کد خبر : 106156
تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 مهر 1400 - 12:00

فصل آلت کوین‌ها چه تأثیری روی شکسته‌شدن اوج تاریخی بیت کوین دارد؟

فصل آلت کوین‌ها چه تأثیری روی شکسته‌شدن اوج تاریخی بیت کوین دارد؟

فصل آلت کوین‌ها چه تأثیری روی شکسته‌شدن اوج تاریخی بیت کوین دارد؟بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که رابطه متناقضی میان وضعیت بازار بیت کوین و آلت کوین‌ها وجود دارد. سرمایه‌گذاران تقریباً پذیرفته‌اند که فصل آلت کوین‌ها دیگر به پایان رسیده است، اما این موضوع چگونه می‌تواند بر شکسته‌شدن اوج تاریخی بیت کوین تأثیر بگذارد؟
به گزارش نیوز بی‌تی‌سی، بیت کوین فاصله چندانی با ثبت اوج تاریخی جدید ندارد و اگر قیمت ۱۵ درصد دیگر افزایش یابد، رکورد تاریخی ۶۴,۸۰۰ دلاری شکسته می‌شود. بیت کوین به طرز شگفت‌انگیزی آشفتگی‌های اخیر بازار را پشت سر گذاشته و توانسته است بخش قابل‌توجهی از دستاوردهای قبلی را بازیابی کند. این در حالی است که آلت کوین‌ها وضعیت چندان مناسبی ندارند و در بسیاری از موارد زمانی که قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کرد آنها با کاهش قیمت مواجه می‌شدند.
از آنجایی که سرمایه‌گذاران بازار آلت کوین‌ها نمی‌خواهند از روند صعودی اخیر بیت کوین جا بمانند، مشغول فروش و انتقال دارایی خود به بازار بیت کوین هستند. اما آیا این به معنی پایان فصل آلت کوین‌هاست؟ آیا قرار است آنچه در آلت سیزن (Alt Season) اخیر اتفاق..

فصل آلت کوین‌ها چه تأثیری روی شکسته‌شدن اوج تاریخی بیت کوین دارد؟

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که رابطه متناقضی میان وضعیت بازار بیت کوین و آلت کوین‌ها وجود دارد. سرمایه‌گذاران تقریباً پذیرفته‌اند که فصل آلت کوین‌ها دیگر به پایان رسیده است، اما این موضوع چگونه می‌تواند بر شکسته‌شدن اوج تاریخی بیت کوین تأثیر بگذارد؟

به گزارش نیوز بی‌تی‌سی، بیت کوین فاصله چندانی با ثبت اوج تاریخی جدید ندارد و اگر قیمت ۱۵ درصد دیگر افزایش یابد، رکورد تاریخی ۶۴,۸۰۰ دلاری شکسته می‌شود. بیت کوین به طرز شگفت‌انگیزی آشفتگی‌های اخیر بازار را پشت سر گذاشته و توانسته است بخش قابل‌توجهی از دستاوردهای قبلی را بازیابی کند. این در حالی است که آلت کوین‌ها وضعیت چندان مناسبی ندارند و در بسیاری از موارد زمانی که قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کرد آنها با کاهش قیمت مواجه می‌شدند.

از آنجایی که سرمایه‌گذاران بازار آلت کوین‌ها نمی‌خواهند از روند صعودی اخیر بیت کوین جا بمانند، مشغول فروش و انتقال دارایی خود به بازار بیت کوین هستند. اما آیا این به معنی پایان فصل آلت کوین‌هاست؟ آیا قرار است آنچه در آلت سیزن (Alt Season) اخیر اتفاق افتاد، این بار درمورد بیت کوین تکرار شود؟ در ادامه این مطلب تمام احتمالات را با دقت بررسی خواهیم کرد.

فصل آلت کوین‌ها، نرخ تلسط بیت کوین و تئوری امواج الیوت

در ابتدا لازم است یادآوری کنیم که فصل آلت کوین‌ها یا آلت سیزن بخشی از چرخه اصلی بازار ارزهای دیجیتال است که در آن قیمت بسیاری از آلت کوین‌ها در مقابل بیت‌ کوین و دلار رشد سریعی را تجربه می‌کند.

بیت کوین و آلت کوین‌ها با اینکه هر دو در دسته دارایی‌های دیجیتال قرار می‌گیرند، رابطه متناقضی با یکدیگر دارند. معامله‌گران مطرحی مانند نیک پاتل (Nik Patel)، سال‌ها رفتارهای عجیب دوره‌ای میان بیت کوین و آلت کوین‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند و دستاوردهایی هم در این زمینه داشته‌اند.

پس از رشد گسترده بازار آلت کوین‌ها در نیمه اول سال ۲۰۲۱، معامله‌گران اکنون پذیرفته‌اند که فصل آلت کوین‌ها مدتی است که به پایان رسیده و ثبت اوج‌های قیمتی جدید متوقف شده است و به همین خاطر در حال مهاجرت به بازار بیت کوین هستند.

با این حال به نظر می‌رسد که بازگشت اخیر بیت کوین چیزی بیشتر از یک جهش صعودی باشد و با توجه به رابطه‌ای که میان بازار بیت کوین و آلت کوین‌ها وجود دارد، واگرایی میان این دو می‌تواند نشانه‌ای برای آغاز حرکتی شبیه به آلت سیزن اخیر باشد؛ البته این بار برای بازار بیت کوین.

نمودار نرخ تسلط بیت کوین (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کیلک کنید)

تحلیل‌گران مطرحی مانند تونی کاریون (Tony Carrion)، کارشناس شرکت الیوت ویو اینترنشنال (Elliott Wave International) که در زمینه پیش‌بینی و ارزیابی بازارهای مالی فعالیتی می‌کند، این ایده را مطرح کرده‌اند که شاخص «نرخ تسلط» بیت کوین در حال ورود به موج انگیزشی نزولی پنجم است، به این معنی که موج چهارم از امواج الیوت نزولی را، که در پایان با یک تله خرسی همراه بود، پشت سر گذاشته شده است و احتمالاً بازار در ادامه با کاهش نرخ تسلط بیت کوین مواجه خواهد شد.

اما اگر موج چهارم در حال کامل‌شدن باشد و موج نزولی دیگری به دنبال آن شکل بگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شاخص ارزش بازار آلت کوین‌ها (ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین) نشان می‌دهد این احتمال وجود دارد که در ادامه ارزش بازار آلت کوین‌ها هم افت قابل‌توجهی داشته باشد. پایان چرخه صعودی قبلی و افزایش شتاب نزولی شاخص ارزش بازار آلت کوین‌ها را می‌توان در تصویر زیر و بخش مربوط به اندیکاتور مکدی (MACD) مشاهده کرد.

نمودار ارزش بازار آلت کوین‌ها (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

کدام آلت کوین‌ها با پایان آلت سیزن وضعیت بهتری خواهند داشت؟

اگر شاخص ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال را با نمودار قیمت بیت کوین مقایسه کنیم، شباهت‌هایی میان وضعیت فعلی بازار و اوایل سال ۲۰۱۷ دیده می‌شود که با یک الگوی مثل صعودی درون نمودار زیر مشخص شده است. اگر این الگو در ادامه درست عمل کند، ممکن است قیمت مانند آنچه در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد افزایش یابد و چرخه بازار بیت کوین و آلت کوین‌ها به اوج خود برسد.

نمودار ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال (برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید)

از آنجایی که بسیاری از آلت کوین‌ها تا پیش از این عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند، ممکن است در ادامه جریان سرمایه میان دیگر ارزهای بازار تقسیم شود و آلت کوین‌هایی که اخیراً عملکرد خوبی داشته‌اند با ضعف در بازار خود مواجه شوند.

برای مثال، در جریان چرخه منتهی به سال ۲۰۱۸، با اینکه بیت کوین و اتریوم به اوج‌های قیمتی جدیدی رسیدند، این ریپل و لایت کوین بودند که در اواخر چرخه بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشتند. در جریان چرخه قبلی، بیت کوین و اتریوم هر دو زمانی که شاخص ارزش بازار زیر مقاومت مثلث صعودی نوسان می‌کرد، عملکرد قیمتی قابل‌توجهی داشتند، اما پس شکسته‌شدن مقاومت مثلث صعودی، از سایر ارزها عقب ماندند.

نمودار ارزش بازار بیت کوین (مقایسه عملکرد ارزهای مختلف در جریان چرخه صعودی سال ۲۰۱۷)

همچنین بخوانید: قیمت بیت کوین از سال ۲۰۰۹ تاکنون؛ مرور اتفاقات تاریخی مهم + نمودارها

حرکات شاخص نرخ تسلط بیت کوین می‌تواند غلط‌انداز باشد، چراکه همواره با رونق‌گرفتن بازار آلت کوین‌ها، مسیر حرکت این شاخص نزولی شده است. سایر نمودارها که وضعیت بازار ارزهای مختلف را در تقابل با یکدیگر بررسی می‌کنند، دلایل قانع‌کننده‌تری دارند که نشان می‌دهد فصل آلت کوین‌ها تازه شروع شده است. واگرایی میان بیت کوین و آلت کوین‌ها می‌تواند همان حرکتی باشد که سرمایه را از بازار آلت کوین‌ها به بازار بیت کوین سرازیر کرده است.

دلایل وقوع این چشم‌انداز از نظر روانشناسی، این است که بازار متوجه اشتباه خود درباره بیت کوین شده است و سرمایه‌گذاران اکنون دارایی‌هایی خود، از جمله آلت کوین‌های که در اختیار داشتند، را می‌فروشند تا به بازار بیت کوین بازگردند. پس از ثبت اوج تاریخی جدید در بازار بیت کوین و افزایش توجه سرمایه‌گذاران، معامله‌گران تازه‌وارد به‌جای بیت کوین به سراغ آلت کوین‌ها خواهند رفت.

هرچه بیت کوین به ۱۰۰,۰۰۰ دلار نزدیک‌تر شود و از آن بالاتر برود، کمتر کسی به‌ غیر‌ از سرمایه‌گذاران بزرگ نهادی، از پس ورود به بازار آن بر می‌آید. آلت کوین‌ها گزینه‌های بعدی خواهند بود، به خصوص آنهایی که با فشار فروش مواجه نیستند؛ مانند ارزهایی که تاکنون عملکرد ضعیفی داشته‌اند.

فصل آلت کوین‌ها چه تأثیری روی شکسته‌شدن اوج تاریخی بیت کوین دارد؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • سقوط قیمت بیت کوین به ۸۰۰۰ دلار؛ سیر نزولی بازار ارزهای دیجیتال ادامه دارد
  • سقوط قیمت بیت کوین به ۸,۷۰۰ دلار؛ سودهای فوریه از بین رفت
  • آغاز سال نوی چینی؛ تحلیل‌گران می‌گویند احتمال سقوط قیمت‌ها وجود دارد
  • وضعیت بازار؛ روز خونین بازار، اختلال در صرافی‌ها و حجم بالای سرمایه‌های لیکوییدشده
  • وضعیت بازار: رکوردشکنی لونا هم‌زمان با تثبیت بیت کوین در ۴۸ هزار دلار

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.