کد خبر : 122633
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 دی 1400 - 14:44

سقوط ۵۰ درصدی قیمت ایردراپ‌های اتریومی؛ چرا کسی روی ایردراپ‌ها حساب نمی‌کند؟

سقوط ۵۰ درصدی قیمت ایردراپ‌های اتریومی؛ چرا کسی روی ایردراپ‌ها حساب نمی‌کند؟

سقوط ۵۰ درصدی قیمت ایردراپ‌های اتریومی؛ چرا کسی روی ایردراپ‌ها حساب نمی‌کند؟آن‌طور که پیداست، اکثر پروژه‌های اتریومی‌ که در سال ۲۰۲۱ با برگزاری یک ایردراپ توکن اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند، اکنون شرایط قیمتی مناسب ندارند و بیشترشان حداقل ۵۰ درصد با اوج تاریخی خود فاصله دارند. دلیل اصلی سقوط قیمتی برخی از این توکن‌ها ایراداتی است که به نحوه برگزاری ایردراپ‌شان مربوط می‌شود.
به گزارش کریپتو بریفینگ، علی‌رغم هیاهوی اولیه پیرامون ایردراپ‌های اتریومی سال ۲۰۲۱، اکنون می‌بینیم که بسیاری از این توکن‌ها حداقل ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.
با گسترش فعالیت پروژه‌های اتریومی، کاربران این شبکه هم توکن‌های رایگان زیادی در قالب ایردراپ‌ دریافت می‌کنند؛ اما چنین توکن‌هایی معمولاً نمی‌توانند ارزش خود را حفظ کنند.
برخی از کاربران فعال اتریوم در طول تعطیلات کریسمس دو ایردراپ جداگانه دریافت کردند که جامعه ارز دیجیتال را هم به وجد آورد. در شب کریسمس، پروژه اوپن دائو (OpenDAO) پس از برگزاری یک اسنپ شات (Snapshot)، مقداری توکن «SOS» میان معامله‌گران بازار توکن‌های غیرمثلی اوپن سی (OpenSea) تو..

سقوط ۵۰ درصدی قیمت ایردراپ‌های اتریومی؛ چرا کسی روی ایردراپ‌ها حساب نمی‌کند؟

آن‌طور که پیداست، اکثر پروژه‌های اتریومی‌ که در سال ۲۰۲۱ با برگزاری یک ایردراپ توکن اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند، اکنون شرایط قیمتی مناسب ندارند و بیشترشان حداقل ۵۰ درصد با اوج تاریخی خود فاصله دارند. دلیل اصلی سقوط قیمتی برخی از این توکن‌ها ایراداتی است که به نحوه برگزاری ایردراپ‌شان مربوط می‌شود.

به گزارش کریپتو بریفینگ، علی‌رغم هیاهوی اولیه پیرامون ایردراپ‌های اتریومی سال ۲۰۲۱، اکنون می‌بینیم که بسیاری از این توکن‌ها حداقل ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

با گسترش فعالیت پروژه‌های اتریومی، کاربران این شبکه هم توکن‌های رایگان زیادی در قالب ایردراپ‌ دریافت می‌کنند؛ اما چنین توکن‌هایی معمولاً نمی‌توانند ارزش خود را حفظ کنند.

برخی از کاربران فعال اتریوم در طول تعطیلات کریسمس دو ایردراپ جداگانه دریافت کردند که جامعه ارز دیجیتال را هم به وجد آورد. در شب کریسمس، پروژه اوپن دائو (OpenDAO) پس از برگزاری یک اسنپ شات (Snapshot)، مقداری توکن «SOS» میان معامله‌گران بازار توکن‌های غیرمثلی اوپن سی (OpenSea) توزیع کرد. فردای آن روز با افزایش سطح تقاضای کاربران برای دریافت توکن‌های SOS‌، ارزش بازار این پروژه از ۳۰۰ میلیون دلار عبور کرد. با این حال اکنون قیمت این توکن ۶۳.۷ درصد نسبت به بالاترین سطح خود کاهش یافته است و هر واحد آن با قیمتی حدود ۰.۰۰۰۰۰۴۷۰۹ دلار معامله می‌شود.

اوایل روز گذشته هم توکن گس دائو (Gas DAO) با یک ایردراپ ویژۀ آن دسته از کاربران اتریوم که تاکنون حداقل ۱,۵۵۹ دلار برای انجام تراکنش در این شبکه خرج کرده بودند، راه‌اندازی شد. علی‌رغم رشد اولیه، در حال حاضر توکن گس دائو ۷۷.۱ درصد نسبت به اوج خود کاهش قیمت داشته است.

بلایی که سر اوپن دائو و گس دائو آمد، هولناک‌تر از چیزی بود که مابقی ایردراپ‌های اتریوم متحمل شدند، اما این کاهش شدید قیمت منحصر به پروژه‌های جدید نیست. در واقع هر توکنی که در سال ۲۰۲۱ با ایردراپ بین کاربران اتریوم توزیع شده، در حال حاضر کاهشی حداقل ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

صرافی غیرمتمرکز «dydx» که از معاملات مشتقه ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند، توکن خود را ماه سپتامبر (شهریور) معرفی کرد و یکی از بزرگترین ایردراپ‌های سال را رقم زد. توکن DYDX در ابتدا با قیمتی حدود ۱۲ دلار معامله می‌شد و در هفته‌های پس از عرضه هم شاهد رشد قیمت این توکن بودیم. در انتهای ماه و در شرایطی که قیمت اتریوم به ۲,۸۵۰ دلار سقوط کرده بود، قیمت DYDX‌ به رقم باورنکردنی ۲۷.۸۶ دلار رسید. با گذشت ۱۲ هفته از آن زمان، قیمت DYDX به کف ۹ هفته‌ای خود رسید و این در حالی بود که اتریوم اوج تاریخی جدید ثبت کرده بود. اکنون و در حالی که اتریوم با قیمتی حدود ۳,۸۰۰ دلار معامله می‌شود، DYDX‌ نسبت به اوج تاریخی خود ۶۶.۸ درصد کاهش قیمت داشته است.

نمودار قیمت DYDX

پروژه اتریوم نیم سرویس (Ethereum Name Service) هم امسال یک توکن معرفی کرد که راه‌اندازی آن در جامعه ارز دیجیتال بسیار پرسروصدا بود. این توکن با قیمت ۱۷ دلار معاملات خود را آغاز کرد؛ اما طی دو روز ارزش آن به ۸۳.۴ دلار رسید. ENS در ادامه اولین سقوط خود را تجربه کرد و علی‌رغم بازپس‌گیری سطح قیمتی ۷۵ دلار، با شروع رکود در بازار و به‌دلیل افزایش ترس از گسترش سویه جدید ویروس کرونا، یعنی اُمیکرون، در ماه دسامبر (آذر) با کاهش قیمت مواجه شد. گفتنی است این توکن اکنون ۵۲.۹ درصد با اوج قیمتی خود فاصله دارد.

صرافی غیرمتمرکز پاراسواپ (ParaSwap) هم که از شبکه‌های اتریوم، پالیگان، بایننس اسمارت چین و اولنچ پشتیبانی می‌کند، از زمان عرضه توکن اختصاصی خود بیش از ۸۰ درصد از ارزش بازاری را که ابتدا به آن رسیده بود، از دست داده است. یکی از دلایل این سقوط دراماتیک می‌تواند شیوه‌ بحث‌برانگیز توزیع توکن‌های ایردراپ میان آدرس‌های واجد شرایط باشد. پاراسواپ توکن PSP را در ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) و چند هفته پس از صحبت‌کردن درباره ایردراپ قریب‌الوقوع خود راه‌اندازی کرد. با این حال معیار‌های توسعه‌دهندگان این پروژه برای برگزاری ایردراپ به‌گونه‌ای بود که تعداد زیادی از کاربران وفادار این پروتکل برای شرکت در ایردراپ واجد شرایط تشخیص داده نشده بودند. در نتیجه این توزیع نادرست، جامعه کاربران برنامه‌های دیفای به‌شدت به این موضوع واکنش نشان دادند.

قیمت توکن ریبون فایننس (Ribbon Finance) هم ۶۳ درصد با اوج تاریخی خود فاصله دارد. پس از آنکه مشخص شد دایورجنس ونچرز (Divergence Ventures)، یکی از حامیان این پروژه، با سوءاستفاده از موقعیت خود در جریان برگزاری ایردراپ این پروژه ۲.۵ میلیون دلار توکن بین چند آدرس خاص تقسیم کرده است، تیم ریبون فاینانس هم به‌شدت تحت فشار قرار گرفت.

آمپل فورث (Ampleforth) هم یکی از توکن‌هایی بود که بیشترین سقوط را در بازار تجربه کرد. این پروژه در ماه آوریل (فروردین) توکنی به نام «FORTH» را بین سهام‌گذاران توکن «AMPL» توزیع کرد و برخی از آنها پاداش‌های ۶ رقمی دریافت کردند. این توکن که در ابتدا کمی بیش از ۵۵ دلار معامله می‌شد، در حال حاضر به قیمت ۹.۴۰ دلار رسیده است.

همچنین داغ‌شدن دوباره بازار توکن‌های غیرمثلی، در چند روز اخیر به افزایش قیمت مجموعه‌هایی نظیر کریپتو پانکس (CryptoPunks) و میوتنت ایپ یاچ کلاب (Mutant Ape Yacht Club) کمک کرده است. تعدادی از کلکسیونرهای NFT نیز امسال ایردراپ‌هایی دریافت کرده‌اند؛ اما سرنوشت قیمتی بسیاری از آنها متفاوت از پروژه‌های دیفای بوده است. برای مثال، NFTهای مجموعه میوتنت ایپ یاچ کلاب پس از آن راه‌اندازی شدند که صاحبان توکن‌های مجموعه مشهور بورد ایپ یاچ کلاب (Bored Ape Yacht Club) ایردراپی حاوی یک NFT دریافت کردند که می‌توانست تصویر مربوط به توکن غیرمثلی آنها را به‌نوعی به‌روزرسانی کند. مانند توکن‌های مجموعه میوتنت ایپ یاچ کلاب، این NFTهای ایردراپ‌شده هم که سرم (Serum) نام دارند، تاکنون ارزش خود را حفظ کرده‌اند.

تصویر مربوط به یک توکن از مجموعه بورد ایپ یاچ کلاب که با استفاده از سرم تغییر شکل یافته است

در حالی که کاربران وفادار اتریوم از برگزاری ایردراپ‌های متعدد در روزهای باقی‌مانده تا سال میلادی جدید خوش‌حال هستند، داده‌های بازار این نکته را به آنها گوشزد می‌کند که علاقه معامله‌گران به خرید یک توکن ایردراپ‌شده، معمولاً بیشتر از مدتی محدود دوام نمی‌آورد.

سقوط ۵۰ درصدی قیمت ایردراپ‌های اتریومی؛ چرا کسی روی ایردراپ‌ها حساب نمی‌کند؟

در این باره بیشتر بخوانید

  • وضعیت بازار؛ تثبیت قیمت بیت کوین و اتریوم همزمان با صحبت‌های رئیس فدرال رزرو
  • کدام آلت کوین‌ها می‌توانند با اتریوم رقابت کنند؛ گلاسنود پاسخ می‌دهد
  • وضعیت بازار؛ سایه پروتکل‌های لایه اول بر سر اتریوم و مشکلات شبکه
  • وضعیت بازار؛ روز خونین بازار، اختلال در صرافی‌ها و حجم بالای سرمایه‌های لیکوییدشده
  • کدام ارزهای دیجیتال از ابتدای ۲۰۲۱ تاکنون بیشترین سود را داشته‌اند؟ سرمایه‌گذاری‌هایی که زندگی‌تان را تغییر می‌داد

منبع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.