان اعلام کرده بودند که با قطعی شدن نتیجه انتخابات آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن و با توجه به احتمال کاهش تحریم ها و در نتیجه کاهش ریسک‌های سیاسی، می‌توان نسبت به بازگشت روند صعودی به معاملات بورس، افزایش اعتماد دوباره به سرمایه گذاری در بورس و آینده این بازار امیدوار بود.

علت اصلاح شاخص بورس

«امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در روند معاملات بورس در هفته گذشته همچنان شاهد تداوم فشار فروش در بازار بودیم و حمایت حقوقی‌ها و سطوح حمایتی شاخص بورس نتوانست مانع از روند اصلاحی شاخص بورس شود.

وی افزود: در این میان باید چند نکته را مدنظر قرار داد، حمایت از بازار به معنای خرید سهم و تزریق نقدینگی به بدنه بازار نیست بلکه حمایت از بازار به معنای حمایت از شرکت‌ها است.

امیرباقری خاطرنشان کرد: زمانی که سود، عملکرد و فروش شرکت‌ها با قوانین و قیمت‌های اعمال شده به بهانه حمایت از مصرف‌کننده مورد تهدید قرار بگیرد، به طور حتم بر قیمت سهام تاثیرگذار خواهد بود و همین امر زمینه اصلاح قیمت سهام را فراهم می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هر چقدر نقدینگی از طرف حقیقی‌ها و حقوقی‌ها به بازار تزریق شود به دلیل متحول شدن سودسازی و عملکرد شرکت‌ها نمی‌توان شاهد تاثیر چندانی بر معاملات بازار باشیم و ممکن است روند اصلاحی بازار سرمایه ادامه‌دار شود.

وی با بیان اینکه اصلاح بازار سرمایه و روندها ناشی از اتفاقات درون بازار نیست، گفت: تحولات فضای اقتصادی، طرح‌های دستگاه قانون‌گذاری و عملکرد نهادهای درگیر در بحث تولید تا فروش باعث از بین رفتن حمایت همه‌جانبه از بازار شده است.

امیرباقری خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مطرح شده در چند روز اخیر موضوع قیمت‌گذاری فولاد است که وزارت صنعت حمایت همه جانبه‌ای را از این موضوع داشته است، این در حالیست که این اقدام می‌تواند در تضاد با روح بازار سرمایه و فلسفه بازار آزاد باشد.

امنیت سرمایه‌گذاری، مساله‌ای مهم در بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بررسی‌های تاریخی نشان‌دهنده شکست قیمت‌گذاری دستوری است که در نهایت باعث توزیع رانت در کشور می‌شود و به طور حتم اثر منفی خود را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.

وی موضوع امنیت سرمایه‌گذاری را از دیگر مسایل مهم در بازار سرمایه دانست و گفت: یکی از مهمترین مسایل و مقوله‌هایی که اقتصاد کشور به آن نیاز دارد پشتوانه قانونی برای امنیت سرمایه گذاری است که در طول این سال‌ها نه تنها ثباتی در این زمینه نداشته است بلکه شاهد بی ثباتی و تزلزل در ارائه قوانین بوده‌ایم.

وی اظهار داشت: مشمولان سهام عدالت جزو سهامداران فولاد هستند که صحبت از قیمت‌گذاری دستوری آن شده است، این بخشنامه می‌تواند تا حدودی امنیت سرمایه این افراد را به خطر بیندازد.

امیرباقری نوسان قوانین را به عنوان مانعی برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور اعلام کرد و افزود: تاکنون بارها شاهد چنین نوسان‌هایی در بحث خرد و کلان کشور بوده‌ایم که همیشه تاثیر خود را بر معاملات بازار سرمایه گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مسایلی که در چند وقت اخیر به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد، تصمیم‌گیری‌های عجولانه مانند لغو خرید و فروش روزانه بود که بعد از چند روز دوباره اقدام به لغو قانون جدید کردند، چنین مسایلی همیشه باعث به خطر انداختن سرمایه‌گذاری، مانع از ورود سرمایه‌های خارجی و فراری دادن سرمایه‌های داخلی از بازاری مانند بازار سرمایه خواهد شد.

وی افزود: اکنون جلوگیری از خروج سرمایه از بازار و تشویق جهت ورود سرمایه به بازار نیازمند افزایش امنیت سرمایه‌گذاری، پشتوانه قانونی و جلوگیری از تزلزل در وضع قوانین و دستورالمل‌ها است.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

امیرباقری روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: تداوم حاشیه‌های اخیر در زمینه مسایل فولاد بر کل بازار تسری پیدا می‌کند و ممکن است سبب فشار فروش بر کل بازار شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به لحاظ سیاسی وضعیت آمریکا با تغییر بسیار جدی روبرو شده است و دموکرات ها در ریاست جمهوری به پیروزی رسیدند، افزود: این امر از نظر انتظارات و تاثیر بر بازار داخلی می‌تواند به دلیل کاهش انتظارات، زمینه اصلاح قیمت در برخی از بازارها را فراهم کند، این موضوع بیشتر در بازارهایی مانند بازار مسکن رخ خواهد داد که در چند وقت اخیر اصلاح قیمتی را تجربه نکردند.

وی با بیان اینکه در سایر بازارها نباید در انتظار جهش قیمت‌ها همچون چند وقت گذشته باشیم، گفت: موضوع تاثیرگذار بر بازارها، مقوله انتظارات است که به دلیل ایجاد افق سیاسی و موارد مرتبط داخلی و خارجی تا حدودی تعدیل خواهد شد و به احتمال زیاد بازارها در یک ثبات رکودی قرار خواهند گرفت.

امیرباقری با بیان اینکه در بازارهای جهانی انتظار می‌رود با تضعیف شاخص دلار در میان‌مدت و بلندمدت، کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی) به رشد خود ادامه دهند، خاطرنشان کرد: یکی از مسایل نشان‌دهنده تضعیف قیمت دلار آمریکا، کاهش سهم دلار آمریکا در سبد بانک‌های مرکزی است که این مساله می‌تواند چنین سیگنالی را به بازار بدهد که به مرور دلار جایگاه خود را در معادلات بین المللی در میان مدت و بلندمدت از دست می‌دهد و در مقابل به دلیل تقویت کامودیتی ها، سهام کامودیتی محور و صادرات محور در مسیر رشد قرار خواهند گرفت که که این موضوع می‌تواند نقطه قوتی برای بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خطاب به سهامداران گفت: به سهامداران توصیه می‌شود تا از این بعد با نگاه تحلیلی و بنیادی بازار را مورد بررسی قرار دهند و در کنار آن عملکرد شرکت‌ها و کلیت فضای اقتصادی که می‌تواند مسیر شرکت‌ها را از یکدیگر جدا کند را مدنظر قرار دهند.

منبع : ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.