کد خبر : 108549
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آذر 1400 - 11:30

فضای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟ از رونق میم کوین‌ها تا افزایش سرمایه‌گذاری‌های نهادی

فضای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟ از رونق میم کوین‌ها تا افزایش سرمایه‌گذاری‌های نهادی

فضای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟ از رونق میم کوین‌ها تا افزایش سرمایه‌گذاری‌های نهادیسال ۲۰۲۱ سال رکوردشکنی بازار ارزهای دیجیتال بود و سرمایه‌گذاران نهادی و سرمایه‌گذاران خرد، هردو به‌طور یکسان از رشد قیمت‌ها در این مدت راضی هستند. با اینکه رفتارهای معاملاتی این دو گروه معمولاً متفاوت است، هر دو در ابعاد گسترده‌ای وارد بازار شده‌اند و همین مسئله باعث شد تا قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال در این سال به اوج‌های تاریخی جدیدی برسد.
در سال ۲۰۲۱، مؤسسات و شرکت‌های بزرگ عمدتاً روی بیت کوین و به‌ میزان کمتر و در عین حال رو‌به‌افزایش، روی اتریوم متمرکز بودند. این در حالی است که معامله‌گران خرد بیشتر از این بابت خوشحال بودند که می‌توانستند هرکدام از آلت کوین‌ها یا میم‌ کوین‌هایی را که به‌صورت مقطعی در بازار مطرح می‌شوند دنبال کنند؛ دسته‌ای از ارزهای دیجیتال که روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.
آن‌طور که چهره‌های فعال صنعت ارز دیجیتال پیش‌بینی کرده‌اند، احتمالاً در سال ۲۰۲۲ شاهد نوعی همگرایی نسبی در ترجیحات معاملاتی این دو گروه، یعنی سرمایه‌گذاران خرد و شرکت‌های..

فضای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟ از رونق میم کوین‌ها تا افزایش سرمایه‌گذاری‌های نهادی

سال ۲۰۲۱ سال رکوردشکنی بازار ارزهای دیجیتال بود و سرمایه‌گذاران نهادی و سرمایه‌گذاران خرد، هردو به‌طور یکسان از رشد قیمت‌ها در این مدت راضی هستند. با اینکه رفتارهای معاملاتی این دو گروه معمولاً متفاوت است، هر دو در ابعاد گسترده‌ای وارد بازار شده‌اند و همین مسئله باعث شد تا قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتال در این سال به اوج‌های تاریخی جدیدی برسد.

در سال ۲۰۲۱، مؤسسات و شرکت‌های بزرگ عمدتاً روی بیت کوین و به‌ میزان کمتر و در عین حال رو‌به‌افزایش، روی اتریوم متمرکز بودند. این در حالی است که معامله‌گران خرد بیشتر از این بابت خوشحال بودند که می‌توانستند هرکدام از آلت کوین‌ها یا میم‌ کوین‌هایی را که به‌صورت مقطعی در بازار مطرح می‌شوند دنبال کنند؛ دسته‌ای از ارزهای دیجیتال که روزبه‌روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

آن‌طور که چهره‌های فعال صنعت ارز دیجیتال پیش‌بینی کرده‌اند، احتمالاً در سال ۲۰۲۲ شاهد نوعی همگرایی نسبی در ترجیحات معاملاتی این دو گروه، یعنی سرمایه‌گذاران خرد و شرکت‌های بزرگ خواهیم بود. کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاران خرد در سال میلادی جدید، در رویکردهای معاملاتی خود به بلوغ می‌رسند، بلوغی که تا حدی تحت‌تأثیر رشد مهارت‌های تحلیل بازار و مطالب تحقیقاتی‌ای است که از سوی شرکت‌های فعال در این حوزه منتشر می‌شود.

صاحب‌نظران صنعت ارز دیجیتال معتقدند که در سال آینده، مؤسسات نقش پررنگ‌تری در هدایت بازار خواهند داشت. علاوه بر این، مشارکت آنها می‌تواند قانون‌گذاری‌های این حوزه را در سراسر جهان، در مسیری مطلوب قرار دهد. از طرف دیگر، بلوغ و رشد بازار به این معنی است که بخشی از معامله‌گران خرد و خطرپذیر، به‌دنبال این خواهند بود که از دارایی‌های پرخطر بازدهی بیشتری هم به‌دست آورند و دیگر سرمایه‌ خود را بی‌دلیل در معرض آسیب‌های جدی قرار ندهند.

در این مطلب که بر اساس یادداشتی از وب‌سایت کریپتو نیوز نوشته شده است، نظرات و پیش‌بینی‌های برخی از فعالان حوزه ارز دیجیتال را گردآوری کرده‌‌ایم تا بتوانیم به کمک آنها تصویر روشن‌تری از فضای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، در سال جدید میلادی داشته باشیم.

همچنین بخوانید: می‌خواهید برای اولین بار در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید؟ ابتدا این ۱۰ نکته را بخوانید

پیش‌بینی‌های ۲۰۲۱ و آنچه اتفاق افتاد

یک سال پیش و در سال ۲۰۲۰، برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که در سال ۲۰۲۱ با ادامه همه‌گیری کرونا در سراسر جهان، مؤسسات و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به‌سمت بیت کوین کشیده خواهند شد. ضمن اینکه با وجود افزایش تورم، جذابیت این ارز دیجیتال روزبه‌روز بیشتر می‌شد.

کارشناسان همچنین پیش‌بینی کرده بودند که ورود سرمایه‌های جدید به بازار بیت کوین، در ادامه بازار آلت کوین‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و آنها را به اوج‌های قیمتی جدیدی خواهد رساند. همان‌ طور که احتمالاً می‌دانید، این پیش‌بینی‌ها تقریباً همان چیزی است که در سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی شاهد آن بودیم و قیمت اکثر آلت کوین‌های بزرگ بازار به اوج‌های تاریخی جدیدی رسید.

برخی از تحلیلگران گفته بودند که در سال ۲۰۲۱ شرکت‌های بیشتری بیت کوین را به ترازنامه خود اضافه خواهند کرد. این پیش‌بینی در مقیاس‌های بسیار بزرگ اتفاق نیفتاد، با این حال یکی از تحلیلگران تا حدودی پیش‌بینی کرده بود که در سال ۲۰۲۱، شاهد پیشرفت در روند تأیید صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت کوین در آمریکا خواهیم بود، که به نوعی این پیش‌بینی درست از آب درآمد.

سال ۲۰۲۲؛ حضور پررنگ‌تر مؤسسات و بلوغ سرمایه‌گذاران خرد

برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در سال ۲۰۲۲ اهمیت سرمایه‌گذاران نهادی از سال جاری هم بیشتر خواهد شد.

الکساندر لوتسکویچ (Oleksandr Lutskevych)، مدیرعامل و بنیان‌گذار صرافی «CEX.IO» گفته است:

مؤسسات در سال ۲۰۲۲ نقش بسیار مهمی خواهند داشت. برای درک علت آن، باید این نکته را در نظر بگیریم که در سال ۲۰۲۱ احساسات سرمایه‌گذاران نهادی به سمت ارزهای دیجیتال تغییر کرد.

لوتسکویچ می‌گوید شرکت‌هایی مانند مایکرواستراتژی و بانک نیویورک ملون (BNY Mellon) که در سال ۲۰۲۱ توانستند به سرعت وارد بازار شوند، موقعیت خوبی به‌دست آورده‌اند. همین مسئله باعث شد تا این مؤسسات از شرکت‌هایی که نتوانستند وارد بازار شوند و نقشی در آن داشته باشند، پیشی بگیرند. لوتسکویچ معتقد است این اشخاص حقوقی عمدتاً به این خاطر که زیرساخت‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را نداشتند، از بازار جا مانده‌اند.

بنیان‌گذار صرافی CEX.IO گفته است:

مؤسسات در این مرحله زمان زیادی دارند که برنامه‌های خود را برای ورود به بازار تنظیم کنند. از سوی دیگرِ ماجرا، جایی که عرضه اتفاق می‌افتد، محصولات و خدماتی وجود دارد که چنین چیزی را برای مشتریان سازمانی امکان‌پذیر می‌کند.

سایر کارشناسان هم ظاهراً با نظر لوتسکویچ موافق هستند. سخنگوی صرافی بیت مِکس (BitMEX) گفته است در سال آینده، مؤسسات میزان اثرگذاری سرمایه‌گذاران خرد را تحت‌الشعاع قرار خواهند داد.

او می‌گوید:

ورود مؤسسات به فضای ارزهای دیجیتال، در کنار راحت‌تر شدن این حوزه و پیشرفت قانون‌گذاری‌ها، احتمالاً با منبع بزرگی از سرمایه همراه خواهد بود.

قانون‌گذاری‌های رو‌به‌رشد ارزهای دیجیتال احتمالاً در سال آینده نقش مهمی در جذب مؤسسات بیشتر به بازار ایفا خواهد کرد.

اندرو لیلارتاپین (Andrew Leelarthaepin)، مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه صرافی بیت‌استمپ (Bitstamp)، گفته است:

در حال حاضر شاهد این هستیم که افزایش اطمینان [سرمایه‌گذاران] از جنبه‌های قانونی، مؤسسات جدیدی را به بازار ارزهای دیجیتال جذب می‌کند. ورود مؤسسات با شکل‌گیری اکوسیستمی از اطلاعات، تحقیقات، رتبه‌بندی‌ها و خدمات مشاوره‌ای همراه خواهد بود. این موضوع احتمالاً تأثیر فزاینده‌ای بر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خواهد داشت و دنبال‌کردن آن در سال ۲۰۲۲ می‌تواند جالب باشد.

بِن کازلین (Ben Caselin)، مدیر بخش تحقیقات و استراتژی صرافی ارز دیجیتال «AAX»، پیامدهای رشد مشارکت سرمایه‌گذاران نهادی در بازار ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار داده است.

او در این باره می‌گوید:

با توجه به اینکه به‌طور مداوم سرمایه مؤسسات بیشتری وارد بیت کوین و سایر ارزهای مطرح بازار می‌شود، [در ادامه] شاهد هم‌سویی و تعامل بیشتری با منافع عمومی، شرکت‌ها و حتی مسائل مربوط به جغرافیای سیاسی خواهیم بود. ورود سرمایه شرکت‌ها نه‌تنها از نظر تأثیری که بر قیمت‌ها می‌گذارد، اهمیت زیادی دارد، بلکه برای شکل‌دهی گفت‌وگوها، حمایت گسترده‌تر و مشروعیت‌بخشیدن به این کلاس دارایی هم مهم است.

اندرو لیلارتاپین، که پیش‌تر نظرش را درباره سرمایه‌گذاران نهادی خوانده بودیم، تصور می‌کند که حضور مؤسسات حداقل بر بخشی از سرمایه‌گذاران خرد بازار تأثیر می‌گذارد؛ عده‌ای که احتمالاً از رشد حجم محتوای تحلیلی و تحقیقاتی باکیفیت در بازار، بهره‌مند می‌شوند.

مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه بیت‌استمپ گفته است:

ابتدای ماه گذشته بود که بنک آو امریکا (Bank of America) بخش تحقیقاتی ویژه ارز دیجیتال خود را راه‌اندازی و اولین گزارش خود را منتشر کرد و احتمالاً یکی از اولین بانک‌های است که دست به چنین کاری می‌زند. رشد اکوسیستم اطلاعاتی به سرمایه‌گذاران خرد و سازمانی سرایت می‌کند و به آگاهی آنها از استراتژی‌های جدید کمک خواهد کرد.

مانند بسیاری از فعالان این حوزه، لیلارتاپین هم تصور می‌کند که قانون‌گذاری و حرفه‌ای‌‌‌ترشدن اکوسیستم ارز دیجیتال، در ادامه تأثیر بسزایی بر رفتار سرمایه‌گذاران خرد خواهد داشت.

قدرت میم کوین‌ها و سرمایه‌گذاران خرد

عده‌ای همچنان بر این باورند که برخلاف مؤسسات، حتی اگر بخشی از سرمایه‌گذاران خرد در سال ۲۰۲۲ کمی بالغ‌تر شوند، بسیاری از آنها باز هم به‌دنبال آلت ‌کوین‌های پرخطر خواهند بود.

کازلین می‌گوید:

متأسفانه سرمایه‌گذاران خرد تازه‌وارد عمدتاً از پیش‌بینی‌های مبتنی بر حدس‌و‌گمان و معاملات با اهرم بالا استفاده می‌کنند و [با این کار] ریسک را به حداکثر می‌رسانند. سرمایه‌گذاران خرد برای اینکه سرو‌سامان بگیرند، به زمان و تجربه نیاز دارند. آنها باید سروصداها را کنار بگذارند و توجه و سرمایه خود را روی پروژه‌های باکیفیت متمرکز کنند.

همچنین بخوانید: سه روش معامله کم‌ریسک ارزهای دیجیتال برای مبتدی‌ها

به همین ترتیب، الکساندر لوتسکویچ هم معتقد است که میم کوین‌ها در سال ۲۰۲۲ و پس از آن هم به ایفای نقش در بازار ادامه خواهند داد.

او می‌گوید:

سنجش میزان تأثیر این حرکت بسیار مهم است، چراکه معامله‌گران خرد نشان داده‌اند که می‌توانند با سرمایه خود بازارها را دگرگون کنند. این ارزش [و توانایی سرمایه‌گذاران خرد] از پروژه‌های معنادار به سمت میم کوین‌ها منحرف شده است.

لوتسکویچ می‌گوید اهمیت علاقه سرمایه‌گذاران خرد به میم کوین‌ها، می‌تواند بیشتر از آن چیزی باشد که خیلی‌ها تصورش را می‌کنند.

او گفته است:

زمانی که دوج کوین و شیبا اینو در اوج بودند، مجموع ارزش بازار آنها نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار بود. این مقدار بیشتر از ۱۰ درصد ارزش بازار اتریوم در قیمت ۴,۴۰۰ دلار و تقریباً برابر با ۷ درصد از ارزش بازار بیت کوین در قیمت ۶۳,۰۰۰ دلار است.

یکی دیگر از واگرایی‌ها که ممکن است در سال ۲۰۲۲ شاهد آن باشیم، این است که سرمایه‌گذاران خرد در مقایسه با مؤسسات، بیشتر به سمت ارزهای جدید و کوچک‌تر کشیده شوند؛ چراکه امیدوارند بتوانند در مدت‌زمانی کوتاه به سودهای کلان برسند.

سخنگوی صرافی بیت مکس می‌گوید:

معامله‌گران کوچک‌تر با توجه به سرمایه کمتری که دارند، احتمالاً دسترسی مؤثرتری به پروژه‌های نوپا داشته باشند. احتمالاً در سال ۲۰۲۲ شاهد راه‌اندازی محصولاتی با ساختار سبک، برای سرمایه‌های خرد و جدیدی باشیم که وارد فضای ارز دیجیتال می‌شود.

بن کازلین با تأکید بر این موضوع که مؤسسات در سال جدید عمدتاً بر ارزهای دیجیتال باثبات و باسابقه‌تر تمرکز می‌کنند، گفته است:

سرمایه‌ مؤسسات در درجه اول بر بیت کوین و تا حدودی بر اتریوم متمرکز است. بیت کوین بهترین دارایی یک دهه اخیر است. این ارز دیجیتال تمام خصوصیات یک دارایی اَمن امروزی را دارد و با توجه به اصول بنیادی و تحولات لحظه‌ای بازار، می‌توان پیش‌بینی کرد که بیشترشدن علاقه اشخاص به این دارایی و رشد قیمت آن ادامه خواهد داشت.

همچنین بخوانید: جامع‌ترین آموزش تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال

با اینکه مؤسسات مالی سنتی اغلب محافظه‌کار هستند، کازلین معتقد است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به‌طور کلی می‌توانند ریسک بیشتری را تحمل کنند.

او در این باره می‌گوید:

بازی با زیرساخت‌های این حوزه نفع بیشتری دارد. بدیهی است که افراد ترجیح می‌دهند به‌جای میم کوین‌ها و دیگر توکن‌هایی که مقطعی رشد می‌کنند، از پروتکل‌های پایه‌ای مانند سولانا، کاردانو، اولنچ (Avalanche) و ترا (Terra) یا راهکارهای لایه دومی مانند پالیگان (Polygon) و استکس (Stacks) استفاده کنند.

یکی دیگر از تفاوت‌های بین سرمایه‌گذاران نهادی و خرد در سال ۲۰۲۲، این است که مؤسسات نمی‌توانند فقط در خودِ دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند و باید نیم‌نگاهی هم به شرکت‌های فعال در این حوزه داشته باشند.

مدیرعامل صرافی CEX.IO گفته است:

تاکنون ثابت شده است که بازارهای سرمایه آمریکایی نیروی اصلی در مهاجرت استخراج‌کنندگان بیت کوین هستند، چرا که شرکت‌هایی مانند استرانگ هولد (Stronghold) و ماراتون (Marathon) با استفاده از این ویژگی سهامی عام شده‌اند یا اینکه با افزایش سرمایه، فعالیت‌های خود را گسترش داده‌اند. سرمایه‌گذاری‌های کلان در شرکت‌های ارز دیجیتال جدید و بالغ، تنها در توان سرمایه‌گذاران نهادی است. این مسئله بر رشد فضای ارزهای دیجیتال در حرکت روبه‌جلویی که دارد، مؤثر خواهد بود.

احساسات بازار همچنان مهم است

با اینکه احتمالاً در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاران خرد تا حدودی بالغ‌تر می‌شوند، اکثر کارشناسان انتظار دارند که این گروه از سرمایه‌گذاران همچنان تحت‌تأثیر احساسات و ترس از دست دادن فرصت‌ها (FOMO) باشند.

لوتسکویچ گفته است:

[در سال ۲۰۲۱] شاهد آن بودیم که در دوره‌ای علاقه افراد فرصت‌طلب به میم کوین‌ها افزایش یافت. شیبا اینو برای مدت کوتاهی توانست به رتبه اول بازار از نظر حجم معاملات برسد.

او ضمن اشاره به این موضوع که شیبا اینو نمونه مناسبی برای درک سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر رفتارهای احساسی است، افزود:

خروجی‌های بازار به‌جای آنکه تحت‌تأثیر عوامل بنیادی باشد، بیشتر از عوامل روانشناختی مانند اعتماد بیش از حد [سرمایه‌گذاران] و رفتارهای جمعی تأثیر می‌گیرد. احتمالاً در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاران خرد هم در بازارهای مالی سنتی و هم در بازار ارزهای دیجیتال، این رویکرد مبتنی بر احساسات را دنبال خواهند کرد.

در مجموع و آن طور که از نظر کارشناسان پیداست، به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاران نهادی بیش از پیش در بازار نفوذ کنند، اما با این حال باز هم باید منتظر رفتارهای غیرمنطقی از سوی برخی از سرمایه‌گذاران خرد بود.

فضای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟ از رونق میم کوین‌ها تا افزایش سرمایه‌گذاری‌های نهادی

در این باره بیشتر بخوانید

  • چرا همه بیت‌کوین‌هایم را فروختم تا آیوتا بخرم؟ + ویدئو
  • معرفی ۶ کتاب مهم درباره بیت‌کوین
  • درس‌هایی که سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال پس از سقوط بیت کوین گرفتند !
  • واسطه‌گری:‌ ایهامی شگفت‌انگیز در ترید ارزهای دیجیتال
  • ۵ دلیل که سرمایه‌گذاران فعلی بیت کوین باید خوشحال باشند

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.