کد خبر : 208068
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 شهریور 1401 - 2:51
دیدگاه‌ها برای فارکس چیست؟ – چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنیم؟ بسته هستند

فارکس چیست؟ – چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنیم؟

فارکس چیست؟ – چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنیم؟

فارکس چیست یک سؤال ساده است اما تعاریف بزرگی به‌اندازه بزرگی خود بازار دارد. در واقع فارکس بزرگ‌ترین بازار غیرمتمرکز جهان است که همه شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و معامله گران فردی، به معامله جفت ارزها در آن می‌پردازند. اما برای آشنایی بیشتر با فارکس باید وارد جزئیات آن شویم.   ویژگی‌های بازار فارکس چیست؟ برای

فارکس چیست یک سؤال ساده است اما تعاریف بزرگی به‌اندازه بزرگی خود بازار دارد. در واقع فارکس بزرگ‌ترین بازار غیرمتمرکز جهان است که همه شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و معامله گران فردی، به معامله جفت ارزها در آن می‌پردازند. اما برای آشنایی بیشتر با فارکس باید وارد جزئیات آن شویم.

 

ویژگی‌های بازار فارکس چیست؟

برای اینکه بدانیم چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنیم بهتر است ابتدا کمی از تاریخچه و ساختار آن مطلع شویم.بازار فارکس، بعد از جنگ جهانی دوم در ابتدا برای تبادلات ارزی بین بانکی شکل گرفت و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف با یکدیگر تبادل پول انجام می‌دادند. از آنجایی که در یک کشور منابع ارزی متفاوتی وجود دارد برای معامله کردن و صادرات و واردات با هر کشور نیاز به استفاده از ارزهای گوناگون بود (به عنوان مثال برای معامله با چین از یوآن و برای معامله با انگلیس از پوند استفاده می‌کنید) به همین دلیل بازار فارکس محلی برای تأمین ارز و همچنین تعیین قیمت ارزهای مختلف نسبت به یکدیگر شکل گرفت.

رفته رفته این روند گسترش یافت و شرکت‌هایی چون شرکت سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بیمه‌گذار نیز وارد این بازار شدند تا از نوسانات ایجاد شده در این بازار سود کسب کنند. گسترش این بازار تا جایی ادامه یافت که کارگزاران بازار فارکس وارد عرصه شدند و با ایجاد کارگزاری در تمام دنیا، اجازه دسترسی افراد خصوصی که تریدر نامیده می‌شوند نیز به بازار داده شد، و بازار فارکس شکل امروزی رو کم کم به خود گرفت. امروزه در این بازار معاملات با اشکال مختلف دیگری مانند CFD  و OTC نیز انجام می‌شود.

معاملات CFD: با ورود افراد و شرکت های مختلف و وسعت بازار، معاملاتCFD (A contract for differece) شکل گرفت. معاملات CFD در دسته معاملات مشتق جای میگیرد. همچنین به افراد کمک می کند تا با پیش بینی روند صعود و نزولی قیمت و حرکات سریع بازار بتوانند در بازار کالا، فارکس، سهام و ارز دیجیتال معامله کنند.

فارکس چیست؟ - چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنیم؟

معاملات OTC :او تی سی یا اصطلاحاً فرابورس به معنی تجارت از طریق شبکه‌ای از معامله گران غیرمتمرکز است. ساختار OTC به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا یک بازار بدون مکان مرکزی ایجاد کنند. این نوع از مبادلات نسبت به مبادلات بورسی نظارت کمتری دارند که باعث پدیدآمدن فرصت‌ها و خطراتی نیز شده است.

چه چیزی در فارکس معامله می‌شود

در بازار‌های فارکس نماد معاملاتی، جفت ارزهایی هستند که در برابر همدیگر معامله می‌شوند. مثلاً یکی از مهم‌ترین نمادها EUR/USD است. در این جفت ارز شما یورو را در برابر دلار آمریکا معامله خواهید کرد. ارز یورو در این نماد ارز پایه محسوب می‌شود و دلار ارز متقابل است. نرخی که جلوی این نماد نوشته می‌شود، نخر برابری آنهاست. به این معنی که اگر شما در این نماد BUY بزنید، یعنی برای خرید هر یورو چه میزان دلار باید به پردازید.

از آنجا که بازار فارکس دارای نمادهای این چنینی است، پس در این بازار شما می‌توانید هم در جهت BUY و هم در جهت SELL معاملات خود را باز کنید که این از جمله ویژگی‌های مهم بازار فارکس است.

جفت ارزهای اصلی، در واقع نمادهایی هستند که یک طرف آنها USD دلار آمریکا وجود دارد. این جفت ارزها بیشترین حجم معاملات بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند.

  • EUR/USD    یورو در برابر دلار آمریکا
  • GBP/USD   پوند در برابر دلار آمریکا
  • USD/CAD  دلار آمریکا در برابر دلار کانادا
  • USD/CHF  دلار آمریکا در برابر فرانک سوئیس
  • AUD/USD  دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا
  • NZD/USD   دلار نیوزلند در برابر دلار آمریکا
  • USD/JPY دلار آمریکا در برابر ین ژاپن

جفت ارزهای دیگر فراوانی نیز وجود دارند که حجم کمی از معاملات را به خود اختصاص می‌دهند. به این جفت ارزها ماژور و جفت ارزهای فرعی می‌گویند

چه ساعتی می‌توانیم در فارکس معامله کنیم

حالا که تقریبا متوجه شدیم اصلا فارکس چیست باید با ساعت های آن برای شما به عنوان یک معامله‌گر، بازار فارکس 24 ساعت روز باز است اما در هر بخش روز شما در سیشن معاملاتی خاصی قرار دارید که توجه به آن بسیار مهم است. بازار فارکس از روز دوشنبه ساعت 1:30 شب به‌وقت ایران با بازشدن سیشن معاملاتی سیدنی شروع می‌شود، حدود ساعت 3:30 صبح نیز بازار توکیو هم باز شده و این دو سیشن معاملاتی در هم ادغام می‌شوند. معمولاً حجم معاملات در زمان آسیا بسیار پایین‌تر است و بازار روندی آرام رو پشت سر می‌گذارد. اسپردها هم در این زمان افزایش می‌یابند و عموماً معامله گران کمی در بازار هستند.

  • ساعت باز و بسته شدن بازار سیدنی  2:30 تا  10:30 صبح
  • ساعت باز و بسته شدن بازار توکیو    3:30 تا 11:30 صبح
  • ساعت باز و بسته شدن بازار فرانکفورت  10:30 تا 18:30 عصر
  • ساعت باز و بسته شدن بازار لندن    11:30 تا 19:30 عصر
  • ساعت باز و بسته شدن بازار نیویورک  16:30 تا 00:30 نیمه شب

 

فارکس چیست؟ - چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنیم؟

قدم های ابتدایی در فارکس چیست؟

معامله کردن در فارکس، چالشی است که در ابتدای این مسیر افراد زیادی با آن روبه‌رو هستند. در گذشته تمامی این فعالیت‌ها از طریق بانک‌ها میسر بود. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و امکانات فراوانی چون وجود وب‌سایت و یا اپلیکیشن‌های معاملاتی متنوع، افراد به‌تنهایی و پس از انتخاب بروکر فارکس می‌توانند خود به معامله بپردازند. شما بهتر است ابتدا قبل از ورود به بازار فارکس در مورد آن اطلاعات کافی را کسب کنید، به‌خوبی آموزش ببینید و مطمئن شوید که توان معامله‌گری در بازار را دارید. نکته بعدی مهم این است که خوشبختانه کارگزاری‌ها امروزه اجازه معاملات تست یا دمو را به کاربران خود می‌دهند. در این معاملات شما با پول غیرواقعی ولی روی همان بازار به معامله می‌پردازید تا خودتان را محک بزنید و با آمادگی کامل وارد بازار شوید.

چگونه در بازار فارکس خرید و فروش کنیم

حالا که با ویژگی‌های بازار آشنا شدید، بهتر است بدانیم که چطور در بازار فارکس معامله یا خرید و فروش کنیم. این کار بسیار آسان است. شما ابتدا باید در یک بروکر مطمئن ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام می‌توانید حساب کاربری خود را شارژ کنید. در آن بروکر نوع حساب خود را انتخاب کنید و سپس شما می‌توانید با استفاده از رمز و پسورد ورودی که بروکر در اختیارتان قرار می‌دهد، با دانلود متاتریدر یا سی تریدر، به بازار متصل شوید و اولین معاملات خود را انجام دهید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.