کد خبر : 208430
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 شهریور 1401 - 11:31
دیدگاه‌ها برای سود نقدی یا dpsچیست و چگونه تقسیم می‌شود؟ بسته هستند

سود نقدی یا dpsچیست و چگونه تقسیم می‌شود؟

سود نقدی یا  dpsچیست و چگونه تقسیم می‌شود؟

سودنقدی  مبلغی است که شرکت‌ها پس از یک دوره معین به سهامداران و سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند، سود تقسیم شده به هر برگه سهم در پایان سال مالی DPSمی‌گویند. شرکت‌ها تنها قسمتی از سود تحقق یافته (EPS) را بین سهامداران تقسیم می‌کنند و در واقع مقداری مشخصی از EPS را DPS میگویند. سود تقسیمی هر سهم

سودنقدی  مبلغی است که شرکت‌ها پس از یک دوره معین به سهامداران و سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند، سود تقسیم شده به هر برگه سهم در پایان سال مالی DPSمی‌گویند. شرکت‌ها تنها قسمتی از سود تحقق یافته (EPS) را بین سهامداران تقسیم می‌کنند و در واقع مقداری مشخصی از EPS را DPS میگویند.

سود تقسیمی هر سهم

سود تقسیمی هر سهم به این گونه است که به سهامدار در یک دوره زمانی مشخص سود پرداخت می‌شود، البته سود سهام نسبت به سهامی که سهامدار در آن شرکت سرمایه‌گذاری کرده است برای او واریز می‌شود. سود تقسیمی به این معناست که سهامدار از سهم خود چه‌قدر سود می‌کند و این سود توسط تعداد سهام عادی شرکت به‌دست می‌آید.

سهامداران نیز می‌توانند طی یک فرمول خاص که به آن‌ها داده می‌شود سود خود را محاسبه کنند تا در هر دوره مالی بتوانند تخمین بزنند که سودی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد چه‌قدر است.

Eps  چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

EPS

  چیست و تفاوت آن با DPS چیست؟

به سود هر سهم که برابر با نسبت سود یک شرکت به تعداد سهام عادی در دست سهامداران است EPS می‌گویند که عدد به‌دست آمده به عنوان شاخص سودآوری یک شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. EPS یکی از مهم‌ترین متغیرها در تعیین قیمت سهم است و همچنین برای محاسبه قیمت به درآمد P/E استفاده می‌شود.

EPS به عبارت دیگر به معنای سوددهی به ازای درآمد هر سهم است، وقتی که کل درآمد یک شرکت پس از کسر مالیات در پایان سال مالی به تعداد سهام شرکت تقسیم کنیم بهEPS آن شرکت دست خواهیم یافت.

دو نوع EPS در بورس رایج است:

  • EPS پیش‌بینی شده
  • EPS محقق شده

EPS می‌تواند بر قیمت سهام شرکت تاثیر بگذارد بنابراین همیشه مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده است و با بررسی آن می‌توان مبنای درستی برای قیمت سهام شرکت به‌دست آورد.

DPS قسمتی از EPS یا کل درآمد هر سهم است که بین سهامداران تقسیم می‌شود.

درصد سود تقسیمی در بین شرکت‌ها متفاوت است و هر شرکتی سیاست مربوط به خودش را در خصوص تقسیم سود دارد.

جنس DPS و EPS از سود شرکت است و تفاوت آن‌ها در نابرابریشان است مقدار DPS از EPS معمولا کمتر است چون شرکت‌ها رغبت بیشتری دارند برای اینکه سود را نزد خود نگهدارند.

نحوه عملکرد سود نقدی سهام

معمولا شرکت‌هایی که سود تقسیمی پرداخت می‌کنند این کار را به صورت سالیانه انجام می‌دهند و پرداخت یا عدم پرداخت DPS ضرورتا دلالت بر خوب یا بد بودن شرکت نیست زیرا در برخی مواقع شرکت‌های بورسی در مجامع سالیانه خود تصمیم می‌گیرند که سود نقدی را بین سهامداران پرداخت نکنند و باعث می‌شود که تمام EPS را در حساب اندوخته‌شان ذخیره کنند.

چرا سرمایه‌گذاران به سود تقسیمی اهمیت زیادی ‌می‌دهند؟

DPS یک شاخص مهم برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود زیرا مبلغی که شرکت به عنوان سود سهام پرداخت می‌کند مستقیما به درآمد سهامداران تبدیل می‌شود، و به زبان ساده‌تر می‌توان گفت DPS ساده‌ترین عددی است که یک سرمایه‌گذار می‌تواند برای محاسبه سود سهام در مدت زمان طولانی استفاده کند.

DPS یک شرکت نشانه‌ای برای تعیین ارزش شرکت‌ها است و در دوران رکود سود تقسیمی پشتوانه‌ای برای سهام است و از سقوط سهام جلوگیری می‌کند.

برای آگاهی بیشتر از جزئیات dps وارد شوید.

سیاست تقسیم سود

DPS یک شرکت باید دو هدف را دنبال کند اول تهیه نقدینگی لازم برای تداوم رشد شرکت و دوم افزایش ثروت سهامداران.

شرکت‌هایی که در طی رشد، اجرای طرح‌های توسعه را در دست دارند، سیاست تقسیم سود پایین در اولویتشان قرار دارد و برعکس شرکت‌هایی که به دوران رشد خود رسیده‌اند می‌توانند با تقسیم مناسب سود انتظارات سرمایه‌گذاران را تامین کنند.

سود در بورس

به‌طور کلی می‎‌توان گفت برای سود کردن در بورس دو روش وجود دارد یکی افزایش قیمت سهام و دیگری دریافت سود نقدی که DPS بخشی از آن را شامل می‌شود، سود نقدی سهام برای سرمایه‌گذاران تازه‌کار جذاب‌تر می‌باشد.

DPS چگونه به دست سهامداران می‌رسد؟

با توجه به اینکه هر شرکت سیاست مختلفی را در خصوص مقدار DPS دارند و ممکن است شرکتی بخش عمده از EPS خود را بین سهامداران توزیع کند اما شرکت دیگری DPS کمتری را به سهامداران تخصیص دهد و عمده EPS خود را در قالب سود انباشته برای پروژه‌های آتی مانند طرح‌های توسعه‌ای صرف کند نحوه و ضابطه و زمان دریافت DPS شرکت‌ها در اطلاعیه‌ای منتشر می‌شود و سهامداران موظفند در مهلت تعیین شده نسبت به دریافت سود نقدی سهام خود اقدام کنند.

نکات مهم در خصوص DPS

  • کاهش DPS ممکن است باعث شود تا سرمایه‌گذاران سهام خود را بفروشند و ارزش بازار شرکت کاهش یابد.
  • میزان سود تقسیمی هر سهم طبق قوانین و مقررات بر اساس رای‌گیری در مجمع عادی سالیانه مشخص می‌شود.
  • تنها سهامدارانی مشمول دریافت سود نقدی سهام شرکت می‌شوند که زمانی که نماد برای شرکت در مجمع متوقف می‌شود، سهامدار باشند و هر شخصی به اندازه‌ی همان تعداد سهمی که با آآاااانتآن در مجمع شرکت کرده است، سود دریافت خواهد کرد.
  • مدت زمان سهامدار بودن قبل از مجمع، ملاک و تاثیرگذار نیست و اگر شخصی چند لحظه قبل از بسته شدن نماد هم سهام شرکت را خریداری کند، مشمول دریافت سود خواهد شد.
  • اگر سهامداران قبل از بسته شدن نماد برای مجمع، سهام خود را در بازار بفروشد و در مجمع، پرداخت سود نقدی تصویب شود، هیچ‌گونه سود نقدی شامل او نخواهد شد و اگر سهامدار بلافاصله بعد از مجمعی که تقسیم سود در آن تصویب شده است، سهام خود را در بازار بفروشد، مشکلی برای او پیش نمی‌آید و سود مجمع به او تعلق خواهد گرفت.
  • وجه اشتراک تمام شرکت‌ها در توزیع DPS این است که معمولا هیچ شرکتی تمام EPS خود را بین سهامداران توزیع نمی‌کنند و مقداری از آن را برای نیازهای پیش‌بینی نشده خود در آینده نگه می‌دارد.

چه زمانی DPS از EPS بیشتر می‌شود؟

زمانی‌که شرکت مقداری از سود انباشته سال‌های قبل را به سهامداران خود پرداخت می‌کند، DPS از EPS بیشتر می‌شود.

نتیجه‌گیری

کلمه DPS مخفف عبارت Dividend Per share است و DPS آن قسمت از EPS را شامل می‌شود که بین سهامداران تقسیم می‌شود.

برای مطالعه‌ی بیشتر پیرامون مفاهیم مربوط به بازارهای مالی از وب‌سایت آکادمی دانایان دیدن کنید.

اگر DPS مبلغ بالایی داشته باشد سهامداران بیشتری را به سهم جذب می‌کند و در این شرایط علاوه بر اینکه سهامداران سود نقدی دریافت می‌کنند، با افزایش محبوبیت سهم در بازار و به دنبال آن افزایش قیمت سهم، سهامداران از راه تغییر مثبت قیمت سهم منتفع خواهند شد.

EPS  با DPS رابطه مستقیم دارد و برابر با تفاضل DPS  و مجموع اندوخته قانونی و سود انباشته است.

همه‌ی شرکت‌ها سودده نیستند و قبل از خریدن سهام، سرمایه‌گذاران باید تحقیقات بسیاری بکنند که کدام شرکت‌ معتبرتر است و سوددهی بالایی نسبت به بقیه شرکت‌ها دارد و سپس اقدام به خرید سهام بکنند.

دریافت سود بیشتر،  برای سهامدار جذاب به نظر می‌رسد اما باید به این نکته توجه داشته که دریافت DPS بالاتر در این حالت معمولا نشانه‌ی خوبی نیست چرا که سود انباشته‌ای که از سال گذشته توزیع می‌شود همان سودی است که برای انجام پروژه‌ای نزد شرکت باقی‌مانده است و این موضوع نشان از بی‌ برنامگی شرکت می‌باشد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.